Sending 2: Demokrati i krisetider

Gjest: Harald Stanghelle

Adele Matheson Mestad og Anine Kierulf får besøk av Harald Stanghelle. Temaet er demokrati i krisetider. En grunnpilar i alle demokratier er maktfordeling, men hvordan berøres maktfordelingsprinsippet av en krise? For å håndtere koronakrisen må regjeringen iverksette raske smittebegrensende tiltak. For å ivareta sentrale samfunnsfunksjoner i en krisetid kreves innføring av nye, raske regler og økte fullmakter til regjeringen. Samtidig er det sentralt at demokratiske strukturer ivaretas så langt det er mulig. Panelet diskuterer prosessen frem mot vedtakelsen av koronaloven.

Se sendingen på facebook her.

Høringsuttalelse – Etikkinformasjonsutvalgets utredning

NIM-H-2020-003
Høringsuttalelse – Etikkinformasjonsutvalgets utredning (23.03.2020) (pdf) 299.53 KB

NIM er positiv til Etikkinformasjonsutvalgets utredning og lovforslag om virksomheters åpenhet om leverandørkjeder, kunnskapsplikt og aktsomhetsvurderinger.

Spørsmål om selskapers menneskerettighetsansvar er sammensatte, og det er et område som får stadig økt oppmerksomhet. Menneskerettighetene forplikter stater, ikke private aktører som selskaper. Men slik verden har utviklet seg siden menneskerettighetene ble til i kjølvannet av andre verdenskrig, vil ivaretakelsen av menneskerettighetene de facto i økende grad avhenge av selskapers atferd og praksis. Dette stiller større krav til statens tiltak for å sikre at selskaper respekterer menneskerettighetene. Slike tiltak kan både inkludere veiledning og insentiver, og også reguleringer som lover og sanksjoner. I NIMs to siste årsmeldinger til Stortinget har NIM anbefalt at arbeidet med å styrke veiledningen til næringslivsaktører bør prioriteres og at behovet for lovendringer på feltet bør utredes. Etikkinformasjonsutvalgets utredning peker på begge deler – behovet for ny lovgivning og bedre veiledning.

NIM hilser utredningen velkommen, og stiller seg bak lovforslaget overordnet sett, og støtter herunder forslagets brede tilnærming til menneskerettighetene i tråd med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) fremfor en smalere tilnærming knyttet til for eksempel bare moderne slaveri. NIM mener at dette arbeidet nå bør videreføres på en effektiv måte.

NIM har i uttalelsen noen kommentarer til deler av lovforslaget samt noen overordnede betraktninger om viktigheten av at myndighetene prioriterer dette feltet.

Innspill til Stortingets koronakomité om koronaloven

NIM-H-2020-002
Innspill til Stortingets koronakomite (pdf) 219.05 KB

NIM har to innspill til endringer av forskriftsteksten og forarbeidene. Dette gjelder lovforslagets § 1, om en presisering av formålet med loven, og forslagets § 5, hvor NIM foreslår et tillegg om offentliggjøring av regjeringens vurderinger i forkant av nye forskrifter gitt i medhold i loven.

Sending 1: Ytringsfrihet i koronaens tid

Gjest: Kjersti Løken Stavrum.

Adele Matheson Mestad og Anine Kierulf besøk får av Kjersti Løken Stavrum. Temaet er ytringsfrihet i koronas tid. Prinsipielt er det viktig å ha en kritisk offentlig debatt om de strenge smittevernstiltakene som er iverksatt i forbindelse med koronakrisen. Samtidig er staten avhengig av bred oppslutning i befolkningen – for at tiltakene skal virke. Hva skjer med oppslutningen når debattene oppstår? Klarer vi å ha to tanker i hodet samtidig? Dette diskuterer panelet i dagens sending.

Se sendingen på facebook.

Koronaloven: For å beskytte rettsstatens spilleregler må regjeringen spille med åpne kort

Selv om staten har en plikt til å beskytte sine innbyggere i krisetider, også med ekstraordinære grep, er det samtidig veldig viktig at vi ikke setter til side demokratiske spilleregler i større grad enn det som er strengt nødvendig.

