Språk- og kulturkunnskap blant helsepersonell bidrar til å sikre retten til helse

Denne uken markerer vi samisk språkuke, og NIM ønsker å synliggjøre at samisk språk- og kulturforståelse i helsevesenet er en integrert del av å sikre flere av menneskerettighetene.

Alle mennesker har rett til den høyeste oppnåelige helsestandard. Som ett av flere grunnleggende minimumskrav skal det skal tas hensyn til pasientens kulturelle og språklige bakgrunn, og i samiske områder skal samisk språk kunne brukes i helsetjenestene.

På et eller annet tidspunkt vil alle komme i kontakt med helsevesenet, enten som pasient eller pårørende. Å snakke med legen eller andre innenfor helse- og omsorgstjenesten om sin egen helse kan ofte være krevende og vanskelig. Det er derfor viktig at pasienten har mulighet til å bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet. Vellykket behandling og oppfølging forutsetter at både legen og pasienten forstår hverandre godt.

Kunnskap og kompetanse om samisk språk og kultur i helsesektoren er avgjørende for å ivareta helsevesenets ansvar om å tilby likeverdige helsetjenester til den samiske befolkningen. Det er derfor positivt at Helse Nord med tilhørende sykehus som Finnmarkssykehuset, UNN og Nordlandssykehuset har samisktalende personell, enkelte avdelinger rettet mot samiske behov, og informerer om rett til bruk av samisk språk i behandlingssituasjoner og rett til tolk på sine hjemmesider.

Etablering av samisk sykepleierutdanning ved Samisk høgskole i Kautokeino er også et godt eksempel på samarbeid mellom blant annet høgskolen, kunnskapsdepartementet og UiT som bidrar til å sikre Norges gjennomføring av menneskerettighetene om et likeverdig tjenestetilbud og samiske språk. Videre håper vi at Helse Nords prosjekt «Videreutvikling av spesialisthelsetjenester til den samiske befolkningen» får tilstrekkelig oppmerksomhet i det viktige arbeide med å styrke samisk språk i spesialisthelsetjenesten.

Det er viktig å løfte frem de gode utviklingstrekkene, men det er også viktig å ha et kritisk blikk både på gjennomføringen av helse- og språkrettighetene i praksis og hvordan disse rettighetene innarbeides i norsk rett.

Vi vet at samiske pasienter møter på utfordringer i behandlingssituasjoner hvor manglende språk- og kulturforståelse fungerer som barrierer for en vellykket behandling. Dette gjelder særlig i områder hvor samisktalende pasienter er i mindretall. SAMINOR-undersøkelsene og andre studier viser at den samiske befolkningen i noen sammenhenger har større helsemessige utfordringer sammenliknet med den øvrige befolkningen, men NIM savner informasjon om helse og levekår for samer på en rekke områder. NIM har også pekt på behovene for utvikling av statistikk som kan bidra til å bedre ivareta menneskerettighetene.

Utredningen «Hjertespråket», med forslag til lovverk, tiltak og ordninger for samiske språk, pekte i 2016 på en rekke utfordringer som bør adresseres av myndighetene for å sikre en bedre gjennomføring av menneskerettighetene. Samisk språkbruk i helse- og omsorgssektoren, herunder rekruttering av samiskspråklig personell samt å sikre tolketjenester på nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk var sentrale problemstillinger i utvalgets arbeid. En aktiv oppfølging av utvalgets mange forslag vil trolig bidra til bedre gjennomføring av menneskerettighetene i praksis.

I dag er ansvaret for å sikre samisk språk i helsesektoren mest presist utformet for de kommunale helsetjenestene i samiske kommuner, men ansvaret for å gi et likeverdig behandlingstilbud til den samiske befolkningen gjelder også for spesialisthelsetjenesten og helsevesenet generelt. Samisk og norsk er likeverdige språk i Norge. Innenfor forvaltningsområdet for samisk språk har samisktalende pasienter rett til å bli betjent på samisk. Et helsevesen med god kompetanse om samisk språk og kultur, vil styrke den menneskerettslige målsetningen om retten til den høyeste oppnåelig helsestandard.

Les mer om samisk språkuke på giellavahkku.no.

