Høringsuttalelse – Forslag om styrking av aktivitets- og redegjørelsesplikten på likestillingsområdet

NIM-H-2018-017
NIM- uttalelse aktivites- og redegjørelsesplikt diskriminering (pdf) 812.40 KB

NIM ønsker styrking av kvinners rettigheter og stilling, men ønsker på samme måte styrking av rettighetene til de øvrige utsatte gruppene som dekkes av diskrimineringsgrunnlagene. NIM har i uttalelsen kommentarer til forslag til endringer av likestillingsloven og regnskapsloven.

NIM ønsker styrking av kvinners rettigheter og stilling, men ønsker på samme måte styrking av rettighetene til de øvrige utsatte gruppene som dekkes av diskrimineringsgrunnlagene. NIM har i uttalelsen kommentarer til forslag til endringer av likestillingsloven og regnskapsloven.

Høringsuttalelse om endringer i straffeprosessloven og forskrift om bruk av politiarrest

NIM-H-2018-016
Høringsuttalelse fengsling og arrest (pdf) 685.54 KB

De temaer som tas opp er anbefalinger fra FNs torturkomité, 48-timers fristen og tiltak mot isolasjons-virkninger i politiarrest.

Våren 2018 ble Norge eksaminert av FNs torturkomité. Både fremstillingsfristen og isolasjonsproblematikken ved politiarrest er omtalt i komiteens avsluttende bemerkninger. Komiteen gir klart uttrykk for at den pågrepne skal fremstilles for varetektsfengsling snarest mulig og senest innen 48 timer. Det anbefales også at overføring til fengsel skjer innen samme frist. NIM mener at komiteens anbefalinger må følges opp og hensyntas i det videre lovarbeidet. For å lese hele vår høringsuttalelse, trykk på lenken øverst på siden.

NIM har i flere sammenhenger gitt menneskerettsfaglige vurderinger av fremstillingsfristen for fengsling og isolasjon i politiarrest, herunder i våre årsmeldinger fra 2015 til 2017. Fremstillingsfristen for fengsling er også behandlet i NIMs høringsuttalelse til NOU 2016: Ny straffeprosesslov.

Høringsuttalelse til forslag om etablering av et lavterskeltilbud for behandling av saker om seksuell trakassering

NIM-H-2018-015
Høring-etablering lavterskeltilbud-seksuell trakassering (pdf) 850.44 KB

NIM mener det er positivt at Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) fremmer forslag om å etablere et lavterskeltilbud ved Diskrimineringsnemnda for å håndheve forbudet mot seksuell trakassering og styrke Likestillings- og diskrimineringsombudets veiledningsrolle.

NIM mener det er positivt at Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) fremmer forslag om å etablere et lavterskeltilbud ved Diskrimineringsnemnda for å håndheve forbudet mot seksuell trakassering og styrke Likestillings- og diskrimineringsombudets veiledningsrolle.

NIM positiv til forslag til teknologinøytral medieansvarslov

Det har vært viktig for NIM at lovens virkeområde skal være teknologinøytralt, da nye aktører kommer til og de tidligere skillelinjene mellom "avis" og "ikke-avis" gradvis viskes ut. NIM ønsker derfor forslaget til ny medieansvarslov svært velkommen.

Høringsfristen til forslag til ny lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte medier gikk ut 1. oktober 2018.

Overordnet er det NIMs inntrykk at departementet har gjort et grundig og godt arbeid med lovforslaget. De overordnede hensynene departementet har lagt til grunn for utredningen, harmonerer godt med de grunnlag som gjør at NIM har etterlyst et slikt lovarbeid:

  1. Tilstrebe teknologinøytrale regler.
  2. Fjerne rettslig usikkerhet.
  3. Ta stilling til hva som er en rimelig balanse mellom ytringsfriheten og andre hensyn/rettigheter (inkludert retten til privatliv) for problemstillinger som har oppstått i kjølvannet av den teknologiske utviklingen.

Spesielt teknologinøytralitet er viktig for NIM:

NIM er enig med departementet i at det neppe vil være mulig (og neppe heller ønskelig på et mediefelt i stadig utvikling) å fastsette nøyaktig hvilke medier som omfattes av loven. NIM har forståelse for at virkeområdet må avgrenses og for at dette kan være en krevende øvelse hvor ulike hensyn spiller inn. Av hensyn til den teknologiske utviklingen ønsker NIM å understreke at man må være bevisst på at lovens ordlyd ikke gjør virkeområdet for snevert og for lite fremtidsrettet. Dette gjelder særlig utviklingen på medieområdet – hvor nye aktører kommer til og hvor de tidligere skillelinjene mellom «avis» og «ikke-avis» viskes ut (for eksempel nettavis vs. nyhetsportal vs. nyhetsblogg).

