Ny barnevernssak i EMD: Norge frifunnet under skarp dissens

Norge ble 30. november 2017 frifunnet, under skarp dissens, i den andre av i alt ni norske barnevernssaker som Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har tatt opp til behandling.

Flertallet på fire dommere mente norske myndigheter ikke hadde krenket en mors rett til familieliv etter Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) artikkel 8 ved å tillate adopsjon av sønnen mot hennes vilje.

Saken gjaldt en mor med en sønn, født i september 2008, som ble akuttplassert i fosterhjem da han var tre uker gammel. Omsorgsovertakelsen ble opprettholdt i mars 2009. Moren ble i 2011 fratatt foreldreansvaret for gutten, og han ble tillatt adoptert mot morens vilje av fosterforeldrene. På tidspunktet for adopsjonen hadde moren giftet seg og fått et nytt barn hun og mannen hadde omsorg for.

Det EMD skulle ta stilling til var om norske domstolers avgjørelse om å la fosterforeldrene adoptere gutten var et brudd på morens rett til familieliv.

Normalt er domstolen forholdsvis tilbakeholden med å overprøve nasjonale myndigheters konkrete vurdering av selve omsorgsovertakelsen. Her vurderer domstolen om nasjonale myndigheter har gitt en relevant og tilstrekkelig begrunnelse for tiltakene. Dette uttrykkes ofte som at staten har en relativt stor skjønnsmargin i slike saker.

Tvangsadopsjon er imidlertid et svært vidtrekkende barnevernstiltak i den forstand at det i realiteten bryter alle familiebånd. Slike barnevernstiltak er kun tillatt dersom de er gjennomført i tråd med en målsetting om å gjenforene barn og foreldre, det foreligger eksepsjonelle omstendigheter samt at  tiltaket i hovedsak er motivert av hensyn til barnets beste. Ved slike inngripende barnevernstiltak går domstolen normalt mer aktivt til verks i sin prøving av saken, nettopp fordi skjønnsmarginen er snevrere.

Dette rettslige utgangspunktet ble også lagt til grunn av alle dommerne i denne konkrete saken. Domstolen var likevel delte i sitt syn på om adopsjonen utgjorde en krenkelse av EMK artikkel 8; fire dommere mente norske myndigheter ikke hadde brutt morens rett til familieliv, mens et mindretall på tre dommere kom til motsatt resultat. Uenigheten synes både å bunne i hvor langt EMD skal gå i sin overprøving av nasjonale domstolers vurdering i saker om adopsjon, og i ulik betoning av faktum i saken.

Flertallet gikk gjennom de norske avgjørelsene i barnevernssaken. Flertallet vurderte om norske myndigheters begrunnelse for tiltaket var relevant og tilstrekkelig, og om det var motivert ut fra hensynet til barnets beste. Under henvisning til at norske myndigheter hadde konkludert med at mor ikke hadde hatt en positiv utvikling i sin samværskompetanse med barnet, at den norske avgjørelsesprosessen var rettferdig og at norske myndigheter hadde fordelen av direkte kontakt med partene, mente flertallet at det forelå slike eksepsjonelle omstendigheter som kunne begrunne adopsjon i dette tilfellet. Flertallet mente også at myndighetenes beslutning om å tillate adopsjon i hovedsak var motivert ut fra hensynet til barnets beste. Det synes derfor som om flertallet vektlegger subsidiaritetsprinsippet – nemlig at EMDs prøving er subsidiær til den nasjonale rettsprosessen og rettslige avveiningen. Flertallet er derfor tilbakeholdne i sin overprøving ettersom de vurderer den nasjonale prosessen som god, og at de norske beslutningene er begrunnet og avveid på en forsvarlig måte etter kriterier utpenslet i EMDs praksis. Flertallets votum kan også leses som en dreining mot at barnets behov og rettigheter i større grad enn tidligere får gjennomslag i EMD på bekostning av foreldrenes rettigheter.

