Høringsuttalelse til ny lov om medieansvar (medieansvarsloven)

NIM-H-2018-014
NIM høringsuttalelse - medieansvarslov 01.10.2018 (pdf) 773.91 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til forslaget til ny lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte journalistiske medier (medieansvarsloven). NIM er positiv til forslaget om at lovens virkeområde skal være teknologinøytralt.

NIMs kommentarer knytter seg til: Lovens virkeområde (punkt 3), ansvaret for brukergenerert innhold (punkt 4), det strafferettslige redaktøransvaret (punkt 5), imøtegåelsesretten (punkt 6), foretaksstraff (punkt 7) og taushetsplikt (punkt 8).

De overordnede hensynene departementet har lagt til grunn for utredningen, harmonerer godt med de grunnlag som gjør at NIM har etterlyst et slikt lovarbeid:

  1. Tilstrebe teknologinøytrale regler.
  2. Fjerne rettslig usikkerhet.
  3. Ta stilling til hva som er en rimelig balanse mellom ytringsfriheten og andre hensyn/rettigheter (inkludert retten til privatliv) for problemstillinger som har oppstått i kjølvannet av den teknologiske utviklingen.

 

– Myndighetene må gjøre mer for å forebygge og hindre vold og overgrep i samiske samfunn

Det sa NIMs fagdirektør Laila Susanne Vars til Sametinget i sin presentasjon av NIMs temarapport “Vold og overgrep i samiske samfunn”.

Sametinget arrangerte i dag seminaret «Vold og trakassering i det samiske samfunnet” i Karasjok. NIM var invitert til seminaret, som var åpent for alle, for å presentere vår temarapport “Vold og overgrep i samiske samfunn”.

Temarapporten peker på svakheter ved hvordan statens myndigheter ivaretar sine menneskerettslige forpliktelser overfor den samiske voldsutsatte. Rapporten peker blant annet på behov for økt språk- og kulturkompetanse i tjenesteapparatet, økt opplæring om kropp og seksualitet på samisk i skolen, samt behov for holdnings- og informasjonsarbeid og forskning på temaet.

– Myndighetene må styrke sin innsats for å forebygge, avverge og etterforske vold og overgrep mot den samiske voldsutsatte, og det bør utarbeides og iverksettes en handlingsplan mot vold og overgrep i samiske samfunn, sa fagdirektør Laila Susanne Vars innledningsvis, før hun oppsummerte de rettslige utgangspunktene for NIMs anbefalinger i temarapporten.

Vars viste også til at Norge i perioden 2017/2018 har fått internasjonal kritikk fra FNs menneskerettskomité, FNs torturkomité, FNs kulturkomité og FNs barnekomité på feltet vold og overgrep i samiske samfunn.

NIM følger opp rapporten og statlige myndigheter har allerede varslet at de vil følge opp anbefalingene. Vars avsluttet med å oppfordre Sametinget til å delta i det videre arbeidet med den alvorlige situasjonen som rapporten har avdekket. Hun fremhevet blant annet at Sametinget bør forsøke å finne ut hvorfor så få samer går til ombudene for å få hjelp i denne type saker.

NIM lanserte temarapporten “Vold og overgrep i samiske samfunn” i Tromsø tidligere i år. Rapporten er presentert for regjeringen og skal også legges frem for kommunene i det som kalles for «forvaltningsområdet for samisk språk». Du finner rapporten her. 

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) og organisasjonen Sámi NissonForum var også invitert for å snakke på seminaret. Seminaret ble strømmet på nett, og hele sendingen legges ut her i etterkant.

NIMs rapport til FNs menneskerettighetsråd (HRC) i forkant av Norges 3. periodiske rapportering (UPR) i 2019

NIM-IR-2018-008
NIM stakeholder report to UPR_final (pdf) 865.08 KB

Blant temaene som tas opp er oppfølging av internasjonale anbefalinger, opplæring om menneskerettigheter i grunnskole, videregående skole og høyere utdanning, isolasjon i politiets varetekt og i fengsel, mindreårige i politiets varetekt og i fengsel, kvinner og mentalt syke i fengsel og vold mot kvinner, eldre og andre utsatte grupper.

