Høringsuttalelse – NOU 2019: 14 Tvangsbegrensningsloven

NIM-H-2019-024
Høringsuttalelse fra NIM - NOU 2019 14 Tvangsbegrensningsloven - 16des19 (pdf) 753.60 KB

NIM mener at FNs konvensjon for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) artikkel 12 innebærer et krav om at det innføres et beslutningsstøttesystem. Videre mener NIM at det må gjøres grundigere vurderinger av kunnskapsgrunnlaget for enkelte tvangsbehandlingstiltak.

NIM har nå avgitt sin høringsuttalelse til NOU 2019: 14 Tvangsbegrensningsloven. I NOU-en foreslås det å samle reglene om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten i en felles lov – tvangsbegrensningsloven.

NIM mener utvalgets grundige utredning inneholder mange vurderinger og forslag som vil styrke gjennomføringen av menneskerettighetene. NIM mener det er viktig at myndighetene aktivt følger opp utredningen som ligger på bordet, herunder i form av tilførsel av nødvendige ressurser til sektoren.

I høringssvaret har NIM foretatt en folkerettslig vurdering av hvilke skranker CRPD setter for utformingen av regelverket om bruk av tvang i helse- og omsorgssektoren. En av NIMs hovedkonklusjoner er CRPD artikkel 12 krever at det innføres et beslutningsstøttesystem i helse- og omsorgssektoren.

NIM har også innspill til flere individuelle behandlingstiltak ­– tvangsmedisinering med antipsykotika, elektrokonvulsiv terapi (ECT) og skjerming. Et av NIMs hovedinnspill er at det må gjøres en grundigere menneskerettslig vurdering av om kunnskapsgrunnlaget for disse tiltakene er tilstrekkelig til å ivareta kravet etter Den europeiske menneskerettskonvensjonen artikkel 3 om at tvangsbehandling må være «medisinsk nødvendig».

Hele uttalelsen finnes ved å følge lenken lenger oppe på siden. Et sammendrag av NIMs høringssvar er tilgjengelig på s. 5–6 i dokumentet.

Gratulerer med menneskerettsdagen!

«Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter». Slik begynner menneskerettighetserklæringen, vedtatt av FNs tredje generalforsamling for 71 år siden.

Erklæringen, som bygget på smertelig erfaring fra andre verdenskrig, er det fortsatt all grunn til å feire. For selv hvor enkelt det kan høres ut, at alle mennesker har samme minimumsrettigheter uavhengig av kjønn, hudfarge, tro eller annen bakgrunn, har historien vist hvor vanskelig dette kan være å sikre i praksis. I en tid der det internasjonale samarbeidet er under press, kan det være fint å bli minnet på at veien fra demokrati til flertallstyranni ikke trenger å være lang. Og det er kanskje akkurat i denne konteksten menneskerettighetene understreker sin betydning. Betydningen av å ha noen grunnleggende spilleregler, som det til enhver tid rådende flertall ikke kan endre for eget forgodtbefinnende for å fremme egne interesser – på bekostning av et mindretall, en minoritet eller et enkeltmenneske.

Menneskerettighetserklæringen, som ifølge Guinness rekordbok er verdens mest oversatte dokument, er ikke juridisk bindende i seg selv. Men den har lagt grunnlaget for utallige bindende regler både internasjonalt og nasjonalt, slik som Den europeiske menneskerettskonvensjon, menneskerettighetskapitlet i Grunnloven og ulike FN-konvensjoner om menneskerettigheter. En av disse FN-konvensjonene er barnekonvensjonen, som i 2019 har 30-årsjubileum. Dette er noe FN ønsker å belyse under årets feiring av menneskerettsdagen, der temaet er hva barn og unge over hele verden kan gjøre for å stå samlet mot blant annet rasisme, hatefulle ytringer, mobbing diskriminering og klimaendringer. Mer om FNs feiring finner du her.

