Vedrørende arrestpraksis for mindreårige i Oslo politidistrikt

NIM-B-2020-009
Henvendelse angående barn i politiarrest (pdf) 223.14 KB

NIM har sendt brev til Oslo politidistrikt om arrestpraksis for mindreårige i Oslo. NIM viser i brevet til undersøkelser og funn gjort av Forsvarergruppen i advokatforeningen, som påpeker flere kritikkverdige forhold for mindreårige arrestanter. NIM understreker at flere av disse problemstillingene har en side til menneskerettighetene, og at barn har særlige rettigheter når det gjelder pågripelse og arrest.

NIMs årsmelding for 2019 behandlet i Stortinget

Torsdag 26. november behandlet Stortinget NIMs årsmelding.

Debatten kan sees i Stortingets videoarkiv her.

Saken om behandlingen kan følges her.

Votering i saken var torsdag kl. 14.00. Det forelå ett mindretallsforslag fra AP og SV i innstillingen fra justiskommiteen, hvor de ber regjeringen utarbeide og implementere en samlet plan for å sikre oversikt og koordinert oppfølging fra de enkelte departement av de internasjonale overvåkingsorganenes anbefalinger til Norge på menneskerettsfeltet.

Ellers er komiteens tilrådning tredelt:

  1. «Stortinget ber regjeringen legge til rette for mindre bruk av isolasjon i fengsel slik at Grunnloven § 92 følges.»
  2. «Stortinget ber regjeringen gjennomgå anbefalingene i årsmeldinger fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter fra 2015, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med hvordan dette er fulgt opp.»
  3. «Dokument 6 (2019–2020) – Årsmelding for 2019 fra Norges institusjon for menneskerettigheter – vedlegges protokollen.»

Kun forslag 3 ble vedtatt i Stortinget.

Hele innstillingen fra justiskommiteen kan leses her.

Rettshjelpsutvalgets utredning NOU 2020:5

NIM-H-2020-026

Innledning

Det vises til høringsbrev og høringsnotat om forslag til ny rettshjelpslov med høringsfrist 23. november 2020.

Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) har som hovedoppgave å fremme og beskytte menneskerettighetene i tråd med Grunnloven, menneskerettsloven og den øvrige lovgivning, internasjonale traktater og folkeretten for øvrig, jf. NIM-loven § 1, 2. ledd. NIM skal blant annet gi råd til regjeringen og andre offentlige organer om gjennomføringen av menneskerettighetene, jf. NIM-loven § 3, 1. ledd, bokstav b. I dette ligger det at NIM skal komme med innspill i lovgivningsprosesser som berører menneskerettighetene, jf. Innst. 216 L (2014-2015) s. 3. Det ligger utenfor vårt mandat å uttale oss om hensiktsmessigheten av forslagene.

2. Menneskerettslig utgangspunkt

Hverken Grunnloven § 95, 1. ledd, EMK artikkel 6 nr. 1 eller SP artikkel 14, gir ubetinget krav på fri rettshjelp i sivile saker (Kypros v. Turkey, nr. 25781/94, § 352). Etter omstendighetene kan staten likevel være positivt forpliktet til å avhjelpe økonomiske hindringer for å sikre en effektiv gjennomføring av retten til domstolsprøving etter EMK artikkel 6 nr. 1 (Airey v. Ireland, nr. 6289/73, §§ 24-26; McVicar v. United Kingdom, nr. 46311/99, § 50).