Les vårt innspill ved å følge lenken lenger oppe på siden.

Storbritannia dømt i EMD for ulovlig overvåking

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) avsa 13. september dom i saken Big Brother Watch og andre v. Storbritannia. EMD slår fast at deler av britiske overvåkningsprogrammer er menneskerettsstridige.

Overvåkningsprogrammene ble avslørt av Edward Snowden i 2013, og innebærer blant annet at britiske myndigheter kan overvåke og lagre internettrafikk, samt velge ut deler av datatrafikken for nærmere undersøkelser. Klagerne er organisasjoner og personer, som er enten journalister eller menneskerettsforkjempere, og som mener at deres aktiviteter er av en slik art at det er sannsynlig at britisk etterretning har overvåket kommunikasjonen deres.

Klagen til EMD gjaldt tre forskjellige overvåkningsregimer: bulkinnsamling av data, innsamling av kommunikasjonsdata fra tilbydere av kommunikasjonstjenester og deling av etterretning med utenlandske myndigheter.

EMD kom for det første til at bulkinnsamlingen av data var i strid med retten til privatliv i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8. Domstolen understreket at bulkinnsamling av data i seg selv ikke er menneskerettsstridig. Som hovedregel er det opp til medlemsstatene å beslutte hva slags overvåkning som er nødvendig for å beskytte nasjonal sikkerhet. Men stater som tillater slik overvåkning må sørge for at lovgivningen oppfyller visse krav for at rettsikkerheten til innbyggerne skal bli ivaretatt. Overvåkningen må ha hjemmel i lov, søke å oppnå et legitimt formål og være nødvendig .

I denne saken mente EMD at tilsynet med bulkinnsamlingen ikke var tilfredsstillende – ved at det ikke var tilstrekkelig uavhengig. Dette gjaldt særlig for utvelgelsen av hvem som skal overvåkes og hvordan man bestemte hvilke kommunikasjonsdata som skal undersøkes nærmere. Lovhjemmelen som tillater datainnsamlingen var derfor ikke i tråd med kvalitetskravet som EMD har oppstilt i tidligere saker, og overvåkningen var dermed heller ikke begrenset til det som var nødvendig.

EMD kom for det andre til at innsamling av kommunikasjonsdata fra tilbydere av kommunikasjonstjenester ikke oppfylte EU-rettens vilkår for slik overvåkning. Siden denne var gjennomført i britisk rett, og hadde forrang ved motstrid, hadde datainnsamlingen ikke tilstrekkelig hjemmel i lov slik EMK artikkel 8 krever.

Systemet med deling av etterretning med utenlandske myndigheter krenket imidlertid ikke EMK. Prosedyren hadde tilstrekkelig klar hjemmel i lov, og det var ikke bevist noen særlige svakheter eller misbruk av systemet.

En gruppe av klagerne hadde videre anført at regimene for både bulkinnsamlingen av data og innsamling av data fra tilbydere av kommunikasjonstjenester ikke sørget for tilstrekkelig beskyttelse av journalisters kilder eller materiale i samsvar med vernet av ytringsfriheten etter EMK artikkel 10. Angående bulkinnsamlingen uttrykte EMD bekymring for at det ikke var noen offentliggjorte retningslinjer for hvilket journalistisk materiale som kunne velges ut for å undersøkes eller for å beskytte konfidensielt materiale som hadde blitt valgt ut for undersøkelse. I lys av den potensielle nedkjølingseffekten («chilling effect») datainnsamlingen ville ha på pressefriheten dersom det festet seg en oppfatning om at journalisters kommunikasjon ikke var konfidensiell, mente EMD at innsamlingen var i strid med EMK artikkel 10.

EMD kom også til at innsamlingen av data fra tilbydere av kommunikasjonstjenester var i strid med artikkel 10. EMD la vekt på at beskyttelsesmekanismene kun kom til anvendelse der formålet med overvåkningen var å identifisere journalistenes kilder, og ikke i alle saker der myndighetene søkte innsyn i journalisters kommunikasjonsdata. Videre var det problematisk at innsynet ikke var begrenset til å gjelde for spesielt angitte formål, for eksempel bekjempelse av alvorlig kriminalitet.

