Endringar i verjemålslova og verjemålsforskrifta om godtgjering mv.

NIM-H-2020-018
NIM høringssvar endringer i verjemålsova og -forskrifta om godtgjering september 2020 (pdf) 219.71 KB

Høringa gjelder blant annet et forslag om å endre ordlyden i loven fra «under vergemål» til «vedtatt vergemål for». NIMs syn er at det er et lite skritt i riktig retning å endre ordlyden. NIM mener primært at det er behov for en endring av hele vergemålssystemet i tråd med med paradigmeskiftet som FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) har markert, og at selve begrepet «vergemål» neppe er i tråd med denne utviklingen. NIM viser videre til en tidligere høringsuttalelse om endringer i vergemålsloven.

Bør hatefulle budskap ties i hjel?

De beste hensikter kan brolegge blindveier. Særlig hvis man kaster brosteinene på politiet.

Kronikk av Anine Kierulf, spesialrådgiver i NIM og førsteamanuensis ved UIO. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 11. september 2020.

Etter en slags sommerturné med islamhatende «krenkefester» og tiltagende antirasistiske motdemonstrasjoner ble ordskiftet om Sian – «Stopp islamiseringen av Norge» – i forrige uke løftet fra debatten til Debatten.

Sian, til vanlig rundt ti personer på demonstrasjoner, er et ganske marginalt fenomen. Men de er et ytterliggående uttrykk for en alt annet enn marginal strømning i vårt politiske landskap: En islam- og innvandringskritisk fløy som spenner fra de saklige velferdsstats- og kulturbekymrede i den ene enden, til de til tennene konspirativt sivilisasjonskrigsrustede i den andre. Sian er i den andre.

NRK fikk mye pepper for å la Sian spre sitt hatefulle budskap i programmet Debatten. De burde scenenektes, ble det sagt, selv i et program som handlet om dem, de burde ties i hjel. Kritikerne overlapper – noe overraskende, kanskje – dels med dem som har ivret for betydningen av høylytte motdemonstrasjoner gjennom sommeren, jo større, jo bedre. Og derigjennom gitt denne lille truppen mer mediedekning enn om de ti Sian-folkene hadde hatt hver sin First House-venn å lekke sin verdensanskuelse via. Sian har vært mislykkede tuskhandelsreisende i islamhat i årevis, relativt fånyttes har de prøvd å bytte provokasjoner mot oppmerksomhet. Gjennom sommerens motdemonstrasjoner, der sirkus Sian ble supplert med ytterliggående antirasister som har utøvd vold mot Sian-lederen og politiet, har truppen nå vært tiet i hjel på avisforsider i månedsvis.

Det er sunt å reagere sterkt mot folk som sier at en gruppe muslimer bør deporteres. Langt flere reagerer slik nå, etter Debatten. Og hvilken gruppe? Ikke bare islamistene, nei, alle «gode muslimer». Som altså, da Fredrik Solvang presset Sian til å konkretisere, viste seg å omfatte også navngitte, norske samfunnsstøtter. Noe Sian, som angir seg forpliktet både på demokrati og rettsstat, talende nok mente var i sin skjønneste menneskerettslige orden.

Det er likevel et paradoks at annengradsforkrenkningen – den opprørthet mange gir uttrykk for på de navngittes vegne – er så mye sterkere enn den de krenkede selv uttrykker. Flere av dem som ble navngitt, mener nemlig konkretiseringen hadde mye for seg: Fremfor å slippe unna med det etterlatte inntrykk av at det «bare» var islamister man ville deportere, viste personifiseringen i all sin gru de reelle implikasjonene av Sians posisjon.

En kunne jo, når noen først er så prisverdig solidariske at de har opprørthet å mønstre på andres vegne, tenke at de ville opprøres over noe de rammede er opprørt over selv også. Som uholdbare praksiser i religiøse miljøer, for eksempel. Om det nå er pastorsønn Anders Torps traumatiske oppvekst med demonutdrivelse i et «kristent» hjem eller tvangsgifte, æreslegitimert vold eller barnemishandling på koranskoler begrunnet i fredens religion.

