Endringer i forvaltningsloven m.m. – utvidet adgang til informasjonsdeling – oppfølging av enkelte forslag i NOU 2019:5

NIM-H-2020-028
NIM høringsuttalelse - endringer i forvaltningsloven m.m. – utvidet adgang til informasjonsdeling (pdf) 367.23 KB

NIM er i hovedsak positive til forslaget om en generell delingshjemmel i forvaltningsloven. NIM mener departementet har påpekt flere gode grunner for et slikt forslag. Vi peker i høringsuttalelsen på at hensynet til personvern gjør seg ganske ulikt gjeldende avhengig av opplysningenes art og de ulike forvaltningsområdene. En generell delingsadgang bør etter vårt syn, så langt forholdene tillater det, søkes utformet slik at den bare omfatter saksområder der det kan antas at det er et behov for en delingsadgang og i typetilfeller der deling, kombinert med den foreslåtte informasjonsplikten, typisk vil være et forholdsmessig inngrep i privatlivet. Utover slike typetilfeller taler hensynet til å sikre betryggende menneskerettslige vurderinger for at adgangen til å dele opplysninger vurderes på regelverksplan ut fra de hensyn som gjør seg gjeldende på det enkelte saksområdet. Det kan etter vår vurdering fordre en nærmere vurdering av relevante rettsikkerhetsgarantier. Vi stiller spørsmål ved om den foreslåtte hjemmelen i tilstrekkelig grad vil være forutberegnelig ved deling av noen bestemte typer opplysninger og på noen saksområder. Den foreslåtte hjemmelen vil etter vårt syn innebære en viss risiko for at det vil skje deling som griper uforholdsmessig inn i retten til privatliv. Det gjelder særlig der det er tale om opplysninger innhentet av forvaltningen med hjemmel i regler som gir adgang til å gripe inn i sterk taushetsplikt. NIM mener videre at det i avgjørelser som gjelder barn er viktig at reglene utformes slik at hensynet til barnets beste og retten til å bli hørt ivaretas. NIM skisserer noen mulige justeringer i den generelle delingshjemmelen som departementet kan vurdere.

Rettighetsbaserte klimasøksmål vinner delseire internasjonalt

EMD har kommunisert sin første klimasak til Norge. Høyesterett i Frankrike og Canada (Ontario) har også nylig gitt grønt lys i klimasøksmål basert på menneskerettigheter.

Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD) meddelte mandag 30. november 2020 at domstolen har besluttet å kommunisere en klage fra seks portugisiske barn og unge mot Norge og 32 andre stater, kalt Youth for Climate Justice. Klagerne hevder at Norge og andre europeiske land krenker deres rett til liv, privatliv og vern mot diskriminering, ved å ikke kutte klimagassutslipp i et omfang og tempo som er nødvendig for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. De anfører at de allerede i dag lider skade ved blant annet hetebølger og skogbrann, og at klimagassutslipp fra Norge og andre innklagede land truer deres rettigheter fram i tid. De fremholder at Norge og andre stater er ansvarlig ikke bare for utslipp fra eget territorium, men også forbrenningsutslipp fra olje og gass som eksporteres.

En uoffisiell oversettelse av EMDs spørsmålsskriv til statene er tilgjengelig her.

Dette vil bli første gang EMD tar stilling til om klimagassutslipp og risikoen for farlige klimaendringer krenker EMK artikkel 2 og 8, samt artikkel 14. Nederlandsk høyesterett avsa i desember i fjor en dom der Nederland ble ansett for å krenke EMK artikkel 2 og 8 dersom staten ikke reduserte klimagassutslippene med minst 25 prosent innen utgangen av år 2020. Norge har til sammenligning kuttet 2,3 prosent.

I spørsmålsskrivet til statene spør EMD blant annet om EMK artikkel 2, 3, og 8 er krenket, isolert eller lest i sammenheng med diskrimineringsvernet i EMK artikkel 14 og eiendomsvernet i P1-1. Domstolen viser her særskilt til føre var-prinsippet, prinsippet om rettferdighet på tvers av generasjoner, Parisavtalens temperaturmål om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader, samt Århuskonvensjonen. Klagerne har i tillegg vist til Barnekonvensjonen artikkel 3, der det heter at hensynet til barnets beste er grunnleggende i alle avgjørelser som angår barn.

