Innspill til klimakriteriet i SPUs retningslinjer: relevant rettsutvikling
NIM har sendt innspill til Norges Bank Investment Management (NBIM) der vi deler noen refleksjoner rundt rettslige aspekter ved selskapers håndtering av risiko knyttet til klima og menneskerettigheter. Innspillet kommer i lys av at NBIM har overtatt ansvaret for håndteringen av klimakriteriet i de etiske retningslinjene for SPU.

Sosiale medier: Regulering og forbud
I USA har Høyesterett godkjent et lovforslag om å forby TikTok, men nylig tiltrådte president Trump har utsatt avgjørelsen i 75 dager for å legge press på Kina. I en tid der sosiale medier stadig påvirker vårt demokratiske samfunn og nasjonale sikkerhet, står Norge overfor et kritisk spørsmål: Kan vi forby plattformer som TikTok? Mens […]

Tikk, takk TikTok
«Hvilken beredskap har vi mot weapons of mass distraction?» Kronikk av Anine Kierulf, UiO og NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 25. januar.

Kan Norge forby Tiktok?
«Kan Norge forby TikTok? Det enkle svaret er muligens «nei» – nå. Men med tiden? Tja. Teknologi utvikles som kjent mye raskere enn rettsregler, men for sosiale medier er misforholdet særlig påfallende for Norges del.» Kronikk av fagdirektør Vidar Strømme og spesialrådgiver Cecilie Hellestveit.
Oversendelse av Teknologirådets og NIMs rapport «Sosiale medier, ytringsfrihet og nasjonal sikkerhet»
NIM har sendte brev til digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung hvor vi ber om et møte for å overlevere rapporten «Sosiale medier, ytringsfrihet og nasjonal sikkerhet».

Internasjonal kritikk av norske fengsler fra Torturkomiteen
I mai 2024 gjennomførte Den europeiske komité for forebygging av tortur og umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (CPT) sitt syvende periodiske besøk til Norge. I går kom rapporten fra besøket. Som ventet blir Norge igjen kritisert for blant annet bruk av isolasjon og manglende helsehjelp i fengsel, samt for strenge sikkerhetstiltak ved Trandum utlendingsinternat.
Prop. 31 L (2024-2025) Endringer i psykisk helsevernloven og pasient- og brukerrettighetsloven mv.
Stortinget skal behandle Prop. 31. L (2024-2025) Endringer i pyskisk helsevernloven og pasient- og brukerrettighetsloven mv. NIM har sendt et skriftlig høringsinnspill til helse- og omsorgskomiteen. NIM kommenterer tre forhold som skal behandles: Lovregulering av elektrokonvulsiv behandling (ECT) uten samtykke, beviskravet i pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre ledd, samt et forslag om å lovfeste en utvidet mulighet for å gi helsehjelp til pasienter som mangler beslutningskompetanse, men ikke motsetter seg helsehjelpen.
Høring om endringer i helsetilsynsloven mv. og opphevelse av lov om statens undersøkelseskommisjon – ny meldeordning
NIM har sendt inn høringsinnspill til Helse- og omsorgsdepartementet i forbindelse med departementets forslag til endringer i helsetilsynsloven mv. og opphevelse av lov om statens undersøkelseskommisjon. NIM er bekymret for at den foreslåtte nedleggelsen av Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) vil kunne føre til mindre grad av åpenhet, læring og tillit ved alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten. Videre kommenterer NIM noen av de foreslåtte endringene i meldeordningen.
Oppfølgingsbrev til justiskomiteen om sivilbeskyttelsesloven
I Stortingshøringen om endringer i sivilbeskyttelsesloven (sivil arbeidsplikt) ble det oppfordret til å eventuelt ettersende noe knyttet til utformingen av bestemmelser som sikrer Stortinget økt kontroll over bruken av krisefullmakter. NIM oversendte derfor et kort brev der vi peker på viktigheten av stortingskontroll og hvordan det eventuelt kan gjøres, inkludert hvilke modeller som eksisterer i lovgivningen.
Endringer i sivilbeskyttelsesloven (sivil arbeidskraftberedskap)
NIM leverte tidligere høring til lovutkastet om endringer i sivilbeskyttelsesloven, der vi foreslå flere endringer – blant annet at Stortinget burde være mer inne i prosessen ved bruken av slike krisefullmakter og ha økt kontroll. I høringen for Stortinget gjentok NIM dette poenget og pekte på hva som kunne endres for å sikre økt kontroll for Stortinget