Ingen skal fortelle noen hvordan deres samfunnsengasjement bør komme til uttrykk. Friheten til å velge dette selv er i ytringsfrihetens kjerne. Men hvis målet er endring, kan man jo skjele til mulige bivirkninger av eget engasjement. Det er ikke sikkert oppslutningen om viktig antirasistisk arbeid øker hvis man møter rasister med vold. Eller at de får mindre stoff til rasistnarrativet sitt når videoer av sinte, mørkhudede eller hijabkledte unge mennesker som kaster stein på politiet, florerer. Det er ikke sikkert man bidrar til mer oppslutning om demokrati og rettsstat ved å angripe budbringerne: politiet som håndhever reglene om ytrings- og demonstrasjonsfrihet som vi selv har vedtatt gjennom Stortinget. Eller ved å slå vårt ikke ufeilbarlige, men velutdannede og stort sett svært humane norske politi i hartkorn med det verste av amerikansk skytepoliti.

Det er i det hele tatt ikke helt sikkert at antirasisme best fremmes ved påstander om at vi alle er rasister. Foruten å stilne antidiskrimineringsengasjerte medborgere som trodde at også de jobbet for rettferdighet og likebehandling, kan jo slikt for eksempel bidra til å gjøre det noe mer stuerent for reelle rasister å høre til gruppen «rasist».

Nasjonale minoriteters menneskerettigheter

I 1999 ratifiserte Norge Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter (rammekonvensjonen), og jøder, kvener/norskfinner, skogfinner, tater/romanifolk og rom fikk status som nasjonale minoriteter. Samene ønsket da ikke en slik status. Etter ønske fra Sametinget vil Norge i år for første gang også rapportere om samiske forhold under rammekonvensjonen. Begrepet nasjonale minoriteter brukes først og fremst i europeisk sammenheng. Rammekonvensjonen bruker dette begrepet både i tittelen og i en rekke av konvensjonens bestemmelser, men den har ingen definisjon av begrepet «nasjonal minoritet». Det var imidlertid enighet blant statene som utarbeidet konvensjonen at opprinnelig eller langvarig historisk tilknytning til landet er et vilkår for å bli regnet som nasjonal minoritet. I dette ligger det en anerkjennelse av at disse gruppene har bidratt til å forme den nasjonale kulturen, til tross for at de i mange land har blitt utsatt for marginalisering, diskriminering og assimilering. Kravet om langvarig tilknytning innebærer at relativt nyankomne innvandrere og deres etterkommere ikke er nasjonale minoriteter i konvensjonens forstand. Nyere minoritetsgrupper vil imidlertid omfattes av minoritetsvernet i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27, hvor langvarig tilknytning til landet ikke er et krav. De omfattes også av diskrimineringsvernet i en rekke menneskerettighetskonvensjoner.

Menneskerettsvernet for nasjonale minoriteter

Menneskerettighetene gjelder for alle mennesker, men enkelte mennesker eller grupper er mer utsatte for at rettighetene deres ikke alltid blir fullt ut ivaretatt. Nasjonale minoriteter er ikke en ensartet gruppe, hverken i Norge eller i andre europeiske land, men personer som tilhører nasjonale minoriteter er ofte mer sårbare for menneskerettighetsbrudd enn majoritetsbefolkningen generelt.

Rammekonvensjonen pålegger myndighetene blant annet å fremme formell og reell likestilling mellom minoritetene og majoritetsbefolkningen, og å legge forholdene til rette for at nasjonale minoriteter kan fremme og videreutvikle sitt språk, sin religion og sin kultur.

Europarådets minoritetsspråkspakt skal beskytte og fremme nasjonale minoriteters språk. Kvensk, samisk, romanes og romani er språkene som er beskyttet av språkpakten i Norge. Minoritetsspråkpakten slår fast at vern om de historiske minoritetsspråkene i Europa er med på å opprettholde og utvikle kulturelt mangfold og tradisjoner i Europa. FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27 gir et grunnleggende vern for språk, kultur og religion for alle etniske, religiøse og språklige minoriteter. Alle minoriteter har også et utstrakt vern mot diskriminering, og i noen grad krav på tiltak som skal fremme deres språk og kultur.

