NOU 2024:5 – Skjermet identitet for ansatte i politiet og kriminalomsorgen

NIM-H-2024-029
NIM Høringsinnspill NOU 2024_5 (pdf) 215.72 KB

Utvalget har foreslått økt regler og adgang til å skjerme politiansatte sin identitet og andre relaterte endringer for å beskytte politiansatte mot trusler og represalier. I høringssvaret er NIM enig med utvalget i at åpenhet enda bør være hovedregelen, og har ellers kommentarer til konkrete deler av forslaget. Særlig rundt adgangen til å skjerme identiteten når en politiansatt selv er mistenkt, om taushetsplikt for slike opplysninger, og rundt en foreslått økt adgang til anonym vitneførsel.

NIMs innspill til FNs barnekomités generelle kommentar om barns klagerett

Input to Draft General Comment on Access to Justice from NNHRI (pdf) 156.34 KB

NIM har gitt innspill til FNs barnekomités planlagte generelle kommentar om barns «access to justice» og effektive rettsmidler.

FNs barnekonvensjon (1989) er en egen konvensjon som gjelder bare for barn, og er ratifisert av alle stater i verden utenom USA. Konvensjonen overvåkes av et ekspertorgan, FNs barnekomité, som både vurderer statenes oppfyllelse av konvensjonen og avgir tolkningsuttalelser i form av såkalte generelle kommentarer (General Comments). Norges Høyesterett legger til grunn at slike kommentarer skal ha stor vekt i tolkningen av barnekonvensjonen, men sier samtidig at man må vurdere hvor godt uttalelsen er forankret i konvensjonsteksten, og at man må skille mellom tolkninger av konvensjonen og såkalte tilrådinger om optimal praksis, som skal tillegges mindre vekt (HR-2018-2096-A).

Barnekomiteen har bestemt at deres neste generelle kommentar, nr. 27 i rekka, skal handle om såkalt «access to justice» eller tilgang til rett, og effektive rettsmidler. Kort fortalt handler dette om hvilke krav barnekonvensjonen stiller til hvordan påståtte krenkelser av konvensjonen skal kunne både klages inn, vurderes og eventuelt repareres. NIM har tidligere jobbet mye med behovet for bedring av nasjonale klagemekanismer for barn, og ønsker derfor en egen generell kommentar om denne tematikken velkommen.

I vårt innspill til utviklingen av barnekomiteens generelle kommentar tar vi opp noen spesifikke problemstillinger. For det første peker vi på viktigheten av at barnekomiteen forankrer tolkningen sin av barns rett til effektive rettsmidler i barnekonvensjonen ved bruk av folkerettslig metode for traktattolkning. Dette er spesielt viktig siden barnekonvensjonen ikke etter sin ordlyd inneholder noen eksplisitt rett til et effektivt rettsmiddel, slik det blant annet følger av FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og Den europeiske menneskerettskonvensjon. Videre kommenterer vi rollen til nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner og barneombud som en del av nasjonale klagemekanismer for barn.

I innspillet oppfordrer vi komiteen til å vurdere barns prosessuelle handleevne særskilt. Dette handler om hvilken rett barn har på egen hånd til å sende inn klager, stevninger og liknende, og til å ta videre rettslige skritt som klage eller anke. Vi oppfordrer komiteen til å se nærmere på balansen mellom barns rett til selvbestemmelse, beskyttelse og behovet for bistand. I de tilfellene der barn ikke selv skal ha prosessuell handleevne, ber vi komiteen kommentere behovet for at barn er representert på en måte som er til deres beste. Ofte kan foreldrene representere barna i prosesser, men ikke alltid, for eksempel der det er interessekonflikt, noe noen av de norske barnevernssakene har illustrert.

Til sist anmoder vi komiteen om å gi retningslinjer om at systemene og kravene må være tilpasset barn, og at det ikke bør stilles for strenge formelle krav til barns utøvelse av klagemuligheter. I denne sammenheng nevner vi også problemstillingen knyttet til at korte frister for foreldelse av krav kan være spesielt vanskelig for barn, som kanskje verken har rett til å klage inn en sak på egen hånd, eller har skjønt at det kan være offer for en menneskerettighetskrenkelse.

Hele NIMs innspill til barnekomiteens generelle kommentar kan leses her.

