Endringer i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK)

Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) ble endret på flere punkter som følge av at protokoll nr. 15 trådte i kraft 1. august 2021. Endringene knytter seg til konvensjonens kontrollsystem, og ikke menneskerettighetene som følger av konvensjonen.

Protokoll nr. 15 ble vedtatt på Brighton-konferansen om fremtiden til Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i 2012. Den er en del av en større reformpakke som skal gjøre domstolen mer effektiv, etter flere år med betydelige etterslep som følge av en stor saksmengde.

Blant de mest sentrale endringene er at fristen i artikkel 35 nr. 1 for å klage en sak inn for EMD forkortes fra seks til fire måneder etter at den siste avgjørelsen ble tatt av nasjonale domstoler. Denne endringen trer imidlertid likevel ikke i kraft før 1. februar 2022. De materielle og prosessuelle vilkårene for klage forblir de samme.

Videre får partene ikke lenger mulighet til å motsette seg at EMD i kammer overfører en sak til storkammer etter artikkel 30. Storkammeret behandler saker som reiser alvorlige spørsmål angående tolkningen av konvensjonen, eller saker der resultatet kan avvike fra tidligere praksis fra EMD.

I tillegg inntas en referanse til subsidiaritetsprinsippet og læren om statenes skjønnsmargin i konvensjonens fortale. Subsidiaritetsprinsippet innebærer at statene har hovedansvaret for å sikre rettighetene i konvensjonen, og statene har i den forbindelse en viss skjønnsmargin. Dette medfører ingen realitetsendring, men er ment å tydeliggjøre og tilgjengeliggjøre prinsippene slik de er lagt til grunn i langvarig praksis fra EMD.

En annen endring er at kandidatene til dommerembetet i EMD må være under 65 år når Europarådets Parlamentarikerforsamling mottar nominasjonene i henhold til artikkel 22. Tidligere utløp dommernes embetsperiode ved fylte 70 år, men den nye endringen innebærer at de kan sitte som dommere i hele den niårsperioden de er valgt for.

Den siste endringen er at EMD gis mulighet til å avvise individklager etter artikkel 35 nr. 3 bokstav b der den finner at klageren ikke har lidd noen ulempe av betydning, selv om saken ikke har vært behørig vurdert av en nasjonal domstol. Det gjelder fortsatt et krav om at saken likevel skal behandles dersom respekt for menneskerettighetene i konvensjonen krever det.

Menneskerettsloven med EMK vedlagt på engelsk og i norsk oversettelse kan leses på Lovdata.

En nærmere redegjørelse for endringene kan leses her.

Forslag om endringer i reglene om saksbehandlingen i Utlendingsnemnda

NIM-H-2021-033
Høringsinnspill fra NIM til forslag om endringer i reglene om saksbehandlingen i Utlendingsnemnda (pdf) 198.48 KB

NIM har avgitt høringsinnspill til Justis- og beredskapsdepartementets forslag om endringer i saksbehandlingen mv. i Utlendingsnemnda. NIM foreslår endringer å for styrke muntlig høring av barn og kontradiksjonen i Utlendingsnemndas saksbehandling.

Om endringer i straffeloven mv. – påvirkningsvirksomhet

NIM-H-2021-032
NIMs høringsuttalelse om endringer i straffeloven mv. påvirkningsvirksomhet (pdf) 467.73 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til Justis- og beredskapsdepartementets forslag til endringer i straffeloven, straffeprosessloven og politiloven som kriminaliserer samarbeid med fremmed etterretningstjeneste om å utøve påvirkningsvirksomhet, og åpner for adgang til bruk av skjulte tvangsmidler for å bekjempe slik virksomhet. NIM mener at forslaget i sin nåværende form innebærer en betydelig risiko for krenkelse av retten til ytringsfriheten og retten til privatlivet, og at lovforslaget dermed ikke bør vedtas i sin nåværende form. For å ivareta menneskerettslige krav på en betryggende måte mener NIM at:

  • Straffebudet må snevres inn for mer presist å fange opp det straffverdige påvirkningssamarbeidet. Det gjelder både klargjøring av gjerningsbeskrivelsen, rettsstridsreservasjonen, kravet til aktsomhet ved rettsvillfarelse, og forholdet til reglene om foretaksstraff.
  • Adgangen til tvangsmiddelbruk må vurderes mer konkret opp mot handlinger av ulik karakter.

