Koronaloven: For å beskytte rettsstatens spilleregler må regjeringen spille med åpne kort

Selv om staten har en plikt til å beskytte sine innbyggere i krisetider, også med ekstraordinære grep, er det samtidig veldig viktig at vi ikke setter til side demokratiske spilleregler i større grad enn det som er strengt nødvendig.

Den 18. mars fremmet regjeringen en proposisjon til Stortinget om midlertidig lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven). Etter alt å dømme foreligger en endelig vedtatt lov trolig allerede tirsdag 24. mars. Formålet med loven er ifølge proposisjonen å gi regjeringen «tilstrekkelig handlingsrom til å iverksette nødvendige og forsvarlige tiltak for i størst mulig grad å kunne begrense forstyrrelser i normale samfunnsfunksjoner i forbindelse med utbruddet av Covid-19, og for å avhjelpe negative konsekvenser for befolkningen, næringslivet, offentlig sektor og samfunnet for øvrig».

Kjernen i lovforslaget er at regjeringen gis adgang til å fastsette midlertidige forskrifter som kan utfylle, supplere eller fravike gjeldende lovgivning så langt det er nødvendig for å ivareta lovens formål. Forslaget innebærer et avvik fra Grunnlovens bestemmelser for fremgangsmåten for å vedta og endre lovgivning i Norge. Grunnlovens bestemmelser om lovgivning gir uttrykk for et viktig prinsipp om at det er folket – gjennom sine folkevalgte representanter på Stortinget – som utøver den lovgivende makten, og dermed binder seg selv gjennom demokratisk vedtatt lovgivning. Forslaget innebærer en betydelig og vidtgående maktoverføring til regjeringen, selv om forskriftshjemmelen er midlertidig og begrenser seg til forhold som kan knyttes til utbruddet av Covid-19.

Forskrifter som vedtas etter koronaloven skal snarest mulig meddeles Stortinget. Stortinget skal etter lovforslaget ha anledning til å votere over forskrifter mottatt fra regjeringen. En forskrift oppheves helt eller delvis dersom en tredjedel i Stortinget stemmer for det.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad uttaler:

Staten har en plikt til å beskytte sine innbyggere i krisetider, og det er forståelig at det tas ekstraordinære grep i møte med den uforutsigbare situasjonen som Norge nå befinner seg i. Samtidig er det veldig viktig at vi ikke setter til side demokratiske spilleregler i større grad enn det som er strengt nødvendig for å håndtere krisen. En forutsetning for effektiv krisehåndtering er at innbyggerne kan se at de inngrepene som krisetiltakene medfører er velbegrunnede, forholdsmessige og nødvendige.

Åpenhet er fortsatt nødvendig i kriser

Åpenhet om koronaforskrifter er nødvendig for å tilrettelegge for en åpen debatt og tillit til krisetiltakene. Grunnlovens regler om tilblivelsen av lover innebærer at lovvedtak normalt vil være grundig utredet og debattert når de vedtas av Stortinget i sin endelige form, og at det foreligger offentlig tilgjengelige dokumenter som forklarer hvordan lovgiver har tenkt. For forskrifter er situasjonen derimot at det som regel finnes lite offentlig tilgjengelige forarbeider.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad uttaler:

For å ivareta demokratiske spilleregler så langt det lar seg gjøre, og ivareta legitimiteten til de krisetiltakene som besluttes, er det svært viktig at regjeringen er så åpen som situasjonen tillater om utarbeidelsen av kommende forskrifter, og at den kommuniserer tydelige avveiinger og begrunnelser for forskrifter som vedtas etter denne loven, ikke bare til Stortinget, men også til offentligheten.

NIM har bedt om innsyn i forarbeidene til forskriften av 15. mars som fastsatte regler om karantene og isolering, samt det såkalte hytteforbudet, men har fått opplyst at det ikke foreligger ordinære forarbeider til forskriften fordi den ble hastevedtatt. Det vil være svært uheldig dersom det vedtas flere kriseforskrifter som gjør inngrep overfor innbyggerne, uten at folk får vite grunnen. Ettersom koronaloven trolig blir vedtatt med et halvt års horisont, bør det allerede fra begynnelsen av etableres gode rutiner for dokumentasjon av hvilke vurderinger som ligger til grunn for forskriftene, herunder innholdsmessige minstekrav til en redegjørelse om forskriften som oversendes til Stortinget.»