Et eksempel på en mulig problematisk innsnevring, er at rene nyhetstjenester og debattforumer etter forslaget kan falle utenfor lovens virkeområde. Dette harmonerer ikke nødvendigvis godt med hensynene bak lovforslaget. Et alternativ for å motvirke dette kan være å endre ordlyden slik at loven vil gjelde for «medier som driver regelmessig journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff eller samfunnsdebatt til allmennheten».

NIM merker seg også departementets kommentar om at det ikke anses naturlig i dette lovarbeidet å gå inn på spørsmål knyttet til multinasjonale kommersielle aktørers (for eksempel Facebook og Google) rolle og makt over det digitale ordskiftet – og dermed makt over ytringsfriheten og privatlivet på internett. NIM har forståelse for at dette lovarbeidet ikke kan omfatte slike sideliggende og sammensatte problemstillinger. Vi vil imidlertid understreke at dette er ytringsfrihetsspørsmål myndighetene bør være bevisst på.

NIM er også positive til at departementet har gått inn i spørsmålet om ansvaret for brukergenerert innhold og sett hen til relevant praksis og føringer fra EMD, der praksis viser at staten har en relativt vid skjønnsmargin ved vurderingen av hvordan dette spørsmålet best kan løses, herunder i å finne en rimelig balanse mellom ytringsfriheten på den ene siden og retten til privatliv  på den andre.

NIM kommenterer i høringsuttalelsen, i tillegg til lovens virkeområde og ansvaret for brukergenerert innhold, også det strafferettslige redaktøransvaret, imøtegåelsesretten, foretaksstraff og taushetsplikt. Les hele høringsuttalelsen her.

Du finner alle våre høringsuttalelser her.

Høringsuttalelse til ny lov om medieansvar (medieansvarsloven)

NIM-H-2018-014
NIM høringsuttalelse - medieansvarslov 01.10.2018 (pdf) 773.91 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til forslaget til ny lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte journalistiske medier (medieansvarsloven). NIM er positiv til forslaget om at lovens virkeområde skal være teknologinøytralt.

NIMs kommentarer knytter seg til: Lovens virkeområde (punkt 3), ansvaret for brukergenerert innhold (punkt 4), det strafferettslige redaktøransvaret (punkt 5), imøtegåelsesretten (punkt 6), foretaksstraff (punkt 7) og taushetsplikt (punkt 8).

De overordnede hensynene departementet har lagt til grunn for utredningen, harmonerer godt med de grunnlag som gjør at NIM har etterlyst et slikt lovarbeid:

  1. Tilstrebe teknologinøytrale regler.
  2. Fjerne rettslig usikkerhet.
  3. Ta stilling til hva som er en rimelig balanse mellom ytringsfriheten og andre hensyn/rettigheter (inkludert retten til privatliv) for problemstillinger som har oppstått i kjølvannet av den teknologiske utviklingen.

 

– Myndighetene må gjøre mer for å forebygge og hindre vold og overgrep i samiske samfunn

Det sa NIMs fagdirektør Laila Susanne Vars til Sametinget i sin presentasjon av NIMs temarapport “Vold og overgrep i samiske samfunn”.

Sametinget arrangerte i dag seminaret «Vold og trakassering i det samiske samfunnet” i Karasjok. NIM var invitert til seminaret, som var åpent for alle, for å presentere vår temarapport “Vold og overgrep i samiske samfunn”.

Temarapporten peker på svakheter ved hvordan statens myndigheter ivaretar sine menneskerettslige forpliktelser overfor den samiske voldsutsatte. Rapporten peker blant annet på behov for økt språk- og kulturkompetanse i tjenesteapparatet, økt opplæring om kropp og seksualitet på samisk i skolen, samt behov for holdnings- og informasjonsarbeid og forskning på temaet.

– Myndighetene må styrke sin innsats for å forebygge, avverge og etterforske vold og overgrep mot den samiske voldsutsatte, og det bør utarbeides og iverksettes en handlingsplan mot vold og overgrep i samiske samfunn, sa fagdirektør Laila Susanne Vars innledningsvis, før hun oppsummerte de rettslige utgangspunktene for NIMs anbefalinger i temarapporten.

Vars viste også til at Norge i perioden 2017/2018 har fått internasjonal kritikk fra FNs menneskerettskomité, FNs torturkomité, FNs kulturkomité og FNs barnekomité på feltet vold og overgrep i samiske samfunn.