«Ytringsfrihet i 100 & 10» – NIMs nye podkast

NIM har i dag lansert en egen podkast. I første episode tar Adele Matheson Mestad og Anine Kierulf imot komiker Harald Eia for å snakke om ytringsfrihet og humor.

Ytringsfrihet i 100 & 10 er en podkast om ytringsfriheten på ulike felt – som sport, litteratur, humor, musikk og journalistikk. Adele Matheson Mestad og Anine Kierulf gjør denne friheten litt mer levende for deg ved å la skikkelig bra gjester snakke om sine erfaringer med den.

Podkasten kan høres på de fleste tjenester for podkast bl.a. på Spotify under.

Podkasten er produsert av Rollo Live for NIM

Ytringsfrihet i humor

Visste du at humor er en ytringsform som er vernet av ytringsfriheten? Faktisk kan humoristiske ytringer ha ekstra sterkt vern mot inngrep i ytringsfriheten fordi slike ytringer kan innebære maktkritikk eller få oss til å se en sak med nye øyne og bidra til både innsikt og diskusjon.

Hvilken beskyttelse har humoristiske ytringer?

Ytringsfriheten er tungt forankret i norsk rett, og hviler på tre begrunnelser som har en side til utviklingen av samfunnet og hver enkelt av oss.1Den følger både av Grunnloven § 100 og internasjonale konvensjoner som Norge har sluttet seg til og som gjelder som norsk lov, Slik som den Europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 10 og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 19, som ved motstrid har forrang foran norsk lov, jf. Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven) § 2 jf. 3. Ytringsfrihetens begrunnelser er listet opp i Grunnloven § 100 andre ledd og er «sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse». Ytringsfrihetens begrunnelser kan realiseres gjennom bruk av humor. Humoristiske ytringer kan innebære maktkritikk eller få oss til å se en sak med nye øyne og bidra til både innsikt og diskusjon. Ofte vil humoristiske ytringer være blant de ytringene som har sterkest beskyttelse mot inngrep fra statens myndigheter.2Det følger av Grunnloven § 100 tredje ledd at «Frimodige ytringer om statsstyret og hvilken som helst annen gjenstand er tillatt for enhver. Det kan bare settes klart definerte grenser for denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelser». I NOU 1999: 27 «Ytringsfrihet bør finde sted» punkt 10.3.4. s. 244-245 er det nærmere definert hva slags ytringer det er tale om. Se også Dokument 12:15 (2011-2012), Innst. 185 S (2013-2014), Sak nr. 6 (13. mai 2014). Det var foreslått at religion skulle inntas i grunnloven § 100 tredje ledd, men det ble nedstemt. Utfra debatten fremgår det at flertallet alt anså det dekket av ordlyden og følgelig at endringen var overflødig: Se også HR-2020-184-A avs. 23-24. Eksempler på humoristiske ytringer som har sterk ytringsfrihetsbeskyttelse er politisk satire eller ytringer som har et skråblikk på samfunnet.

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) har gjentatte ganger omtalt ytringsfrihetens betydning for både individ og samfunn – og at denne rettigheten derfor også beskytter ytringer som sjokkerer, fornærmer og forstyrrer oss. Satire, ironi og karikaturer er normalt laget for å provosere og skape debatt. Domstolen har skrevet at de som lager, fremfører, distribuerer eller stiller ut kunst, bidrar til utveksling av ideer og meninger som er avgjørende for et demokratisk samfunn.3Se f.eks. Vereinigung Bildender Künstler v. Østerrike (68354/01) avs. 26 med videre henvisning.

Tolkning av humor

Hvilken beskyttelse en ytring har mot inngrep fra myndighetene, avhenger av hvordan den skal forstås etter å ha blitt tolket. En ytring kan forstås på ulikt vist av ulike personer. Debatten om bruk av såkalt «blackface» i Stovnerrevyen for et par år tilbake illustrerer dette.4Se bl.a. Leter vi etter rasisme? – VG og Kunnskapsløs respons til Stovner-elevene – VG. Bakgrunnen for debatten var at en hvit skuespiller, som skulle portrettere en polititjenesteperson som skulle skape gode relasjoner til minoritetsungdommen, hadde malt seg svart i ansiktet og brukte lokal slang for å få innpass blant elevene. Det oppstod en debatt om hvordan bruk av blackface i den konkrete settingen skulle forstås.