Barnekomiteen har bedt om innspill til utviklingen av den nye generelle kommentaren fra alle som ønsker å si noe om det. Nå skal komiteen jobbe med innspillene, og vil etter hvert presentere et utkast som en også kan komme med innspill om. Denne prosessen kan følges videre her:

Draft general comment No. 27 on children’s rights to access to justice and effective remedies | OHCHR

Noen klargjøringer om premissene for CRPD-debatten

Kronikk av assisterende direktør Gro Nystuen og rådgiver Eivind Digranes. Opprinnelig publisert i Kommunal Rapport 13. august 2024.   

Vi har respekt for at det finnes flere syn på spørsmålet om FN-konvensjonen om funksjonshemmedes rettigheter (CRPD) skal tas inn i norsk lov. Samtidig er det viktig at debatten tar utgangspunkt i gjeldende faktiske og rettslige forhold.

5. august skrev fungerende adm.dir. Helge Eide i KS et innlegg i Kommunal Rapport som begrunner hvorfor KS er skeptisk til å ta CRPD inn i norsk rett. Bakgrunnen er høringen av en ekspertutredning som nylig har vurdert spørsmålet.

I denne saken har Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) et annet synspunkt enn KS, og mener CRPD bør tas inn i menneskerettsloven, på lik linje med flere andre sentrale menneskerettighetskonvensjoner. Dette går vi ikke nærmere inn på her.

Som et offentlig organ som skal informere og rådgi om menneskerettighetene, ser vi samtidig behov for å kommentere på enkelte av premissene som legges til grunn i Eides innlegg.

Eide starter sitt innlegg med å vise til at KS’ landsting tidligere i år vedtok at intensjonene i CRPD må følges bedre opp. Det er positivt at KS ønsker styrket implementering av konvensjonen.

Samtidig er det verdt å nevne at CRPD i sin helhet allerede er folkerettslig bindende for norske myndigheter. På denne måten skiller CRPD seg fra for eksempel FNs bærekraftsmål, som er politiske målsettinger.

Etter Grunnloven § 92 har også kommunene et selvstendig menneskerettsansvar. Konvensjonen må dermed allerede i dag etterleves.

Eide skriver videre at KS ønsker at konvensjonen gjennomføres ved transformasjon, altså at myndighetene konstaterer at norsk rett tilfredsstiller konvensjonens krav. Det bør imidlertid påpekes at dette allerede er gjort.

CRPD ble gjennomført ved transformasjon i forbindelse med ratifiseringen av konvensjonen i 2013. Spørsmålet de senere årene har vært om konvensjonen skal inkorporeres – altså tas inn i lovverket. Blir den ikke det, vil den fortsette å være transformert.

Eide mener også det er viktig at Stortinget som lovgiver tar direkte stilling til rekkevidden av konvensjonsbestemmelsene. Dette er vi helt enige i.

Samtidig er det viktig å presisere at dette ikke utelukker inkorporering som gjennomføringsform. I forbindelse med politisk behandling av en eventuell lovproposisjon om inkorporering, har regjeringen og Stortinget anledning til utførlig å uttrykke lovgivers vilje i relasjon til konvensjonen. Dette er noe som vil legges stor vekt på av domstolene.

Videre uttrykker Eide bekymring for at inkorporering vil bidra til at vurderinger knyttet til politiske prioriteringer i større grad overlates til domstolene.

Det er flere gode grunner til å anse maktforskyvning fra folkevalgte organer til domstolene som uønsket. Dette spørsmålet er derfor helt sentralt i utvalgets utredning. Utvalgets flertall konkluderer med at inkorporering vil få begrensede rettslige konsekvenser, blant annet fordi mange deler av konvensjonen ikke har såkalt selvkraft, og fordi Norge allerede er bundet av konvensjonens bestemmelser.

Her er det også viktig å se på erfaringene etter inkorporering av andre konvensjoner, hvor tilsvarende synspunkter om rettsliggjøring ble sterkt fremmet.

En gjennomgang av rettspraksis viser at inkorporering ikke har ført til mange saker hvor politiske prioriteringer overprøves av domstolene. Norske domstoler er tilbakeholdne med å overta vurderinger som Stortinget, regjeringen og kommunene er mer egnet til å foreta, særlig knyttet til ressursfordeling og valg av virkemidler. Det er all grunn til å anta at det samme vil være tilfelle ved inkorporering av CRPD.