Grunnlovens og menneskerettighetenes begrunnelseskrav for inngrep overfor innbyggerne

Det er en forutsetning i lovforslaget at forskrifter som vedtas skal respektere Grunnloven og menneskerettighetene som er vedtatt som norsk lov etter menneskerettsloven. De fleste menneskerettigheter kan det gjøres inngrep i, det er imidlertid en forutsetning at inngrepet har en tilstrekkelig klar lovhjemmel. Dessuten må inngrepet ivareta et lovlig formål og være nødvendig og forholdsmessig.

NIMs direktør Adele Matheson Mestad uttaler:

For å kunne vurdere om en forskrift som griper inn i innbyggernes rettssfære er i henhold til regjeringens konstitusjonelle plikt til å respektere menneskerettighetene, er vi avhengige av at det foreligger skriftlige vurderinger som forklarer hva inngrepet er ment å oppnå, hvorfor det er nødvendig og hvorvidt det er vurdert mindre inngripende alternativer.

Da Stortinget innførte en rekke menneskerettigheter i Grunnloven i 2014 var det også foreslått å innføre en unntaksbestemmelse, også kalt en derogasjonsbestemmelse. Formålet med denne bestemmelsen var å tjene som en demokratisk «sikkerhetsventil» for situasjoner der enkelte menneskerettigheter ikke lar seg oppfylle fullt ut. En slik derogasjonsadgang følger blant annet uttrykkelig av Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen artikkel 15.

NIMs direktør, Adele Matheson Mestad uttalter:

NIM har tidligere påpekt behovet for en derogasjonsbestemmelse som rammer inn menneskerettighetsfravikelser på en mer åpen og forutberegnelig måte enn ulovfestede nødrettsvurderinger. Det har noen klare fordeler å vedta derogasjonsregler før eventuelle kriser inntreffer, når vilkårene for unntak kan drøftes i ro og mak.

Norge domfelt i EMD i to nye barnevernssaker

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) avsa i dag to dommer i norske barnevernssaker. Norge ble domfelt for brudd på retten til familieliv i begge sakene. Med dette er hele den første puljen av norske barnevernssaker som EMD tok inn til behandling avgjort.

Den ene saken gjaldt en klage over myndighetenes avgjørelser om fratakelse av foreldreansvar og samtykke til adopsjon.

Saken gjaldt en gutt som ble akuttplassert da han var noen måneder gammel. Bakgrunnen var at foreldrene ikke evnet å ivareta barnet grunnet psykiske utfordringer. Etter et opphold på et senter for foreldre og barn, konkluderte barnevernstjenesten med at mor ikke var i stand til å yte forsvarlig omsorg og det ble fattet akuttvedtak og senere truffet vedtak om omsorgsovertakelse. Noen år senere ba foreldrene om at omsorgsovertakelsen skulle oppheves. Barnevernstjenesten var uenige i dette, og ba om at foreldrene skulle fratas foreldreansvaret og at det skulle gis samtykke til adopsjon.

Saken gikk helt til Høyesterett. Høyesterett mente at gutten hadde utviklet sterke bånd til fosterforeldrene, og at det ville være skadelig for ham å bli flyttet. Retten la videre vekt på at gutten hadde behov for stabilitet, og at fosterforeldrene hadde samtykket til besøkskontakt (såkalt åpen adopsjon). Dette medførte at han fortsatt ville ha noe kontakt med de biologiske foreldrene.

