VGS
Fag: Norsk, samfunnskunnskap, rettslære, politikk og menneskerettigheter, religion
Tidsbruk: 1 time
Tema: Ytringsfrihet, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
I dette undervisningsopplegget øver elevene på kritisk tenkning, argumentering, ta standpunkt og meningsbrytning.
Oppgavene kan løses individuelt eller i læringspar:
Før filmen
Hvordan ivaretas menneskerettighetene i Norge, tror du?
Se filmen «Hvordan ivaretas menneskerettighetene i norsk lovverk?»
Etter filmen
Oppgavene kan løses i gruppe eller individuelt:
- Hva betyr det at menneskerettighetene har forrang norske lover?
- Hvem passer på at menneskerettighetene i et land ikke blir brutt?
- Hvilke fordeler og ulemper er det med at menneskerettighetene er en del av Grunnloven?
- Hvordan er situasjonen for menneskerettighetene i Norge? Er du overrasket? Begrunn svaret ditt.
- Søk på menneskerettsloven på internett. Hvilke konvensjoner er en del av loven og hvordan ser du dette?