NOU 2020: 7 Verdier og ansvar

NIM-H-2020-024
NIMs høringsuttalelse - NOU 2020 7 Verdier og ansvar (pdf) 252.00 KB

Statens pensjonsfond utland (SPU) kan potensielt ha stor påvirkningskraft på menneskerettighetene internasjonalt. Gjennom SPU investerer Norge i selskaper i stater hvor menneskerettighetene er utsatt for sterkt press. Overordnet synes NIM utredningen er god, og NIM mener at mange av utvalgets vurderinger og forslag opp mot menneskerettslig relevante områder har gode grunner for seg.

Klima og menneskerettigheter (sammendrag)

Dette er et sammendrag av rapporten «Klima og menneskerettigheter».

Hele rapporten kan du lese her.

Hva er sammenhengen mellom klima og menneskerettigheter?

Klimaendringene er den største trusselen mot realisering av menneskerettighetene, noensinne. Den mest grunnleggende sammenhengen mellom klimaendringer og menneskerettigheter gjelder forpliktelsen til å avverge at ytterligere klimaendringer finner sted. Menneskerettighetene kan også forplikte til tilpasning til klimaendringer, og fordre særlige vurderinger ved enkelte klimatiltak. Det er forpliktelsen til å avverge klimaendringer som er tema for denne rapporten.

Hvilke naturvitenskapelige premisser bygger NIMs vurderinger på?

NIM har gitt CICERO Senter for klimaforskning i oppdrag å redegjøre for sammenhengen mellom klimagassutslipp og klimarisiko. CICERO beskriver hvordan menneskelig aktivitet har endret temperaturen sterkt i forhold til naturlig variasjon de fleste steder. Fortsatt klimapåvirkning, spesielt fra CO2 som akkumuleres i atmosfæren og dermed driver en videre oppvarming på både kort og lang sikt, er umiddelbart med på å øke mange typer klimarisiko. Klimarisiko vurderes generelt å øke i takt med den globale oppvarmingen og er eksempelvis markant større ved 2 grader enn ved 1,5 grader. Klimaendringene bidrar allerede i dag til en økning i mange typer klimarisiko, for både natur, samfunn og mennesker. Videre utslipp, også fra Norge, vil forsterke denne risikoen, både lokalt og globalt.

Gir Grunnloven § 112 rettigheter på klimaområdet?

Rett til et trygt klima

Rapporten argumenterer for at Grunnloven § 112, etter sin ordlyd, formål, nyere forarbeider, systematikk og reelle hensyn gir rettigheter for nålevende individer og etterslekten. Bestemmelsen er etter forarbeidene ment å hindre en utvikling som går i miljøfiendtlig retning, og skal sikre tilfredsstillende livsvilkår også i fremtiden. Bestemmelsen gir rett til et sunt miljø og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares, og gir etter NIMs vurdering derigjennom rett til et klimasystem som sikrer disse interessene. Rapporten argumenterer for at rettigheten motsvares av negative og positive forpliktelser. Statlige myndigheter har plikt til å respektere rettigheten, jf. § 92 og § 112 første og annet ledd forutsetningsvis, og til å sikre gjennomføringen av rettigheten, jf. § 112 første ledd jf. tredje ledd.

1,5-gradersmålet som tålegrense

Grunnloven § 112 gir rett til en viss miljøkvalitet, og det må etter NIMs vurdering innebære en nedre tålegrense basert på naturvitenskap. I samsvar med klimaloven § 4 jf. Parisavtalen artikkel 2.1 a må tålegrensen i lys av føre var-prinsippet fastsettes til 1,5 graders oppvarming. Under enhver omstendighet kan tålegrensen ikke overstige godt under 2-gradersmålet. Det innebærer forutsetningsvis en plikt til å avstå fra nye store utslipp som ikke er forenelig med å begrense oppvarmingen til denne tålegrensen, og til å kutte utslipp for å lojalt bidra til å holde oppvarmingen under 1,5 grader. Ordlyden i tredje ledd kan tilsi at tiltak må iverksettes innenfor norsk rådighetsområde, for å kunne etterprøve at tiltakene faktisk «gjennomfører» forpliktelsene på en adekvat og nødvendig måte.

