Høringsuttalelse – forslag til endringer i ekteskapsloven om å innføre en absolutt 18-årsgrense for å gifte seg i Norge

NIM-H-2018-004
Høring - forslag til endringer i ekteskapsloven (pdf) 699.60 KB

NIM mener at forslaget om å innføre en absolutt aldersgrense på 18 år for å gifte seg er i tråd med anbefalinger fra FNs barnekomité og at det er positivt at departementet har utredet forslaget opp mot Norges internasjonale forpliktelser. Ut over det har ikke NIM merknader til lovforslaget.

NIM mener at forslaget om å innføre en absolutt aldersgrense på 18 år for å gifte seg er i tråd med anbefalinger fra FNs barnekomité og at det er positivt at departementet har utredet forslaget opp mot Norges internasjonale forpliktelser. Ut over det har ikke NIM merknader til lovforslaget.

Høringsuttalelse til endringer i utlendingsloven (Prop. 126 L (2016-2017))

NIM-H-2018-003
Høringsinnspill til Kommunal- og forvaltningskomiteen - Prop. 126 L (2016-2017) (pdf) 511.02 KBBrev til kommunal- og forvaltningskomiteen - skriftlig utdyping av spørsmål fra høring 18012018 (pdf) 775.47 KB

NIM mener at spørsmålet om fengsling av barn er et område hvor det er lite tilrådelig at det norske regelverket, eller praktiseringen av dette, balanserer helt på grensen av hva som er tilrådelig innenfor konvensjonenes grenser. En slik balansegang vil lett kunne føre til situasjoner hvor Norge faktisk blir dømt for brudd på EMK artikkel 3.

Dette var blant temaene NIM tok opp i høringen til Prop. 126 L (2016-2017) Endringer i utlendingsloven (tvangsmidler mv.). NIM har avgitt sine uttalelser til Kommunal- og forvaltningskomiteen i form av et notat i forkant av muntlig høring, og et utdypende brev i etterkant av den muntlige høringen. Den muntlige høringen hos komiteen fant sted 18. januar 2018. Både notatet og brevet til komiteen finnes ved å følge lenkene på denne siden.

NIM mener at spørsmålet om fengsling av barn er et område hvor det er lite tilrådelig at det norske regelverket, eller praktiseringen av dette, balanserer helt på grensen av hva som er tilrådelig innenfor konvensjonenes grenser. Praksis de senere årene med fengsling av barnefamilier på Trandum har på flere punkter vært lite forenlig med våre menneskerettslige forpliktelser. NIM har arbeidet særlig med fengsling av barnefamilier på Trandum.

«Det nye lovforslaget sikrer barns menneskerettigheter i langt større grad enn gjeldende regelverk, og det er positivt at regjeringen har foretatt en grundig gjennomgang av de menneskerettslige forpliktelsene.«, skriver NIM i sitt notat fra 16. januar 2018. Videre påpeker NIM at verken Grunnloven, Den europeiske menneskerettskonvensjon eller FNs barnekonvensjon setter et absolutt forbud mot fengslig av barn, men at det imidlertid er veldig strenge vilkår for å fengsle barn.

«Ved vurderingen av om fengsling av barn er forenlig med det menneskerettslige forbudet mot umenneskelig behandling, er forholdene på utlendingsinternatet og varigheten av fengslingen sentrale momenter i en helhetsvurdering.«, skriver NIM og mener derfor at forholdene under fengsling må bli bedre: «Arbeidet med å opprette en ny familieenhet utenfor Trandum bør derfor prioriteres høyt.»

NIM mener at det er grunn til å tro at dersom fengslingen skjer i en barnevennlig enhet med sivilt preg utenfor Trandum, vil det foreslåtte regelverket være mer i tråd med våre menneskerettslige forpliktelser enn dersom fengslingen foregår på Trandum. Allikevel råder NIM lovgiver til å være på den sikre siden:

«Det er imidlertid viktig å merke seg at alle vurderinger etter EMK artikkel 3 er individuelle. Flyktningbarn i en tvangsretur-situasjon er i seg selv særlig sårbare. For flyktningbarn som i tillegg til denne generelle sårbarheten har en ytterligere sårbarhet, for eksempel knyttet til tidligere traumer eller sykdom, vil vurderingen kunne se annerledes ut enn for «ordinære» flyktningbarn. Det er også viktig å merke seg at det er den samlede effekten av hele returprosessen kan være avgjørende for vurderingen av om EMK artikkel 3 er brutt.»