At EMD nå har valgt å kommunisere saken til statene, betyr at statene vil få en frist for å besvare klagen. Beslutningen er viktig, fordi de aller fleste klager til EMD blir avvist uten at klagen meddeles den eller de stater som er innklaget. Ettersom de portugisiske barna og unge ikke har uttømt nasjonale rettsmidler i noen av de statene som er klaget inn, har flere spådd at saken ville bli avvist på et slikt tidlig stadium. I stedet har EMD ikke bare kommunisert saken, men også besluttet å prioritere den. Beslutningen kan tolkes som at EMD ikke anlegger en for formalistisk tilnærming til prosessuelle vilkår i klimasaker, selv om spørsmål om jurisdiksjon og offerstatus på vanlig måte vies plass i spørsmålsskrivet fra domstolen. NIM har argumentert for behovet for en effektiv og praktisk tolkning av prosessreglene i denne typen saker i sin rapport Klima og menneskerettigheter (pkt. 5.8).

Les mer om internasjonale klimasøksmål i NIMs rapport (kapittel 9) om Klima og menneskerettigheter her.

Avgjørelsen fra Strasbourg føyer seg inn i rekken av nyheter om rettighetsbaserte klimasøksmål, bare i november.

Fransk høyesterett stiller klimakrav

Den 19. november 2020 avsa fransk høyesterett (Conseil d’État) avgjørelse i et søksmål anlagt av kommunen Grande Synthe mot Frankrike. Kommunen, som ligger under havets overflate og er truet av havstigning, forsalting av drikkevann og stormflo, har anmodet staten om å foreta ytterligere tiltak for å nå målsetningen om 40 prosent reduksjon innen 2030. Spørsmålet i saken er om staten lovlig kunne avslå anmodningen.

Staten påstod saken avvist, blant annet fordi skadelige klimaendringer først kan ramme Grande Synthe fra 2030 eller 2040. Domstolen mente at kommunen har aktuell rettslig interesse, idet slike virkninger er uunngåelige i fravær av effektive og raske utslippskutt i dag.1Numero 427301 av 19. november 2020, avsnitt 3. Avgjørelsen kan lastes ned her, hvor den også er er omtalt på engelsk. Fransk høyesterett er her på linje med nederlandsk (Urgenda) og amerikansk høyesterett (Massachussets v. EPA) i forståelsen av at klimaendringer som først vil inntreffe tiår frem i tid, likevel utgjør en overhengende risiko allerede i dag, fordi virkningen av utslipp er latent og langsiktig.2Se motsatt, sveitsisk høyesterett, avsnitt 5.3. Fransk høyesterett anså også at byene Paris og Grenoble, som er trådt inn som partshjelpere, har rettslig interesse, fordi innbyggerne vil være eksponert for risiko ved økning av hetebølger, samt regn vinterstid med flomrisiko.3Numero 427301 av 19. november 2020, avsnitt 5.

For å kunne avsi endelig dom besluttet domstolen å be om en spesifisert begrunnelse fra regjeringen for hvordan den vil oppnå kuttmålet på 40 prosent innen 2030 uten ytterligere tiltak. Domstolen begrunnet det med at Frankrike regelmessig har overskredet andre kuttmål frem til nå, og utsatt mesteparten av kuttene til etter 2020. Domstolen uttalte at kuttmålene i nasjonal lovgivning må tolkes i lys av Parisavtalen og UNFCCC.4Numero 427301 av 19. november 2020, avsnitt 12. EMK artikkel 2 og 8 er påberopt til støtte for tolkningen. Den franske regjeringen må besvare domstolen innen tre måneder.

Den franske avgjørelsen er tilgjengelig her.

Kravet til spesifisert begrunnelse for hvordan kuttmål skal kunne nås, er i samsvar med hvordan Høyesterett i Irland vurderte dette spørsmålet da domstolen underkjente den irske klimaplanen i juli i år. Irsk høyesterett konkluderte at klimaplanen var ugyldig fordi planen ikke spesifiserte hvordan det var realistisk at Irland skulle nå klimamålene sine frem til 2050. Dermed var det ikke mulig for en alminnelig opplyst borger å gjøre seg opp en mening om hvorvidt planene om kutt faktisk var realistiske eller ikke. Også i det irske klimasøksmålet var EMK artikkel 2 og 8 påberopt, men domstolen avgjorde saken på bakgrunn av irsk klimalov.

Delseier i Canada

Også i Canada har rettighetsbasert klimasøksmål vunnet en prosessuell delseier i november. Høyesterett i Ontario, Canadas mest folkerike delstat, fremmet 12. november 2020 et søksmål anlagt av åtte barn mot delstaten.5Reasons for Decision CJB  Spørsmålene i saken er om delstaten krenker barns og fremtidige generasjoners rett til liv, frihet, sikkerhet og vern mot diskriminering, ved å annullere karbonprising og sette et utilstrekkelig mål for klimagasskutt. Delstaten påstod søksmålet avvist fordi den mente rettighetene ikke var anvendbare på klimagassutslipp.