Den 18. mars fremmet regjeringen en proposisjon til Stortinget om midlertidig lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven). Etter alt å dømme foreligger en endelig vedtatt lov trolig allerede tirsdag 24. mars. Formålet med loven er ifølge proposisjonen å gi regjeringen «tilstrekkelig handlingsrom til å iverksette nødvendige og forsvarlige tiltak for i størst mulig grad å kunne begrense forstyrrelser i normale samfunnsfunksjoner i forbindelse med utbruddet av Covid-19, og for å avhjelpe negative konsekvenser for befolkningen, næringslivet, offentlig sektor og samfunnet for øvrig».

Kjernen i lovforslaget er at regjeringen gis adgang til å fastsette midlertidige forskrifter som kan utfylle, supplere eller fravike gjeldende lovgivning så langt det er nødvendig for å ivareta lovens formål. Forslaget innebærer et avvik fra Grunnlovens bestemmelser for fremgangsmåten for å vedta og endre lovgivning i Norge. Grunnlovens bestemmelser om lovgivning gir uttrykk for et viktig prinsipp om at det er folket – gjennom sine folkevalgte representanter på Stortinget – som utøver den lovgivende makten, og dermed binder seg selv gjennom demokratisk vedtatt lovgivning. Forslaget innebærer en betydelig og vidtgående maktoverføring til regjeringen, selv om forskriftshjemmelen er midlertidig og begrenser seg til forhold som kan knyttes til utbruddet av Covid-19.

Forskrifter som vedtas etter koronaloven skal snarest mulig meddeles Stortinget. Stortinget skal etter lovforslaget ha anledning til å votere over forskrifter mottatt fra regjeringen. En forskrift oppheves helt eller delvis dersom en tredjedel i Stortinget stemmer for det.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad uttaler:

Staten har en plikt til å beskytte sine innbyggere i krisetider, og det er forståelig at det tas ekstraordinære grep i møte med den uforutsigbare situasjonen som Norge nå befinner seg i. Samtidig er det veldig viktig at vi ikke setter til side demokratiske spilleregler i større grad enn det som er strengt nødvendig for å håndtere krisen. En forutsetning for effektiv krisehåndtering er at innbyggerne kan se at de inngrepene som krisetiltakene medfører er velbegrunnede, forholdsmessige og nødvendige.

Åpenhet er fortsatt nødvendig i kriser

Åpenhet om koronaforskrifter er nødvendig for å tilrettelegge for en åpen debatt og tillit til krisetiltakene. Grunnlovens regler om tilblivelsen av lover innebærer at lovvedtak normalt vil være grundig utredet og debattert når de vedtas av Stortinget i sin endelige form, og at det foreligger offentlig tilgjengelige dokumenter som forklarer hvordan lovgiver har tenkt. For forskrifter er situasjonen derimot at det som regel finnes lite offentlig tilgjengelige forarbeider.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad uttaler:

For å ivareta demokratiske spilleregler så langt det lar seg gjøre, og ivareta legitimiteten til de krisetiltakene som besluttes, er det svært viktig at regjeringen er så åpen som situasjonen tillater om utarbeidelsen av kommende forskrifter, og at den kommuniserer tydelige avveiinger og begrunnelser for forskrifter som vedtas etter denne loven, ikke bare til Stortinget, men også til offentligheten.

NIM har bedt om innsyn i forarbeidene til forskriften av 15. mars som fastsatte regler om karantene og isolering, samt det såkalte hytteforbudet, men har fått opplyst at det ikke foreligger ordinære forarbeider til forskriften fordi den ble hastevedtatt. Det vil være svært uheldig dersom det vedtas flere kriseforskrifter som gjør inngrep overfor innbyggerne, uten at folk får vite grunnen. Ettersom koronaloven trolig blir vedtatt med et halvt års horisont, bør det allerede fra begynnelsen av etableres gode rutiner for dokumentasjon av hvilke vurderinger som ligger til grunn for forskriftene, herunder innholdsmessige minstekrav til en redegjørelse om forskriften som oversendes til Stortinget.»