Det er på bakgrunn av dette at NIM mener at fengsling av barn er et område hvor det er lite tilrådelig at det norske regleverket og praktiseringen av denne, balanserer helt på grensen av hva som er tilrådelig innenfor konvensjonenes grenser: «En slik balansegang vil lett kunne føre til situasjoner hvor Norge faktisk blir dømt i EMD for brudd på EMK artikkel 3 overfor noen av de mest sårbare i vårt samfunn. Dette taler for at det norske regelverket bør utformes slik at man klart unngår konvensjonskrenkelser, og at muligheten for å forlenge fengslingen utover seks dager innsnevres.«.

Høringsuttalelse om behandling av overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll

NIM-H-2018-002
Høringsuttalelse overskuddsinfo (pdf) 647.19 KB

NIM mener at det bør fastsettes mer presise kriterier som ivaretar at informasjon fra skjulte tvangsmidler kun kan brukes til forebygging utenfor opprinnelsessaken dersom det er forholdsmessig.

NIM kommer med tre anbefalinger til Justis- og beredskapsdepartementet i en nylig høringsuttalelse om behandling av overskuddsinformasjon fra kommunikasjonskontroll, hvorav en er anbefalingen om presise kriterier for bruk av slik informasjon.

NIM skriver i sin uttalelse at det i Justis- og beredskapsdepartementets høringsnotat «fremholdes som et utgangspunkt i norsk rett at overskuddsinformasjon fra etterforskning fritt kan brukes i andre saker, i etterforskning og som bevis». NIM mener dette ikke er helt presist:

«Bruk av privat informasjon som politiet har innhentet gjennom skjulte tvangsmidler er et inngrep i retten til privatliv. Informasjon fra én etterforskning, om en eller flere personer, kan derfor ikke brukes «fritt» i andre saker. Bruken må skje i henhold til lov, ivareta et legitimt formål og være forholdsmessig»

NIM tviler ikke i uttalelsen på at bruk av overskuddsinformasjon i andre saker enn opprinnelsessaken kan ivareta et legitimt formål og være forholdsmessig, og skriver at «slik bruk, samt utveksling av opplysninger med andre tjenester, kan også etter omstendighetene være en forutsetning for statens ivaretakelse av positive beskyttelsesplikter. Vi mener imidlertid at det kan være grunn til å problematisere om reguleringen av informasjonsbruken ivaretar lovskravet i Grunnloven § 102, jf. § 113 og EMK art. 8.».

NIM kommer derfor med følgende anbefalinger:

• Departementet må vurdere om bestemmelsen om informasjonsutveksling i straffeprosessloven § 216 i, første ledd, bokstav i, ivaretar lovskravet i Grunnloven § 102, EMK art. 8 og SP art. 14.

• Det bør fastsettes kriterier for PSTs skjønnsutøvelse og fastsetting av vilkår ved utlevering av overskuddsinformasjon til E-tjenesten. Lovgrunnlaget bør også reflektere at det ikke kan deles informasjon som E-tjenesten ikke har adgang til å oppbevare, jf. E-loven § 3.

• Det bør fastsettes mer presise kriterier som ivaretar at informasjon fra skjulte tvangsmidler kun kan brukes til forebygging utenfor opprinnelsessaken dersom det er forholdsmessig.

 

Les hele uttalelsen vår ved å følge lenken lenger oppe på denne siden.

Notat til komitéhøring om endringer i statsborgerloven

NIM-H-2018-001
Notat - høring til Prop. 147 L (2016-2017) (pdf) 718.91 KB

Selv om NIM i utgangspunktet er enig i departementets konklusjoner, mener vi at administrativt tap av statsborgerskap på grunn av statsfiendtlige handlinger kan innebære en viss risiko for at staten krenker sine menneskerettslige forpliktelser.