Du kan lese avgjørelsen i sin helhet her. Dommen føyer seg inn i rekken av EMDs avgjørelser knyttet til overvåkningsprogrammer. I juni i år avgjorde EMD en sak om bulkinnsamling av data i Sverige, Centrum för Rättvisa v. Sverige, der domstolen kom til at innsamlingen ikke var i strid med EMK. Du kan lese NIMs sammendrag av denne avgjørelsen her.

 

 

 

 

NIM bekymret for tvangsbruk overfor personer med nedsatt funksjonsevne

Antall tilfeller med bruk av tvang er høyt, og er i noen tilfeller økende. Dette gjelder spesielt overfor personer med utviklingshemming. NIM er også bekymret for praktiseringen av vergemålsloven.

NIM møtte i dag FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) for å komme med utfyllende kommentarer til sitt skriftlige innspill fra tidligere i år. Møtet er en del av komiteens forberedelser til den formelle høringen og dialogen med Norge neste år.

NIM tok opp fire saker i dagens møte, fordelt på to temaer: praktisering av vergemålsloven og tvangsbruk overfor personer med nedsatt funksjonsevne. I forbindelse med praktisering av vergemålsloven pekte NIM på flere svakheter: Vergemålsloven er etter NIMs syn uklar når det gjelder den enkeltes rett til selvbestemmelse, f.eks. i saker der personen motsetter seg å bli satt under vergemål. Rapporter og studier indikerer også at opplæringen av verger er mangelfull, at en person kan være verge for altfor mange personer og at vergemålet ikke er godt nok tilpasset den enkeltes behov.

Når det gjelder tvangsbruk overfor personer med funksjonsnedsettelse,  tok NIM opp tvangsbruk i psykisk helsevern, somatisk helsehjelp og eldre i sykehjem. Tallet for tilfeller der det brukes tvang er fortsatt høyt. Når det gjelder personer med utviklingshemming så har bruken av tvang faktisk økt. I tillegg påpekte NIM i sitt innlegg at vedtak om bruk av tvang i noen tilfeller mangler konkrete vurderinger av rettighetene til personer med utviklingshemming. For eldre i sykehjem viste en studie fra 2011-2012 utbredt bruk av tvang som var i strid med Pasientrettighetsloven.

Her finner du hele vårt muntlige innlegg til komiteen.

Les mer om forberedelsene til dagens møte her:

16. august 2018: NIM til FN-komité: Norge må svare om bruk av tvang overfor eldre og andre utsatte grupper

8. august 2018: Skriftlig innspill til pre-session – FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

Muntlig innlegg til formøte i FNs komité for rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

NIM-IR-2018-007
Innlegg i hovedmøte - CRPD (pdf) 115.81 KB

De saker som tas opp er praktiseringen av vergemålsloven og tvangsbruk overfor personer med funksjonsnedsettelse i psykisk helsevern, i somatisk helsehjelp og for eldre i sykehjem.

Komiteen var samlet 24. september 2018 til pre-session, der komiteen utarbeider saksliste eller «List of Issues» for sitt videre arbeid. NIM fikk anledning til ytterligere å kommentere og utdype sitt skriftlige innspill av 8. august 2018 til komiteen. Komiteen utarbeider på bakgrunn av innspillene fra frivillige organisasjoner og uavhengige institusjoner spørsmål til Norge. Norge vil senere bli bedt om å besvare komiteens spørsmål før den formelle høringen i 2019. Dagens møte er del av komiteens forberedelser til dens formelle høring og dialog med Norge neste år.

Du finner vårt muntlige innlegg ved å følge lenken/knappen over bildet på denne siden eller ved å trykke her.

