VGS
Fag: Norsk, samfunnskunnskap, rettslære, politikk og menneskerettigheter, religion
Tidsbruk: 1 time
Tema: Ytringsfrihet, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
I dette undervisningsopplegget øver elevene på kritisk tenkning, argumentering, ta standpunkt og meningsbrytning.
Oppgavene kan løses individuelt eller i læringspar:
Før filmen
Hvorfor tror du vi har menneskerettigheter?
Se filmen «Hvor kommer menneskerettighetene fra?»
Etter filmen
Oppgavene kan løses i gruppe eller individuelt:
- Hvorfor har vi menneskerettigheter?
- Den europeiske menneskerettskonvensjonen og Den europeiske menneskerettighetsdomstolen bli kalt for menneskerettighets-GPS. Hva bidrar menneskerettighets-GPSen til?
- Hva kan være ubevisste brudd på menneskerettighetene?
- Hvorfor kan vi si at menneskerettighetene handler mye om medmenneskelighet?
- Hva bruker du som GPS når du lurer på om du har rett til eller på noe?