EMD mente at foreldrenes og guttens rett til familieliv etter EMK artikkel 8 var brutt ved det norske adopsjonsvedtaket. Selv om spørsmålet EMD skulle ta stilling til var om Høyesteretts tillatelse til adopsjon var i strid med EMK artikkel 8, mente domstolen at saken måtte vurderes i helhet («it must nevertheless assess the case and the proceedings as a whole»). EMD foretok derfor en bredere vurdering av saksbehandlingen som ledet frem til adopsjonsvedtaket. Etter EMDs praksis skal alle omsorgsovertakelser i utgangspunktet regnes som midlertidige, og staten har en positiv plikt til å arbeide for at foreldre og barn kan gjenforenes så snart forholdene tillater det. I likhet med de sakene EMD avgjorde høsten 2019, fremhevet EMD også i denne saken at norske myndigheter på et tidlig stadium i saken hadde konkludert med at det ville bli en langvarig plassering, og foreldrene var gitt et svært begrenset samvær med barnet. EMD fremhevet videre, som i Strand Lobben-saken, at i tilfeller hvor myndighetene ikke har ivaretatt sin positive plikt til å arbeide for gjenforening, kan en ikke basere en beslutning om adopsjon på at det er svake bånd mellom barnet og foreldrene. Dette gjelder særlig i sak hvor foreldrene aksepterer at barnet blir boende i fosterhjem. EMD mente derfor at i prosessen som ledet frem til adopsjonsvedtaket hadde norske myndigheter lagt for lite vekt på at omsorgsovertakelser skal være midlertidige, og at myndighetene ikke i tilstrekkelig grad hadde ivaretatt sin positive plikt til å arbeide for gjenforening av foreldre og barn.

Dette er signaler NIM tidligere har uttalt at det er viktig å følge opp. Myndighetenes har en plikt til å legge til rette for kontakt og tilbakeføring, under forutsetning av at dette er til barnets beste og ikke til skade for barnet.

Samtidig er det viktig å understreke at EMD ikke tok stilling til det mer overordnede barnefaglige spørsmålet om hva som er best for barnet av adopsjon eller langvarig fosterhjemsplassering i slike saker. EMD anerkjente at åpen adopsjon med besøkskontakt kan være en relevant faktor i tilfeller hvor gjenforening er utelukket, men fremhevet at i dette tilfellet var besøkskontakten ikke tilstrekkelig til at foreldrene kunne følge barnets utvikling og utvikle en meningsfull relasjon.

Den andre saken dreide seg om en klage fra en far over en avgjørelse om omsorgsovertakelse for to av hans tre barn.

Akuttvedtaket og det påfølgende vedtaket om omsorgsovertakelse ovenfor alle tre barna var begrunnet i at foreldrene var svært opptatt av barnas sykdom og sykelighet, særlig i relasjon til det eldste barnet. Dette, samt foreldrenes manglende evne til å skape stabilitet, struktur og adekvat personlig kontakt med barna, utgjorde, slik barnevernstjenesten så det, en alvorlig omsorgssvikt. Vedtaket om omsorgsovertakelse ble anket inn for lagmannsretten, som mente at vilkårene for omsorgsovertakelse ikke var oppfylt. Lagmannsretten påpekte at det ikke var iverksatt adekvate hjelpetiltak før omsorgsovertakelsen, og at det derfor var vanskelig å fastslå hvorvidt vilkårene for omsorgsovertakelse var oppfylt. Bevisførselen ga beskjeden innsikt i hvordan forholdene var i hjemmet mens barna bodde der, og hvorvidt hjelpetiltak kunne ha avhjulpet situasjonen. Lagmannsretten la videre betydelig vekt på at det eldste barnet klart hadde gitt uttrykk for at han ville flytte hjem, og at hans situasjon ikke hadde blitt bedre på den institusjonen han bodde. Vedtaket om omsorgsovertakelse ble derfor opphevet for det eldste barnet.

Omsorgsovertakelsen ble imidlertid ikke opphevet for de to yngste barnas del, fordi en tilbakeføring ville kunne føre til alvorlige problemer, jf. barnevernloven § 4-21. Lagmannsretten la vekt på at barna hadde vært i fosterhjemmet i nesten ett år, at de ga uttrykk for at de trivdes og at de hadde hatt en positiv utvikling. En sakkyndig hadde uttalt at barna hadde behov for særlig omsorg og støtte, og at de var sårbare barn. Lagmannsretten la derfor til grunn at den samlede omsorgsbelastningen ville bli for vanskelig og krevende for foreldrene dersom alle tre barna skulle flytte hjem. Foreldrene ble gitt samværsrett seks ganger i året á seks timer med de to yngste barna.