Grunnlovens og menneskerettighetenes begrunnelseskrav for inngrep overfor innbyggerne

Det er en forutsetning i lovforslaget at forskrifter som vedtas skal respektere Grunnloven og menneskerettighetene som er vedtatt som norsk lov etter menneskerettsloven. De fleste menneskerettigheter kan det gjøres inngrep i, det er imidlertid en forutsetning at inngrepet har en tilstrekkelig klar lovhjemmel. Dessuten må inngrepet ivareta et lovlig formål og være nødvendig og forholdsmessig.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad uttaler:

For å kunne vurdere om en forskrift som griper inn i innbyggernes rettssfære er i henhold til regjeringens konstitusjonelle plikt til å respektere menneskerettighetene, er vi avhengige av at det foreligger skriftlige vurderinger som forklarer hva inngrepet er ment å oppnå, hvorfor det er nødvendig og hvorvidt det er vurdert mindre inngripende alternativer.

Da Stortinget innførte en rekke menneskerettigheter i Grunnloven i 2014 var det også foreslått å innføre en unntaksbestemmelse, også kalt en derogasjonsbestemmelse. Formålet med denne bestemmelsen var å tjene som en demokratisk «sikkerhetsventil» for situasjoner der enkelte menneskerettigheter ikke lar seg oppfylle fullt ut. En slik derogasjonsadgang følger blant annet uttrykkelig av Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen artikkel 15.

NIMs direktør, Adele Matheson Mestad uttalter:

NIM har tidligere påpekt behovet for en derogasjonsbestemmelse som rammer inn menneskerettighetsfravikelser på en mer åpen og forutberegnelig måte enn ulovfestede nødrettsvurderinger. Det har noen klare fordeler å vedta derogasjonsregler før eventuelle kriser inntreffer, når vilkårene for unntak kan drøftes i ro og mak.

Norge domfelt i EMD i to nye barnevernssaker

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) avsa i dag to dommer i norske barnevernssaker. Norge ble domfelt for brudd på retten til familieliv i begge sakene. Med dette er hele den første puljen av norske barnevernssaker som EMD tok inn til behandling avgjort.

Den ene saken gjaldt en klage over myndighetenes avgjørelser om fratakelse av foreldreansvar og samtykke til adopsjon.

Saken gjaldt en gutt som ble akuttplassert da han var noen måneder gammel. Bakgrunnen var at foreldrene ikke evnet å ivareta barnet grunnet psykiske utfordringer. Etter et opphold på et senter for foreldre og barn, konkluderte barnevernstjenesten med at mor ikke var i stand til å yte forsvarlig omsorg og det ble fattet akuttvedtak og senere truffet vedtak om omsorgsovertakelse. Noen år senere ba foreldrene om at omsorgsovertakelsen skulle oppheves. Barnevernstjenesten var uenige i dette, og ba om at foreldrene skulle fratas foreldreansvaret og at det skulle gis samtykke til adopsjon.

Saken gikk helt til Høyesterett. Høyesterett mente at gutten hadde utviklet sterke bånd til fosterforeldrene, og at det ville være skadelig for ham å bli flyttet. Retten la videre vekt på at gutten hadde behov for stabilitet, og at fosterforeldrene hadde samtykket til besøkskontakt (såkalt åpen adopsjon). Dette medførte at han fortsatt ville ha noe kontakt med de biologiske foreldrene.

EMD mente at foreldrenes og guttens rett til familieliv etter EMK artikkel 8 var brutt ved det norske adopsjonsvedtaket. Selv om spørsmålet EMD skulle ta stilling til var om Høyesteretts tillatelse til adopsjon var i strid med EMK artikkel 8, mente domstolen at saken måtte vurderes i helhet («it must nevertheless assess the case and the proceedings as a whole»). EMD foretok derfor en bredere vurdering av saksbehandlingen som ledet frem til adopsjonsvedtaket. Etter EMDs praksis skal alle omsorgsovertakelser i utgangspunktet regnes som midlertidige, og staten har en positiv plikt til å arbeide for at foreldre og barn kan gjenforenes så snart forholdene tillater det. I likhet med de sakene EMD avgjorde høsten 2019, fremhevet EMD også i denne saken at norske myndigheter på et tidlig stadium i saken hadde konkludert med at det ville bli en langvarig plassering, og foreldrene var gitt et svært begrenset samvær med barnet. EMD fremhevet videre, som i Strand Lobben-saken, at i tilfeller hvor myndighetene ikke har ivaretatt sin positive plikt til å arbeide for gjenforening, kan en ikke basere en beslutning om adopsjon på at det er svake bånd mellom barnet og foreldrene. Dette gjelder særlig i sak hvor foreldrene aksepterer at barnet blir boende i fosterhjem. EMD mente derfor at i prosessen som ledet frem til adopsjonsvedtaket hadde norske myndigheter lagt for lite vekt på at omsorgsovertakelser skal være midlertidige, og at myndighetene ikke i tilstrekkelig grad hadde ivaretatt sin positive plikt til å arbeide for gjenforening av foreldre og barn.