Mindretallet derimot, går betydelig lenger i sin vurdering av norske myndigheters begrunnelse og de bevis begrunnelsen støtter seg på, den positive utviklingen hos mor, og om det kunne vært gjort mer for å tilrettelegge for samvær mellom mor og barn underveis. Det synes som om mindretallet mener at norske myndigheters begrunnelse for adopsjon ikke er tilstrekkelig og at den mangler klar nok støtte i bevisene i saken. Mindretallet vektlegger også tyngre enn flertallet at alle barnevernstiltak skal være midlertidige og ha som utgangspunkt at barn og biologiske foreldre skal gjenforenes.

Norsk barnevernstjeneste har de senere årene hatt både internasjonalt og nasjonalt søkelys rettet mot seg. Denne saken er den andre saken som er avgjort av EMD av en rekke på totalt ni saker. Dommen er i skrivende stund ikke rettskraftig. Med forbehold om at domsresultatet blir stående, gir avgjørelsene fra EMD så langt ikke holdepunkter for å si at norsk barnevern går for langt i sine tiltak.  Det er imidlertid mange saker som gjenstår, og det er derfor for tidlig å si om det er behov for å justere det norske regelverket eller praksis på barnevernfeltet.

Den første av de ni sakene har vi omtalt tidligere, her.

Høringsuttalelse til forslag til ny lov om tros- og livssynssamfunn

NIM-H-2017-021
Høringsuttalelse - Forslag til ny lov om tros- og livssynssamfunn (20.12.2017) (pdf) 570.90 KB

NIM skriver i sin uttalelse til forslag til ny lov om tros- og livssynssamfunn at det bør legges opp til jevnlige evalueringer av både lovverket og praktiseringen, fordi den menneskerettslige vurderingen ikke bare vil avhenge av hvordan lovverket utformes, men også hvordan vilkårene i lovverket praktiseres.

Statens menneskerettslige forpliktelser, slik disse følger av Grunnloven og relevante internasjonale konvensjoner, kan ha betydning for forslaget om ny trossamfunnslov. Etter forholdene kan disse forpliktelsene gi føringer og sette rammer både for utformingen av en ny lov – og for den senere praktiseringen av loven.

Det slås fast at «[a]lle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje», samtidig er det vanskelig å utforme et regelverk og en praktisering som er i tråd med dette likebehandlingskravet. Derfor skriver NIM at «Avslutningsvis er det grunn til å bemerke at den menneskerettslige vurderingen ikke bare vil avhenge av hvordan vilkårene utformes i lovgivningen. Den vil også avhenge av hvordan vilkårene konkret praktiseres i fremtiden, for eksempel for å unngå diskriminering. Dette er det viktig å være oppmerksom på, blant annet av hensyn til at vilkårene nødvendigvis – uansett endelig utforming – vil måtte innebære noe rom for skjønnsutøvelse.

Også på denne bakgrunn vil den fremtidige oppfølgingen være av betydning. NIM anbefaler at det legges opp til jevnlige evalueringer av både lovverket og praktiseringen, dersom loven skulle bli innført.»

Høringsuttalelse til NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder?

NIM-H-2017-020
Høringsuttalelse NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder? (pdf) 601.77 KB

NIM skriver i sin uttalelse at menneskerettighetene ikke gir føringer for om saker som nå behandles for fylkesnemnda bør behandles av domstolene, eller om UNE bør erstattes med en forvaltningsdomstol for utlendingssaker.

«Samtlige alternativ kan innrettes i samsvar med menneskerettighetene. De overordnede spørsmålene om valg av alternativ tilkommer derfor den politiske beslutningssfæren», skriver NIM som svar på Justis- og beredskapsdepartementets høring av NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder?.

NIM har også noen kommentarer til forslaget om å styrke den barnefaglige kompetansen hos beslutningstakerne og kvalitetssikring av sakkyndigrapporter.

Gratulerer med menneskerettsdagen!