Hvorvidt mangel på rettshjelp er i strid med denne positive forpliktelsen, vil bero på en konkret vurdering hvor det blant annet legges vekt på sakens betydning for parten, kompleksiteten av aktuelle prosessuelle og materielle regler, og partens evne til å føre saken effektivt på egenhånd (Steel and Morris v. United Kingdom, nr. 68416/01, §§ 61-62). Staten står fritt til å bestemme hvordan retten til domstolsprøving i sivile saker skal sikres, herunder hvordan eventuelle økonomiske hindringer skal avhjelpes (Morris v. United Kingdom, nr. 68416/01 § 61). Staten har ingen ubetinget plikt til å gi tilgang på fri rettshjelp i alle tilfeller hvor rettshjelp er uunnværlig for retten til domstolsprøving. Tilgangen på fri rettshjelp kan begrenses ved økonomisk behovsprøving eller siling av saker som åpenbart ikke kan føre frem (Steel and Morris v. United Kingdom, §§ 60-62).

Når det gjelder sivile saker som faller utenfor anvendelsesområdet til EMK artikkel 6, som for eksempel utlendingsrettslige vedtak, kan EMK artikkel 13 om effektiv prøving av rettigheter etter omstendighetene forplikte staten til å yte rettshjelp. Heller ikke denne bestemmelsen gir noe generelt krav på fri rettshjelp. EMD har likevel tolket rettigheten slik at statene i spesielle tilfeller kan være forpliktet til å gi støtte der det er nødvendig for at enkeltpersoner settes i stand til å påberope sine rettigheter etter konvensjonen (Goldstein v. Sweden, nr. 46636/99).

3. Merknader til høringsforslaget

a. Overordnet

Overordnet vil NIM gi uttrykk for at utredningen drøfter menneskerettslige forpliktelser på en god og utførlig måte. Vi er også positive til den generelle styrkingen av rettshjelpsordningen som er foreslått. Vi er samtidig bekymret for om lovforslaget på en tilstrekkelig måte fanger opp de sårbare grupper som vil kunne ha krav på rettshjelp direkte forankret i menneskerettighetene (Rt-2015-1029, avsnitt 67-68). Vi vil utdype dette nedenfor.

b. Alternativ rettshjelpsmodell

Vi minner om at staten er forpliktet til å organisere sitt rettssystem på en måte som gjør det mulig for domstolene å oppfylle kravene etter EMK artikkel 6. I Pelissier et Sassi v. France, nr. 25444/94, uttalte EMDs storkammer i avsnitt 74 at EMK artikkel 6 nr. 1 «imposes on the Contracting States the duty to organise their legal systems in such a way that their courts can meet each of the requirements of that provision”. NIM er bekymret for at det høye kostnadsnivået for advokatbistand, samt risikoen for å bli idømt motpartens sakskostnader, kan være et organisatorisk trekk som i praksis hindrer gjennomføring av retten til domstolsprøving for sårbare grupper. Vi er videre bekymret for om terskelen for å oppsøke advokat kan være høyere blant sårbare grupper enn utvalget legger til grunn. Frykten for å pådra seg for store kostnader kan medføre at rettshjelpsbehov forblir udekket.

Vi mener derfor at alternativer til en advokatbasert modell med fordel kunne vært utredet nærmere. Utvalget skriver på side 59, venstre spalte, at det ikke foreligger «tungtveiende grunner» mot å videreføre ordningen med privatpraktiserende advokater og rettshjelpere. Vi mener utvalget i liten grad problematiserer om en videreføring av dagens modell vil vareta rettshjelpsbehov hos sårbare grupper. Især i lys av at mange kan ha behov for bistand i saker som er av stor viktighet, uten at de nødvendigvis reiser kompliserte rettslige spørsmål. Vi har merket oss at pilotprosjektet med en alternativ førstelinjetjeneste ga positive resultater (s. 67). Utvalget vurderer at en førstelinje «vil ha mange fordeler», løse saker «som ellers ville ha medført en stor belastning for både den enkelte og samfunnet som helhet», og kunne «spare noe utgifter til rettshjelp etter loven». Det fremstår både kostnadseffektivt og konfliktdempende. Det ville derfor vært ønskelig om utvalget hadde vurdert en slik alternativ modell nærmere.