I innlegget skriver Eide også at det er «udiskutabelt» at innføring av CRPD i norsk rett vil ha økonomiske og administrative følger. Vi har forståelse for at kommunenes ivaretakelse av lovpålagte oppgaver er krevende, særlig i en tid med stadig mer begrenset tilgang til ressurser og personell.

Spørsmålet er imidlertid i hvilken grad dette vil påvirkes av inkorporering av CRPD, noe som er grundig utredet av utvalget. Utvalgets flertall konkluderer med at de økonomiske og administrative kostnadene av inkorporering av CRPD vil være begrensede, også for kommunene.

Vi har respekt for at det finnes flere syn på spørsmålet om inkorporering av CRPD. At både argumentene for og mot inkorporering løftes fram i det offentlige ordskiftet, bidrar til at saken blir grundig belyst.

Samtidig er det viktig at debatten foregår med utgangspunkt i en presis presentasjon av gjeldende faktiske og rettslige forhold. Ekspertutvalgets utredning gir et godt kunnskapsgrunnlag for nettopp dette.

Overveldende flertall for å styrke funksjonshemmedes rettigheter

En høringsrunde viser klart flertall for å ta FNs konvensjon om funksjonshemmedes rettigheter (CRPD) inn i menneskerettsloven.

5. juni gikk Kultur- og likestillingsdepartementets høringsfrist ut for å gi innspill til en ekspertutredning som har vurdert hvordan CRPD skal tas inn i norsk lov. Formålet med konvensjonen er å sikre at funksjonshemmede får oppfylt sine menneskerettigheter på lik linje med andre.

CRPD ble ratifisert av Norge i 2013. Myndighetene er derfor allerede fullt ut bundet av konvensjonen i sin helhet. Spørsmålet utvalget har tatt stilling til er imidlertid om konvensjonen skal inkorporeres – altså tas inn i norsk rett. I dag er ikke CRPD tatt inn i lovverket, i motsetning til for eksempel FNs barnekonvensjon og FNs kvinnekonvensjon.

Utvalget har levert en delt innstilling. Utvalgets flertall foreslår å ta konvensjonen inn i menneskerettsloven, noe som vil innebære at den går foran annen lovgivning ved eventuell konflikt mellom CRPD og norsk lov. Mindretallet mener konvensjonen ikke bør inkorporeres, eller eventuelt tas inn i likestillings- og diskrimineringsloven.

Omfattende støtte

NIM har gjort en gjennomgang av alle de innsendte høringsinnspillene. Gjennomgangen viser at det er overveldende støtte i høringsrunden til flertallets forslag. Blant godt over 100 høringsinstanser, støtter omtrent to tredjedeler at konvensjonen tas inn i menneskerettsloven. Dette er ikke medregnet de mange høringsinnspillene fra kommunale og fylkeskommunale råd for personer med funksjonsnedsettelser, privatpersoner og underledd i enkeltorganisasjoner, hvor støtten er nær unison.

Støtten er stor både blant fagmiljøer, sivilt samfunn, kommuner og offentlige organer som har svart på høringen. 19 av de 27 kommunene og fylkeskommunene som har sendt inn høringssvar mener konvensjonen bør inkorporeres. Hovedbegrunnelsen som vektlegges i høringssvarene er signalet dette vil sende om at staten tar funksjonshemmedes menneskerettigheter på alvor.

Flertallets forslag støttes blant annet av NIM, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Barneombudet, Advokatforeningen, Fellesorganisasjonen, Virke, Trondheim kommune, Stavanger kommune, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Statsforvalteren i Rogaland.

Enkelte av høringsinstansene støtter ikke inkorporering eller uttrykker bekymring for hvilke konsekvenser det kan få. Dette gjelder blant annet Regjeringsadvokaten, KS, Oslo kommune og Legeforeningen. Andre aktører har avgitt høringssvar uten å ta direkte stilling til hvorvidt konvensjonen bør inkorporeres.

Avdramatiserer inkorporering

Ekspertutvalget, som ble nedsatt av regjeringen i desember 2022, hadde i oppdrag å utrede konsekvensene av å inkorporere CRPD i norsk lov og hvordan dette bør gjøres. Utvalget har bestått av høyesterettsdommer Hilde Indreberg, professor ved Institutt for offentlig rett ved UiO Kjetil Mujezinović Larsen og tidligere regjeringsadvokat Sven Ole Fagernæs. Den endelige utredningen forelå 15. januar 2024.