I dag er det 69 år siden verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt. Neste år er erklæringen 70 år, og dagen i dag er også starten på den et år lange markeringen av 70-års dagen for erklæringen.

Menneskerettighetserklæringen er selve grunndokumentet i det internasjonale arbeidet for menneskerettighetene. Erklæringen gir uttrykk for et felles mål for alle folk og nasjoner, og selv om den ikke er rettslig bindende, er de aller fleste bestemmelsene i erklæringen tatt inn i FNs menneskerettighetskonvensjoner. Erklæringen slår fast det helt grunnleggende, nemlig at alle mennesker har det samme menneskeverd og at menneskerettighetene gjelder for alle.

Da Verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt for 69 år siden, var verden i ferd med å reise seg etter de forferdelige overgrepene, nazistenes folkemord mot jøder og andre minoriteter under andre verdenskrig. Det var enighet om at disse grusomhetene ikke skulle få gjenta seg.  Beskyttelse av menneskerettigheter ble en hovedoppgave for FN. De skulle bidra til å løfte land som Tyskland og Italia ut av sin totalitære fortid og etablere dem som demokratier og rettsstater. Man erkjente at beskyttelse av menneskerettigheter er en viktig forutsetning for fred. Arbeidet med å utarbeide en verdenserklæring om menneskerettighetene begynte derfor allerede i 1946.

– På menneskerettighetsdagen er det derfor på sin plass at vi minner oss selv om bakgrunnen for utviklingen av et bindende internasjonalt vern om menneskerettighetene, som er et av etterkrigstidens store fremskritt. Dette er særlig viktig i dag hvor menneskerettighetene er truet i en rekke land i alle verdensdeler, sier vår direktør Petter Wille i anledning dagen.

Dagen i dag markerer også starten på den et år lange markeringen av erklæringens 70-års dag, som er 10. desember 2018. Frem til da skal de 70 årene markeres på forskjellige måter, med den offisielle lanseringen i Paris. Det vil også være markeringer i Geneve og New York. FN`s høykommisær for menneskerettigheter, Zeid Ra’ad Al Hussein, har i anledning markeringene lagt ut denne filmen.

Høring – forslag til endringer i utlendingslovens regler om innbringelse og pågripelse i forbindelse med inn – og utreisekontroll mv.

NIM-H-2017-019
Høring – forslag til endringer i utlendingslovens regler om innbringelse og pågripelse ifm inn- og utreisekontroll mv. (pdf) 546.15 KB

Temaet som tas spesielt opp er pågripelse av barn og barnefamilier. Etter NIMs syn bør det komme klarere frem i forarbeidene at det skal gjøres en vurdering av hensynet til barnets beste.

Videre mener NIM at terskelen for pågripelse av barn og barnefamilier som departementet skisserer
generelt sett er for lav. Det rettslige utgangspunktet for pågripelse av barn er at pågripelse må være «særlig påkrevd».

Ny nettside for 22. juli senteret

22. julisenteret har nettopp lansert en ny nettside. Nettsiden er utviklet med vekt på digitale læringsressurser. NIM har bidratt med tekster til den nye nettsiden.

«Den nye nettsiden er utviklet med spesiell vekt på digitale læringsressurser, som et tilbud for å styrke formidlingen om 22. juli og tilgrenset tematikk i skolen», skriver 22. julisenteret.

På nettsidens læringsressurser finnes fordypningstekster, begrepsbank, oppgaver og lenker til relevante kilder. De er knyttet opp mot kompetansemål for grunnskole og videregående skole, med temaene terrorisme/ekstremisme – demokrati – ytringsfrihet, medier og etikk – historiebruk/minnekultur – og den norske rettsstaten.

NIM har bidratt med tekster om ytringsfrihet og menneskerettigheter.

-Vi er glade for å kunne bidra i et så viktig arbeid som det som 22. julisenteret gjør. Det er viktig at de har gode verktøy og vi er sikre på at den nye nettsiden vil komme mange til gode, sier direktør Petter Wille.