I menneskelige relasjoner forstås ord eller handlinger sjeldent i et vakuum. Ordene vi bruker, men også intensjon, form og kontekst er sentrale momenter når vi tolker hverandres ytringer. Ved vurderingen av om en ytring skal resultere i erstatnings- eller straffeansvar, legges normalt en objektiv fortolkning av ytringen til grunn. Det innebærer at verken hva den som ytret seg mente eller hvordan den konkrete mottakeren oppfattet ytringen er avgjørende.5Det avgjørende er hvordan en alminnelig tilhører ville oppfattet ytringen ut fra sammenhengen den ble fremsatt i, se f.eks. HR-2020-184 A avs. 29-30 om strl. § 185.

Som annen kunst, er humor ofte nettopp preget av mange tolkningsmuligheter. Et eksempel er Charlie Hebdos karikaturtegning av Meghan Markle, hvor dronningen av England satt med kneet på halsen til hertuginnen.  På tegningen var også teksten «Hvorfor forlot Meghan Buckingham?» og med en snakkeboble fra Markle som sier «Fordi jeg ikke fikk puste lenger». Karikaturen kan både tolkes som kritikk mot rasistiske holdninger i kongehuset eller som kritikk mot hertuginnen for å ha inntatt en overdreven offerrolle. Fordi virkemidler som ironi, tvetydighet, karikering og overdrivelser gjør at humor kan tolkes på mange måter, kan det tidvis være vanskelig å utlede ett klart meningsinnhold av humoristiske ytringer.

Grenseløs humor?

Men er forsvaret «jeg bare tulla» alltid et frikort i tilfeller der ytringer tolkes som truende eller hatefulle? Svaret er nei. Komikere og kunstnere kan, som alle andre, måtte stå til ansvar for ytringene sine i etterkant av at de har blitt fremført.6Grunnloven § 100 fjerde ledd oppstiller et nærmest absolutt forbud mot forhåndssensur av ytringer. Bestemmelsen lyder « Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes med mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk utenfor anstalter». Det kan enten være i form av rettslig ansvar eller i form av kritikk for dårlig eller feilslått humor. For at statens myndigheter skal kunne gjøre et rettslig inngrep i ytringsfriheten – enten med straff eller erstatning – må tre vilkår være oppfylt.7Jf. Grunnloven § 100 andre og tredje ledd, EMK artikkel 10 nr. 2 og SP artikkel 19 nr. 3. Vilkårene varierer noe, men kan sammenfattes som en vurdering av om inngrepet har tilstrekkelig rettslig grunnlag, at det er nødvendig for å ivareta et tungtveiende hensyn og at det er forholdsmessig. Forholdsmessighetsvurderingen fordrer en konkret helhetsvurdering, der ytringsfrihetens generelle begrunnelser samtidig må tas i betraktning. Fordi humoristiske og kunstneriske ytringer ligger så nært ytringsfrihetens kjerne skal det en god del til for å gripe inn i slike ytringer.8Vereinigung Bildender Künstler v. Østerrike avs 33. Se også Kuliś og Różycki v. Polen (27209/03) særlig avs. 40. I sistnevnte sak kom EMD til at det forelå en krenkelse av art. 10. Saken hadde sin bakgrunn i et sivilt søksmål rettet mot en satirisk tegneserie om potetgullmerke. Se også Eon v. Frankrike (26118/10) avs. 60 med videre henvisninger.