Utvalget ble nedsatt etter flere år med uenighet om konvensjonen skal tas inn i norsk rett, og i så fall i hvilket lovverk. Saken har møtt stor politisk motstand, blant annet på grunn av frykt for rettsliggjøring, CRPD-komiteens tolkningsstil og mulige konsekvenser for dagens tvangs- og vergemålslovgivning. Flere av motforestillingene er også belyst av utvalgets mindretall.

Flertallet i utvalget konkluderer med at de rettslige konsekvensene av å inkorporere CRPD vil bli begrensede. Dette begrunnes blant annet med at konvensjonen allerede er rettslig bindende for Norge, at mange deler av konvensjonen mangler selvkraft, og at konvensjonen allerede har gjennomslagskraft i norsk rett. Utvalget har gjort en grundig gjennomgang av konvensjonsforpliktelse og deres ivaretakelse i norsk rett, og finner svært få tilfeller av direkte motstrid mellom CRPD og norsk lovgivning.

NIM støtter inkorporering

NIM er blant aktørene som støtter flertallets forslag om å ta konvensjonen inn i menneskerettsloven. Etter vår vurdering bygger flertallets gjennomgang samlet sett på grundige menneskerettslige vurderinger, som gir grunn til å avdramatisere de rettslige konsekvensene av en inkorporering.

NIM mener blant annet at:

  • Det er prinsipielt uheldig at CRPD i dag er den eneste av FNs diskrimineringskonvensjoner som ikke er tatt inn i norsk lov. Inkorporering vil sende et signal om at funksjonshemmede skal ha de samme rettighetene som alle andre.
  • Inkorporering vil kunne øke bevisstheten om konvensjonen i offentlige organer. Dette kan i seg selv styrke konvensjonens etterlevelse i praksis, ved at CRPD i større grad trekkes inn i forvaltningspraksis og lovgivningsarbeid.
  • De rettslige konsekvensene av å inkorporere CRPD vil bli begrensede, også ved inkorporering i menneskerettsloven. Dette er blant annet fordi Norge allerede er bundet av konvensjonens bestemmelser, fordi inkorporering i liten grad vil påkreve lovendringer og fordi mange deler av konvensjonen mangler selvkraft.
  • Mindretallets bekymringer for at inkorporering vil skape økt rettslig usikkerhet om rekkevidden av rettigheter og statens plikter etter konvensjonen, underbygges etter NIMs vurdering ikke tilstrekkelig empirisk og rettslig i utredningen.
  • Utredningen gir ikke grunnlag for å anta at inkorporering av konvensjonen vil bidra til rettsliggjøring, i form av maktforskyvning fra folkevalgte organer til domstolene. Rettspraksis etter inkorporering av andre konvensjoner viser at dette ikke har ført til mange saker hvor politiske prioriteringer «overprøves» av domstolene.
  • CRPD-komiteens tolkningsstil bør ikke være et avgjørende moment for å la være å inkorporere. Komiteens uttalelser er ikke rettslig bindende. I norsk rett avhenger vekten av slike uttalelser av hvor godt de er forankret i konvensjonsteksten. Komiteens uttalelser er ikke alltid det. Myndighetene har rom til å uttrykke sine rettslige syn på konvensjonens rekkevidde, også der de avviker fra komiteens syn.
  • Det er liten grunn å anta at inkorporering vil begrense myndighetenes handlingsrom i ressursfordelingsspørsmål i særlig grad. Staten har større grad av skjønn i realiseringen av økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, som det gjerne er knyttet mest bekymring til.

Regjeringen avgjør veien videre

Utredningen er nå til politisk behandling i regjeringen, sammen med de innsendte høringssvarene. Støre-regjeringen har varslet at den har til hensikt å ta konvensjonen inn i lovverket. Når dette eventuelt vil skje og i hvilket lovverk, er enda ikke avklart.

NIM var på innspillsmøte med regjeringen i vår, hvor statssekretær Even Aleksander Hagen tok imot innspill fra ulike aktører på feltet. Vi har også nylig sendt brev for å orientere om våre vurderinger i saken til Stortingets justiskomité, arbeids- og sosialkomité og familie- og kulturkomité. I tillegg deltar vi i den offentlige debatten for å orientere om vårt syn. NIM følger med på saken videre, og oppfordrer myndighetene til å legge frem et lovforslag for Stortinget så snart som mulig om å inkorporere CRPD i menneskerettsloven.