Dette er signaler NIM tidligere har uttalt at det er viktig å følge opp. Myndighetenes har en plikt til å legge til rette for kontakt og tilbakeføring, under forutsetning av at dette er til barnets beste og ikke til skade for barnet.

Samtidig er det viktig å understreke at EMD ikke tok stilling til det mer overordnede barnefaglige spørsmålet om hva som er best for barnet av adopsjon eller langvarig fosterhjemsplassering i slike saker. EMD anerkjente at åpen adopsjon med besøkskontakt kan være en relevant faktor i tilfeller hvor gjenforening er utelukket, men fremhevet at i dette tilfellet var besøkskontakten ikke tilstrekkelig til at foreldrene kunne følge barnets utvikling og utvikle en meningsfull relasjon.

Den andre saken dreide seg om en klage fra en far over en avgjørelse om omsorgsovertakelse for to av hans tre barn.

Akuttvedtaket og det påfølgende vedtaket om omsorgsovertakelse ovenfor alle tre barna var begrunnet i at foreldrene var svært opptatt av barnas sykdom og sykelighet, særlig i relasjon til det eldste barnet. Dette, samt foreldrenes manglende evne til å skape stabilitet, struktur og adekvat personlig kontakt med barna, utgjorde, slik barnevernstjenesten så det, en alvorlig omsorgssvikt. Vedtaket om omsorgsovertakelse ble anket inn for lagmannsretten, som mente at vilkårene for omsorgsovertakelse ikke var oppfylt. Lagmannsretten påpekte at det ikke var iverksatt adekvate hjelpetiltak før omsorgsovertakelsen, og at det derfor var vanskelig å fastslå hvorvidt vilkårene for omsorgsovertakelse var oppfylt. Bevisførselen ga beskjeden innsikt i hvordan forholdene var i hjemmet mens barna bodde der, og hvorvidt hjelpetiltak kunne ha avhjulpet situasjonen. Lagmannsretten la videre betydelig vekt på at det eldste barnet klart hadde gitt uttrykk for at han ville flytte hjem, og at hans situasjon ikke hadde blitt bedre på den institusjonen han bodde. Vedtaket om omsorgsovertakelse ble derfor opphevet for det eldste barnet.

Omsorgsovertakelsen ble imidlertid ikke opphevet for de to yngste barnas del, fordi en tilbakeføring ville kunne føre til alvorlige problemer, jf. barnevernloven § 4-21. Lagmannsretten la vekt på at barna hadde vært i fosterhjemmet i nesten ett år, at de ga uttrykk for at de trivdes og at de hadde hatt en positiv utvikling. En sakkyndig hadde uttalt at barna hadde behov for særlig omsorg og støtte, og at de var sårbare barn. Lagmannsretten la derfor til grunn at den samlede omsorgsbelastningen ville bli for vanskelig og krevende for foreldrene dersom alle tre barna skulle flytte hjem. Foreldrene ble gitt samværsrett seks ganger i året á seks timer med de to yngste barna.