Det finnes få, om noen, saker som har nådd det norske rettsapparat som gjelder humoristiske ytringer.9Se imidlertid TSALT-2018-159702 som gjaldt en tiltalt som ble dømt for å ha fremsatt hatefulle ytringer mot samer, men hvor forsvareren viste til et lydklipp hvor Atle Antonsen harselerte med samer i et humorprogram. Tingretten skrev om dette at «Slik retten forstår forsvarer, er det gjort gjeldende at tiltaltes ytringer må anses vernet av ytringsfriheten fordi Antonsen i radioprogrammet fremsatte lignende ytringer. Denne anførselen kan ikke føre frem. Som nevnt ovenfor er det sentralt hvilken sammenheng ytringen er fremsatt. Kommisjonen var et relativt kjent humorprogram som gikk på den nå nedlagte radiokanalen Kanal 24. Etter rettens syn må det være større rom for å fremsette slike ytringer i et humorprogram. Retten bemerker for øvrig at deler av utsagnene Antonsen formidlet senere ble skrevet som et innlegg til en nettdebatt i Harstad Tidende. Avisen ble senere felt i Pressens faglige utvalg for ikke å ha slettet innlegget». Pressens faglige utvalg (PFU) har imidlertid behandlet flere saker som har handlet om humorinnslag og spørsmål om Vær Varsom-plakaten er brutt.10Mona Levin og Lars-Toralf Utnes Storstrand mot NRK PFU-sak 150/19, se 150/19 – Presse.no Terskelen for å bli felt i PFU er lavere enn for å bli dømt for ulovlige ytringer i domstolene. PFU skal vurdere om den som er klaget inn har fulgt reglene for god presseetikk etter Vær Varsom-plakaten, men ikke om innslag er vellykkede, eller om dette er god eller dårlig humor. Utvalget har i sakene vektet hensynet til berørte grupper opp mot hensynet til ytringsfrihet.

EMD har behandlet flere saker hvor det har vært personer har blitt ilagt en reaksjon fra myndighetene for det de hevder var humor. Et eksempel på en sak fra EMD om påstand om uforholdsmessig inngrep i ytringsfriheten er M’Bala M’Bala v. Frankrike. Saken gjaldt den franske komikeren M’Bala som ble straffedømt for offentlig å ha forhånet jøder på et show. Han hadde uttalt at showet, av en anmelder, var omtalt som «den største antisemittiske samlingen siden andre verdenskrig», og at han derfor hadde forbedringspotensial. Han inviterte en kjent holocaustfornekter på scenen og ga ham en pris. Prisen ble utdelt av en skuespiller ikledd tilsvarende klær som de klærne jødene ble pålagt å bruke under krigen. Om tolkningsprinsippene henviste domstolen til en tidligere storkammeravgjørelse, og gjentok at i relasjon til EMK artikkel 10, må nedsettende ytringer vurderes i lys av både omstendighetene og konteksten de er fremsatt i.11M’Bala M’Bala v. Frankrike (25239/13)  avsnitt 37. EMD la til grunn at M’Bala gjennom sketsjen hadde hyllet holocaustfornekteren og gitt ham en taleplattform. Konklusjonen var at han ikke hadde beskyttelse etter EMK artikkel 10 jf. 17. Klagen ble derfor avvist.

En annen sak er en sak fra 2019 mot Romania.12Marina v. Romania. (50469/14) (Dommen er kun tilgjengelig på fransk.)  Sakens bakgrunn var at radiovertene i et humorprogram hadde lest opp og kommentert et brev de hadde mottatt. Brevet omhandlet en kvinne, og det het i brevet at kvinnen gjentatte ganger hadde vært utro mot mannen sin. Kvinnen ble av radiovertene nevnt ved navn. Spørsmålet i saken var om kvinnens rett til privatliv etter EMK artikkel 8 var krenket. Retten til privatliv kan ofte stå i et spenningsforhold til ytringsfriheten. Vurderingen av retten til privatliv satt opp mot retten til ytringsfriheten handler om å avveie to menneskerettigheter mot hverandre. EMD har lagt til grunn at det må treffes en rimelig balanse («fair balance») mellom de to rettighetene. I saken om kvinnen og radioprogrammet fant EMD etter en konkret vurdering at det forelå en krenkelse av den omtalte kvinnens rett til privatliv.

