VGS
Fag: Norsk, samfunnskunnskap, rettslære, politikk og menneskerettigheter, religion
Tidsbruk: 1 time
Tema: Ytringsfrihet, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
I dette undervisningsopplegget øver elevene på kritisk tenkning, argumentering, ta standpunkt og meningsbrytning.
Oppgavene kan løses individuelt eller i læringspar:
Før filmen
Kan menneskerettighetene rangeres, tror du?
Se filmen «Hvilken menneskerettighet er viktigst?»
Etter filmen
Oppgavene kan løses i gruppe eller individuelt:
- Hva betyr det at menneskerettighetene er universelle og et samlet hele?
- Hva er målet med menneskerettighetene?
- På hvilken måte er menneskerettigheter viktig for demokratiet?
- Gi eksempler på menneskerettigheter som kolliderer med hverandre.
- Hva må en tenke på når rettigheter kolliderer med hverandre?
- Hvilken rettighet syns du er viktigst? Begrunn valget ditt.
- Hvis du kunne lagt til en menneskerettigheter, hvilke rettighet ville du lagt til og hvorfor?