EMD mente at lagmannsretten hadde foretatt en grundig vurdering av saken, og at foreldrenes rettssikkerhet var godt ivaretatt. EMD hadde heller ingen bemerkninger til selve akuttvedtaket, men mente det var klare svakheter ved den initielle behandlingen av omsorgsovertakelsen. EMD anerkjente at nasjonale myndigheter sto overfor vanskelige avveininger, og uttalte at den skal være varsom med å vurdere saken i etterpåklokskapens lys. Likevel konkluderte EMD med at norske myndigheter ikke hadde gjort nok for å holde de to minste barna og faren sammen. EMD la vekt på at lagmannsretten hadde pekt på mangelfulle individuelle vurderinger for de to minste barna, manglende hjelpetiltak før beslutningen om omsorgsovertakelse, og manglende tilrettelegging for gjenforening gjennom samværsfastsettelsen i tiden etter omsorgsovertakelsen. EMD mente at den kumulative effekten av disse svakhetene ved myndighetenes håndtering av saken, gjorde at inngrepet i familielivet ikke var nødvendig, og dermed i strid med EMK artikkel 8.

Denne saken skiller seg fra de øvrige dommene EMD har avsagt i de norske barnevernssakene ved at domstolen her synes å fastslå en materiell krenkelse av retten til familieliv.

Et sentralt argument for EMDs avgjørelse er at barnevernstjenesten ikke synes å ha gjort tilstrekkelige individuelle vurderinger av situasjonen til alle tre barna, men at utfallet for to av dem  ble betinget av situasjonen til det eldste barnet. Sentralt sto også at det ikke var forsøkt iverksatt hjelpetiltak.

Flere av de faktorene EMD vektlegger i sin konklusjon, var forhold som også var påpekt av lagmannsretten, som hadde gjennomført en inngående vurdering av familiens situasjon. Ut fra denne dommen kan man stille spørsmål ved hva som skal til for at norske domstoler skal kunne «reparere» eventuelle feil eller mangler som har vært gjort i sakens tidlige faser og av tidligere instanser.

Samlet spiller dommene inn i tidligere domfellelser ved at norske barnevernsmyndigheter får kritikk for å ikke sette inn tilstrekkelige hjelpetiltak, «låse» sakene for tidlig, og ikke jobbe aktivt nok for tilbakeføring i en tidlig fase. Samtidig reiser sakene noen interessante nye spørsmål om interaksjonen mellom norske domstoler og EMD som kanskje vil belyses nærmere når Høyesterett avsier sine avgjørelser i plenumssakene.

Høringssvar – lovfesting av omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere

NIM-H-2020-001
Høringsuttalelse – lovfesting av omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere (pdf) 418.25 KB

NIM mener at forslaget legger opp til at omsorgstilbudet til de enslige mindreårige asylsøkerne over 15 år fortsatt skal være langt dårligere, både når det gjelder lov- og forskriftsfestede rettigheter og kvaliteten på omsorgen, enn det alle andre barn under statens omsorg får. NIM savner gjennomgående en menneskerettslig og barnefaglig vurdering av forslaget. NIM støtter derfor ikke lov- og forskriftsforslaget slik det nå foreligger, og anbefaler at de enslige mindreårige asylsøkerne over 15 år får et likeverdig omsorgstilbud som det alle andre barn under statens omsorg får.

FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø ber Norge slutte med oljeleting

2. mars presenterer FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø, David R. Boyd, sin rapport for FNs menneskerettighetsråd.

2. mars presenterer FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø, David R. Boyd, sin rapport for FNs menneskerettighetsråd. Continue reading «FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø ber Norge slutte med oljeleting»

Rapport om Norge og rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i FNs menneskerettighetsråd

28. februar presenterer FNs spesialrapportør Catalina Devandas-Aguilar sin rapport om personer med nedsatt funksjonsevne for FNs menneskerettighetsråd.

28. februar presenterer FNs spesialrapportør Catalina Devandas-Aguilar sin rapport om personer med nedsatt funksjonsevne for FNs menneskerettighetsråd. Continue reading «Rapport om Norge og rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i FNs menneskerettighetsråd»

Forslag til endringer i sameloven mv. (konsultasjoner) og utkast til veileder for kommuner og fylkeskommuner

NIM-H-2020-037
Høringsuttalelse – forslag til endringer i sameloven mv. (konsultasjoner) og utkast til veileder for kommuner og fylkeskommuner (pdf) 175.32 KB