Omfatter eksporterte utslipp

Rapporten argumenterer for at Grunnloven § 112 omfatter utslipp med opphav fra norsk territorium som norsk myndighetsutøvelse er nødvendig årsak til. Staten eier forekomstene av olje og gass under havbunnen, og utvinning er betinget av tillatelser. Selv om eksporterte forbrenningsutslipp tar en omvei om utlandet, er norsk myndighetsutøvelse en nødvendig forutsetning for at klimagassmolekyler fra norsk sokkel endrer balansen i atmosfæren. Staten har derfor etter NIMs vurdering et menneskerettslig ansvar etter Grunnloven § 112 for eksporterte utslipp fra norsk olje og gass. Det er i samsvar med miljørettslig lovgivning og folkerettslige forpliktelser om å likestille grenseoverskridende miljøvirkninger.

Samlet klimapåvirkning må utredes før tillatelser

Grunnloven § 112 annet ledd gir rett til innsyn, og en plikt for myndighetene til å utrede tillatelser til inngrep som kan medføre store klimagassutslipp i inn- og utland. Utredningene må etter NIMs syn vurdere og synliggjøre hvordan samlede potensielle utslipp fra enkeltstående tillatelser er forenelig med gjenværende karbonbudsjett, kritiske tålegrenser og øvrige utslipp. Ettersom kunnskapsgrunnlaget om tålegrenser er under utvikling, og karbonbudsjettet minker raskt, bør slike utredninger foretas tidsnært og på et oppdatert grunnlag.

Domstolskontroll

Domstolenes kontroll med Grunnloven § 112 bør etter NIMs syn være forholdsvis sterk der handlinger eller unnlatelser kan medføre langsiktige og irreversible klimakonsekvenser. Det er nødvendig for å vareta etterslektens og yngre generasjoners rett til et trygt klima. Når det gjelder denne type individuelle rettigheter til liv og privatliv, er domstolskontrollen tradisjonelt sterk. Og selv om det demokratiske hensynet til flertallets handlefrihet taler mot sterk domstolskontroll, trekker hensynet til vern av urepresenterte unge og ufødte generasjoner i motsatt retning. Tradisjonelle innvendinger mot å båndlegge flertallet gjennom konstitusjonelle skranker kommer i slike tilfeller også i en annen stilling, da etterslekten utgjør et potensielt større flertall som i dag ikke er representert demokratisk.

Gir Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) plikt til å avverge klimaendringer?

Miljø i EMDs praksis

EMK gir ingen rett til et rent og stille miljø. Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD), som tolker EMK med bindende virkning for statene, har imidlertid i nær 300 saker anvendt rettigheter i konvensjonen i miljøsaker. EMD har ennå ikke avgjort klager om klimagassutslipp. Hvorvidt EMK oppstiller en positiv forpliktelse til å avverge farlige klimaendringer, må besvares ut fra EMDs metode i lys av foreliggende praksis og formål.

Retten til liv

EMK artikkel 2 verner retten til liv og forplikter staten til å beskytte mot reell og overhengende fare for tap av liv ved miljøfare. Vernet omfatter etter EMDs praksis generell samfunnsrisiko. Det er ikke tvilsomt at risikoen for farlige klimaendringer er reell, men det er omtvistet om risikoen er overhengende. EMD har i andre typer saker ansett hypotetisk risiko opptil 20-50 år frem i tid som tilstrekkelig for vern. Klimagassutslipp endrer umiddelbart balansen i atmosfæren, med langtidsvirkning fra spesielt CO2. Risikoen for farlige klimaendringer er med andre ord umiddelbar og latent. Det tilsier etter NIMs vurdering at risikoen for farlige klimaendringer er overhengende, og at EMK artikkel 2 kommer til anvendelse. Rapporten argumenterer ut fra EMDs praksis og folkerett for at det ikke kan være ansvarsfriende at flere stater er skyld i klimaendringene.

