Høringsuttalelse – Forslag til endringer i sameloven mv. (konsultasjoner) Prop. 116 L (2017-2018)

NIM-H-2019-002
Uttalelse til endringer i sameloven mv. (konsultasjoner) (pdf) 299.97 KB

Forslaget til endringer i sameloven reiser mange menneskerettslige spørsmål, NIM kommenterer enkelte av disse i vår uttalelse. Temaer som tas opp er lovfesting av statlige myndigheters plikt til å konsultere urfolk, saker som er konsultasjonspliktige, samiske interesser med konsultasjonsrett, konsultasjonsplikten for fylkeskommuner og kommuner, Stortingets konsultasjonsplikt og uenighet hvorvidt et tiltak er konsultasjonspliktig samt betydningen av at det ikke oppnås enighet gjennom konsultasjoner.

Høringsuttalelse – Forslag til endringer i opplæringslova

NIM-H-2019-001
NIM Høringsuttalelse - forslag til endringer i opplæringslova kvensk språk 11012019 (pdf) 735.55 KB

NIM har avgitt uttalelse til Kunnskapsdepartementets høringsnotat av 12. oktober 2018 med forslag til endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). NIM ønsker forslaget til endring i opplæringsloven § 2-7 om elevers rett til opplæring i kvensk i grunnskolen velkommen. Det er positivt at departementet følger opp både Målrettet plan for kvensk språk 2017-2021 og gjennomføringen av Norges internasjonale forpliktelser overfor kvener og kvensk språk.

Innspill til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite om endringer i Grunnlovens § 108

NIM-H-2018-020
NIM-uttalelse-til-Kontroll-og-konstitusjonskomiteen-18-des-2018 (pdf) 234.65 KB

NIM mener at Grunnloven i størst mulig grad bør gjenspeile den terminologien som er anerkjent av norske myndigheter gjennom praksis over lengre tid og som er i tråd med den internasjonale begrepsbruken. Det er også ønskelig at ordlyden er så presis og tydelig som mulig. Les mer i vårt brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. 

I Grunnloven § 108 heter det etter språkreformen i 2014 at: «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.» I Stortinget er det blitt fremmet tre ulike endringsforslag til denne bestemmelsen. Det dreier seg om hvorvidt samene skal omtales som et «folk», eller et «urfolk», eller som «folk og urfolk», istedenfor «folkegruppe»

Stortinget ber regjeringen om å følge opp organisering og finansiering av domstolene

Stortinget behandlet i forrige uke NIMs årsmelding for 2017 – Dokument 6 (2017-2018). Behandlingen av psykisk syke i fengsel og lang saksbehandlingstid i domstolene ble spesielt løftet frem i debatten.

Stortinget viste til at årsmeldingen inneholder en redegjørelse for utviklingstrekk på viktige menneskerettslige områder. Som ved behandlingen av NIMs årsmelding for 2016, ba et samlet Storting regjeringen om å gjennomgå anbefalingene i NIMs årsmelding og komme tilbake til Stortinget på egnet måte om hvordan anbefalingene er fulgt opp.

Ett tema som ble løftet frem i Justiskomiteens innstilling og i debatten i Stortinget som særlig viktig området i tiden fremover er behandlingen av psykisk syke innsatte i fengsel. NIM har flere ganger uttrykt sterk bekymring for bruk av tvang og isolasjon i kriminalomsorgen. Justiskomiteens flertall støttet NIMs kritikk av den kritiske budsjettsituasjonen i kriminalomsorgen og betydningen dette har for ivaretakelsen av gruppen psykisk syke i fengsler spesielt, men også for ivaretagelsen av menneskerettighetene for innsatte generelt. Dette er ett av områdene Stortinget ba regjeringen gjennomgå og svare på under tirsdagens behandling av NIM årsmelding.

I årsmeldingen løftet NIM videre frem utfordringen med lang saksbehandlingstid i domstolene, og pekte på at i flere saker er saksbehandlingstiden så lang at den innebærer et brudd på de krav Grunnloven og EMK stiller til avgjørelse innen rimelig tid. Også Advokatforeningen viet finansieringen av domstolene stor oppmerksomhet i sin årstale, hvor det blant annet ble stilt spørsmål ved hvorfor domstolene, som er en av grunnstrukturene i vår samfunnskonstruksjon, prioriteres så lavt.