I tillegg til kulturelle og språklige rettigheter er diskrimineringsvernet særlig sentralt for nasjonale minoriteters menneskerettigheter. En rekke internasjonale konvensjoner har bestemmelser om vern mot diskriminering. Etter FNs rasediskrimineringskonvensjon kan partene til konvensjonen også, avhengig av de faktiske omstendighetene, være forpliktet til å vedta særlige tiltak, for å sikre både individers og gruppers menneskerettigheter. Ordningen med særlige tiltak er en integrert del av ikke-diskrimineringsprinsippet og nødvendig for å fremme reell og effektiv likestilling. Det vernet SP artikkel 27 gir mot inngrep i minoriteters rett til å dyrke sin egen kultur, bekjenne seg til og dyrke sin egen religion, eller til å bruke sitt språk, kan også gi grunnlag for en plikt for staten til å gjennomføre positive særtiltak. Også rammekonvensjonen har flere bestemmelser som pålegger statene å gjennomføre tiltak.

Hvordan overvåkes nasjonale minoriteters rettigheter?

Statenes gjennomføring av FNs menneskerettighetskonvensjoner overvåkes av ekspertkomiteer (eller traktatorganer) som er opprettet for hver konvensjon. Overvåkningen skjer ved at konvensjonspartene rapporterer om gjennomføringen av konvensjonen til den aktuelle komiteen, som på grunnlag av rapporten og en muntlig eksaminasjon av staten, utarbeider konklusjoner hvor de bl.a. peker på svakheter og kommer med anbefalinger til staten. De fleste konvensjoner åpner for at staten kan samtykke til å gi enkeltpersoner adgang til å klage til overvåkningskomiteen dersom de mener at deres rettigheter etter konvensjonen blir krenket. Det forutsettes at man har prøvd saken så langt som mulig i det nasjonale rettssystemet først. Norge har akseptert slike klageordninger under SP, rasediskrimineringskonvensjonen, kvinnekonvensjonen og torturkonvensjonen. Traktatorganenes avgjørelser av klager er ikke rettslig bindende, men kan likevel ha rettslig betydning.

Den europeiske menneskerettskonvensjonen overvåkes av en domstol som avsier rettslig bindende dommer (EMD). Dette er derfor det overvåkningsorganet som har størst betydning i norsk rett.

Rammekonvensjonen har en egen gjennomføringsmekanisme. En rådgivende komité, (Advisory Committee), valgt av Europarådets ministerkomité, utarbeider anbefalinger til staten på grunnlag av periodiske rapporter fra statene (ca. hvert femte år). Anbefalingene er også basert på besøk i vedkommende stat hvor komiteen møter både myndigheter, nasjonale minoriteter og andre relevante aktører. Språkpakten overvåkes i all hovedsak på samme måte som rammekonvensjonen.

Nasjonale minoriteters rettigheter i Norge

Selv om det finnes mange historiske likhetstrekk i den norske statens politikk overfor minoritetsgruppene, så er de fem nasjonale minoritetene ulike grupper med ulikt språk og hver sin kultur, historie og til dels også religion. Innenfor minoritetene finnes også stort mangfold. Likheter og ulikheter reflekteres til dels i hvilke typiske menneskerettsutfordringer de ulike gruppene er utsatt for. Dette gjelder bl.a. ulike former av diskriminering og utfordringer, for eksempel knyttet til diskriminering i arbeidslivet, videreføring av kultur, språkopplæring og språkbruk.

