Ungdomsskolen
Fag: Samfunnsfag, KRLE, norsk
Tidsbruk: 1 time
Tema: Ytringsfrihet, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
I dette undervisningsopplegget øver elevene på kritisk tenkning, argumentasjon, å ta standpunkt og meningsbrytning.
Oppgavene kan løses individuelt eller i læringspar.
Før filmen
Tror du menneskerettighetene kan rangeres?
Se filmen «Hvilken menneskerettighet er viktigst?»
Etter filmen
Oppgavene kan løses i gruppe eller individuelt:
- Hva er målet med menneskerettighetene?
- Gi eksempler på menneskerettigheter som kolliderer med hverandre.
- Hva må en tenke på når rettigheter kolliderer med hverandre?
- Hvilken rettighet syns du er viktigst? Begrunn valget ditt.
- Hvis du kunne lagt til en menneskerettigheter, hvilke rettighet ville du lagt til og hvorfor?