Høyesterett var uenig. Domstolen konkluderte at rettighetene med «reasonable prospect of success» kan påberopes i en sak om klimagassutslipp, og at saksøkerne har rettslig interesse på vegne av sin egen generasjon, og fremtidige generasjoner. Domstolen resonnerte at barn og fremtidige generasjoner «will bear the brunt of various impacts of climate change», og at saksøkerne kunne påberope etterslektens rettigheter representativt, fordi fremtidige generasjoner «would not be able to bring the same claim against the current government».6Reasons for Decision CJB. Avsnitt 253.

Selv om kjennelsen ikke tar stilling til om søksmålet fører frem, foregriper avgjørelsen et stykke på vei de materielle vurderingene. Når det gjelder retten til liv, uttaler domstolen at det er prosedabelt at delstatens unnlatelser «increase the risk of death of Ontario’s youth and future generations», direkte eller indirekte.7Reasons for Decision CJB. Avsnitt 153. Domstolen anså det videre prosedabelt at klimaendringene vil gripe inn i barn og fremtidige generasjoners mulighet til å velge bosted, samt retten til å bli beskyttet mot alvorlige psykiske skadevirkninger som går ut over alminnelig stress og angst.8Reasons for Decision CJB. Avsnitt 156,159.

I tillegg mente domstolen at det var prosedabelt at barn og fremtidige generasjoner diskrimineres indirekte av delstatens handlinger, fordi klimaendringene utsetter dem for høyere risiko enn voksne og eldre generasjoner i dag.9Reasons for Decision CJB. Avsnitt 189.. Også dette spørsmålet kommer opp for EMD i den portugisiske klagesaken.

Det er også verdt å merke seg at den canadiske domstolen ikke fulgte delstatens anførsler om at saken måtte avvises fordi det ikke kan oppstilles en positiv forpliktelse til å sikre disse rettighetene, i tillegg til den grunnleggende negative forpliktelsen til å avstå fra inngrep i rettigheter.

Den canadiske avgjørelsen er tilgjengelig her.

Forskriftshjemmel for oppholdssted under innreisekarantene

NIM-H-2020-027
Høringsuttalelse NIM - forslag til lov om midlertidige endringer i smittevernloven (27.11) (pdf) 221.47 KB

NIM har avgitt høringssvar til en høring om forskriftshjemmel for oppholdssted under innreisekarantene (karantenehotell). NIM reiser spørsmål om forskrifthjemmelens funksjon i lys av de faktiske forholdene som beskriver i høringsnotatet og som begrunner formålet med forskriften. Videre har NIM kommentarer til saksbehandlingsreglene, og til utgangspunktene for en forholdsmessighetsvurdering som en fremtidig regulering av oppholdssted ved innreisekarantene med hjemlet i den nye bestemmelsen skal ta utgangspunkt i.

Vedrørende arrestpraksis for mindreårige i Oslo politidistrikt

NIM-B-2020-009
Henvendelse angående barn i politiarrest (pdf) 223.14 KB

NIM har sendt brev til Oslo politidistrikt om arrestpraksis for mindreårige i Oslo. NIM viser i brevet til undersøkelser og funn gjort av Forsvarergruppen i advokatforeningen, som påpeker flere kritikkverdige forhold for mindreårige arrestanter. NIM understreker at flere av disse problemstillingene har en side til menneskerettighetene, og at barn har særlige rettigheter når det gjelder pågripelse og arrest.

NIMs årsmelding for 2019 behandlet i Stortinget

Torsdag 26. november behandlet Stortinget NIMs årsmelding.

Debatten kan sees i Stortingets videoarkiv her.

Saken om behandlingen kan følges her.

Votering i saken var torsdag kl. 14.00. Det forelå ett mindretallsforslag fra AP og SV i innstillingen fra justiskommiteen, hvor de ber regjeringen utarbeide og implementere en samlet plan for å sikre oversikt og koordinert oppfølging fra de enkelte departement av de internasjonale overvåkingsorganenes anbefalinger til Norge på menneskerettsfeltet.