FNs menneskerettighetskomité og rasediskrimineringskomité har i forbindelse med eksaminasjon av Norge gitt flere anbefalinger som er relevante for nasjonale minoriteter. Begge komiteer har bedt Norge styrke innsatsen mot hatefulle ytringer. Rasediskrimineringskomiteen har også bedt Norge styrke innsatsen mot diskriminering av etniske minoriteter, herunder mot diskriminering av rom, samt at det bør treffes tiltak for å bedre roms økonomiske og sosiale rettigheter. Komiteen har også bedt Norge om å styrke bruken av kvensk språk.

Etter eksaminasjon av Norges siste rapport om gjennomføring av rammekonvensjonen, har Europarådet bl.a. bedt Norge om å følge opp Tater/romaniutvalgets rapport, øke innsatsen for å bevare og utvikle kulturene til tater/romani, utarbeide en plan for revitalisering av kvensk språk, iverksette flere tiltak mot diskriminering og bedre nasjonale minoriteters forutsetninger for å delta i beslutningsprosesser.

Tater-/romaniutvalgets rapport viste at taterne/romanifolket har blitt utsatt for diskriminering og assimilering i Norge.  I 2018 nedsatte Stortinget en kommisjon som skal granske fornorskningspolitikken og urett begått mot kvener/norskfinner, skogfinner og det samiske folket i Norge. Rapporten skal overleveres til Stortingets presidentskap i 2022.

NIM ser gode grunner for at det skaffes mer kunnskap om fornorskningspolitikken og virkningen av denne. God innsikt i faktiske hendelser og deres konsekvenser er avgjørende for å utforme en kunnskapsbasert politikk som best mulig ivaretar våre menneskerettslige forpliktelser. Les mer om Sannhets- og forsoningskommisjonens arbeid her.

I november 2019 publiserte NIM en rapport om nasjonale minoriteter i Norge. NIMs ønske og formål med rapporten er å styrke menneskerettighetsvernet for nasjonale minoriteter i landet gjennom å bidra til økt kunnskap, både om de relevante internasjonale rettslige rammeverkene og om forskning og litteratur.

Regjeringen er i gang med å utarbeide en ny stortingsmelding om nasjonale minoriteter. Denne ventes fremmet i 2020. Den første og hittil eneste særskilte stortingsmelding om nasjonale minoriteter ble lagt frem i år 2000 og kan leses her.

Ny personvernsundersøkelse: Datatilsynet avdekker skepsis i befolkningen

Retten til personvern er en viktig menneskerettighet som skal sikre hensynet til den enkeltes personlige integritet og privatliv og den er en viktig forutsetning for å sikre deltakelse i demokratiske samfunn. Retten til personvern er godt forankret i lovgivning: Retten til personvern er blant annet forankret i Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK artikkel 8). I 2014 vedtok også Stortinget å innlemme retten til personvern i Grunnloven (§ 102). Og i 2018 trådte EUs personvernforordning i kraft, som en del av den nye personopplysningsloven. Regelverket skal styrke og harmonisere personvernet for borgerne i EU og EØS-landene.

Datatilsynets undersøkelse satte søkelys på 5 aktuelle problemstillinger:

  • Hvor godt kjenner befolkningen det nye personvernregelverket og rettighetene de har?
  • Føler folk at de har kontroll over sine egne personopplysninger?
  • Hvem stoler befolkningen på at samler i og behandler personopplysningene deres?
  • I hvor stor grad er folk villige til å dele personopplysningene sine for å få tilgang til nye tjenester og produkter?
  • Og, endrer folk på vaner og gjøremål når de er usikre på hvem som ser hva de gjør og hvordan opplysningene de legger igjen blir brukt?

Datatilsynets rapport om undersøkelsen bidrar til økt bevissthet, kunnskap og forståelse for personvernet i befolkningen generelt, i tillegg til å sette personvernet på dagsorden. Noen av hovedfunnene fra undersøkelsen er at rundt halvparten av respondentene har unnlatt å delta i kommentarfeltet hos en nettavis eller på Facebook fordi de er usikre på hvordan personopplysningene blir brukt. Dette er et overraskende funn og viser hvordan befolkningens overvåkingsfrykt virker inn på vår demokratiske offentlighet.