22. julisenterets nettside kan besøkes her.

Høringsuttalelse til NOU 2017:12 Svikt og svik

NIM-H-2017-018
Høring Svikt og svik - pdf (pdf) 697.94 KB

NIM anbefaler at norske myndigheter iverksetter effektive tiltak på systemnivå for å forebygge og forhindre at barn utsettes for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Det bør også iverksettes tiltak for å avdekke slike forhold på et tidligere stadium.

Dette fremgår av vår høringsuttalelse til NOU 2017:12 Svikt og svikt. Barnevoldutvalget, som har skrevet utredningen, var nedsatt for å gjennomgå alvorlige saker der barn og ungdom har vært utsatt for grov vold, seksuelle overgrep og alvorlig omsorgssvikt. De funnene utvalget gjorde var så graverende at utvalget mente ord som «systemsvikt» ikke var dekkende, og at dette handlet om svik mot barn. Utvalgets funn er svært alvorlige, og viser betydningen av at staten med jevne mellomrom initierer slike uavhengige gjennomganger for å sikre rettighetene til særlig sårbare grupper.

 

Staten har etter menneskerettighetene en positiv forpliktelse til å sikre barn mot vold, overgrep og omsorgssvikt. Utvalgets rapport gir norske myndigheter et godt beslutningsgrunnlag for iverksetting av nødvendige tiltak for å bedre ivareta statens menneskerettslige forpliktelser på dette feltet. Du kan lese vår høringsuttalelse ved å følge linken på denne siden.

Høyesterettsdom: Flyktningkonvensjonen ikke til hinder for å nekte utstedelse av reisebevis

Høyesterett kom nylig frem til at det er i samsvar med flyktningkonvensjonen å nekte utstedelse av reisebevis dersom det er mest sannsynlig at den identiteten som er oppgitt er uriktig.

Siste dag i oktober avsa Høyesterett dom i den såkalte reisebevissaken. Et flertall på fire dommere kom til at det er i samsvar med flyktningkonvensjonen å nekte utstedelse av reisebevis dersom det er mest sannsynlig at den identiteten som er oppgitt er uriktig.

Saken gjaldt tre personer som hadde søkt om og fått innvilget asyl i Norge. De ble imidlertid nektet reisebevis for flyktninger fordi utlendingsmyndighetene mente de ikke hadde sannsynliggjort at den identiteten de hadde oppgitt var riktig.

Reisebevis er det eneste gyldige identitetsdokument flyktninger kan få i Norge. Et slikt reisebevis er nødvendig for å få tilgang til flere alminnelige banktjenester, for å få førerkort, for å kjøpe fast eiendom, for å arbeide i yrker som krever politiattest og for å kunne reise ut av landet.

I norsk rett er utstedelse av reisedokumenter til flyktninger regulert i utlendingsloven og utlendingsforskriften. Etter utlendingsloven § 64 skal en person som har fått oppholdstillatelse som flyktning få utstedt reisebevis dersom ikke «særlige grunner taler mot det». En slik særlig grunn kan etter utlendingsforskriften være tvil knyttet til identitet, og det fremgår av rundskriv at dersom det er tvil rundt identitet, skal søknad om reisebevis som hovedregel avslås.

Etter utlendingsloven § 3 skal loven anvendes i samsvar med internasjonale regler som Norge er bundet av. Dette innebærer at dersom det internasjonale regelverket gir personen bedre rettigheter, må de norske reglene vike.

Etter Flyktningkonvensjonen artikkel 28 skal en flyktning få utstedt reisebevis for flyktning med mindre det foreligger «compelling reasons of national security or public order».

Høyesterett skulle ta stilling til den nærmere forståelsen av dette unntaket, og om det å nekte utstedelse av reisebevis grunnet identitetstvil var omfattet.