NIM støtter flere av varslingsutvalgets forslag til forbedringer av varslingsinstituttet

Denne uken ga NIM innspill til Arbeids- og sosialdepartementets høring av NOU 2018: 6 Varsling – verdier og vern. Det er bra at varslingsreglene er blitt gjort til gjenstand for en offentlig utredning. Et velfungerende varslingsinstitutt er viktig for å forvalte samfunnets ressurser og for oppfyllelsen av flere av hensynene bak ytringsfriheten. NIM har i […]

Denne uken ga NIM innspill til Arbeids- og sosialdepartementets høring av NOU 2018: 6 Varsling – verdier og vern. Det er bra at varslingsreglene er blitt gjort til gjenstand for en offentlig utredning. Et velfungerende varslingsinstitutt er viktig for å forvalte samfunnets ressurser og for oppfyllelsen av flere av hensynene bak ytringsfriheten.

NIM har i sine siste to årsmeldinger påpekt at dagens lovregulering av varslingsinstituttet synes ha et forbedringspotensial hva gjelder formålet om å styrke ytringsfriheten i arbeidsforhold. Fra flere hold er det tatt til orde for at dagens regulering i arbeidsmiljøloven oppleves som uklar og vanskelig å forholde seg til – noe som kan føre til at reglene kan virke mot sin hensikt, og heller hemmer istedenfor fremmer varsling og ytringsfrihet.

NIM støtter flere av varslingsutvalgets forslag for hvordan disse utfordringene kan imøtegås, både når det kommer til endringer i arbeidsmiljøloven, opprettelsen av et eget «varslingsombud» og behovet for opplæringstiltak.

I tillegg mener NIM at en egen varslingslov og dens virkeområde snarlig bør utredes. Slik blant annet #metoo-kampanjen har belyst, er ubalanserte maktkonstellasjoner og maktmisbruk ikke fenomener som bare finnes i arbeidslivet. Dette skaper også utfordringer i for eksempel organisasjonslivet eller for elever/studenter i skole/utdanningssituasjon. NIM tror ensartede regler kan ha positive effekter også på slike områder som er mindre regulert enn arbeidslivet, samtidig som en egen lov kan ha en generell symbolverdi og bidra til økt kunnskap om de hensyn som må veies mot hverandre i en varslingssituasjon.

Les høringsuttalelsen her.

 

 

 

Politisk diskriminering begått av private – et lovtomt rom?

Det er en menneskerettighet at offentlige myndigheter ikke har lov til å diskriminere oss på grunnlag av vårt politiske syn. Men hvordan stiller det seg når det er private som står for diskrimineringen?

Problemstillingen ble nylig illustrert da en kafé i Oslo ga uttrykk for at personer som hadde tenkt til å stemme på det svenske partiet Sverigedemokraterna burde holde seg unna. Man kan tenke seg flere situasjoner der lignende spørsmål kan oppstå: Kan en arbeidsgiver la være å ansette en person fordi vedkommende stemmer på et bestemt parti? Eller kan en huseier la være å leie ut boligen sin av samme grunn?

Hva sier loven om politisk diskriminering i private forhold?

Først av alt er det viktig å understreke at det juridiske diskrimineringsbegrepet ikke nødvendigvis er helt identisk med hvordan man forstår «diskriminering» i dagligspråket. I juridisk forstand er det vanlig å definere diskriminering som usaklig og uforholdsmessig forskjellsbehandling som skjer på grunnlag av et bestemt kjennetegn ved en person. Disse kjennetegnene, som kalles for diskrimineringsgrunnlag, er gjerne listet opp i diskrimineringsforbudene. Det vil si at dersom politisk syn ikke er nevnt som et diskrimineringsgrunnlag i en lovbestemmelse, så vil det heller ikke være diskriminering etter den aktuelle regelen å forskjellsbehandle på politisk grunnlag.

I Norge er noen former for diskriminering straffbart etter straffeloven § 186. Bestemmelsen sier at man straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder hvis man i ervervsmessig eller liknende virksomhet nekter en person varer eller tjenester på grunn av at personen for eksempel har en bestemt hudfarge, religion eller homofil orientering. I den mye omtalte «frisør-saken», der en frisør ble dømt for å ha nektet å klippe håret til en kvinne som bar hijab, var det denne bestemmelsen hun ble dømt etter. Politisk syn er imidlertid ikke et diskrimineringsgrunnlag etter § 186, og derfor ville for eksempel ikke frisøren blitt dømt dersom hun avviste en kunde fordi vedkommende hadde en bestemt politisk tilhørighet. Selv om noen mener at hijab er et politisk symbol, så har Høyesterett konkludert med at plagget, selv om det eventuelt kan ha en annen symbolverdi i tillegg, er et religiøst symbol.