c. Innsattes behov for rettshjelp

NIM støtter utvalgets vurderinger av innsattes behov for rettshjelp, jf. utredningen punkt 28.8. En fordel med den noe utradisjonelle løsningen med en advokatordning som utvalget foreslår er at innsatte kan ha særlig kompliserte og sammensatte rettshjelpsbehov. For eksempel henger spørsmålet om langvarig utelukkelse fra felleskap eller tvangsmidler og retten til helsehjelp noen ganger tett sammen. Rettshjelpsordningen for innsatte bør utformes slik at den tar høyde for det. En advokatordning som utvalget foreslår, kan utformes slik at den gir mer fleksibilitet sammenlignet enn en rettshjelpsordning som bare knytter seg til bestemte vedtak eller henvendelser.

Samtidig mener NIM at det også bør gis en rett til rettshjelp som knytter seg til enkelte inngripende vedtak om utelukkelse fra felleskapet og tvangsmidler. Vi kan ikke se at en advokatordning som utvalget foreslår vil kunne erstatte en slik rettssikkerhetsgaranti i så viktige saker.

d. Andre forhold

Det følger av Århuskonvensjonen artikkel 9 nr. 4 jf. nr. 3 at domstolsprosesser på miljøområdet ikke må gjøres «prohibitively expensive». Flere menneskerettigheter vil kunne angå miljø, og dermed aktualisere dette vernet. Det kan også oppstå særlige spørsmål om rettshjelp i saker om urfolks rettigheter. Det ville vært en fordel om disse problemstillingene var blitt løftet og vurdert.

Se vårt digitale seminar om FNs anbefalinger til Norge

12. november holdt NIM et digitalt seminar om FNs anbefalinger til Norge. Opptak av seminaret kan sees på Youtube:

 

Ivaretakelsen av menneskerettighetene ved håndteringen av utbruddet av covid-19

NIM-R-2020-005

NIM har i denne rapporten kartlagt hvordan menneskerettighetene har vært ivaretatt ved myndighetenes håndtering av utbruddet og håndteringen av covid-19.

Rapporten kan leses her.

Forslag til nye midlertidige regler om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av covid-19

NIM-H-2020-025
Høringssvar - Forslag til nye midlertidige regler om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av covid-19 (pdf) 247.21 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse om forslag til nye midlertidige regler om straffegjennomføring for å avhjelpe konsekvenser av covid-19. NIM anbefaler at regelverksforslaget justeres for å sikre at beslutninger om utelukkelse fra felleskapet i fengsel på grunn av smittefare bygger på helsefaglige vurderinger av hvordan utelukkelse påvirker den innsatte.

Skriftlig innlegg til Høyesterett i forbindelse med klimasøksmålet

NIM-T-2020-001
Skriftlig innlegg fra NIM i sak nr. 20-051052SIV-HRET (pdf) 777.24 KBAmicus Curiae from the Norwegian National Human Rights Institution (pdf) 964.39 KB

Innlegget er tilgjengelig på norsk og engelsk.

Språk- og kulturkunnskap blant helsepersonell bidrar til å sikre retten til helse

Denne uken markerer vi samisk språkuke, og NIM ønsker å synliggjøre at samisk språk- og kulturforståelse i helsevesenet er en integrert del av å sikre flere av menneskerettighetene.

Alle mennesker har rett til den høyeste oppnåelige helsestandard. Som ett av flere grunnleggende minimumskrav skal det skal tas hensyn til pasientens kulturelle og språklige bakgrunn, og i samiske områder skal samisk språk kunne brukes i helsetjenestene.

På et eller annet tidspunkt vil alle komme i kontakt med helsevesenet, enten som pasient eller pårørende. Å snakke med legen eller andre innenfor helse- og omsorgstjenesten om sin egen helse kan ofte være krevende og vanskelig. Det er derfor viktig at pasienten har mulighet til å bruke sitt eget språk i kontakt med helsevesenet. Vellykket behandling og oppfølging forutsetter at både legen og pasienten forstår hverandre godt.