Høyesterett delte seg i et flertall og et mindretall (4-1). Flertallet mente at ordlyden i artikkel 28 ikke gir grunnlag for å innfortolke et krav om at staten bare kan avslå en søknad om reisebevis dersom den kan påvise at søkeren vil utgjøre en konkret fare for nasjonal sikkerhet eller offentlig orden dersom han eller hun fikk reisebevis. Etter en gjennomgang av formålet ved utstedelse av identitetsdokumenter, og nasjonale og internasjonale dokumenter som understreker betydningen av at identitetsdokumenter bare utstedes til personer med godtgjort identitet, konkluderte Høyesteretts flertall med følgende:

«Er det mest sannsynlig at søkeren oppgir uriktig identitet, er det i samsvar med flyktningkonvensjonen artikkel 28 å nekte å utstede reisebevis. En slik tvil om identiteten utgjør en «compelling [reason] of national security or public order» som gjør det nødvendig å nekte utstedelse av reisebevis.»

Flertallet legger til grunn en annen konvensjonsforståelse enn det lagmannsretten hadde lagt til grunn – nemlig at det må foretas en individuell vurdering av om det er tvingende nødvendig å nekte utstedelse av reisebevis til personer som det knytter seg identitetstvil til.

Etter en konkret vurdering kom Høyesterett til at en av personene hadde sannsynliggjort sin identitet, og Utlendingsnemndas vedtak om å nekte å utstede reisebevis til denne personen ble derfor kjent ugyldig. De to andre personene mente Høyesterett ikke hadde sannsynliggjort sin identitet, og staten ble derfor frifunnet i søksmålet som gjaldt dem.

Høyesteretts flertall fremhevet også at saken illustrerer et alvorlig og uløst problem, nemlig at det er en liten gruppe flyktninger med lovlig opphold i Norge som sannsynligvis skal være i landet i lang tid, og som mangler tilgang til viktige goder og muligheter andre tar som en selvfølge. Manglende utstedelse av reisedokument medfører betydelige vansker i hverdagen for denne gruppen, som også lett kan være et hinder for integrering. Høyesterett bemerket at det å «sørge for at denne gruppen beboere i Norge får tilgang til i alle fall de mest sentrale godene som de i dag mangler, er en oppgave for myndighetene.»

Høyesteretts flertall sender her et viktig signal til myndighetene, hvor det indikeres at de praktiske problemene disse flyktningene står overfor i det daglige bør løses slik at også denne gruppen på en eller annen måte får tilgang til de mest sentrale godene som er viktige i et integreringsperspektiv.

Mindretallet på en dommer mente det også ved identitetstvil må foretas en individuell vurdering av om det å utstyre flyktningen med reisebevis, representerer en slik risiko at det er tvingende nødvendig å nekte slik utstedelse – og var med andre ord enig i lagmannsrettens forståelse av flyktningkonvensjonen.

Høyesterettsdom om å nekte foreldre samvær med barn

Høyesterett avsa 23. oktober i år dom i en barnevernssak hvor et foreldrepar var nektet samvær med sin tre år gamle sønn. Høyesterett la til grunn at det kreves spesielle og sterke grunner for å nekte foreldre samvær med sitt biologiske barn, også i tilfeller der tilknytningen mellom barnet og foreldrene er liten. Høyesterett kom derfor frem til at foreldrene skulle ha ett felles samvær med sønnen med en varighet på en time, en gang i året.

Saken gjaldt et foreldrepar som var fratatt omsorgen for sønnen da han var spedbarn på grunn av mistanke om grov fysisk mishandling. Gutten ble først plassert i to forskjellige beredskapshjem, før han ble plassert i fosterhjem da han var åtte måneder gammel. Mens han var i beredskapshjem ble det gjennomført noe samvær, men samværene opphørte etter han flyttet til fosterhjemmet.

