NOU 2017:7 Det norske mediemangfoldet – En styrket mediepolitikk for borgerne

NIM-H-2017-009
NIM høringsuttalelse - NOU 2017 7 Mediemangfoldsutvalget (22.06.2017)(1) (pdf) 679.05 KB

Ytringsfriheten verner den rett enhver har til å ytre seg, og den rett vi som individer og samfunn har til å holde oss informert om andres ytringer. Dette siste perspektivet omtales gjerne som informasjonsfrihet. Mediene har en særlig viktig rolle når det kommer til ytringsfriheten, ettersom de som offentlig vaktbikkje, videreformidler og tilrettelegger for en opplyst og bred […]

Ytringsfriheten verner den rett enhver har til å ytre seg, og den rett vi som individer og samfunn har til å holde oss informert om andres ytringer. Dette siste perspektivet omtales gjerne som informasjonsfrihet. Mediene har en særlig viktig rolle når det kommer til ytringsfriheten, ettersom de som offentlig vaktbikkje, videreformidler og tilrettelegger for en opplyst og bred samfunnsdebatt, er sentrale for å realisere en rekke av de demokratiske samfunnshensyn som ytrings- og
informasjonsfriheten skal beskytte, på vegne av oss alle.

Forslag om kompetansebehov i barnevernstjenesten

NIM-H-2017-008
Innspill til forslag til kompetansebehov i barneverntjenesten (pdf) 394.66 KB
Til: Bufdir

Det er viktig og positivt at det løftes frem i utredningen at barnevernarbeider må ha kunnskap om rettigheter og plikter i FNs barnekonvensjon. Denne konvensjonen oppstiller helt grunnleggende rettigheter for barn, som alle barnevernsarbeidere må ha kunnskap om i sitt virke.

Høringsuttalelse til forslag om endring i barnehageloven

NIM-H-2017-007
Høring språkkrav i barnehager (pdf) 569.75 KB

Kunnskapsdepartementet foreslår å innføre krav om tilfredsstillende norskspråklig kompetanse for ansettelse i stilling som assistent i barnehage. NIM skriver i sin uttalelse til Kunnskapdepartementets høring at det ikke er noe i veien for også å foreslå og legge til rette for å snarlig innføre tilsvarende krav om samisk språkkompetanse for ansatte i samiske barnehager. Du […]

Kunnskapsdepartementet foreslår å innføre krav om tilfredsstillende norskspråklig kompetanse for ansettelse i stilling som assistent i barnehage. NIM skriver i sin uttalelse til Kunnskapdepartementets høring at det ikke er noe i veien for også å foreslå og legge til rette for å snarlig innføre tilsvarende krav om samisk språkkompetanse for ansatte i samiske barnehager.

Du finner hele uttalelsen vår ved å følge lenken som finnes lenger opp på siden.

Debatt: Eliten mot folket

Nyeste Minerva er om elitene. Se vår fagdirektør Anine Kierulf i debatt om overnasjonale avtaler, demokrati, folket og elitene.

Er overnasjonale avtaler en trussel mot folket og demokratiet? Og er det eliten som hindrer folk å skyte ulv, eller er det stortingsrepresentantene – inkludert FrP? Vår fagdirektør Anine Kierulf tok rollen som elitenes representant da hun møtte FrP-politiker Espen Teigen, her i rollen som folkets mann, til debatt under lanseringen av Minerva, som vier sin nyeste utgave til elitene. Redaktør Nils August Andresen mener vi trenger en elite.

NOU 2016:24 Ny straffeprosesslov

NIM-H-2017-006
Høringsuttalelse til NOU 201624 (pdf) 849.76 KB

Forslaget til ny straffeprosesslov reiser et mangfold av spørsmål, fra de mer overordnede og prinsipielle til de praktiske. Vårt høringsinnspill er begrenset til de menneskerettslige og konstitusjonelle temaene forslaget aktualiserer. I høringsuttalelsen har vi lagt hovedvekt på de av utvalgets forslag som angår grunnleggende krav til straffesaksbehandlingen, blant annet likebehandling og kontradiksjon, selvinkriminering og frihetsberøvelse.