Ved siden av straffelovgivningen har vi også en egen likestillings- og diskrimineringslov. Loven blir håndhevet av Diskrimineringsnemnda, som behandler klager fra private parter. Nemnda kan påpeke brudd og eventuelt ilegge oppreisning eller erstatning. Loven er videre enn straffeloven § 186, i den forstand at den inneholder flere diskrimineringsgrunnlag (se § 6). Blant annet er det ulovlig å diskriminere på grunnlag av kjønn og alder. Men heller ikke her er politisk syn listet opp som diskrimineringsgrunnlag.

Dette betyr med andre ord at den omtalte kaféen i Oslo ikke har brutt loven, noe også Likestillings- og diskrimineringsombudet har konkludert med. Men om kaféen, en huseier, den lokale fotballklubben eller andre diskriminerer på grunnlag av for eksempel etnisitet, kjønn eller alder, vil det være ulovlig, nettopp fordi disse diskrimineringsgrunnlagene er nevnt i loven.

På ett område er allikevel diskriminering på politisk grunnlag forbudt, nemlig i arbeidsforhold. Dette er regulert av arbeidsmiljøloven kapittel 13.

Hva sier menneskerettighetene om politisk diskriminering i private forhold?

Når regelverket i all hovedsak ikke forbyr privat diskriminering på grunnlag av politisk syn, er det fra et menneskerettslig ståsted naturlig å spørre seg om dette er i tråd med menneskerettighetene. Formulert litt mer presist er spørsmålet om menneskerettighetene forplikter statene til å forby politisk diskriminering i private forhold.

Utgangspunktet er at menneskerettighetene i Grunnloven og internasjonale konvensjoner først og fremst setter grenser for hva offentlige myndigheter kan gjøre mot privatpersoner. Et offentlig legekontor kunne for eksempel åpenbart ikke satt opp et lignende skilt som det kaféen gjorde, det ville vært klart ulovlig.

Men menneskerettighetene pålegger også staten noen såkalte «positive forpliktelser», som gjør at myndighetene også må beskytte folk mot krenkelser fra andre private aktører. Staten må for eksempel forby tagging på andres hus for å beskytte huseierens eiendomsrett og forby voldsutøvelse for å beskytte folks integritet. Når det mer spesifikt gjelder den positive plikten til å beskytte mot diskriminering fra andre private, stiller dette seg litt ulikt for ulike grupper. Noen grupper, som etniske minoriteter, kvinner, personer med nedsatt funksjonsevne og arbeidstakere, nyter et særskilt vern fordi det er egne konvensjoner for disse gruppene.

For forskjellsbehandling på politisk grunnlag er spørsmålet mer tvilsomt. Politisk syn er riktig nok blant de opplistede diskrimineringsgrunnlagene i de sentrale menneskerettskonvensjonene, som for eksempel Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) artikkel 14. Men for det første er flere av de internasjonale diskrimineringsreglene det man kaller for «aksessoriske». Det vil si at de ikke er selvstendige diskrimineringsforbud som står på egne bein, men at de bare gjelder i sammenheng med andre rettigheter. For eksempel ville ikke EMK artikkel 14 kommet til anvendelse i kafé-saken, fordi det å handle kaffe ikke er noe som er vernet etter de andre reglene i EMK. For det andre vil det, i de tilfellene der artikkel 14 kommer til anvendelse i kombinasjon med en annen rettighet, være begrenset hvor langt konvensjonen pålegger myndighetene en bestemt regulering av rent private forhold. Illustrerende er en sak fra Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) mot Storbritannia, der EMD kom til at det ikke var en krenkelse av ytringsfriheten at et privat kjøpesenter nektet folk å dele ut flygeblader på senterets eiendom.

En annen konvensjon som forbyr diskriminering på grunnlag av blant annet politisk oppfatning er FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel 26. Denne bestemmelsen er ikke aksessorisk, men står på egne bein, og har derfor et videre virkeområde enn EMK artikkel 14. NIM kjenner ikke til noen rettskilder som eksplisitt drøfter spørsmålet, men også her er det tvilsomt om bestemmelsen strekker så langt som til å forplikte staten til å beskytte mot forskjellsbehandling i rent private forhold.