For disse grunnleggende spillereglene sikres ikke av seg selv. Og selv om stater og myndigheter har primæransvaret, kan alle bidra. USAs tidligere førstedame, Eleanor Roosevelt, omtalt som erklæringens mor, sa det fint: «Where, after all, do universal human rights begin? In small places, close to home – so close and so small that they cannot be seen on any maps of the world. […] Unless these rights have meaning there, they have little meaning anywhere. Without concerted citizen action to uphold them close to home, we shall look in vain for progress in the larger world.»

Bruk 10. desember til å #StandUp4HumanRights du også!

Det gjøres ikke nok – eldres menneskerettigheter er under press

Aftenpostens funn i artikkelserien om vold og overgrep mot eldre på sykehjem er graverende. NIM har lenge jobbet med eldres menneskerettigheter generelt, og vold og overgrepstematikken spesielt. NIM mener at Aftenpostens arbeid er svært viktig for å flagge alvorlige menneskerettsspørsmål for en særlig sårbar gruppe.

På grunn av alderdom og de følger dette får for den enkelte, er eldre en sårbar gruppe som er særlig utsatt for menneskerettighetskrenkelser. NIM har i en rekke publikasjoner over flere år påpekt at menneskerettighetssituasjonen er utfordrende:

Vold og overgrep på sykehjem

Staten har en menneskerettslig plikt til å forebygge, avverge, etterforske og straffeforfølge vold og overgrep mellom privatpersoner. Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har lagt til grunn at slike forpliktelser oppstår der staten har visst eller burde ha visst at det forelå en reell risiko for vold og overgrep. Dette er det såkalte kunnskapskravet. Hvis dette kravet er oppfylt må myndighetene iverksette alle rimelige tiltak for å forhindre risikoen (tiltakskravet). Staten kan selv vurdere hvilke tiltak som settes inn, men tiltakene må gi praktisk og effektiv beskyttelse. Aktivitetsplikten er særlig sterk i møte med sårbare grupper. Alvorlig, syke eldre på institusjon er en slik sårbar gruppe som krever særskilt beskyttelse.

Aftenposten har undersøkt forekomsten av vold og overgrep blant eldre på sykehjem. Undersøkelsene viser at:

  • 10 % av nærmere 130 000 avviksmeldinger fra 2018 innen sykehjemssektoren dreier seg om voldshendelser fra beboere.
  • I 74 % av avvikene var det ansatte som var ofre, mens i 19 % av tilfellene var det andre beboere som var ofre.
  • Det ble registrert 166 avvik om seksuell trakassering og overgrep på sykehjem i fjor, hvorav 21 prosent av tilfellene rammet en beboer.
  • Aftenposten har også gjennomført en spørreundersøkelse overfor 10 000 sykepleiere, der 1 av 10 sier at de har sett seksuelle overgrep mot beboere, utført av andre beboere.

Tematikken er underutforsket, men den forskningen som finnes støtter opp om funnene (Malmedal 2016). SSBs rapport fra 2018 viser at halvparten av norske kommuner ikke rapporterer om bruk av tvang slik de er rettslig forpliktet til. I 2017 handlet 997 av 3185 innrapporterte tvangstilfeller i den kommunale omsorgstjenesten om skadeavverging. Den manglende innrapporteringen av tvangsbruk gjør det imidlertid vanskelig å si noe konkret om hvor ofte tvangsmidler benyttes for å avverge skade.

Tallene viser at vold mot eldre er et reelt problem og en menneskerettslig utfordring. Dette utløser en handlingsplikt for staten. Det må iverksettes målrettede tiltak med utgangspunkt i eldres behov og sårbarhet. Forskning viser at det er svakheter i hvordan disse forpliktelsene ivaretas i dag: Det mangler kunnskap om hvordan saker om seksuelle overgrep skal håndteres på sykehjem, og det mangler retningslinjer- og rapporteringssystemer ved de kommunale pleie- og omsorgssentrene (Malemdal, 2016). NIM mener at det må iverksettes tiltak for å forebygge og forhindre vold og overgrep på sykehjem, herunder styrke kompetansen til helse- og omsorgspersonell.