Forslaget til ny straffeprosesslov reiser et mangfold av spørsmål, fra de mer overordnede og prinsipielle til de praktiske. Vårt høringsinnspill er begrenset til de menneskerettslige og konstitusjonelle temaene forslaget aktualiserer. I høringsuttalelsen har vi lagt hovedvekt på de av utvalgets forslag som angår grunnleggende krav til straffesaksbehandlingen, blant annet likebehandling og kontradiksjon, selvinkriminering og frihetsberøvelse.

Årsmelding til behandling i Sametinget

Sametinget behandlet fredag 2. juni NIMs årsmelding for 2016.

– Nasjonal institusjon ønsker at vår årsmelding med anbefalinger bidrar til mer oppmerksomhet og debatt om menneskerettslige utfordringer i Norge. Sametingets behandling av vår årsmelding er i så måte viktig for at Nasjonal institusjons arbeid med fremme av menneskerettighetene blir gjort kjent også i samiske samfunn, og at vi oppfyller vårt mandat innenfor urfolks-og minoritetsrettsområdet, sier direktør Petter Wille.

Han merker seg at Sametinget under sin behandling av årsmeldingen viste til flere aktuelle saker hvor statens menneskerettslige forpliktelser bør vurderes.

– For oss i Nasjonal institusjon er det viktig at Sametinget aktivt er med på å fremme menneskerettigheter og vi ser at dialog med Sametinget vil gi oss viktige innspill til vårt videre arbeid, sier Wille.

Styremedlem Gro Dikkanen og fagdirektør Laila Susanne Vars fulgte behandlingen av Nasjonal institusjons årsmelding i Karasjok. Vars holdt også et foredrag for Sametingets oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomite tirsdag 30.mai, der hun presenterte årsmeldingens hovedtrekk og NIMs mandat og virksomhet. På bakgrunn av denne presentasjonen oppfordret Sametinget Nasjonal institusjon til å fortsette sitt arbeid for å gjøre virksomheten mer kjent i samiske samfunn.

Under behandlingen av årsmeldingen på Sametinget kom det også frem at Sametinget ber Nasjonal institusjon gjøre nødvendige grep for å sikre at urfolks menneskerettigheter får den nødvendige prioritet i det faglige arbeidet og at anbefalingene som fremkommer i Nasjonal institusjons årsmelding blir fulgt opp gjennom en videre dialog mellom Stortinget, regjeringen og Sametinget.

Dokumentene fra Sametingets behandling kan du lese her. På våre nettsider finner du også årsmeldingen og de aktuelle temarapportene.

Innspill til Norges 23./24. rapport til FNs rasediskrimineringskomité (CERD)

NIM-IR-2017-003
Innspill - FNs rasediskrimineringskomite (pdf) 420.18 KB

De problemstillinger som tas opp er: NIM; begrepene etnisitet eller rase i diskrimineringsloven; hatkriminalitet og hatefulle ytringer; urfolk; nasjonale minoriteter; omsorg for enslige mindreårige asylsøkere; eldre og deres menneskerettighetssituasjon; utredningsinstruksen.

Du finner vårt brev ved å følge lenken øverst i artikkelen.

Les mer om temaet her: NIMs temasider om diskriminering og sårbare grupper, NIMs temasider om nasjonale minoriteter, NIMs temasider om urfolk, NIMs temasider om ytring og forsamling

Ja, vi elsker Grunnloven

Hvor mye tenker du på Grunnloven utenom 17. mai? Domstolene ser ut til å tenke stadig mer på den, noe ikke alle er like fornøyde med. Vår fagdirektør Anine Kierulf skriver om temaet.

Nå har vi elsket dette landet igjen. Og Wergeland og ytringsfriheten. Og bursdagsbarnet, da, Grunnloven. Den er jo ellers litt perifer.