På bakgrunn av NIMs anbefalinger, løftet Justiskomiteen i innstillingen frem viktigheten av uavhengige og effektive domstoler som en sentral forutsetning for en velfungerende rettsstat, og et samlet Storting ba regjeringen «sørge for at domstolene er organisert og finansiert på en måte som ivaretar de krav borgerne etter Grunnloven og EMK har på å få avgjort sine saker for domstolene innen rimelig tid.»

«Flere sentrale aktører innen justissektoren har det siste året ropt varsko om lang saksbehandlingstid grunnet manglende ressurser i norske domstoler. Det er fint at statens forpliktelse til å sikre at saker gjennomføres innen rimelig tid, nå også understrekes politisk. Vi får håpe at dette kan bidra til at dette helt fundamentale spørsmålet vies den oppmerksomhet det fortjener» sier Adele Matheson Mestad.

Vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er et omfattende menneskerettsproblem i Norge som NIM også løftet frem i årsmeldingen for 2017. NIM har blant annet fremhevet at myndighetene må styrke sin innsats for å forebygge, avverge og etterforske vold og overgrep mot samiske voldsutsatte.

Flertallet i Justiskomiteen pekte på behovet for en ny forpliktende handlingsplan mot vold i nære relasjoner, og fremmet forslag om å be «regjeringen utarbeide en ny overordnet, sektorovergripende samt økonomisk og tidsmessig forpliktende handlingsplan mot vold i nære relasjoner. Handlingsplanen må reflektere sårbare gruppers spesielle behov.» I innstillingen ble det særlig vist til at någjeldende opptrappingsplan mot vold og overgrep for eksempel ikke omfattet eldre, og viktigheten av at en ny handlingsplan gjenspeiler behovet for et særlig fokus på vold i nære relasjoner og overgrep mot og i samiske miljø.

Dette forslaget ble ikke vedtatt i Stortinget, men justisministeren pekte på at det i november 2018 forelå en statusrapport for de 45 tiltakene som var omfattet av den tidligere, nå utløpte,  handlingsplanen. Denne statusrapporten danner grunnlag for videre arbeid på området, herunder vurderingen av behov for en egen handlingsplan mot vold og overgrep i samiske samfunn, eller om dette kan inngå i en felles handlingsplan. Statsråden understreket at den samiske dimensjonen vil særlig ivaretas videre arbeidet. «Det er bra at regjeringen fortsatt har høyt fokus på forebygging av vold og overgrep mot kvinner og vold i nære relasjoner, men vi mener at det er på høy tid med utarbeidelse av en ny handlingsplan som kan gjennomføre de forpliktelsene som staten har påtatt seg etter Istanbul konvensjonen for å sikre et koordinert arbeid på dette komplekse feltet, sier Mestad.

Du kan lese Justiskomiteens innstilling her.

Hele debatten i Stortinget kan du se her.

Seks ting å merke seg om FNs migrasjonsplattform

FNs migrasjonsplattform fremstilles som både et uvesentlig diplomatdokument og som en snikbindende avtale som kan undergrave norsk selvråderett. Hva er riktig? Her er seks ting å merke seg om plattformen.

Debatten om FNs migrasjonsplattform / UN global compact for migration har skapt splid blant de norske regjeringspartiene og satt fyr på den norske asyl- og innvandringsdebatten. Debatt om viktige samfunnsspørsmål er helt nødvendig, men slik denne debatten er blitt polarisert, så er det ikke så lett å forstå hva plattformen egentlig betyr. Her er seks ting å merke seg:

  1. Plattformen er ikke en avtale som binder Norge eller andre. Den kan sammenlignes med en politisk erklæring og er ikke rettslig forpliktende. Dette sies eksplisitt flere steder i dokumentet. Den endrer ingen ting på statenes rett til å regulere sin asyl – og innvandringspolitikk. Diplomatiske samarbeidsdokumenter er ofte uforpliktende i sin form. Plattformen er i særklasse uforpliktende. Den består av 23 målsetninger som samlet skal bidra til å nå en overordnet målsetning som alle land trenger: I den grad migrasjon foregår (og det gjør den jo), bør dette foregå på en ryddig og trygg måte. Hver målsetning inneholder en slags meny av tiltak som statene kan velge blant for å nå disse overordnede målsetningene. Om, og hvilke tiltak statene velger, er helt opp til dem selv. Det vil si at ingen domstol kan reagere på «overtredelser» av plattformens målsetninger. Plattformen er imidlertid nokså detaljert fordi den har en ambisjon om å gi anvisning på praktiske løsninger – både for stater som mottar migranter og for stater som produserer migranter
  2. Plattformen har ikke som målsetting å gjøre ulovlig migrasjon lovlig, slikt kan ikke vedtas gjennom et dokument som dette. Det står eksplisitt i plattformen at statene fortsatt står fritt til å bestemme hvilke personer de ønsker å gi opphold. Statenes suverenitet – som er selvsagt i folkeretten – understrekes flere steder i dokumentet. Norge påtar seg ingen nye forpliktelser til å motta nye migranter som følge av plattformen – hverken nå eller på sikt.  Det plattformen blant annet gjør, er å peke på at migranter skal få en mulighet til å få sin utlendingsrettslige status vurdert. Dette har de allerede krav på i Norge, men det er ikke praksis i alle land.
  3. Plattformen vil heller ikke liberalisere innvandringspolitikken mer generelt. Plattformens målsetninger sier noe om hvordan man i felleskap kan sikre at migrasjon, som uansett foregår kontinuerlig, kan håndteres av statene i fellesskap, på en ryddig og rettssikker måte. Den oppfordrer til ikke å undergrave de rettigheter migranter allerede har. For eksempel må menneskehandel motarbeides, og statene må sikre grunnleggende menneskerettigheter for migranter. Dette er en selvfølge i norsk sammenheng, slike forpliktelser følger av både Grunnloven og norske lover. Plattformen har også en rekke målsetninger og tiltak som kan bidra til en mer restriktiv innvandringspolitikk, for eksempel gjennom samarbeid for bedre identitetsavklaring for å muliggjøre tvangsretur av personer uten lovlig opphold og samarbeid om forsvarlig returpolitikk. Den sier også en del om hvordan man bedre kan styrke hjelp og assistanse der migrantene reiser fra – hvordan man kan «hjelpe dem der de er». Målet med dette er å begrense antall migranter som reiser fra sine hjemland.
  4. Plattformen viser til statenes eksisterende menneskerettsforpliktelser. Norge er for lengst tilsluttet til de viktigste internasjonale menneskerettskonvensjonene, de fleste av disse har lenge vært en del av norsk lov. I 2014 ble det også inntatt et omfattende menneskerettskapittel i Grunnloven vår. Alle de menneskerettighetene som plattformen bygger på, har sterk demokratisk forankring i Norge, ettersom de er vurdert og vedtatt av Stortinget. Plattformen bygger også på FNs bærekraftsmål, som lenge har vært politisk prioritert i Norge.
  5. Plattformen handler i utgangspunktet ikke primært om asylsøkere og flyktninger. De har krav på beskyttelse, og på asylfeltet har man allerede både en flyktningkonvensjon og andre arenaer for samarbeid. Plattformen gjelder «migranter» i vid forstand. Dette er personer som bosetter seg utenfor eget land av ulike grunner, feks. studenter, arbeidssøkende og personer som søker Det er anslagsvis 258 millioner migranter i verden, dvs. 3,4 % av verdens befolkning. 14 % av dem er barn. Migrasjon er et globalt fenomen, og må håndteres globalt.. Siden det er store politiske motsetninger på migrasjonsfeltet har man så langt ikke hatt en diskusjonsarena for migrasjonsspørsmål globalt. Plattformen er et forsøk på å skape en slik arena – FN er den eneste organisasjonen for alle stater som kan bidra til å løse de spørsmålene som oppstår når mennesker beveger seg mellom statene. Som liten stat er Norge helt avhengig av slikt samarbeid: De historiske lave ankomsttallene Norge faktisk har, er blant annet et resultat av internasjonalt samarbeid og avtaler.
  6. Mange migranter kommer fra sør. Men de fleste migranter flytter mellom land i sør, ikke fra sør til nord. For eksempel er 2/3 av afrikanske migranter bosatt i et annet afrikanske land. Plattformen er altså ikke bare skrevet med tanke på vestlige lands forhold til migrasjon og menneskerettigheter og samarbeid, men også for å ha betydning for land med en vesentlig dårligere menneskerettslig ivaretakelse enn Norge. Et sterkere internasjonalt samarbeid på migrasjonsfeltet kan bidra til at barn ikke drukner i Middelhavet og motvirke at kvinner blir utsatt for trafficking. Et annet eksempel er plattformens målsetning om at internering av immigranter bare kan benyttes når det er tvingende nødvendig og etter individuelle vurderinger. I Norge er dette allerede gjeldende rett som kontrolleres av norske domstoler. I mange andre land er imidlertid rettsikkerhetsgarantiene ved internering svært begrenset.