 

Underernæring og uheldig legemiddelbruk

Alle, inkludert eldre, har rett til den høyest oppnåelige helsestandard. Dette følger av FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter artikkel 12. Retten til den høyest oppnåelige helsestandard betyr ikke at den enkelte har krav på å være frisk. Rettigheten innebærer først og fremst at myndighetene må sørge for et helsevesen som gir alle mennesker like muligheter til å oppnå så god helse som mulig. Viktige komponenter i retten til helse er tilgang til helsehjelp og trygg mat.

Rundt en tredjedel av eldre pasienter i sykehus og i helse- og omsorgstjenesten er underernært eller i risiko for underernæring (stortingsmelding fra 2018, Leve hele livet.) Forskning viser også at mange eldre utsettes for uheldig og ofte overdreven legemiddelbruk. Forskning viser at 35 prosent av hjemmeboende eldre og 44 prosent av beboerne i sykehjemmene brukte minst ett legemiddel, eller en kombinasjon av legemidler, som kan karakteriseres som uheldig. I november 2018 kom Riksrevisjonen med en rapport om kvaliteten i eldreomsorgen som peker på behovet for styrket arbeid med å forebygge underernæring, samt mangel på oversikt over uheldig legemiddelbruk.

Artikkel 12 er en innsatsforpliktelse, som betyr at staten kan oppfylle forpliktelsen gradvis, avhengig av hvilke ressurser den har tilgjengelig. NIM stiller spørsmål ved om Norge, ut ifra tilgjengelige ressurser, gjør nok etter konvensjonens artikkel 12 for å hindre underernæring og uheldig legemiddelbruk.

Tvungen helsehjelp

Eldre på sykehjem utsettes ofte for tvungen helsehjelp. EMD har uttalt at selv mindre inngrep i den fysiske integriteten uten samtykke er å anse som et inngrep i EMK artikkel 8 som beskytter retten til privatliv. Det kan imidlertid gjøres inngrep i privatlivet dersom det har hjemmel i lov, har et legitimt formål og er proporsjonalt, det vil si om det anses nødvendig i et demokratisk samfunn. Vurderingen av om tiltak kan gjennomføres mot pasientens vilje, vil bero på flere momenter, for eksempel riktige samtykkevurderinger, at man følger minste inngreps prinsipp og at det gis grundige skriftlige begrunnelser for vedtak om tvungen helsehjelp.

Tvungen helsehjelp på sykehjem gis etter pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A. Tilsyn og forskning viser at dagens praksis med tvungen helsehjelp på sykehjem ofte ikke tilfredsstiller menneskerettslige krav til forståelse av samtykke og til at tvangsbruk må være så lite inngripende som mulig. Helsetilsynets landsomfattende tilsyn i 2011/2012 viste at helsepersonell manglet tilstrekkelig kunnskap om hvordan de skulle vurdere samtykkekompetanse, hva som er et gyldig samtykke, og hva som skal til for å ivareta det minste inngreps prinsipp. I nevnte rapport fra SSB, fremgår som sagt at kun halvparten av landets kommuner har registrert sin bruk av tvang i helse- og omsorgstjenesten – til tross for at slik registrering har vært lovpålagt siden 2009.

NIM mener at Helsetilsynet bør iverksette nye landsomfattende undersøkelser for å kartlegge hvordan tvungen helsehjelp utføres på sykehjemmene, og at myndighetene må sikre at helsepersonell på sykehjem har tilstrekkelig kunnskap om de menneskerettslige normene, herunder hvordan de skal vurdere samtykkekompetanse, hva som er et gyldig samtykke, hva som skal til for å ivareta det minste inngreps prinsipp og sikre god vedtaks- og dokumentasjonspraksis.