Vi har for øvrig også et diskrimineringsforbud i Grunnloven § 98, men denne bestemmelsen er ganske åpent formulert og nevner ingen diskrimineringsgrunnlag eksplisitt. Grunnen er at man ønsket at det skulle forbli et politisk, snarere enn bare et rettslig spørsmål å bestemme hvor grensene skulle gå.

Stortinget kan forby private å diskriminere hverandre på politisk grunnlag

At menneskerettighetene ikke forplikter statene til å forby politisk diskriminering i private forhold, betyr at myndighetene ikke gjøre dette. Men de kan gjøre det. Hvis våre folkevalgte reagerer på saker som kafé-tilfellet i Oslo, og ønsker å forby private å diskriminere hverandre på politisk grunnlag, er det opp til Stortinget som lovgiver å endre loven.

Det kan være verdt å nevne at Diskrimineringslovutvalget faktisk foreslo i 2009 at politisk syn skulle være et diskrimineringsgrunnlag. Dette ble ikke fulgt opp av Stortinget, verken da man vedtok diskrimineringslover i 2013 eller i 2017. Det er ut i fra lovforarbeidene vanskelig å se at spørsmålet ble drøftet i noen særlig grad, verken av departementet eller på Stortinget.

Høringsuttalelse til NOU 2018: 6 Varsling – verdier og vern

NIM-H-2018-013
NIM høringsuttalelse - NOU 2018 6 Varsling - verdier og vern (10.09.2018) (pdf) 805.16 KB

NIM støtter flere av varslingsutvalgets forslag til forbedringer av varslingsinstituttet, både når det kommer til endringer i arbeidsmiljøloven, opprettelsen av et eget "varslingsombud" og behovet for opplæringstiltak.

Følgende punkter er fremhevet i NIMs høringsuttalelse:

  • Behovet for egen varslingslov og dens virkeområde bør snarlig utredes.
  • Forslaget om å utvide arbeidsmiljølovens formålsbestemmelse støttes.
  • Forslagene om å innta en henvisning til ytringsfriheten og om å ta ut begrepet «forsvarlig» støttes.
  • Opprettelsen av et eget «varslingsombud» (hvor vi mener rådgiverfunksjonen er viktigst) støttes.

NIM vurderer høringsnotater i lys av de rettslige skranker og føringer som følger av statens menneskerettslige forpliktelser etter Grunnloven og internasjonale konvensjoner. Det er ikke nødvendigvis vår oppgave å uttale oss om hensiktsmessigheten eller prioriteringen av virkemidler for å oppfylle nevnte forpliktelser. Enkelte virkemidler kan imidlertid være mer egnet enn andre for å sikre eller styrke menneskerettighetene. I denne høringen gjelder det virkemidler som kan bidra til å realisere ytringsfriheten i praksis.

Les hele høringsuttalelsen ved å følge lenken øverst på siden. Du kan også lese mer om dette i vårt nyhetsarkiv.

 

Høringsuttalelse til endringer i straffeloven

NIM-H-2018-012
NIM-uttalelse - Forslag til endringer i straffeloven mv. (oppfølgning etter ikraftsettelsen av straffeloven) (pdf) 856.68 KB

NIM mener at forslaget fra Justis- og beredskapsdepartementet om endringer i straffeloven (oppfølging etter ikrafttredelsen av straffeloven) ikke byr på menneskerettslige utfordringer for Norge.

Justis- og beredskapsdepartementet sendte i mai 2018 forslag til endringer i straffeloven på høring. NIM mener forslaget ikke byr på menneskerettslige utfordringer for Norge. Når det gjelder forslaget om utskutt foreldelsesfrist for overtredelse av straffeloven § 304 om seksuell handling med barn under 16 år, mener NIM at en slik endring vil innebære en positiv styrking av barns rettssikkerhet. NIM utdyper i høringssvaret kort de menneskerettslige sidene ved dette forslaget.