Datatilsynet har tidligere gjennomført personvernundersøkelser og de største var i 1997, 2005, 2008 og 2013/14.

Undersøkelsen finnes her.

5 ting du må vite om ytringsfrihet

NIMs spesialrådgiver Anine Kierulf forklarer deg 5 ting du må vite om ytringsfrihet.

En menneskerettighetsbasert tilnærming til samisk statistikk i Norge

NIM-R-2020-003
En menneskerettighetsbasert tilnærming til samisk statistikk i Norge (pdf) 17.74 MB

I denne rapporten gjennomgår NIM de menneskerettslige rammene for innsamling av samisk statistikk.

Rapporten skisserer en menneskerettighetsbasert tilnærming til urfolksstatistikk og forklarer hvorfor systematiserte data er viktig for gjennomføringen av urfolks rettigheter, men også hvorfor tilstrekkelige sikkerhetstiltak må være på plass for å beskytte urfolksdata og forhindre misbruk.

Rapporten diskuterer også historien til samisk statistikk i Norge, og undersøker datakildene om samer som er tilgjengelige i dag.

Selv om det ikke er noen eksplisitt menneskerettighetsforpliktelse å systematisere statistiske data etter etnisitet eller urfolksstatus, mener NIM at dagens tilnærming til samisk statistikk i Norge ikke gir et tilstrekkelig empirisk grunnlag for å overvåke gjennomføringen av statens menneskerettighetsforpliktelser overfor samene.

Denne rapporten er også tilgjengelig på engelsk.

En oppsummering av rapporten er også tilgjengelig på samisk.

Forslag til nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023

NIM-H-2020-017
Høringssvar - nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023 (pdf) 270.27 KB

NIM mener at det nasjonale programmet for offisiell statistikk 2021–2023 eksplisitt bør ha en ambisjon om sammenstilling og publisering av menneskerettighetsrelevant statistikk. I utgangspunktet vil dette kunne ivaretas gjennom eksisterende statistikk på områder som likestilling, helse og omsorg, arbeid, kriminalitet og utdanning. Godt synlig og lett tilgjengelig statistikk på menneskerettighetsfeltet vil bidra til en mer objektiv og åpen vurdering av menneskerettighetssituasjonen i Norge.

Høringsuttalelse – NOU 2019:23 – Ny opplæringslov

NIM-H-2020-016
Høringsuttalelse ny opplæringslov NIM (pdf) 217.13 KB

NIM ønsker velkommen forslaget om å innføre en egen generell bestemmelse i den ny opplæringsloven om elevens beste. NIM er også positive til at barns rett til medvirkning og til å bli hørt synliggjøres i lovforslaget. At hensynet til barnets beste, og retten til å medvirkning og til å bli hørt, er i tråd med anbefalinger fra FN-komiteer. I høringsforslaget kommer NIM også med noen kommentarer knyttet til retten til opplæring i og på de samiske språkene, og retten til opplæring i kvensk eller finsk.

Innspill til FNs kvinnekomité – Kvinnekonvensjonen

NIM-IR-2020-002
NIM inputs to CEDAW-LOIPR_June 2020_final (pdf) 291.95 KB

Innspill til komiteens utarbeidelse av saksliste til Norge i forkant av statens rapport under forenklet rapporteringsprosedyre.

Innspill til komiteens utarbeidelse av saksliste til Norge i forkant av statens rapport under forenklet rapporteringsprosedyre.

Endringer i barnevernloven – kompetansekrav og varsling til fornærmede og etterlatte

Endringer i barnevernloven - kompetansekrav og varsling til fornærmede og etterlatte (pdf) 260.58 KB

NIM mener det er positivt at det foreslås tiltak for å styrke kompetansen i barnevernet og barnevernsinstitusjonene. NIM er videre enig med departementet at menneskerettighetene neppe oppstiller noen absolutt skranke mot å innføre varslingsregler i tilfeller hvor barn under 15 år begår alvorlige straffbare handlinger, så lenge det innføres materielle og prosessuelle vilkår og garantier tilknyttet varslingsreglene.