NIM følger opp rapporten og statlige myndigheter har allerede varslet at de vil følge opp anbefalingene. Vars avsluttet med å oppfordre Sametinget til å delta i det videre arbeidet med den alvorlige situasjonen som rapporten har avdekket. Hun fremhevet blant annet at Sametinget bør forsøke å finne ut hvorfor så få samer går til ombudene for å få hjelp i denne type saker.

NIM lanserte temarapporten “Vold og overgrep i samiske samfunn” i Tromsø tidligere i år. Rapporten er presentert for regjeringen og skal også legges frem for kommunene i det som kalles for «forvaltningsområdet for samisk språk». Du finner rapporten her. 

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) og organisasjonen Sámi NissonForum var også invitert for å snakke på seminaret. Seminaret ble strømmet på nett, og hele sendingen legges ut her i etterkant.

NIMs rapport til FNs menneskerettighetsråd (HRC) i forkant av Norges 3. periodiske rapportering (UPR) i 2019

NIM-IR-2018-008
NIM stakeholder report to UPR_final (pdf) 865.08 KB

Blant temaene som tas opp er oppfølging av internasjonale anbefalinger, opplæring om menneskerettigheter i grunnskole, videregående skole og høyere utdanning, isolasjon i politiets varetekt og i fengsel, mindreårige i politiets varetekt og i fengsel, kvinner og mentalt syke i fengsel og vold mot kvinner, eldre og andre utsatte grupper.

Les vårt innspill ved å følge lenken lenger oppe på siden.

Storbritannia dømt i EMD for ulovlig overvåking

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) avsa 13. september dom i saken Big Brother Watch og andre v. Storbritannia. EMD slår fast at deler av britiske overvåkningsprogrammer er menneskerettsstridige.

Overvåkningsprogrammene ble avslørt av Edward Snowden i 2013, og innebærer blant annet at britiske myndigheter kan overvåke og lagre internettrafikk, samt velge ut deler av datatrafikken for nærmere undersøkelser. Klagerne er organisasjoner og personer, som er enten journalister eller menneskerettsforkjempere, og som mener at deres aktiviteter er av en slik art at det er sannsynlig at britisk etterretning har overvåket kommunikasjonen deres.

Klagen til EMD gjaldt tre forskjellige overvåkningsregimer: bulkinnsamling av data, innsamling av kommunikasjonsdata fra tilbydere av kommunikasjonstjenester og deling av etterretning med utenlandske myndigheter.

EMD kom for det første til at bulkinnsamlingen av data var i strid med retten til privatliv i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8. Domstolen understreket at bulkinnsamling av data i seg selv ikke er menneskerettsstridig. Som hovedregel er det opp til medlemsstatene å beslutte hva slags overvåkning som er nødvendig for å beskytte nasjonal sikkerhet. Men stater som tillater slik overvåkning må sørge for at lovgivningen oppfyller visse krav for at rettsikkerheten til innbyggerne skal bli ivaretatt. Overvåkningen må ha hjemmel i lov, søke å oppnå et legitimt formål og være nødvendig .

I denne saken mente EMD at tilsynet med bulkinnsamlingen ikke var tilfredsstillende – ved at det ikke var tilstrekkelig uavhengig. Dette gjaldt særlig for utvelgelsen av hvem som skal overvåkes og hvordan man bestemte hvilke kommunikasjonsdata som skal undersøkes nærmere. Lovhjemmelen som tillater datainnsamlingen var derfor ikke i tråd med kvalitetskravet som EMD har oppstilt i tidligere saker, og overvåkningen var dermed heller ikke begrenset til det som var nødvendig.

EMD kom for det andre til at innsamling av kommunikasjonsdata fra tilbydere av kommunikasjonstjenester ikke oppfylte EU-rettens vilkår for slik overvåkning. Siden denne var gjennomført i britisk rett, og hadde forrang ved motstrid, hadde datainnsamlingen ikke tilstrekkelig hjemmel i lov slik EMK artikkel 8 krever.

Systemet med deling av etterretning med utenlandske myndigheter krenket imidlertid ikke EMK. Prosedyren hadde tilstrekkelig klar hjemmel i lov, og det var ikke bevist noen særlige svakheter eller misbruk av systemet.