Kunnskap og kompetanse om samisk språk og kultur i helsesektoren er avgjørende for å ivareta helsevesenets ansvar om å tilby likeverdige helsetjenester til den samiske befolkningen. Det er derfor positivt at Helse Nord med tilhørende sykehus som Finnmarkssykehuset, UNN og Nordlandssykehuset har samisktalende personell, enkelte avdelinger rettet mot samiske behov, og informerer om rett til bruk av samisk språk i behandlingssituasjoner og rett til tolk på sine hjemmesider.

Etablering av samisk sykepleierutdanning ved Samisk høgskole i Kautokeino er også et godt eksempel på samarbeid mellom blant annet høgskolen, kunnskapsdepartementet og UiT som bidrar til å sikre Norges gjennomføring av menneskerettighetene om et likeverdig tjenestetilbud og samiske språk. Videre håper vi at Helse Nords prosjekt «Videreutvikling av spesialisthelsetjenester til den samiske befolkningen» får tilstrekkelig oppmerksomhet i det viktige arbeide med å styrke samisk språk i spesialisthelsetjenesten.

Det er viktig å løfte frem de gode utviklingstrekkene, men det er også viktig å ha et kritisk blikk både på gjennomføringen av helse- og språkrettighetene i praksis og hvordan disse rettighetene innarbeides i norsk rett.

Vi vet at samiske pasienter møter på utfordringer i behandlingssituasjoner hvor manglende språk- og kulturforståelse fungerer som barrierer for en vellykket behandling. Dette gjelder særlig i områder hvor samisktalende pasienter er i mindretall. SAMINOR-undersøkelsene og andre studier viser at den samiske befolkningen i noen sammenhenger har større helsemessige utfordringer sammenliknet med den øvrige befolkningen, men NIM savner informasjon om helse og levekår for samer på en rekke områder. NIM har også pekt på behovene for utvikling av statistikk som kan bidra til å bedre ivareta menneskerettighetene.

Utredningen «Hjertespråket», med forslag til lovverk, tiltak og ordninger for samiske språk, pekte i 2016 på en rekke utfordringer som bør adresseres av myndighetene for å sikre en bedre gjennomføring av menneskerettighetene. Samisk språkbruk i helse- og omsorgssektoren, herunder rekruttering av samiskspråklig personell samt å sikre tolketjenester på nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk var sentrale problemstillinger i utvalgets arbeid. En aktiv oppfølging av utvalgets mange forslag vil trolig bidra til bedre gjennomføring av menneskerettighetene i praksis.

I dag er ansvaret for å sikre samisk språk i helsesektoren mest presist utformet for de kommunale helsetjenestene i samiske kommuner, men ansvaret for å gi et likeverdig behandlingstilbud til den samiske befolkningen gjelder også for spesialisthelsetjenesten og helsevesenet generelt. Samisk og norsk er likeverdige språk i Norge. Innenfor forvaltningsområdet for samisk språk har samisktalende pasienter rett til å bli betjent på samisk. Et helsevesen med god kompetanse om samisk språk og kultur, vil styrke den menneskerettslige målsetningen om retten til den høyeste oppnåelig helsestandard.

Les mer om samisk språkuke på giellavahkku.no.

NOU 2020: 7 Verdier og ansvar

NIM-H-2020-024
NIMs høringsuttalelse - NOU 2020 7 Verdier og ansvar (pdf) 252.00 KB

Statens pensjonsfond utland (SPU) kan potensielt ha stor påvirkningskraft på menneskerettighetene internasjonalt. Gjennom SPU investerer Norge i selskaper i stater hvor menneskerettighetene er utsatt for sterkt press. Overordnet synes NIM utredningen er god, og NIM mener at mange av utvalgets vurderinger og forslag opp mot menneskerettslig relevante områder har gode grunner for seg.