Sammendrag

Denne rapporten handler om hjelpetilbudet til voldsutsatte kvinner med innvandrerbakgrunn. Den setter søkelys på krisentrenes tilbud til disse kvinnene og oppfølgingen de får i reetableringsfasen. Rapporten gjør rede for innholdet i de menneskerettslige forpliktelsene som Norge har på dette feltet og det særskilte ansvaret kommunene har for å ivareta rettighetene til voldsutsatte.7Denne rapportens hovedforfattere er NIMs rådgivere Even Sebastian Skallerud og Mina Haugen, og seniorrådgiver Stine Langlete. Rapportens referansegruppe har bestått av Krisesentersekretariatet, Oslo Krisesenter og Kompetansesenter for vold i nære relasjoner, MiRA-senteret, og Synnøve Økland Jahnsen (forsker ved Fafo, tidligere ved NORCE Norwegian Research Centre AS).

Staten er menneskerettslig forpliktet til å forebygge, etterforske og straffeforfølge vold og overgrep i nære relasjoner. Disse forpliktelsene følger av flere menneskerettighetskonvensjoner. Sentralt står Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) og Europarådets konvensjon om forebygging og bekjempelse av vold mot kvinner og i vold i nære relasjoner, også kjent som Istanbulkonvensjonen. Istanbulkonvensjonen har en rekke bestemmelser om statens plikt til å sikre gode systemer for vern og støtte til voldsutsatte. Den forplikter også staten til å ta særlig hensyn til behovene og rettighetene til utsatte grupper i både forebyggings- og beskyttelsestiltak. Kvinner med innvandrerbakgrunn er blant disse gruppene.

På bakgrunn av gjennomgangen identifiserer NIM utfordringer og gir anbefalinger om myndighetenes videre arbeid knyttet til følgende fem utfordringer:

1. Mangelfull samordning mellom tjenesteytere i reetableringsfasen

Myndighetene har konkrete forpliktelser etter Istanbulkonvensjonen til å gi vern og støtte i reetableringsfasen, slik at voldsutsatte kan leve uten vold. Det er i hovedsak kommunene som har ansvar for de ulike tjenestene voldsutsatte har behov for i denne fasen. Allikevel mangler det en tydelig ansvarsfordeling i lovgivningen mellom de ulike tjenesteytere i reetableringsfasen. Dette skaper usikkerhet hos tjenesteytere og øker risikoen for at voldsutsatte faller mellom to stoler.

2. Utilstrekkelig informasjonstilgang og barrierer mot å søke hjelp

En forutsetning for å kunne benytte hjelpetjenestene, er at man vet at de finnes. Istanbulkonvensjonen forplikter myndighetene til å sikre at det finnes tilgjengelig informasjon. Til tross for at det finnes flere informasjonstiltak rettet mot voldsutsatte, opplever voldsutsatte kvinner med innvandrerbakgrunn å ikke ha tilgang på tilstrekkelig informasjon om hjelpetilbudet. Dette gjelder spesielt for de som har kort botid i Norge. Også mistillit til offentlige myndigheter kan være til hinder for å oppsøke hjelp.

3. Mangel på kunnskap og kompetanse hos kommunene og hjelpetjenestene

Myndighetene er forpliktet til å sikre at alle som møter voldsutsatte i sitt virke, har tilstrekkelig kunnskap og kompetanse til å yte den bistanden de voldsutsatte har behov for. Det inkluderer kompetanse til å ivareta særlig risikoutsatte grupper i befolkningen. NIMs gjennomgang viser at det er behov for et kompetanseløft i hjelpetjenestene. Det trengs også mer kunnskap om vold som rammer kvinner med innvandrerbakgrunn og om hvilke behov og erfaringer de har i møte med hjelpeapparatet, samt virkningen av ulike tiltak.

4. Vanskeligheter med å skaffe bolig

Myndighetene er forpliktet til å sørge for at voldsutsatte får bistand til å skaffe seg ny bolig, slik at vanskeligheter med å finne nytt bosted ikke forhindrer voldsutsatte fra å forlate en voldelig relasjon. NIMs gjennomgang viser utfordringer på dette området. Lange ventelister og høy terskel for å kvalifisere for kommunale boliger, i tillegg til mer generelle utfordringer i bolig- og leiemarkedet, kan gjøre det vanskelig for vanskeligstilte voldsutsatte å få ny bolig i etterkant av opphold på et krisesenter eller etter at de har brutt ut av en voldelig relasjon.

5.Frykt for å miste oppholdstillatelsen

Istanbulkonvensjonen forplikter myndighetene til å sikre at manglende selvstendig oppholdstillatelse ikke utgjør et hinder mot å bryte ut av en voldelig relasjon. Forskning tyder imidlertid på at det forekommer at voldsutsatte, i frykt for å miste oppholdstillatelse i Norge, vegrer seg fra å ta kontakt med offentlige myndigheter. Det er en utfordring at voldsutsatte ikke er kjent med muligheten etter utlendingsloven til å få selvstendig opphold uavhengig av voldsutøver. Det mangler også tilstrekkelig kunnskap om dette hos hjelpetjenestene. Derfor er det behov for å avklare om beviskravet i utlendingsloven tolkes og praktiseres korrekt i dag.