Ellers er komiteens tilrådning tredelt:

  1. «Stortinget ber regjeringen legge til rette for mindre bruk av isolasjon i fengsel slik at Grunnloven § 92 følges.»
  2. «Stortinget ber regjeringen gjennomgå anbefalingene i årsmeldinger fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter fra 2015, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med hvordan dette er fulgt opp.»
  3. «Dokument 6 (2019–2020) – Årsmelding for 2019 fra Norges institusjon for menneskerettigheter – vedlegges protokollen.»

Kun forslag 3 ble vedtatt i Stortinget.

Hele innstillingen fra justiskommiteen kan leses her.

Rettshjelpsutvalgets utredning NOU 2020:5

NIM-H-2020-026

Innledning

Det vises til høringsbrev og høringsnotat om forslag til ny rettshjelpslov med høringsfrist 23. november 2020.

Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) har som hovedoppgave å fremme og beskytte menneskerettighetene i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning, internasjonale traktater og folkeretten for øvrig, jf. NIM-loven § 1, 2. ledd. NIM skal blant annet gi råd til regjeringen og andre offentlige organer om gjennomføringen av menneskerettighetene, jf. NIM-loven § 3, 1. ledd, bokstav b. I dette ligger det at NIM skal komme med innspill i lovgivningsprosesser som berører menneskerettighetene, jf. Innst. 216 L (2014-2015) s. 3. Det ligger utenfor vårt mandat å uttale oss om hensiktsmessigheten av forslagene.

2. Menneskerettslig utgangspunkt

Hverken Grunnloven § 95, 1. ledd, EMK artikkel 6 nr. 1 eller SP artikkel 14, gir ubetinget krav på fri rettshjelp i sivile saker (Kypros v. Turkey, nr. 25781/94, § 352). Etter omstendighetene kan staten likevel være positivt forpliktet til å avhjelpe økonomiske hindringer for å sikre en effektiv gjennomføring av retten til domstolsprøving etter EMK artikkel 6 nr. 1 (Airey v. Ireland, nr. 6289/73, §§ 24-26; McVicar v. United Kingdom, nr. 46311/99, § 50).

Hvorvidt mangel på rettshjelp er i strid med denne positive forpliktelsen, vil bero på en konkret vurdering hvor det blant annet legges vekt på sakens betydning for parten, kompleksiteten av aktuelle prosessuelle og materielle regler, og partens evne til å føre saken effektivt på egenhånd (Steel and Morris v. United Kingdom, nr. 68416/01, §§ 61-62). Staten står fritt til å bestemme hvordan retten til domstolsprøving i sivile saker skal sikres, herunder hvordan eventuelle økonomiske hindringer skal avhjelpes (Morris v. United Kingdom, nr. 68416/01 § 61). Staten har ingen ubetinget plikt til å gi tilgang på fri rettshjelp i alle tilfeller hvor rettshjelp er uunnværlig for retten til domstolsprøving. Tilgangen på fri rettshjelp kan begrenses ved økonomisk behovsprøving eller siling av saker som åpenbart ikke kan føre frem (Steel and Morris v. United Kingdom, §§ 60-62).

Når det gjelder sivile saker som faller utenfor anvendelsesområdet til EMK artikkel 6, som for eksempel utlendingsrettslige vedtak, kan EMK artikkel 13 om effektiv prøving av rettigheter etter omstendighetene forplikte staten til å yte rettshjelp. Heller ikke denne bestemmelsen gir noe generelt krav på fri rettshjelp. EMD har likevel tolket rettigheten slik at statene i spesielle tilfeller kan være forpliktet til å gi støtte der det er nødvendig for at enkeltpersoner settes i stand til å påberope sine rettigheter etter konvensjonen (Goldstein v. Sweden, nr. 46636/99).

3. Merknader til høringsforslaget

a. Overordnet

Overordnet vil NIM gi uttrykk for at utredningen drøfter menneskerettslige forpliktelser på en god og utførlig måte. Vi er også positive til den generelle styrkingen av rettshjelpsordningen som er foreslått. Vi er samtidig bekymret for om lovforslaget på en tilstrekkelig måte fanger opp de sårbare grupper som vil kunne ha krav på rettshjelp direkte forankret i menneskerettighetene (Rt-2015-1029, avsnitt 67-68). Vi vil utdype dette nedenfor.

b. Alternativ rettshjelpsmodell

Vi minner om at staten er forpliktet til å organisere sitt rettssystem på en måte som gjør det mulig for domstolene å oppfylle kravene etter EMK artikkel 6. I Pelissier et Sassi v. France, nr. 25444/94, uttalte EMDs storkammer i avsnitt 74 at EMK artikkel 6 nr. 1 «imposes on the Contracting States the duty to organise their legal systems in such a way that their courts can meet each of the requirements of that provision”. NIM er bekymret for at det høye kostnadsnivået for advokatbistand, samt risikoen for å bli idømt motpartens sakskostnader, kan være et organisatorisk trekk som i praksis hindrer gjennomføring av retten til domstolsprøving for sårbare grupper. Vi er videre bekymret for om terskelen for å oppsøke advokat kan være høyere blant sårbare grupper enn utvalget legger til grunn. Frykten for å pådra seg for store kostnader kan medføre at rettshjelpsbehov forblir udekket.

