Skjult kameraovervåking ved bruk av mobilt kamera mv.

Justis- og beredskapsdepartementet har foreslått endringer i straffeprosessloven som regulerer bruken av skjult kameraovervåking med mobile kameraer, inkludert droner, som en del av politiets etterforskning. NIM mener departementet på en grundig måte har redegjort for hvordan forslaget forholder seg til menneskerettighetene. NIM understreker viktigheten av klare kontrollmekanismer og rettssikkerhetsgarantier ved skjulte inngrep i privatlivet. NIM støtter at vilkårene til kameraovervåking differensierer basert på inngrepets karakter, herunder varighet, intensitet og sted.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-036
Forsiden på utredningen "Norges rettslige rammeverk på klimaområdet i lys av EMK artikkel 8"

NIM har utredet Norges rettslige rammeverk på klimaområdet i lys av EMK artikkel 8

I en historisk dom tidligere i år slo Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) fast at Sveits brøt menneskerettighetene ved å ikke kutte nok utslipp. For å rådgi myndighetene i oppfølgningen av dommen, har NIM utredet hva den kan bety for Norge. Konklusjonen er at den norske klimalovgivningen neppe holder mål og bør styrkes.

NIM-U-2024-001

NOU 2024: 8 Likestillingens neste steg

NIM har avgitt høringssvar til Kultur- og likestillingsdepartementet om NOU 2024: 8 Likestillingens neste steg – Mannsutvalgets rapport. NIM mener mange av utvalgets forslag til tiltak vil bidra til å styrke ivaretakelsen av menns menneskerettigheter.

Til: Kultur- og likestillingsdepartementet
NIM-H-2024-035

Forslag til endringer i krisesenterloven

NIM har vurdert noen menneskerettslige spørsmål som reises i forbindelse med revideringen av krisesenterloven. NIM har også påpekt at flere av utfordringene i krisesentertilbudet ikke kan løses ved lovgivningstiltak alene, men at man også bør se på andre typer tiltak.

Til: Barne- og familiedepartementet
NIM-H-2024-034

Forslag til endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge mv.

NIM har gitt innspill til Justis- og beredskapsdepartementets forslag om endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge. NIM er enig med departementet i at det bør presiseres at familiegjenforening skal være til barnets beste, men uttrykker også bekymring for at enkelte av forslagene ikke tilstrekkelig ivaretar dette hensynet og/eller bør vurderes nærmere.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-033

Enpersonsutredning om norsk lovregulering av adgangen til å kreve erstatning for menneskerettighetskrenkelser

NIM har avgitt en høringsuttalelse om en ny lovhjemmel for erstatning for menneskerettskrenkelser. NIM har lenge etterlyst en hjemmel for erstatning for menneskerettsbrudd, og er derfor positive til forslaget. NIM mener også at utredningen er grundig og god, men har noen innspill til departementet i det videre arbeidet.  NIM ber blant annet departementet om å vurdere om også brudd på andre menneskerettskonvensjoner enn EMK og SP bør kunne utløse krav på erstatning, og det samme gjelder Grunnloven. NIM mener også at berørte må sikres en effektiv tilgang til domstolene, samt at også forvaltningen bør kunne yte erstatning i visse tilfeller uten at en skadelidt må gå veien om domstolene.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-032

NOU 2024:10. Ny motorferdselslov

NIM har avgitt en høringsuttalelse som berører utvalgets arbeid med motorferdsel i utmark, med fokus på menneskerettigheter knyttet til urfolk og funksjonshemmede. NIM mener at utvalget har gjort grundige vurderinger knyttet til de menneskerettslige aspektene ved motorferdsel i utmark. NIM støtter at hensynet til samisk kulturutøvelse inkluderes i lovens formålsparagraf.

Når det gjelder funksjonshemmedes rettigheter, påpeker NIM at FNs konvensjon om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) forplikter Norge til å legge til rette for likestilling i fritidsaktiviteter. Utvalgets forslag om å unnta eldre med aldersbestemte funksjonsnedsettelser fra utvidet adgang til motorferdsel, reiser imidlertid spørsmål om diskriminering. NIM stiller seg kritisk til hvorvidt en slik forskjellsbehandling er saklig og legitim, og anbefaler at forholdet til likestillings- og diskrimineringsloven og CRPD vurderes grundigere.

Til: Klima- og miljødepartementet
NIM-H-2024-031