NIM på CERD-høring: Behov for styrking av arbeidet mot hatprat, hatkriminalitet og vold

– Den norske stat ønsker å styrke arbeidet med å bekjempe hatkriminalitet, inkludert hatprat. Dette synes vi er veldig positivt, sa NIMs spesialrådgiver Petter Wille til FNs rasediskrimineringskomité (CERD) i går.

Høringen av Norges 23./24. periodiske rapport til CERD pågår nå, og NIM deltar i høringen. Petter Wille sa videre at Norge også må sikre at politidistriktene følger opp dette og prioriterer etterforskning av hatprat og hatkriminalitet, samt at vi får på plass mer kunnskap og statistikk om temaet. Ikke bare om antallet rapporterte saker, som i dag, men også om etterforskningen, tiltaler og domfellelser i disse sakene.

– Også her må koordineringen bli bedre. Ansvarsforholdene må klargjøres, mellom politiet, Politidirektoratet, påtalemyndigheten og domstolene, for å sikre oppfølgingen av de punktene som vi allerede har nevnt, sa Wille.

NIM tok også opp utfordringene med at det ikke eksisterer en koordinert statlig oppfølging av anbefalingene fra FNs traktatorganer som gjelder Norge, noe som etter NIMs syn gjør det vanskelig å holde oversikt over hva som er anbefalt og hva som er gjort med anbefalingene. Mange av anbefalingene fra overvåkningsorganene berører flere departement og deres underliggende organer.

– Komiteen bør derfor anbefale Norge å få på plass en mekanisme som gjør det lettere å kartlegge og vurdere og koordinere oppfølgingen av anbefalingene.

De øvrige temaene som NIM tok opp i sitt innlegg var samiske rettigheter, rettighetene til nasjonale minoriteter, enslige mindreårige asylsøkere og etnisk diskriminering i arbeidsmarkedet. Du finner hele vårt innlegg her. I forkant av høringen har NIM sendt to skriftlige innspill til komiteen, datert 9. november 2018 og 29. mai 2017. En oversikt over all vår internasjonale rapportering finnes her.

NIMs muntlige innlegg til høringen av Norges 23./24. periodiske rapport til FNs rasediskrimineringskomité (CERD)

NIM-IR-2018-010
CERD 2018. Intervention by the Norwegian NHRI. (pdf) 113.20 KB

De temaer som ble tatt opp var koordinert oppfølging av overvåkningsorganenes anbefalinger til Norge, hatprat og hatkriminalitet, nasjonale minoriteter, samiske rettigheter og enslige mindreårige asylsøkere. Les hele vårt muntlige innlegg ved å følge lenken lenger oppe på siden. I forkant av komiteens høring av Norge har NIM sendt supplerende informasjon til CERD og innspill til […]

De temaer som ble tatt opp var koordinert oppfølging av overvåkningsorganenes anbefalinger til Norge, hatprat og hatkriminalitet, nasjonale minoriteter, samiske rettigheter og enslige mindreårige asylsøkere. Les hele vårt muntlige innlegg ved å følge lenken lenger oppe på siden.

I forkant av komiteens høring av Norge har NIM sendt supplerende informasjon til CERD og innspill til Norges 23./24. rapport til komiteen. 

Petter Wille valgt inn i en av Europarådets rådgivende komiteer

Spesialrådgiver Petter Wille hos NIM er valgt som medlem i den rådgivende komiteen til Europarådets rammekonvensjon om nasjonale minoriteter (FCNM).

Dette er den første internasjonale konvensjonen om allment vern av nasjonale minoriteter, hvor formålet er å sikre likebehandling med andre personer og grupper i samfunnet og samtidig sikre at de kan bevare og videreutvikle sin kultur.

Les mer om konvensjonen her: FCNM

NIM til CERD: Norge bør svare om skolefravær blant minoritetsbarn

Høyt skolefravær blant minoritetsbarn og "usynlige" nasjonale minoriteter vies stor plass i NIMs innspill til FNs rasediskrimineringskomité (CERD) i forkant av komiteens høring av Norge. Høringen finner sted i Genève neste uke.

Norge skal høres i FNs rasediskrimineringskomité (CERD) 5.-6 desember 2018. I forkant av høringen har NIM sendt sitt innspill til komiteen om hvilke temaer komiteen bør ta opp med Norge.