EMD mente at lagmannsretten hadde foretatt en grundig vurdering av saken, og at foreldrenes rettssikkerhet var godt ivaretatt. EMD hadde heller ingen bemerkninger til selve akuttvedtaket, men mente det var klare svakheter ved den initielle behandlingen av omsorgsovertakelsen. EMD anerkjente at nasjonale myndigheter sto overfor vanskelige avveininger, og uttalte at den skal være varsom med å vurdere saken i etterpåklokskapens lys. Likevel konkluderte EMD med at norske myndigheter ikke hadde gjort nok for å holde de to minste barna og faren sammen. EMD la vekt på at lagmannsretten hadde pekt på mangelfulle individuelle vurderinger for de to minste barna, manglende hjelpetiltak før beslutningen om omsorgsovertakelse, og manglende tilrettelegging for gjenforening gjennom samværsfastsettelsen i tiden etter omsorgsovertakelsen. EMD mente at den kumulative effekten av disse svakhetene ved myndighetenes håndtering av saken, gjorde at inngrepet i familielivet ikke var nødvendig, og dermed i strid med EMK artikkel 8.

Denne saken skiller seg fra de øvrige dommene EMD har avsagt i de norske barnevernssakene ved at domstolen her synes å fastslå en materiell krenkelse av retten til familieliv.

Et sentralt argument for EMDs avgjørelse er at barnevernstjenesten ikke synes å ha gjort tilstrekkelige individuelle vurderinger av situasjonen til alle tre barna, men at utfallet for to av dem  ble betinget av situasjonen til det eldste barnet. Sentralt sto også at det ikke var forsøkt iverksatt hjelpetiltak.

Flere av de faktorene EMD vektlegger i sin konklusjon, var forhold som også var påpekt av lagmannsretten, som hadde gjennomført en inngående vurdering av familiens situasjon. Ut fra denne dommen kan man stille spørsmål ved hva som skal til for at norske domstoler skal kunne «reparere» eventuelle feil eller mangler som har vært gjort i sakens tidlige faser og av tidligere instanser.

Samlet spiller dommene inn i tidligere domfellelser ved at norske barnevernsmyndigheter får kritikk for å ikke sette inn tilstrekkelige hjelpetiltak, «låse» sakene for tidlig, og ikke jobbe aktivt nok for tilbakeføring i en tidlig fase. Samtidig reiser sakene noen interessante nye spørsmål om interaksjonen mellom norske domstoler og EMD som kanskje vil belyses nærmere når Høyesterett avsier sine avgjørelser i plenumssakene.

Høringssvar – lovfesting av omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere

NIM-H-2020-001
Høringsuttalelse – lovfesting av omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere (pdf) 418.25 KB

NIM mener at forslaget legger opp til at omsorgstilbudet til de enslige mindreårige asylsøkerne over 15 år fortsatt skal være langt dårligere, både når det gjelder lov- og forskriftsfestede rettigheter og kvaliteten på omsorgen, enn det alle andre barn under statens omsorg får. NIM savner gjennomgående en menneskerettslig og barnefaglig vurdering av forslaget. NIM støtter derfor ikke lov- og forskriftsforslaget slik det nå foreligger, og anbefaler at de enslige mindreårige asylsøkerne over 15 år får et likeverdig omsorgstilbud som det alle andre barn under statens omsorg får.

FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø ber Norge slutte med oljeleting

2. mars presenterer FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø, David R. Boyd, sin rapport for FNs menneskerettighetsråd.

2. mars presenterer FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø, David R. Boyd, sin rapport for FNs menneskerettighetsråd. Continue reading «FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø ber Norge slutte med oljeleting»

Rapport om Norge og rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i FNs menneskerettighetsråd

28. februar presenterer FNs spesialrapportør Catalina Devandas-Aguilar sin rapport om personer med nedsatt funksjonsevne for FNs menneskerettighetsråd.