Til dens 200-årsjubileum i 2014 skjedde det en del. Ikke bare snakket vi om Grunnloven også utenom 17. mai, våre folkevalgte gav den en real oppussing: Den fikk oppdatert språk, på nynorsk og bokmål.

Og den fikk sin egen «Bill of Rights»: Sentrale menneskerettigheter som inntil da bare hadde stått i menneskerettskonvensjoner, ble grunnlovsfestet. For å «styrke menneskerettighetene i norsk rett», som Stortinget sa.

Etter 2014 ble det stillere. Igjen ble Grunnloven «noe for juristene», kunne man tenke. Sannheten er at heller ikke juristene holdt noe særlig på med Grunnloven før 2014. Men det gjør de nå. Antall ganger Grunnloven er nevnt av Høyesterett har økt betraktelig: I 2000-2010 ble den brukt i 5-6 saker årlig, i 2016 i 20. 

Enkelte hevder dette viser at Høyesterett er blitt mer «aktivistisk». Da mener de at Høyesterett driver med politikk istedenfor juss. Grunnloven setter grenser for hvilken politikk som lovlig kan utøves. Så når Høyesterett tolker Grunnloven annerledes enn politikerne, begrenser Høyesterett det politiske handlingsrom. Med juss, men med juss som oppfattes som politikk – i alle fall når man er uenig i resultatene.

Som professor Hege Skjeie dokumenterte i en studie fra 2011, er det et påfallende skifte i innstillingen til politikkbegrensende rettigheter når politikere går fra opposisjon til posisjon: Grensene for maktutøvelse er langt mindre populære hos dem som har makten. 

«Aktivistiske dommer» er avgjørelser man selv ikke liker. Avgjørelser man liker får ikke sånne merkelapper, selv når de avgjør spørsmål med politiske virkninger. SV og Arbeiderpartiet vedtok tilbakevirkende rederiskatt. Da Høyesterett i 2010 overprøvde skatten som grunnlovsstridig, mente disse partiene at Høyesterett opptrådte politisk. Høyre og FrP syntes dommen var god juss. Da Høyesterett i Maria-saken brukte Grunnloven til å la en kenyansk mor få oppholdstillatelse i Norge, var det høyrestemmer som mente Høyesterett opptrådte aktivistisk.

Selv om Grunnloven nå brukes mer, overprøves imidlertid ikke politikerne mer. Antall saker der Høyesterett årlig bruker Grunnloven slik, har vært omtrent stabilt fra år 2000 – også etter 2014. Og hvor «aktivistiske» er domstolene egentlig, hvis grunnen til at de nå bruker Grunnloven mer er at de endelig lytter til Stortingets ønske om at Grunnloven skal brukes mer?

Det var ikke bare fordi Grunnloven var gammel at den ikke ble brukt noe særlig før 2014. Wergelands hjertebarn, § 100 om ytringsfriheten, fikk en oppussing i 2004. Men heller ikke denne nye bestemmelsen, som skulle «bringe ytringsfrihetsbeskyttelsen hjem», slik man i Stortinget håpet, ble brukt. Isteden fortsatte man å bruke konvensjonene.

Hverken formelt eller praktisk står § 100 i noen annen stilling etter 2014; den er som i 2004. Men for noen uker siden ble den plutselig brukt, og det til å løse et spørsmål som har vært uavklart i tiår. Det har vært planlagt løst politisk, men er ikke blitt det. Nå ble det isteden besvart av Borgarting lagmannsrett, ved hjelp av Grunnloven § 100.

Spørsmålet var om pressen har ankerett når dørene til en rettssak lukkes. Rettssaker er i utgangspunktet åpne. Pressen er vårt hørerør inn i den tredje statsmakt, og vår representant for å sikre åpenhet. Dermed kunne man tenke at pressen burde ha mulighet til på våre vegne å påklage beslutninger om å fravike offentlighetsprinsippet. Et prinsipp som i 2004 ble tydeliggjort i Grunnloven § 100. Som taler for å gi pressen ankeadgang, uten at politikerne har gjort noe med det. Borgarting gjorde noe med det.