Tall fra Barneombudet viser at halvparten av barn med høyt skolefravær er barn av norske rom. Dette er omfattende tall når man ser det i forhold til andelen av norske skolebarn som er barn av norske rom. NIM skriver at skolefravær i mange tilfeller fører til at elever faller ut av skolen. NIM mener det bør komme på plass tiltak for å forhindre at barn av norske rom faller fra under skolegang, og ber derfor CERD ta opp dette som et av temaene når Norge høres i komiteen.

NIM ønsker også at CERD tar opp nasjonale minoriteter og deres stilling mer generelt, og ber om at myndighetene må øke kunnskapen om nasjonale minoriteter og deres utfordringer. En undersøkelse gjort av NIM i 2018 viste at det generelt er lite kunnskap om nasjonale minoriteter i Norge og at kun halvparten av de som svarte visste om menneskerettsutfordringene minoritetene opplever. Som en sammenligning kan nevnes at hele 86 % visste om at andre utsatte grupper hadde denne type utfordringer. Det foreligger også lite statistikk om nasjonale minoriteters levevilkår i Norge og de nasjonale minoritetene føler ofte at de blir «usynliggjort» i samfunnet.

NIM vil også ta opp hatprat og hatkriminalitet, diskriminering av barn med samisk og/eller minoritetsbakgrunn, diskriminering av minoriteter på bolig og arbeidsmarkedet, enslige mindreårige asylsøkere, samt østsamenes (skoltesamenes) situasjon under høringen. Her finner du hele NIMs innspill. Oversikt over vår internasjonale rapportering finner du her.

Landene rapporterer hvert fjerde år til komiteen. For mer info om Norges rapporteringer til CERD, trykk her (ekstern lenke). For mer info om CERD, trykk her (ekstern lenke).

NIM: Myndighetene bør utarbeide en ny handlingsplan mot vold og overgrep

Det er stor enighet om at det behøves mer forskning på temaet vold og overgrep i samiske samfunn, men det behøves også kompetanseheving i tjenesteapparatet og bedre koordinering av allerede eksisterende tiltak.

Dette kom frem på et seminar om temaet tidligere denne uken. Krisesentersekretariatet og Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) arrangerer for femte år på rad kampanjen «Taushet tar liv». I år fokuserer kampanjen spesielt på vold mot kvinner og vold i nære relasjoner i samiske samfunn. Som en del av kampanjen ble det arrangert et seminar på Sametinget i Karasjok, hvor politikere, statlige myndigheter, krisesentre, representanter fra hjelpeapparatet og andre var invitert.

– NIM mener at myndighetene bør utarbeide en ny handlingsplan mot vold og overgrep i samiske samfunn. Det bør også initieres mer forskning om temaet, sa vår rådgiver Mari Marte Tingelholm på seminaret. Hun fremhevet også at språk- og kulturkompetanse på alle nivåer av tjenesteapparatet må styrkes for at myndighetene skal kunne ivareta sine menneskerettslige forpliktelser overfor samiske voldsutsatte på en bedre måte. Dette var det stor enighet om på seminaret: – Det er viktig å koordinere de ulike hjelpetiltakene. Videre er det viktig å ha kunnskap og kompetanse om kultur, sa assisterende likestillings- og diskrimineringsombud Mads Harlem og fikk støtte fra både Bufetat og politiet.

–  Det er forskjell på samfunnene. Denne forskjellen må vi vite om for å kunne behandle voldsutsatte og voldsutøvere. De skal tilbake til sitt samfunn, sa Eilif T. Norvang fra Indre Finnmark familievernkontor/Bufetat Region Nord. Politiet etterlyste også mer forskning, og fortalte at de ser et behov for å samle alle gode tiltak som allerede finnes. NIM var invitert til seminaret for å snakke om vår temarapport «Vold og overgrep i samiske samfunn». Tall viser at opptil 49 % av samiske kvinner i Norge har vært utsatt for vold eller overgrep. Tallene for samiske menn viser opptil 40 % voldsutsatthet. Dette er høyere enn landsgjennomsnittet for både menn og kvinner.

Et konkret resultat av seminaret er et sluttdokument som skal danne grunnlaget for det videre arbeidet med tematikken. NIM har også spilt inn vold og overgrep i nære relasjoner som et mulig tema FNs rasediskrimineringskomité bør ta opp med Norge, når Norge skal eksamineres i komiteen i desember 2018. Regjeringen var også til stede på seminaret. Statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet, Knut Morten Johansen (Frp), sa i sitt innlegg at regjeringen har fokus på temaet og har derfor opprettet et utvalg, som i løpet av et år skal komme med anbefalinger som fører til bedre forebygging av vold og overgrep.