28. februar presenterer FNs spesialrapportør Catalina Devandas-Aguilar sin rapport om personer med nedsatt funksjonsevne for FNs menneskerettighetsråd. Continue reading «Rapport om Norge og rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne i FNs menneskerettighetsråd»

Forslag til endringer i sameloven mv. (konsultasjoner) og utkast til veileder for kommuner og fylkeskommuner

NIM-H-2020-037
Høringsuttalelse – forslag til endringer i sameloven mv. (konsultasjoner) og utkast til veileder for kommuner og fylkeskommuner (pdf) 175.32 KB

Vinneren av NIMs skrivekonkurranse er kåret

NIM gratulerer Malgorzata Kopaczek-Styczen med førsteplassen i skrivekonkurransen om hatefulle ytringer.

Høsten 2019 inviterte NIM ungdom som går på ungdomsskolen eller på videregående skole til å delta i en skrivekonkurranse om hatefulle ytringer. Fristen for innlevering gikk ut 20. januar, og NIM mottok 44 bidrag.

NIM har fått tilsendt mange tekster som holder et høyt nivå, og er imponert over deltakernes kunnskapsnivå og skriveferdigheter. Mange av tekstene inneholder nyanserte og reflekterte drøftelser som viser god forståelse for hensynene som ligger bak avveiningen mellom ytringsfriheten og bekjempelse av hatprat. Deltakerne viser også at de har kjennskap til dagsaktuelle temaer og konkrete saker, og bruker ofte disse sakene til å illustrere poengene sine. Et gjennomgående trekk i tekstene er videre at deltakerne henviser til troverdige og seriøse kilder, noe som vitner om en kildekritisk holdning. Deltakerne er også løsningsorienterte og har mange ideer og forslag til hvordan man kan bekjempe hatefulle ytringer i hverdagen.

I tillegg til drøftende tekster, har NIM også mottatt flere skjønnlitterære bidrag, som små dikt og noveller. Å tematisere et faglig spørsmål i en skjønnlitterær tekst kan være vanskelig, men ungdommene har løst dette på en meget god måte. Resultatet har vært mange velskrevne og kreative bidrag, der budskapet i teksten har kommet tydelig frem.

Det har vært vanskelig å skulle kåre en vinner blant alle de gode bidragene, men til slutt falt valget ned på teksten «Lekeregler – Om hatprat og hatefulle ytringer i hverdagen». Bidraget ble sendt inn av Malgorzata Kopaczek-Styczen, som er 17 år og går i VG2 på Kristen Videregående Trøndelag.

Vinnerteksten kan leses her.

Begrunnelsen er som følger:

«Lekeregler – Om hatprat og hatefulle ytringer i hverdagen» er en sterk tekst. Vinneren har valgt en høyst original og kreativ innfallsvinkel til oppgaveteksten, og resultatet er svært vellykket. Gjennom en velskrevet, liten fortelling får vinneren frem flere viktige og reflekterte budskap: ordenes kraft – på godt og vondt, hvordan mange av oss vegrer oss for å ta til motmæle mot hatefulle ytringer, men også at noen velger å gjøre det og, ikke minst, at dette kan være til inspirasjon for andre. Budskapene er ikke overtydelig presentert, men får heller leseren til å reflektere og lese teksten flere ganger. Denne effekten oppnås gjennom både komposisjon og språkstil, som for øvrig vitner om et litterært talent. I tillegg er teksten forseggjort og gjennomarbeidet, blant annet utsmykket med flotte illustrasjoner.

Malgorzata og hennes klasse vil få tilbud om en fagdag hos NIM om hatefulle ytringer og ytringsfrihet i april.

NIM vil takke alle som har sendt inn bidrag til skrivekonkurransen. Vi vil også takke lærere som har involvert seg og brukt skrivekonkurransen i undervisningen, og alle som har bidratt til å spre informasjon om skrivekonkurransen.

Seier for reinbeitedistriktet

Svensk Høyesterett slår fast at Girjas sameby – og ikke staten – har rett til forvaltning av småviltjakt og fiske på samebyens område.

Svensk høyesterett har i en dom av 23. januar i år fastslått at Girjas sameby (reinbeitedistrikt) på grunnlag av sedvane og «urminnes hävd» (som tilsvarer begrepet alders tids bruk i Norge) har rett til å forvalte småjakt og fiske i samebyens område. Samebyen hadde anført at slike eksklusive rettigheter følger av reindriftsloven eller at den i alle fall er basert på sedvane og «urminnes hävd». Staten har motsatt seg samebyens krav.