Retten til hjem og privatliv

EMK artikkel 8 forplikter staten til å beskytte individers helse og velvære i tilfeller der det er etablert en «sufficiently close link» mellom en fremtidig miljøfare og privatlivsinteresser eller hjem. EMD har anvendt bestemmelsen på miljøfare der risikoen er betinget av flere hypotetiske årsakskjeder, se for eksempel Hardy and Maile. Risikoen for klimaendringer er som nevnt umiddelbar og latent. Det er veletablert gjennom FNs klimapanels rapporter og nasjonale utredninger at klimagassutslipp forårsaker klimaendringer. Linken er dermed etter NIMs syn «sufficiently close». Bestemmelsen er derfor i utgangspunktet anvendbar.

Adekvate og nødvendige tiltak

Rapporten argumenterer for at staten ikke vil ha oppfylt sin positive sikringsplikt etter EMK artikkel 2 og 8 dersom beslutningsprosesser forut for punktutslipp ikke er i samsvar med EMDs krav. Staten vil etter NIMs syn heller ikke ha oppfylt sikringsplikten hvis det ikke er iverksatt adekvate og nødvendige tiltak for å avverge risikoen. Hva som er tilstrekkelige tiltak, kan etter EMDs metode fastlegges ut fra andre folkerettslige regler og konsensus. Det er veletablert internasjonal konsensus at oppvarmingen må begrenses til 1,5 grader celsius for å unngå farlige klimaendringer. Ifølge FNs klimapanel (IPCC) innebærer det kutt på minst 25 prosent innen utgangen av 2020, og minst 45 prosent innen 2030, med netto nullutslipp innen 2050. Nederlandsk høyesterett har på denne bakgrunn konkludert at utslippskutt på minst 25 prosent innen utgangen av 2020 er nødvendig for ikke å bryte EMK artikkel 2 og 8.

Byrde og skjønnsmargin

Statene kan ikke pålegges en umulig eller uforholdsmessig byrde, og EMD tilkjenner statene skjønnsmargin ved vurderingen av tiltak. Det er ikke avklart om statene kan påregne en tilsvarende vid skjønnsmargin i klimasaker som EMD har tilkjent ved miljøfarer som er «beyond human control».

Kan miljøforeninger påklage EMK-brudd?

Nasjonalt har miljøvernforeninger adgang til å påberope EMK representativt, jf. tvisteloven § 1-3, jf. 1-4. Klageadgangen til EMD er derimot forbeholdt klagere som hevder å være direkte berørt av krenkelsen. Der det er nødvendig for å sikre effektive rettigheter, har EMD likevel akseptert klager fra organisasjoner over abstrakte krenkelser uten individualiserte ofre, se for eksempel masselagring av data og hemmelig overvåkning. Rapporten argumenterer for at det derfor ikke kan utelukkes at EMD vil kunne åpne for at miljøorganisasjoner kan påklage krenkelser av personlige rettigheter som verner mot farlige klimaendringer.

Gir FNs menneskerettighetskonvensjoner rettigheter på klimaområdet?

Største trussel

FNs høykommissær for menneskerettigheter anser klimaendringene som den største trusselen mot menneskerettighetene. FNs menneskerettskomité, som overvåker etterlevelsen av FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP), har uttalt at klimaendringer er en av de mest presserende truslene mot retten til liv og velvære for nålevende og kommende generasjoner. I miljøklager har komiteen uttalt at stater må iverksette «all appropriate measures» for å adressere farer ved «general conditions in society», herunder trusler fra forurensning. Komiteen har uttalt at retten til liv kan gi et vern mot reell risiko for livstruende klimaendringer, jf. Teitiota-saken.

Klimaklager til FN-organene

FNs menneskerettskomiteer har flere klimaklager til behandling. En av klagene er fremmet av Greta Thunberg og andre barn til FNs barnekomité med påstand om at innklagede land bryter FNs barnekonvensjon ved ikke å iverksette utslippskutt i tråd med 1,5-gradersmålet for å beskytte barns rett til liv, helse, kultur og barnets beste. Klagen er ikke avgjort.

Anbefaler stans i oljeleting

FNs menneskerettskomitéer har stadig oftere omtalt klimagassutslipp i sine anbefalinger til Norge. FNs spesialrapportør for menneskerettigheter og miljø har argumentert for at Norge har en menneskerettslig plikt til å avslutte oljeleting.