NIM har avgitt notat til komitéhøring om Prop 147 L (2016-2017) Endringer i statsborgerloven mv. (tap av statsborgerskap ved straffbare forhold eller av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser). Les hele notatet ved å følge lenken lenger opp på siden. Vi har tidligere også avgitt høringsuttalelse om samme sak.

Ny barnevernssak i EMD: Norge frifunnet under skarp dissens

Norge ble 30. november 2017 frifunnet, under skarp dissens, i den andre av i alt ni norske barnevernssaker som Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har tatt opp til behandling.

Flertallet på fire dommere mente norske myndigheter ikke hadde krenket en mors rett til familieliv etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) artikkel 8 ved å tillate adopsjon av sønnen mot hennes vilje.

Saken gjaldt en mor med en sønn, født i september 2008, som ble akuttplassert i fosterhjem da han var tre uker gammel. Omsorgsovertakelsen ble opprettholdt i mars 2009. Moren ble i 2011 fratatt foreldreansvaret for gutten, og han ble tillatt adoptert mot morens vilje av fosterforeldrene. På tidspunktet for adopsjonen hadde moren giftet seg og fått et nytt barn hun og mannen hadde omsorg for.

Det EMD skulle ta stilling til var om norske domstolers avgjørelse om å la fosterforeldrene adoptere gutten var et brudd på morens rett til familieliv.

Normalt er domstolen forholdsvis tilbakeholden med å overprøve nasjonale myndigheters konkrete vurdering av selve omsorgsovertakelsen. Her vurderer domstolen om nasjonale myndigheter har gitt en relevant og tilstrekkelig begrunnelse for tiltakene. Dette uttrykkes ofte som at staten har en relativt stor skjønnsmargin i slike saker.

Tvangsadopsjon er imidlertid et svært vidtrekkende barnevernstiltak i den forstand at det i realiteten bryter alle familiebånd. Slike barnevernstiltak er kun tillatt dersom de er gjennomført i tråd med en målsetting om å gjenforene barn og foreldre, det foreligger eksepsjonelle omstendigheter samt at  tiltaket i hovedsak er motivert av hensyn til barnets beste. Ved slike inngripende barnevernstiltak går domstolen normalt mer aktivt til verks i sin prøving av saken, nettopp fordi skjønnsmarginen er snevrere.

Dette rettslige utgangspunktet ble også lagt til grunn av alle dommerne i denne konkrete saken. Domstolen var likevel delte i sitt syn på om adopsjonen utgjorde en krenkelse av EMK artikkel 8; fire dommere mente norske myndigheter ikke hadde brutt morens rett til familieliv, mens et mindretall på tre dommere kom til motsatt resultat. Uenigheten synes både å bunne i hvor langt EMD skal gå i sin overprøving av nasjonale domstolers vurdering i saker om adopsjon, og i ulik betoning av faktum i saken.

Flertallet gikk gjennom de norske avgjørelsene i barnevernssaken. Flertallet vurderte om norske myndigheters begrunnelse for tiltaket var relevant og tilstrekkelig, og om det var motivert ut fra hensynet til barnets beste. Under henvisning til at norske myndigheter hadde konkludert med at mor ikke hadde hatt en positiv utvikling i sin samværskompetanse med barnet, at den norske avgjørelsesprosessen var rettferdig og at norske myndigheter hadde fordelen av direkte kontakt med partene, mente flertallet at det forelå slike eksepsjonelle omstendigheter som kunne begrunne adopsjon i dette tilfellet. Flertallet mente også at myndighetenes beslutning om å tillate adopsjon i hovedsak var motivert ut fra hensynet til barnets beste. Det synes derfor som om flertallet vektlegger subsidiaritetsprinsippet – nemlig at EMDs prøving er subsidiær til den nasjonale rettsprosessen og rettslige avveiningen. Flertallet er derfor tilbakeholdne i sin overprøving ettersom de vurderer den nasjonale prosessen som god, og at de norske beslutningene er begrunnet og avveid på en forsvarlig måte etter kriterier utpenslet i EMDs praksis. Flertallets votum kan også leses som en dreining mot at barnets behov og rettigheter i større grad enn tidligere får gjennomslag i EMD på bekostning av foreldrenes rettigheter.