Høyesterett har nå konkludert med at samebyen har enerett på grunnlag av sedvane og «urminnes hävd». Dommen gjelder bare forholdet mellom samebyen og staten, ikke samebyen og andre personer, og er en prinsipielt viktig rettsavklaring.

Sakens bakgrunn

Girjas sameby driver reindrift i et stort område over den såkalte dyrkningsgrensen i Norrbotten fylke. Reindriftsloven gir medlemmer av samebyen lov til å jakte og fiske i området. Loven inneholder også bestemmelser om at hverken samebyen eller medlemmene av denne kan gi jakt- og fiskerett til andre. Spørsmålet som Høyesterett nå har avgjort er om samebyen til tross for denne lovgivningen likevel har enerett til småviltjakt og fiske i området videre til andre.

Urfolks rettigheter etter folkeretten

Selv om avgjørelsen er basert på sedvane og «urminnes hävd», viser domstolen flere steder til internasjonale konvensjoner, samt til FNs erklæring om urfolks rettigheter.  Domstolen viser bl.a. til artikkel 8 i ILO-konvensjon nr. 169 om urfolks rettigheter (om at det skal tas behørig hensyn til urfolks sedvaner eller sedvanerett i lovgivning og praksis).  Konvensjonen er ikke ratifisert av Sverige, men domstolen uttaler at denne artikkelen ansees å uttrykke et generelt prinsipp i folkeretten. Videre viser domstolen til artikkel 26 i FNs erklæring om urfolks rettigheter hvor det heter at urfolk har rett til de landområder, territorier og ressurser de tradisjonelt har eid eller befolket, eller som de på annen måte har brukt eller ervervet. Domstolen viser også til at det følger av FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27 at medlemmer av minoritetsgrupper har rett til å utøve sin kultur, og at hvis det er en forutsetning for å opprettholde kulturen, kan det derfor være nødvendig å sikre dem fortsatt tilgang til land som de tradisjonelt har brukt.

Hele dommen kan leses her (pdf).

Gratulerer med samenes nasjonaldag!

I dag er det samenes nasjonaldag, også omtalt som Samefolkets dag. Dagen er en felles feiring for samer i Norge, Finland, Sverige og Russland.

Bakgrunnen for feiringen er det første landsmøtet for samer som ble avholdt 6. februar i 1917. Brurskanken Samiske Kvinneforening, som ble ledet av Elsa Laula Renberg tok initiativ til møtet, og det var første gang samer fra Norge og Sverige var samlet for å snakke om sine rettigheter. I 1992 ble det bestemt at 6. februar skulle være samenes nasjonaldag. Avgjørelsen ble tatt av den 15. nordiske samekonferansen, som møttes i Helsinki. Fra 2003 har samenes nasjonaldag vært en offisiell flaggdag i Norge.

Delegatene ved det første samiske landsmøtet i februar 1917, Trondheim. Foto: Saemien Sijtes fotoarkiv/Schrøder-arkivet/Sverresborg.

Samene har status som urfolk, og i Norge har de et særlig vern gjennom Grunnloven § 108. Samene er også beskyttet av internasjonale menneskerettigheter, deriblant ILO-konvensjon 169 og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27.

Hva sier retten til privatliv om innhenting og videreformidling av opplysninger om barns helseforhold?

Ved regjeringens behandling av spørsmålet om hjemhentingen av den norske kvinnen og hennes to barn fra Al-Hol-leiren i Syria var det ene barnets helsetilstand et viktig moment. I ettertid er det reist spørsmål om hva myndighetene kan opplyse om barns helsetilstand.

Retten til privatliv følger av Grunnloven § 102. En tilsvarende bestemmelse følger av EMK artikkel 8. Retten til privatliv innebærer blant annet at myndighetene plikter å behandle personlige opplysninger om helseforhold konfidensielt. Deling av helseopplysninger må ha et rettsgrunnlag og være forholdsmessig. Forholdsmessighet krever i praksis en tungtveiende begrunnelse. Til illustrasjon er det etter norsk lov ikke adgang for domstolene og påtalemyndigheten til å innhente opplysninger fra en lege om et barns helsetilstand uten samtykke fra de foresatte i en straffesak mot foreldrene, f.eks. i en sak om falsk forklaring etter utlendingsloven.