Handling påkrevd

Tematikken er ikke ny. Allerede i 2014 viste tidligere institusjon for menneskerettigheter i en rapport at menneskerettighetssituasjonen på sykehjem er utfordrende. Dette vil bli stadig mer presserende med eldrebølgen. SSB har anslått at andelen av befolkningen som er over 70 år vil dobles i tiden fremover, med en estimert økning fra 600 000 personer i dag, til 1,3 millioner i 2060. Utfordringene vi ser i dag, vil med andre ord ikke minke med mindre det tas målrettede grep.

Det gjøres mye godt arbeid i mange tjenester, utført av personell med høy faglig kompetanse, stor etisk bevissthet og et genuint ønske om å yte god hjelp – ofte i svært krevende situasjoner og under vanskelige rammebetingelser. Også tjenestene og profesjonene må jobbe kontinuerlig for å forbedre forholdene, men de overordnede grepene er det sentrale myndigheter som har ansvaret for.

 

Høringsuttalelse – Endringer i personopplysningsloven mv.

NIM-H-2019-023
NIM høringsuttalelse - Endringer i personopplysningsloven mv. (06.12.2019) (pdf) 284.86 KB

Overordnet savner NIM at endringsforslagets underliggende problemstilling – sjikaneutfordringer på internett – vurderes ut fra en noe bredere innfallsvinkel. Etter NIMs syn inngår utfordringer med hets og sjikane på internett som en del av et større og sammensatt bilde, og det er en fordel om disse utfordringene vurderes og adresseres langs flere akser.

Justis- og beredskapsdepartementet har sendt på høring et forslag til mulige endringer i personopplysningsloven § 3. Personopplysningsloven § 3 gjør i dag unntak fra store deler av personopplysningslovens reguleringer av hensyn til ytringsfriheten – for eksempel dersom behandlingen av personopplysninger skjer «utelukkende for journalistiske formål». Departementet stiller spørsmål ved om dagens unntaksregulering er for firkantet, og åpner derfor for å gjøre unntaket mer skjønnsmessig ved å innta et nødvendighetsvilkår i bestemmelsen – for slik å åpne for mer nyanserte vurderinger av forholdet mellom ytringsfriheten og retten til privatliv (personvern).

Overordnet savner NIM at endringsforslagets underliggende problemstilling – sjikaneutfordringer på internett – vurderes ut fra en noe bredere innfallsvinkel, der man også ser på alternative virkemidler for å komme slike utfordringer til livs, slik som strafferettslige virkemidler. Utfordringer med hets og sjikane på internett inngår etter NIMs mening som en del av et større og sammensatt bilde, og det er en fordel om disse utfordringene vurderes og adresseres langs flere akser.

I høringsuttalelsen understreker NIM at en slik endring i lovverket etter NIMs mening ikke vil være i strid med statens menneskerettslige forpliktelser som sådan. Det er likevel enkelte utfordringer å være oppmerksomme på. Den menneskerettslige avveiingen mellom ytringsfriheten og privatlivsvernet som lovendringen bygger på, er sammensatt og skjønnsmessig, og tidvis komplisert – og den konkrete praktiseringen av lovverket kan etter forholdene bli krevende. Videre vil den foreslåtte lovendringen blant annet kunne føre med seg utfordringer knyttet opp mot hensynet til forutberegnelighet og likebehandling.

Høringsuttalelse – Lov om Eldreombud

NIM-H-2019-022
NIM Høringssvar - lov om Eldreombud (pdf) 222.73 KB

NIM mener at et eldreombud vil styrke implementeringen av eldres menneskerettigheter. På grunn av de følger alderdom får for den enkelte, er eldre en særlig sårbar gruppe som er utsatt for menneskerettighetskrenkelser. NIM ønsker også Eldreombudet velkommen til å delta i vårt rådgivende utvalg.