Har klimafordrevne rett på internasjonal beskyttelse?

Klimafordrevne vil ikke oppfylle vilkår for å anses som flyktninger etter Flyktningkonvensjonen. FNs menneskerettighetskomité har imidlertid i en klagesak mot New Zealand uttalt at klimafordrevne kan ha rett til internasjonal beskyttelse etter SP artikkel 6, som beskytter mot retur ved reell risiko for tap av liv.

EMD har ennå ikke tatt stilling til om klimafordrevne kan ha et vern etter EMK artikkel 3. Bestemmelsen verner mot utsendelse ved reell risiko for umenneskelig eller nedverdigende behandling i opprinnelseslandet. EMD har tidligere uttalt at vernet gjelder uavhengig av hva slags type risiko det er tale om, og kan aktualiseres i en situasjon med ekstrem nød «incompatible with human dignity», jf. M.S.S. Det kan gi holdepunkter for at klimafordrevne i prekære situasjoner kan ha krav på vern, men spørsmålet må anses uavklart.

Hva er status i internasjonale klimasøksmål basert på menneskerettigheter?

Det pågår et tusentall klimasøksmål i verden, og minst 38 av dem er basert på menneskerettigheter. Tallet er økende. Per i dag er det 11 pågående og avgjorte søksmål basert på EMK, 3 klager basert på FNs menneskerettskonvensjoner, ett basert på EUs pakt om grunnleggende rettigheter, og flere basert på nasjonale rettigheter. Rettighetene som oftest påberopes er retten til liv, privatliv, hjem og helse, samt retten til miljø.

Søksmål basert på EMK har vunnet frem i Nederland, men er avvist på prosessuelt grunnlag i Sveits og Irland. Det irske søksmålet førte likevel frem basert på nasjonale regler, se tilsvarende søksmål mot en tredje rullebane på Heathrow i Storbritannia. Det sveitsiske søksmålet vil klages inn for EMD. Felles for flere av søksmålene er uenighet om adgangen til å prøve sakene for domstolene, men enighet om sammenhengen mellom klimagassutslipp og klimaendringer.

Hvordan vil NIM arbeide med menneskerettslige klimaforpliktelser fremover?

NIM vil overvåke dette menneskerettslige området nøye fremover. Mens denne rapporten har vurdert forpliktelser som ligger på statlige myndigheter, vil NIM i sitt videre arbeid også følge med på selskapers etterlevelse av aktsomhetsplikten på klimaområdet, jf. FNs veiledende prinsipper for næringslivets menneskerettighetsansvar (UNGP).

Klima og menneskerettigheter

NIM-R-2020-004
Temarapport: Klima og menneskerettigheter (pdf) 5.74 MB

Klimaendringene er den største trusselen mot realisering av menneskerettighetene, noensinne. I denne rapporten vurderer NIM hvilke menneskerettslige forpliktelser staten har til å avverge ytterligere klimaendringer, etter Grunnloven § 112, Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 2 og 8, samt FN-konvensjonene om menneskerettigheter.

Rapporten vurderer også om klimafordrevne kan ha krav på internasjonal beskyttelse etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og EMK. NIM gir videre en utførlig oversikt over pågående og avgjorte klimasøksmål internasjonalt basert på menneskerettighetskonvensjoner som Norge er forpliktet etter. Det naturvitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for rapporten er skrevet av CICERO Senter for klimaforskning på oppdrag fra NIM.

Et sammendrag av rapporten kan leses her.

21. oktober arrangerte vi også et digitalt seminar om klima og menneskerettigheter hvor denne rapporten ble lagt frem.

En oppdatert versjon, oversatt til engelsk ble publisert 18. mai her.