Vi mener derfor at alternativer til en advokatbasert modell med fordel kunne vært utredet nærmere. Utvalget skriver på side 59, venstre spalte, at det ikke foreligger «tungtveiende grunner» mot å videreføre ordningen med privatpraktiserende advokater og rettshjelpere. Vi mener utvalget i liten grad problematiserer om en videreføring av dagens modell vil vareta rettshjelpsbehov hos sårbare grupper. Især i lys av at mange kan ha behov for bistand i saker som er av stor viktighet, uten at de nødvendigvis reiser kompliserte rettslige spørsmål. Vi har merket oss at pilotprosjektet med en alternativ førstelinjetjeneste ga positive resultater (s. 67). Utvalget vurderer at en førstelinje «vil ha mange fordeler», løse saker «som ellers ville ha medført en stor belastning for både den enkelte og samfunnet som helhet», og kunne «spare noe utgifter til rettshjelp etter loven». Det fremstår både kostnadseffektivt og konfliktdempende. Det ville derfor vært ønskelig om utvalget hadde vurdert en slik alternativ modell nærmere.

c. Innsattes behov for rettshjelp

NIM støtter utvalgets vurderinger av innsattes behov for rettshjelp, jf. utredningen punkt 28.8. En fordel med den noe utradisjonelle løsningen med en advokatordning som utvalget foreslår er at innsatte kan ha særlig kompliserte og sammensatte rettshjelpsbehov. For eksempel henger spørsmålet om langvarig utelukkelse fra felleskap eller tvangsmidler og retten til helsehjelp noen ganger tett sammen. Rettshjelpsordningen for innsatte bør utformes slik at den tar høyde for det. En advokatordning som utvalget foreslår, kan utformes slik at den gir mer fleksibilitet sammenlignet enn en rettshjelpsordning som bare knytter seg til bestemte vedtak eller henvendelser.

Samtidig mener NIM at det også bør gis en rett til rettshjelp som knytter seg til enkelte inngripende vedtak om utelukkelse fra felleskapet og tvangsmidler. Vi kan ikke se at en advokatordning som utvalget foreslår vil kunne erstatte en slik rettssikkerhetsgaranti i så viktige saker.

d. Andre forhold

Det følger av Århuskonvensjonen artikkel 9 nr. 4 jf. nr. 3 at domstolsprosesser på miljøområdet ikke må gjøres «prohibitively expensive». Flere menneskerettigheter vil kunne angå miljø, og dermed aktualisere dette vernet. Det kan også oppstå særlige spørsmål om rettshjelp i saker om urfolks rettigheter. Det ville vært en fordel om disse problemstillingene var blitt løftet og vurdert.

Se vårt digitale seminar om FNs anbefalinger til Norge

12. november holdt NIM et digitalt seminar om FNs anbefalinger til Norge. Opptak av seminaret kan sees på Youtube:

 

Ivaretakelsen av menneskerettighetene ved håndteringen av utbruddet av covid-19

NIM-R-2020-005

NIM har i denne rapporten kartlagt hvordan menneskerettighetene har vært ivaretatt ved myndighetenes håndtering av utbruddet og håndteringen av covid-19.

Rapporten kan leses her.

Forslag til nye midlertidige regler om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av covid-19

NIM-H-2020-025
Høringssvar - Forslag til nye midlertidige regler om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av covid-19 (pdf) 247.21 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse om forslag til nye midlertidige regler om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av covid-19. NIM anbefaler at regelverksforslaget justeres for å sikre at beslutninger om utelukkelse fra felleskapet i fengsel på grunn av smittefare bygger på helsefaglige vurderinger av hvordan utelukkelse påvirker den innsatte.

Skriftlig innlegg til Høyesterett i forbindelse med klimasøksmålet

NIM-T-2020-001
Skriftlig innlegg fra NIM i sak nr. 20-051052SIV-HRET (pdf) 777.24 KBAmicus Curiae from the Norwegian National Human Rights Institution (pdf) 964.39 KB

Innlegget er tilgjengelig på norsk og engelsk.