Interessert i å lære mer?

Vil du sette deg nøyere inn i utredningen og NIMs syn i saken? Les mer her:

Utredning om inkorporering av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov

NIM-B-2024-021
Utredning om inkorporering av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov (pdf) 118.70 KB

NIM har sendt brev til Stortingets justiskomité, arbeids- og sosialkomité og familie- og kulturkomité om ekspertutredningen om inkorporering av FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i norsk lov, som nylig har vært på høring. Formålet med brevet er å orientere Stortinget om NIMs mest sentrale rettslige vurderinger i saken.

Forslag til lov om statens kommisjon for partnerdrap

NIM-H-2024-028
høringsuttalelse om partnerdrapskommisjon (pdf) 100.88 KB

Etter NIMs syn vil en permanent kommisjon for partnerdrap bidra til bedre etterlevelse av Norges internasjonale forpliktelser etter bl.a. Istanbulkonvensjonen og EMK, fordi den gjennom avdekking av feil og mangler i eksisterende lovverk og praksis vil kunne videreutvikle og forsterke forebyggingsarbeidet mot partnerdrap og alvorlig partnervold. NIM mener forslaget til lov om statens kommisjon for partnerdrap vil kunne bidra til økt gjennomføring av statens sikringsplikt etter menneskerettighetene.

NIM på Arendalsuka 2024

Fra 12.–16. august arrangeres Arendalsuka. Formålet er å skape en demokratisk møteplass for alle som er engasjert i samfunnet vi lever i. NIM deltar på Arendalsuka for å bidra til å sette menneskerettigheter på agendaen.

Nedenfor er en oversikt over arrangementer som ansatte i NIM skal delta på.

Mandag 12. august

 Tirsdag 13. august

Onsdag 14. august

Torsdag 15. august

Forslag til endringer i barnevernsloven

NIM-H-2024-027
NIM høringsuttalelse - Forslag til endringer i barnevernsloven (kvalitetsreform) (pdf) 528.25 KB

Barne- og familiedepartementet har utarbeidet høringsnotat om forslag til endringer i barnevernsloven. I høringssvaret vurderer vi blant annet forslag om å gi barn ned til 12 år partsrettigheter. NIM vurderer også departementets forslag om beslutningsmyndighet for fosterforeldre, fosterforeldres prosessuelle rettigheter og barnevernstjenestens adgang til å stanse fastsatt samvær etter en omsorgsovertakelse. Når det gjelder barn som lever på sperret adresse, mener NIM det er grunn til å utrede ordningen mer helhetlig for å sikre barns menneskerettigheter. I tillegg bør hjemmelsgrunnlaget utredes. NIM vurderer også spørsmål knyttet til gjenforeningsmålet, og deler av forslagene om rettigheter og bruk av tvang på barnevernsinstitusjoner.

Akademisk ytringsfrihet – rammer og premisser for å gripe inn i denne

Kronikk av assisterende direktør Gro Nystuen, fagdirektør Vidar Strømme, og spesialrådgiver Cecile Hellestveit. Opprinnelig publisert hos Khrono 6. august 2024. 

Som svar på vår kronikk om boikott og akademisk ytringsfrihet publisert i Khrono den 27. juni, hvor vi argumenterer for noen felles kriterier for akademisk boikott, publiserte professor i folkerett ved UiO Gentian Zyberi en mot-kronikk den 10. juli, hvor han sier seg uenig med oss. Det har vi naturligvis ingen problemer med, men det er ikke helt klart hva han mener at kriteriene for slik boikott er eller bør være.

Vi viste i vår kronikk til at statlige myndigheter er bundet av folkeretten og vil derfor måtte gi lover som universitetene må følge hvis for eksempel FN vedtar sanksjoner mot et land. Zyberi mener at det er for snevert å vise til at universiteter bare kan bli forpliktet av statens ansvar for å følge sanksjoner vedtatt av FN. Han sier at også universiteter og høyskoler er direkte forpliktet til å følge folkeretten. Dette er upresist. Offentlige universiteter og høgskoler kan, på samme måte som barnevernstjenesten eller sykehjem, påføre staten ansvar for menneskerettighetsbrudd, men de er ikke pliktsubjekter under folkeretten – det er det stater som er. Også UNESCO-konvensjonen Zyberi viser til, retter seg mot statsparter.