Kjennelsen kommer neppe til å bli omtalt som aktivistisk. Saker de fleste politikere er enige i blir sjelden det. Den kommer neppe til å bli omtalt noe særlig overhode, man får ikke valgkamppoeng av å forklare at en domstol nå har gjort det politikerne selv burde gjort tidligere.

Men Wergeland hadde nok jublet.

 

Innlegget ble publisert i Dagens Næringsliv 20. mai 2017.

Menneskerettslige utfordringer ved tvangsretur av barn

Når barnefamilier tvangsreturneres, må myndighetene ta sterkere hensyn til den samlede effekten av inngrep overfor barna, mener NIM.

NOAS og Redd Barna presenterte i dag en rapport om barns opplevelse av tvangsinternering.

– Det gjenstår fortsatt menneskerettslige utfordringer, selv om et nytt lovforslag styrker rettsikkerheten til barna, sier Adele Matheson Mestad, nestleder ved Nasjonal institusjon for menneskerettigheter (NIM).

Siden 2013 har 794 barn blitt internert på Trandum, og organisasjonene har dybdeintervjuet 12 av disse barna. Intervjuene viser at barna sliter med søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, frykt for politiet og endret atferd.

– Om vi skal være helt ærlige, forteller rapporten om forhold som vi egentlig ikke ønsker å vite om. Vi ønsker ikke å kjenne på hvordan disse barnas redsel og reaksjoner er de samme som våre egne barn ville hatt, sier Mestad.

Rapporten kritiserer ikke tvangsretur som prinsipp, men måten tvangsretur utføres på i praksis. I rapporten kommer det blant annet frem at barn har opplevd å bli vekket midt på natten av at politiet låser seg inn i leiligheten deres med nøkkel i stedet for å banke på, og at barn var til stede mens foreldrene deres ble kroppsvisitert. Tre av fire enslige mødre forteller at barna så på mens de satt nakne på huk over et speil.

– Ved siden av det rent følelsesmessige, gir rapporten oss også konkret informasjon fra det som før har vært en svart boks, av den enkle grunn at familier som er tvangsreturnert normalt ikke lar høre fra seg etterpå. Deres stemmer finnes simpelthen ikke i det offentlige ordskiftet. Rapporten synligjør de konkrete konsekvensene av valgene politikerne har tatt, sier Mestad.

Til høsten skal Stortinget behandle et lovforslag om endringer i utlendingslovens bruk av tvangsmidler. Til tross for at det ikke finnes noe absolutt menneskerettslig forbud mot internering av barn, inneholder lovforslaget fremdeles menneskerettslige utfordringer. I sin høringsuttalelse fremhever NIM fremhever at barnets interesser må løftes bedre frem.

– Tvangsretur består av en rekke inngripende tiltak: Som å la være å ringe på døren og i stedet låse seg inn i en families hjem for år pågripe dem for fengsling før klokken seks om morgenen, å overvåke påkleding og dobesøk og inndra mobiltelefoner, å utøve fysisk makt overfor barn og voksne foran barn. Dette kan til sammen være for inngripende, selv om enkeltinngrepene hver for seg kan være akseptable, sier Mestad, og understreker at lovforslaget må vurdere den samlede effekten av disse påkjenningene, noe NOAS og Redd Barna tydelig griper tak i med sin rapport.

De påpeker også hvor stor forskjell den enkelte politimann, dommer eller barnevernskonsulent kan gjøre.

– Rapporten viser hvor viktig det er for barna hvordan politiet snakker, om stemmene er milde eller strenge. Om de tar barnas sorg på alvor eller feier den under teppet og sier at alt skal gå bra. Om de lytter til en tidligere voldtekstsutsatt kvinne som opplever alvorlig retraumatisering når hun blir bedt om å kle av seg. Rapporten tegner dette menneskelige bildet med stor tydelighet, og synligjør det menneskelige menneskerettsansvaret, sier Mestad.