Brudd på taushetsplikten er straffbart

Retten til konfidensialitet om helseopplysninger skal sikre personvernet til den enkelte og bevare tilliten til helsevesenet. Uten slik beskyttelse risikerer vi at personer som trenger helsehjelp eller deres omsorgspersoner lar være å søke hjelp, eller at de er tilbakeholdne med å gi helsevesenet opplysninger som kan bidra til riktig og god behandling. Det kan skade pasientens helse. Mennesker med behov for helsehjelp til seg selv, barn eller eventuelt andre pårørende, skal kunne oppsøke helsevesenet uavhengig av atferd eller livssituasjonen for øvrig. Det er særlig behov for slik konfidensialitet der personen det gjelder har vært involvert i straffbare handlinger eller andre klanderverdige forhold. Personvernet omfatter også opplysninger om personens moralske integritet, f.eks. opplysninger som røper at personen har forklart seg falsk.

Helsepersonell og andre personer som arbeider eller utøver tjeneste for forvaltningen er rettslig forpliktet til å hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. Brudd på taushetsplikten er straffbart. Flere unntak fra taushetsplikten finnes, men de bygger på svært tungtveiende hensyn. f.eks. hensynet til å forebygge mishandling av et barn eller hindre at noen blir uskyldig straffedømt. Den som opplysningene gjelder, kan samtykke til deling av opplysningene. Samtykke gir bare grunnlag for å dele opplysninger som omfattes av samtykket. Der opplysningene gjelder barn under 16 år, innebærer foreldreansvaret som hovedregel rett til å gi samtykke på vegne av barnet. Alle unntak fra taushetsplikt, også samtykke fra foreldrene, må imidlertid praktiseres i tråd med retten til privatliv.

Konfidensialitet skal vektlegges

Offentlige myndigheters videreformidling av opplysninger om personlige forhold til offentligheten, befinner seg i et spenningsfelt mellom flere kryssende rettigheter og hensyn. På den ene siden skal informasjonsbehandlingen respektere og sikre den enkeltes rett til privatliv. På den andre siden må dette balanseres både mot ytrings- og informasjonsfriheten. Videreformidling innad i det offentlige står i et spenningsforhold mellom de samfunnsmessige hensyn som taler for deling og personvernet. Ved avveiningene må hensynet bak retten til at helseopplysninger skal behandles konfidensielt vektlegges.

Det må sees hen til hvor sensitive personopplysningene er. Der helseopplysningene gjelder barn kommer også barnets beste inn som et grunnleggende hensyn i vurderingen av om opplysningene kan videreformidles. Barn trenger særlig beskyttelse på grunn av sin sårbarhet. Gitt mulige skadevirkninger av å dele personopplysningene, må dette vurderes nøye. Der myndighetene deler noens personopplysninger, kan de som rammes oppleve et sterkt legitimt behov for å rette eller nyansere bildet, og dermed måtte velge mellom belastningen det innebærer å leve med det, eller dele ytterligere sensitive personopplysninger.

Offentlig interesse

Siden den offentlige interessen må veies opp imot hensynet til private, må en vurdere nøye hvilke hensyn delingen skal ivareta. Delingen kan i alle fall ikke gå lenger enn nødvendig for å oppnå formålet. Regjeringens innhenting av opplysninger fra helsevesenet må vurderes opp imot personvernet. Det må videre skilles mellom videreformidling til offentligheten, herunder pressen, og at regjeringen deler opplysninger med Stortinget som ledd i at Stortinget utøver sin kontrollfunksjon overfor regjeringen. Det er antagelig større adgang til deling som et ledd i Stortingets kontroll, såfremt opplysningene fortsatt behandles konfidensielt av Stortinget og dets organer. Antall organer og personer som får tilgang til opplysningene har betydning. Regjeringens videreformidling til Stortinget, og behandlingen av opplysninger innad i Stortinget (f.eks. bak lukkede dører med taushetsplikt for representantene), bør antagelig vurderes hver for seg.