Vi viste i vår kronikk til at statlige myndigheter er bundet av folkeretten og vil derfor måtte gi lover som universitetene må følge hvis for eksempel FN vedtar sanksjoner mot et land. Zyberi mener at det er for snevert å vise til at universiteter bare kan bli forpliktet av statens ansvar for å følge sanksjoner vedtatt av FN. Han sier at også universiteter og høyskoler er direkte forpliktet til å følge folkeretten. Dette er upresist. Offentlige universiteter og høgskoler kan, på samme måte som barnevernstjenesten eller sykehjem, påføre staten ansvar for menneskerettighetsbrudd, men de er ikke pliktsubjekter under folkeretten – det er det stater som er. Også UNESCO-konvensjonen Zyberi viser til, retter seg mot statsparter.

Vi mener at det kan være relevant som politisk markering å gå til boikott av akademiske institusjoner ved alvorlige menneskerettighetsbrudd og andre grunnleggende brudd på folkeretten. Vårt poeng er at det må eksistere noen felles kriterier og retningslinjer for hvilke situasjoner som skal utløse slik boikott. Etter vårt syn er det nødvendig med en vurdering som både er bredere enn Zyberis spørsmål, og som dessuten er klarere forankret i folkerett eller menneskerettigheter. Inngrep i akademisk frihet bør skje etter offentlig tilgjengelige prinsipper som sikrer forutberegnelighet og likebehandling. Zyberi skriver selv at beslutninger om boikott må baseres på «et klart sett med standarder som krever et nivå av åpenhet og offentlig ansvarlighet …» Dette er vi hjertens enige i. Det er nettopp mangelen på et klart sett med standarder som har ført til mangelfull saksbehandling av boikottspørsmålet ved flere læresteder.

Zyberi mener at Norge bør vurdere å bringe en sak mot Israel inn for Den internasjonale domstolen i Haag med påstand om brudd på UNESCO-konvensjonen om diskriminering i utdanning. Denne konvensjonen inneholder nemlig en mulighet til å la domstolen ta stilling til uenigheter angående tolkning og anvendelse av denne traktaten. Etter vårt syn vil dette være en lite fruktbar strategi, fordi konvensjonen forutsetter at begge parter til en slik diskusjon må være enige om å la domstolen3 behandle den. Israel vil neppe overveie noe slikt.

Zyberi tillegger oss også synspunkter vi ikke har gitt uttrykk for. Han spør: «Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne denne langvarige ulovlig situasjonen og ta klart avstand fra israelske myndigheters systematiske undertrykking av palestinske utdanningsinstitusjoner, akademikere og studenter over flere tiår?»

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Vi deler Zyberis frustrasjon over krigen på Gaza, og mener også at israelsk politikk ovenfor palestinsk akademia, palestinske utdanningsinstitusjoner og palestinske studenter gjennom en årrekke er uakseptabel og bør fordømmes. Poenget med vår kronikk var nettopp ikke å ta stilling for eller imot akademisk boikott av israelske universiteter, men å skissere opp premissene for diskusjonen om en eventuell akademisk boikott, særlig med henblikk på de menneskerettslige rammer som inngrep i den akademiske friheten i Norge må skje innenfor. Både myndigheter og læresteder må forholde seg til den akademiske ytringsfriheten, slik den følger av både Grunnloven og av menneskerettighetskonvensjoner. Inngrep må begrunnes etter særlige krav om lovhjemmel, forholdsmessighet og nødvendighet. Alle inngrep i den akademiske friheten må tåle denne testen. Dette bør være basiskunnskap for alle universiteter og høgskoler og deres ansatte.

Olympisk kulturkrig

Kronikk av Anine Kierulf, for tiden konstituert dommer Borgarting lagmannsrett og spesialrådgiver i NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 3. august 2024.

Sport er ikke bare en lek, det er også en dannelse på torneroser.

Mellom all sint fordømmelse av Paris-OLs åpningsseremoni på den ene siden, og flirende fordømmelse av de som fordømte seremonien på den andre, har Paris den siste uken forent oss fra Kreml til California i interessen for klassisk dannelse. Det mangfoldige seremonibordet var dekket for kunstneriske fabuleringer over kulturelle idealer og klassiske parafraser fra Dionysos via Bacchus til Blåmann.