Det å nekte foreldre samvær med barnet sitt er et inngrep i retten til familieliv, som er vernet i både Grunnloven § 102, Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8 og FNs konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen) artikkel 16 og artikkel 9 nr. 3. Høyesterett har tidligere uttalt at innholdet i Grunnlovsbestemmelsen og EMK artikkel 8 er sammenfallende, og at inngrep i familielivet kun er tillatt dersom det er i samsvar med lov, ivaretar et legitimt formål og er nødvendig i et demokratisk samfunn. Med andre ord om inngrepet etter en bred vurdering er forholdsmessig.  Når det gjelder barnevernssaker, vil hensynet til barnets beste veie tungt i denne forholdsmessighetsvurderingen.

Høyesterett har tidligere, basert på avgjørelser fra Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD), lagt til grunn at det kreves spesielle og sterke grunnerfor å nekte foreldre samvær med barna sine. Høyesterett har også lagt til grunn at denne normen er i samsvar med Grunnloven § 102 og § 104 jf. § 92. Spørsmålet Høyesterett skulle ta stilling til var om det også kreves spesielle og sterke grunner for å nekte foreldre samvær i saker hvor det er svak eller ingen tilknytning mellom barn og foreldre, som i denne konkrete saken.

Høyesterett la til grunn at nektelse av samvær krever spesielle og sterke grunner også i saker der det er liten eller ingen tilknytning mellom foreldre og barn. Høyesterett foretar i dommen ingen gjennomgang av hva som kan utledes av de EMD-dommene kommunen påberopte til støtte for at denne normen ikke gjelder i slike tilfeller, men konstaterer kort at de ikke kan se at de dommene som var påberopt av kommunen, eller øvrig praksis fra EMD gir anvisning på en annen norm enn den Høyesterett tidligere har lagt til grunn. På dette punktet hadde det vært interessant om Høyesterett hadde gitt en nærmere begrunnelse for sin konklusjon. Spørsmålet om det skal legges til grunn en annen norm i tilfeller der tilknytningen er svak, var ikke direkte tematisert i de tidligere høyesterettsavgjørelsene domstolen viser til. Videre er det også i juridisk teori tatt til orde for at denne normen ikke kommer til anvendelse i situasjoner der det er svak tilknytning mellom barn og foreldre.

Etter en konkret vurdering kom Høyesterett til at foreldrene skulle ha ett felles samvær med sønnen med en varighet på en time, en gang i året.

– Må forskes mer om vold i nære relasjoner

Hva bør gjøres for å forebygge vold i nære relasjoner, som er et alvorlig menneskerettslig problem i Norge? NIM, Sametinget og Likestillings- og diskrimineringsombudet arrangerte et innspillsmøte der det var et av spørsmålene som vi ønsket svar på.

Staten plikter å forebygge denne typen vold, og sikre at politi og hjelpeapparat er i stand til å hjelpe voldsofre. Den har et spesielt ansvar for å tilpasse forebyggingen og hjelpetiltakene overfor utsatte grupper og minoriteter. Hva bør den gjøre for å hjelpe voldsofre i samiske miljøer?

I dag inviterte vi Finnmark politidistrikt, lokale kvinneorganisasjoner og fagmiljøer til et møte om vold i nære relasjoner i Kautokeino, sammen med Sámediggi – Sametinget og Likestillings- og diskrimineringsombudet. Her fikk vi mange viktige innspill til hvilke tiltak staten bør iverksette. Blant annet:
– Opprette en felles instans i kommunene som har overordnet ansvar for å koordinere innsatsen mot vold i nære relasjoner
– Styrke politiets og hjelpeapparatets kunnskaper om samisk språk, kultur og historie
– Iverksette flere tiltak i fengslene som motvirker at voldsdømte fortsetter å utøve vold når de blir løslatt

Alle deltagerne mente i tillegg at det finnes et stort behov for forskning. Disse innspillene vil vi ta med oss når vi onsdag møter tre departementer for å snakke om vold i nære relasjoner i samiske samfunn, og når vi neste uke møter FNs kvinnekomite i Genève.