Grunnlovfesting av påtalemyndighetens uavhengighet

NIM-B-2019-002
Brev til Justiskomiteen om grunnlovfesting av påtalemyndighetens uavhengighet (pdf) 252.51 KB

Brev til Justiskomiteen 03.12.2019

Høringsuttalelse – NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov

NIM-H-2019-021
Høringssvar NIM NOU Ny forvaltningslov (pdf) 350.60 KB

NIM foreslår at menneskerettighetene bør synliggjøres i større grad i ny forvaltningslov, blant annet i lovens formålsbestemmelse. Videre har NIM innspill knyttet til reguleringen av forskriftsarbeid, konsultasjonsplikt, taushetsplikt, pressens innsynsrett, helautomatisert saksbehandling og barns medvirkningsrett.

3. juni sendte Justis- og beredskapsdepartementet NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov på høring. NIM har nå avgitt sin høringsuttalelse.

NIM mener det er praktisk og pedagogisk viktig at forvaltningens ansvar for å ivareta menneskerettighetene presiseres og synliggjøres overfor offentlige tjenestepersoner. Forvaltningsloven er etter vårt syn et godt egnet sted for slike «påminnelser». Derfor har vi blant annet foreslått at menneskerettighetene bør nevnes i lovens formålsbestemmelse og som et utredningskrav når forvaltningen skal utarbeide forskrifter.

Videre har vi blant annet spilt inn at pressens innsynsrett i offentlige dokumenter må ivaretas på en god måte og at det må komme tydeligere frem at barns rett til å bli hørt innebærer at de fritt må kunne gi uttrykk for egne synspunkter.

EMD avviste klage mot Norge

Et selskap som klaget Norge inn for brudd på retten til en rettferdig rettergang vant ikke frem i Strasbourg.

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) avsa torsdag 28. november 2019 en begrunnet avvisningskjennelse i en klage mot Norge. En avvisningskjennelse er en prosessuell avgjørelse om at vilkårene for å behandle saken ikke er oppfylt.

Sakens faktiske bakgrunn var at busselskapet Konkurrenten.no AS, som var klager i saken, mente at et annet selskap mottok ulovlig statsstøtte etter EØS-reglene. De sendte flere klager til EFTAs overvåkningsorgan (ESA), som henla alle klagene. Selskapet brakte ESAs avgjørelser inn for EFTA-domstolen, som i mars 2015 avsa en kjennelse der de avviste saken fordi selskapet manglet tilstrekkelig søksmålsinteresse.

Etter å ha tapt i EFTA-domstolen, sendte Konkurrenten.no AS en klage mot Norge til EMD. Der påberopte de seg EMK artikkel 6 om retten til en rettferdig rettergang. En av komponentene i artikkel 6 er at man, litt enkelt sagt, har rett til å få saken sin behandlet av en domstol. Busselskapet hevdet at når EFTA-domstolen ikke ville behandle saken om påstått ulovlig statsstøtte, så fikk de ingen domstolsprøving av saken sin, og dermed var artikkel 6 krenket. EFTA-domstolen kan ikke klages inn for EMD, men det Konkurrenten.no påsto var at Norge måtte holdes ansvarlig for den angivelige krenkelsen av EMK artikkel 6. Selskapet anførte to argumenter som begrunnelse for denne påstanden. For det første argumenterte de med at når norske myndigheter hadde prosedert for EFTA-domstolen på at saken måtte avvises, så var de også medansvarlige for EFTA-domstolens konklusjon. For det andre hevdet de at siden norske myndigheter har vært med på å opprette EFTA-domstolen, så må de også bære ansvaret dersom systemet fører til krenkelser av menneskerettighetene.

EMD avviste det første argumentet, nemlig at norske myndigheters innlegg og opptreden for EFTA-domstolen i det hele tatt kunne gi grunnlag for ansvar etter EMK. EMD viste til at tidligere rettspraksis riktig nok åpner for at statene etter omstendighetene kan holdes ansvarlige etter EMK i saker der en nasjonal domstol har bedt EU-domstolen om en rådgivende uttalelse. På et generelt nivå er dette relevant for Norge, fordi også norske domstoler kan be EFTA-domstolen om tilsvarende rådgivende uttalelser. EMD poengterte imidlertid at denne saken dreide seg om et ganske annet spørsmål. At norske myndigheter fremførte argumenter i en sak for EFTA-domstolen – i samsvar med EFTA-domstolens prosedyreregler – kunne ikke medføre ansvar etter menneskerettighetene.