Forargelsen og begeistringen har gitt et formidabelt oppsving i kunnskapstilfang om vår idé- og kunsthistorie, epokers kulturuttrykk, forholdet mellom gresk og kristen mytologi, mellom da Vincis Nattverden (1498) van Bijlerts Festin des Dieux (1635-40) og de opprinnelige og moderne olympiske leker. Et vell av nysgjerrighetspirrende innganger til ny innsikt for alle som lar seg anspore av slikt. Og bøtter av bensin til de som er mer opptatt av kulturkrigsild enn den olympiske.

Det tilsynelatende «sidebyttet» i politiske fløyers fordømmelse av (antatt) blasfemiske ytringer viste seg oktandrivende: Det siste tiåret har blasfemidebatt primært dreid seg om karikaturer og koranbrenning krenkende for mange muslimer. Etter åpningsseremonien følte mange (kultur)kristne seg krenket av «wokefiseringen» av de kristne verdier som for tiden utgjør sjablongen for «verden slik den var og burde være» for en del av dem.

Plutselig skalv «de» som lenge har okket seg over at «de andre» er persilleblader som må «tåle såpass», som aspeløv selv. Sånt er jo gøyalt, ikke minst når de plutselig nakne #jesuischarliene møter raljeringen med snurt selvforsvar.

Men usporty hånfliring bidrar jo ikke akkurat til bedre forståelse, uansett hvem som står for den. Og denne plutselige prinsippløsheten hos de snurte (og ditto insisteringen på at dyp identitet selvsagt kan raljeres med hos «de andre»), er ikke noe nytt. Slike sidebytter er snarere regelen i variasjonene over temaet «ytring er for drøy og burde vært unngått» vs. «såpass må man tåle».

For på alle kanter av kulturkrigen er vi bare små, følelsesdrevne mennesker. Det vi ikke blir berørt av selv, turnerer vi med letthet prinsipielt. Først når noen ytringstråkker på våre egne følelser forstår vi hvor opprørende slikt kan være.

En feilslutning som har fått feste det siste tiåret er at ytringsfrihet hører hjemme på høyresiden. Slikt kan man kanskje hevde hvis man har det samme forholdet til historie som de som glapp OLs greske opphav. Også i nyere tid er det krevende å etablere noen empiri for at høyresiden er noe mer prinsippfast eller mindre krenkbar i følelsene sine enn venstresiden. Fremfor prinsipper, er følelsesdrevet liberalitetsopportunisme grunnstenen i de fleste politiske fløyers syn på ytringsspørsmål. Historien frem mot opphevelsen av Norges blasfemiforbud i 2015 er et talende eksempel: Den ble stoppet først av de blå, siden av de rødgrønne (og i fjor ble forbudet jammen forsøkt gjenopplivet av et slags Sentrum).

Det vi blir sterkt berørt av, trenger ikke å skyldes de andre – det kan skyldes oss. Ikke alt som ser ut som nattverd, er nattverd. Vi må rett og slett ta litt mer ansvar for våre egne krenkelsesopplevelser, og ikke tolke alt fra «de andre» i verste mening. Vi kunne laget kulturkrig av de dentidswoke nasjonalistisk-hedenske vettene i Lillehammer-OL i 1994 også. De som mislikte dem, klarte i stedet fint bare å kritisere dem for å være ganske stygge fremfor å se dem som nok et endetidstegn.

Hvis vi er så opptatt av kultur, sivilisasjon og OL (og det er vi åpenbart, tverrpolitisk, på ymse måter), kunne vi i det minste prøve å legge opp kulturkrigen vår litt mer i Pierre de Coubertins sivilisatoriske, olympiske ånd. Nasjonalister og globalister trenger ikke lese mursteiner om sporten som nasjonsformende fenomen for å forenes om OLs bidrag til nasjonalstolthet, for eksempel. Coubertins ideal var forbrødring mellom stridende basert på opplyst patriotisme, ikke aggressiv nasjonalisme. Striden kan være knallhard, og ikke alltid vennskapelig, men skal foregå i redelige former, basert på fair play. Det blir bedre sport av slikt. Også sport.