Mindretallet derimot, går betydelig lenger i sin vurdering av norske myndigheters begrunnelse og de bevis begrunnelsen støtter seg på, den positive utviklingen hos mor, og om det kunne vært gjort mer for å tilrettelegge for samvær mellom mor og barn underveis. Det synes som om mindretallet mener at norske myndigheters begrunnelse for adopsjon ikke er tilstrekkelig og at den mangler klar nok støtte i bevisene i saken. Mindretallet vektlegger også tyngre enn flertallet at alle barnevernstiltak skal være midlertidige og ha som utgangspunkt at barn og biologiske foreldre skal gjenforenes.

Norsk barnevernstjeneste har de senere årene hatt både internasjonalt og nasjonalt søkelys rettet mot seg. Denne saken er den andre saken som er avgjort av EMD av en rekke på totalt ni saker. Dommen er i skrivende stund ikke rettskraftig. Med forbehold om at domsresultatet blir stående, gir avgjørelsene fra EMD så langt ikke holdepunkter for å si at norsk barnevern går for langt i sine tiltak.  Det er imidlertid mange saker som gjenstår, og det er derfor for tidlig å si om det er behov for å justere det norske regelverket eller praksis på barnevernfeltet.

Den første av de ni sakene har vi omtalt tidligere, her.

Høringsuttalelse til forslag til ny lov om tros- og livssynssamfunn

NIM-H-2017-021
Høringsuttalelse - Forslag til ny lov om tros- og livssynssamfunn (20.12.2017) (pdf) 570.90 KB

NIM skriver i sin uttalelse til forslag til ny lov om tros- og livssynssamfunn at det bør legges opp til jevnlige evalueringer av både lovverket og praktiseringen, fordi den menneskerettslige vurderingen ikke bare vil avhenge av hvordan lovverket utformes, men også hvordan vilkårene i lovverket praktiseres.

Statens menneskerettslige forpliktelser, slik disse følger av Grunnloven og relevante internasjonale konvensjoner, kan ha betydning for forslaget om ny trossamfunnslov. Etter forholdene kan disse forpliktelsene gi føringer og sette rammer både for utformingen av en ny lov – og for den senere praktiseringen av loven.

Det slås fast at «[a]lle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje», samtidig er det vanskelig å utforme et regelverk og en praktisering som er i tråd med dette likebehandlingskravet. Derfor skriver NIM at «Avslutningsvis er det grunn til å bemerke at den menneskerettslige vurderingen ikke bare vil avhenge av hvordan vilkårene utformes i lovgivningen. Den vil også avhenge av hvordan vilkårene konkret praktiseres i fremtiden, for eksempel for å unngå diskriminering. Dette er det viktig å være oppmerksom på, blant annet av hensyn til at vilkårene nødvendigvis – uansett endelig utforming – vil måtte innebære noe rom for skjønnsutøvelse.

Også på denne bakgrunn vil den fremtidige oppfølgingen være av betydning. NIM anbefaler at det legges opp til jevnlige evalueringer av både lovverket og praktiseringen, dersom loven skulle bli innført.»

Høringsuttalelse til NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder?

NIM-H-2017-020
Høringsuttalelse NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder? (pdf) 601.77 KB

NIM skriver i sin uttalelse at menneskerettighetene ikke gir føringer for om saker som nå behandles for fylkesnemnda bør behandles av domstolene, eller om UNE bør erstattes med en forvaltningsdomstol for utlendingssaker.

«Samtlige alternativ kan innrettes i samsvar med menneskerettighetene. De overordnede spørsmålene om valg av alternativ tilkommer derfor den politiske beslutningssfæren», skriver NIM som svar på Justis- og beredskapsdepartementets høring av NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder?.

NIM har også noen kommentarer til forslaget om å styrke den barnefaglige kompetansen hos beslutningstakerne og kvalitetssikring av sakkyndigrapporter.

