Ungdomsskolen
Fag: Samfunnfag, KRLE, norsk
Tidsbruk: 1–5 timer
Tema: Privatliv, barns rettigheter, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
I dette undervisningsopplegget øver elevene på kritisk tenkning, argumentasjon, å ta standpunkt og meningsbrytning.
Oppgavene kan løses individuelt eller i læringspar.
Se filmen «Barns rett til privatliv»
Etter filmen
Oppgavene kan løses i gruppe eller individuelt:
- Søk på internett og finn ut hvem som blir definert som “barn” i Norge.
- Kan foreldrene bestemme om et bilde av barnet kan publiseres for eksempel i sosiale medier?
- Hvem passer på barns rettigheter i Norge?
- Hva tror du Emil i filmen syns om at moren hans publiserer teksten og bildene på nett som filmen viser?
- Hva tror du han syns om dette om ti år?
- Hvorfor har barn rett til privatliv, tror du?
- Hvordan ville det være om du ikke hadde hatt rett til privatliv?
Forslag til fordypning som løses i gruppe
Ny barnelov
Det jobbes i dag med en ny barnelov. Barneloven gir regler om foreldreansvar, rett til samvær og foreldrenes plikt til å bidra økonomisk.
- Dere har fått i oppdrag å lage et utkast til rettigheter i kapittelet om barns rett til privatliv.
- Ta utgangspunkt i dagens barnelov, § 104 i Grunnloven, menneskerettighetene og barns rettigheter.
- Hvilke paragrafer vil dere ha med? Begrunn valgene deres.