 

NOU 2020:4 Straffelovrådets utredning nr. 1 – Kriminalisering av deltakelse i og rekruttering til kriminelle grupper

NIM-H-2020-023
NIM høringsuttalelse - Høring om kriminalisering av deltakelse i og rekruttering til kriminelle grupper (pdf) 282.44 KB

Justis- og beredskapsdepartementet har sendt på høring NOU 2020: 4 Straffelovrådets utredning nr. 1 om kriminalisering av deltakelse i og rekruttering til kriminelle grupper. NIMs synspunkter knytter seg særlig til forslagets sider til foreningsfriheten slik denne menneskerettigheten blant annet er forankret i Grunnloven § 101, Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 11 og FNs internasjonale konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 22. NIM synes at utvalget har redegjort godt for de menneskerettslige rammene foreningsfriheten setter for en eventuell kriminalisering av deltakelse i og rekruttering til kriminelle grupper, og at utvalget har foretatt grundige vurderinger i dette henseende. Det er ikke NIM sin oppgave å uttale seg om hensiktsmessigheten eller prioriteringen av virkemidler for å oppfylle statens menneskerettslige forpliktelser. I høringsuttalelsen pekes det på momenter som vil ha betydning for vurderingen som må gjøres av nødvendighet når staten gir regler som utgjør et inngrep i foreningsfriheten.

Endringer i diskrimineringsombudsloven og arbeidsmiljøloven – nemdsløsning for varslingssaker

NIM-H-2020-022
NIMs høringsuttalelse - Nemndsløsning for varslingssaker (pdf) 172.08 KB

Arbeids- og sosialdepartementet og Kulturdepartementets høringsbrev gjaldt hvorvidt det skal opprettes en nemdsløsning for varslingssaker, og hvorvidt dette skal bygge på en eksisterende ordning som Diskrimineringsnemda. NIM anser dette som et hensiktsmessighetsspørsmål som ligger utenfor NIMs mandat å vurdere. Uavhengig av valg av løsning, understreket NIM at det må sikres god kompetanse hos nemdsaktørene. NIM understreket videre at det er veiledningsfunksjonen til varslere/potensielle varslere som presumtivt vil kunne ha størst betydning for å bedre flere av utfordringene på varslingsfeltet.

Anerkjennelse av ekteskap inngått med mindreårige etter utenlandsk rett mv.

NIM-H-2020-021
NIM høringsuttalelse - Høring om anerkjennelse av ekteskap inngått med mindreårige etter utenlandsk rett mv. (pdf) 288.86 KB

Høringen gjelder forslag til endringer i ekteskapsloven som gjelder anerkjennelse av ekteskap inngått med mindreårige etter utenlandsk rett. Før departementet sendte saken på høring, ble det avholdt møte mellom NIM og barne- og familiedepartementet. NIM har i høringsrunden vist til våre tidligere innspill.

Forslag til endringar i vallova, valforskrifta og forskrift om val til Sametinget – ombodsplikt, assistanse ved stemmegiving, digital utsending av valkort mv.

NIM-H-2020-020
Høyringsfråsegn NIM forslag til endringar i vallova vallovforskrifta og forskrift om val til Sametinget 30.09.2020 (pdf) 183.38 KB

NIM er positive til departementet sitt forslag om å gi veljarar som på grunn av psykisk eller fysisk funksjonsnedsetting treng hjelp til å stemme, sjølv kan peike ut ein hjelpar som skal assistere i stemmegjevinga, utan at ein valfunksjonær er til stades i valavlukket. NIM meiner dette bidreg til å implementere pliktene staten har etter FNs konvensjon om rettane til personar med nedsett funksjonsevne (CRPD).

Forslag til endringer i politiregisterloven og politiregisterforskriften

NIM-H-2020-019
NIMs høringsuttalelse - endringer i politiregisterloven og politiregisterforskriften (30.09.2020) (pdf) 250.82 KB

I denne høringen fra Justis- og beredskapsdepartementet foreslås det det blant annet presiseringer og endringer om hvordan sletting og lagring av personopplysninger i ulike registre skal foregå, og at opplysninger som registreres i DNA-registeret ikke skal utleveres og brukes til andre formål. NIMs synspunkter knytter seg særlig til retten til privatliv som er forankret i Grunnloven § 102, Den europeiske menneskerettskonvensjonen artikkel 8 og SP artikkel 17. NIM synes at departementet har foretatt grundige vurderinger i dette henseende. I høringssvaret er NIM positiv til flere av de foreslåtte endringene og presiseringene. NIM etterlyser imidlertid en nærmere vurdering fra myndighetene om DNA-registerets vide registreringsadgang er i tråd med våre menneskerettslige krav.