Heller ikke Konkurrenten.no sitt andre argument førte frem. Her startet EMD igjen med å vise til en generell doktrine – denne gangen at en stat som overfører myndighet til en internasjonal organisasjon vil kunne holdes ansvarlig dersom organisasjonens utøvelse av denne myndigheten er i strid med EMK. Anvendt på denne saken uttalte EMD at EFTA-domstolens saksbehandling måtte være åpenbart mangelfull sammenlignet med de kravene EMK stiller til en domstols saksbehandling for at Norge skulle bli ansvarlig. Dette var ikke tilfelle, mente EMD, og viste til at Konkurrenten.no hadde fått anledning til å fremføre sitt syn på saken og at EFTA-domstolen hadde gitt en grundig begrunnelse for hvorfor selskapet manglet søksmålsinteresse.

På bakgrunn av dette konkluderte EMD med at saken måtte avvises.

Saken illustrerer på en god måte at det norske rettssystemet har blitt betydelig mer komplekst de senere tiårene. Norske rettsanvendere må i dag – på menneskerettighetsfeltet og andre områder – ha kjennskap til og forståelse for normer og institusjoner fra en rekke parallelle internasjonale rettssystemer, og sammenhengen mellom disse.

Kjennelsen ligger tilgjengelig på EMD sine hjemmesider.

Hurra for barnekonvensjonen!

I dag feirer vi at FNs barnekonvensjon fyller 30 år.

Barnekonvensjonen har bidratt sterkt til en økt bevissthet rundt barns rettigheter i Norge, både ved regelverks- og politikkutforming, og i forvaltnings- og rettspraksis. Samtidig har den løftet barn frem og gitt dem en særskilt beskyttelse og egne menneskerettigheter. Det er dette vi feirer i dag!

Alle menneskerettighetskonvensjonene gjelder også for barn. Men allerede fra 1920-tallet anså man at barn, som sårbare og forsvarsløse mennesker, burde vernes gjennom egne rettigheter. FNs første barneretterklæring ble vedtatt i september 1924, og er senere utvidet i flere omganger med nye punkter, senest 20. november 1959. Etterhvert var det flere stater som ønsket at barnerettserklæringen skulle erstattes av en egen konvensjon om barns rettigheter. Arbeidet med dette startet i 1979, og FNs barnekonvensjon ble enstemmig vedtatt av FNs generalforsamling 20. november 1989 – på dagen 30 år etter den siste barnerettserklæringen.

Det ble holdt et barnearrangement etter at konvensjonen ble vedtatt, hvor FNs generalsekretær Javier Péres de Cuéllar sa at vedtakelsen av konvensjonen kun var et første steg, og at målet var å sikre at rettighetene skulle bli realitet for alle verdens barn. «Menneskeheten skylder å gi barna det beste den har å gi. Dere er vårt håp for fremtiden!»

Barnekonvensjonen er en av FNs kjernekonvensjoner om menneskerettigheter, og er den konvensjonen som er ratifisert av flest land i verden. I dag er det kun USA som ikke har tiltrådt den. Norge ratifiserte konvensjonen i 1991, og i 2003 ble barnekonvensjonen norsk lov.

Barnekonvensjonen er unik fordi den inneholder et bredt spekter av menneskerettigheter, både sivile og politiske rettigheter og økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, som også er tilpasset barns særlige behov for beskyttelse. I tillegg klargjør konvensjonen at barn har egne rettigheter, og innfører grunnleggende prinsipper som barns rett til medbestemmelse og at hensynet til barnets beste skal veie tungt i alle avgjørelser som gjelder barn.

I dag deltar NIM på den nasjonale feiringen av barnekonvensjonen. Følg feiringen her fra kl. 10: https://www.sjumilssteget.no/