Gratulerer med menneskerettsdagen!

I dag er det 69 år siden verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt. Neste år er erklæringen 70 år, og dagen i dag er også starten på den et år lange markeringen av 70-års dagen for erklæringen.

Menneskerettighetserklæringen er selve grunndokumentet i det internasjonale arbeidet for menneskerettighetene. Erklæringen gir uttrykk for et felles mål for alle folk og nasjoner, og selv om den ikke er rettslig bindende, er de aller fleste bestemmelsene i erklæringen tatt inn i FNs menneskerettighetskonvensjoner. Erklæringen slår fast det helt grunnleggende, nemlig at alle mennesker har det samme menneskeverd og at menneskerettighetene gjelder for alle.

Da Verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt for 69 år siden, var verden i ferd med å reise seg etter de forferdelige overgrepene, nazistenes folkemord mot jøder og andre minoriteter under andre verdenskrig. Det var enighet om at disse grusomhetene ikke skulle få gjenta seg.  Beskyttelse av menneskerettigheter ble en hovedoppgave for FN. De skulle bidra til å løfte land som Tyskland og Italia ut av sin totalitære fortid og etablere dem som demokratier og rettsstater. Man erkjente at beskyttelse av menneskerettigheter er en viktig forutsetning for fred. Arbeidet med å utarbeide en verdenserklæring om menneskerettighetene begynte derfor allerede i 1946.

– På menneskerettighetsdagen er det derfor på sin plass at vi minner oss selv om bakgrunnen for utviklingen av et bindende internasjonalt vern om menneskerettighetene, som er et av etterkrigstidens store fremskritt. Dette er særlig viktig i dag hvor menneskerettighetene er truet i en rekke land i alle verdensdeler, sier vår direktør Petter Wille i anledning dagen.

Dagen i dag markerer også starten på den et år lange markeringen av erklæringens 70-års dag, som er 10. desember 2018. Frem til da skal de 70 årene markeres på forskjellige måter, med den offisielle lanseringen i Paris. Det vil også være markeringer i Geneve og New York. FN`s høykommisær for menneskerettigheter, Zeid Ra’ad Al Hussein, har i anledning markeringene lagt ut denne filmen.

Høring – forslag til endringer i utlendingslovens regler om innbringelse og pågripelse i forbindelse med inn – og utreisekontroll mv.

NIM-H-2017-019
Høring – forslag til endringer i utlendingslovens regler om innbringelse og pågripelse ifm inn- og utreisekontroll mv. (pdf) 546.15 KB

Temaet som tas spesielt opp er pågripelse av barn og barnefamilier. Etter NIMs syn bør det komme klarere frem i forarbeidene at det skal gjøres en vurdering av hensynet til barnets beste.

Videre mener NIM at terskelen for pågripelse av barn og barnefamilier som departementet skisserer
generelt sett er for lav. Det rettslige utgangspunktet for pågripelse av barn er at pågripelse må være «særlig påkrevd».

Ny nettside for 22. juli senteret

22. julisenteret har nettopp lansert en ny nettside. Nettsiden er utviklet med vekt på digitale læringsressurser. NIM har bidratt med tekster til den nye nettsiden.

«Den nye nettsiden er utviklet med spesiell vekt på digitale læringsressurser, som et tilbud for å styrke formidlingen om 22. juli og tilgrenset tematikk i skolen», skriver 22. julisenteret.

På nettsidens læringsressurser finnes fordypningstekster, begrepsbank, oppgaver og lenker til relevante kilder. De er knyttet opp mot kompetansemål for grunnskole og videregående skole, med temaene terrorisme/ekstremisme – demokrati – ytringsfrihet, medier og etikk – historiebruk/minnekultur – og den norske rettsstaten.

NIM har bidratt med tekster om ytringsfrihet og menneskerettigheter.

-Vi er glade for å kunne bidra i et så viktig arbeid som det som 22. julisenteret gjør. Det er viktig at de har gode verktøy og vi er sikre på at den nye nettsiden vil komme mange til gode, sier direktør Petter Wille.

22. julisenterets nettside kan besøkes her.