En gruppe av klagerne hadde videre anført at regimene for både bulkinnsamlingen av data og innsamling av data fra tilbydere av kommunikasjonstjenester ikke sørget for tilstrekkelig beskyttelse av journalisters kilder eller materiale i samsvar med vernet av ytringsfriheten etter EMK artikkel 10. Angående bulkinnsamlingen uttrykte EMD bekymring for at det ikke var noen offentliggjorte retningslinjer for hvilket journalistisk materiale som kunne velges ut for å undersøkes eller for å beskytte konfidensielt materiale som hadde blitt valgt ut for undersøkelse. I lys av den potensielle nedkjølingseffekten («chilling effect») datainnsamlingen ville ha på pressefriheten dersom det festet seg en oppfatning om at journalisters kommunikasjon ikke var konfidensiell, mente EMD at innsamlingen var i strid med EMK artikkel 10.

EMD kom også til at innsamlingen av data fra tilbydere av kommunikasjonstjenester var i strid med artikkel 10. EMD la vekt på at beskyttelsesmekanismene kun kom til anvendelse der formålet med overvåkningen var å identifisere journalistenes kilder, og ikke i alle saker der myndighetene søkte innsyn i journalisters kommunikasjonsdata. Videre var det problematisk at innsynet ikke var begrenset til å gjelde for spesielt angitte formål, for eksempel bekjempelse av alvorlig kriminalitet.

Du kan lese avgjørelsen i sin helhet her. Dommen føyer seg inn i rekken av EMDs avgjørelser knyttet til overvåkningsprogrammer. I juni i år avgjorde EMD en sak om bulkinnsamling av data i Sverige, Centrum för Rättvisa v. Sverige, der domstolen kom til at innsamlingen ikke var i strid med EMK. Du kan lese NIMs sammendrag av denne avgjørelsen her.

 

 

 

 

NIM bekymret for tvangsbruk overfor personer med nedsatt funksjonsevne

Antall tilfeller med bruk av tvang er høyt, og er i noen tilfeller økende. Dette gjelder spesielt overfor personer med utviklingshemming. NIM er også bekymret for praktiseringen av vergemålsloven.

NIM møtte i dag FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) for å komme med utfyllende kommentarer til sitt skriftlige innspill fra tidligere i år. Møtet er en del av komiteens forberedelser til den formelle høringen og dialogen med Norge neste år.

NIM tok opp fire saker i dagens møte, fordelt på to temaer: praktisering av vergemålsloven og tvangsbruk overfor personer med nedsatt funksjonsevne. I forbindelse med praktisering av vergemålsloven pekte NIM på flere svakheter: Vergemålsloven er etter NIMs syn uklar når det gjelder den enkeltes rett til selvbestemmelse, f.eks. i saker der personen motsetter seg å bli satt under vergemål. Rapporter og studier indikerer også at opplæringen av verger er mangelfull, at en person kan være verge for altfor mange personer og at vergemålet ikke er godt nok tilpasset den enkeltes behov.

Når det gjelder tvangsbruk overfor personer med funksjonsnedsettelse,  tok NIM opp tvangsbruk i psykisk helsevern, somatisk helsehjelp og eldre i sykehjem. Tallet for tilfeller der det brukes tvang er fortsatt høyt. Når det gjelder personer med utviklingshemming så har bruken av tvang faktisk økt. I tillegg påpekte NIM i sitt innlegg at vedtak om bruk av tvang i noen tilfeller mangler konkrete vurderinger av rettighetene til personer med utviklingshemming. For eldre i sykehjem viste en studie fra 2011-2012 utbredt bruk av tvang som var i strid med Pasientrettighetsloven.

Her finner du hele vårt muntlige innlegg til komiteen.

Les mer om forberedelsene til dagens møte her:

16. august 2018: NIM til FN-komité: Norge må svare om bruk av tvang overfor eldre og andre utsatte grupper

8. august 2018: Skriftlig innspill til pre-session – FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

Muntlig innlegg til formøte i FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

NIM-IR-2018-007
Innlegg i hovedmøte - CRPD (pdf) 115.81 KB

De saker som tas opp er praktiseringen av vergemålsloven og tvangsbruk overfor personer med funksjonsnedsettelse i psykisk helsevern, i somatisk helsehjelp og for eldre i sykehjem.

Komiteen var samlet 24. september 2018 til pre-session, der komiteen utarbeider saksliste eller «List of Issues» for sitt videre arbeid. NIM fikk anledning til ytterligere å kommentere og utdype sitt skriftlige innspill av 8. august 2018 til komiteen. Komiteen utarbeider på bakgrunn av innspillene fra frivillige organisasjoner og uavhengige institusjoner spørsmål til Norge. Norge vil senere bli bedt om å besvare komiteens spørsmål før den formelle høringen i 2019. Dagens møte er del av komiteens forberedelser til dens formelle høring og dialog med Norge neste år.

Du finner vårt muntlige innlegg ved å følge lenken/knappen over bildet på denne siden eller ved å trykke her.