Humorens verdi i det store bildet

Selv om resultatet i sistnevnte sak har blitt akseptert, har EMD blitt kritisert for sin håndtering av humoristisk materiale i saken fordi domstolen gikk for mye inn i de konkrete ytringene, og ikke la nok vekt på at humor og satire kan bidra til debatter av generell interesse selv om ytringen ikke dirkete gjelder politiske, historiske eller vitenskapelige tema.13Irony in Court: Marina v. Romania | Strasbourg Observers Se f.eks. også Sousa Goucha v. Portugal (70434/12) avs. 51-55 hvor EMD argumenterer etter disse linjene. Det kan hevdes at personer som ytrer seg humoristisk trenger et visst spillerom for også å kunne bomme på spøker for nettopp å kunne levere satire. Hvis man i for stor grad reagerer rettslig, vil rommet for eksperimentell humor og satire bli mindre og kunne resultere i at også lovlige og morsomme ytringer holdes tilbake for mye. Det vil kunne ha en nedkjølende effekt på ytringsfriheten. Derfor bør det være en ganske rommelig margin for feilslått og dårlig humor – også for humor som ikke har den åpenbare politiske brodden og maktkritikkdimensjonen, slik som karikaturtegninger. For i det store bildet er humor viktig både for enkeltmennesket og samfunnet.

Gratulerer med FNs internasjonale urfolksdag!

I dag markeres FNs internasjonale urfolksdag verden over. Formålet med dagen er å sette fokus på urfolks rettigheter.

I Norge er samene urfolk og nyter et særlig vern etter Grunnloven § 108, som fastslår at: «Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.» Dette grunnlovsvernet kom i kjølvannet av Alta-saken på begynnelsen av 1980-tallet, og er i høy grad basert på det menneskerettslige minoritetsvernet etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27. Samene i Norge omfattes også av ILO-konvensjon 169 om urfolks rettigheter.

Offentlighetens kunst

Kronikk av Anine Kierulf, spesialrådgiver i NIM og førsteamanuensis ved UIO. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 10. juli 2021.

Balansekunstverket «trygghet og frihet» har arbeidstittelen rettsstatlig demokrati.

Nylig skrev 15 kunstnerorganisasjoner under på et kritisk opprop mot Ytringsfrihetskommisjonen. I et innspillsmøte om kunstnerisk ytringsfrihet hadde kommisjonen blant 11 stemmer invitert «Sløseriombudsmannen». Det gjorde at to inviterte kunstnere trakk seg fra møtet, og et medlem trakk seg fra kommisjonen.

Profilen Sløseriombudsmannen, nå kjent som Are Søberg, facebookraljerer over offentlig pengebruk på alt fra store regjeringskvartaler til små, statsstøttede kunstnere. Det siste har generert ugreie ytringer mot kunstnere. De fremholder derfor ombudets ytringer som en trussel mot deres kunstneriske frihet.

Et stikkord i tumultene er trygghet. Ombudets opptreden skaper en utrygg situasjon for utsatte kunstnere. Det hindrer dem i å nyte godt av den samme friheten som ytringsfrihetsforkjemperne er så opptatt av at alle må ha.

Dette har ført til raljering med trygghetsappellen. Men er den noe å le av?

Mennesker trenger både trygghet og frihet. Våre demokratiske rettsstater beror på en ganske finstemt avveining av disse to nødvendige, tidvis helt motstridende, men gjensidig avhengige størrelsene.

Vår naturlige tilbøyelighet er kanskje alles kamp mot alle. Uten stat, kaos. Først med freden i Westfalen i 1648 ble blodige religionskriger erstattet av suverene stater – man ble enige om å være uenige. Kirken klippet sine teologiske klør til fordel for statens politiske, på den betingelse at denne nye makten var bundet og begrenset. Gjennom en temmet statsmakt kunne borgernes frirom ivaretas.

Vi temmet maktstaten ved å vedta grenser som fastslo og begrenset makten. Og frihetene, slik at de ikke slo hverandre i hjel. Gjennom lover, på en åpen og forutberegnelig måte. Som ikke begrenset frirommet vi hadde igjen mer enn det som var nødvendig for at vi også skulle være trygge.

Rettsstaten forutsetter maktstaten. Det frihetsrom borgerne bevarte, beror nettopp på statens suverene, rettsbundne makt til å trygge borgerne. Skulle borgerne ha frihet til alt, ville de lett gå i strupen på hverandre. Uten en sterk stat med maktmonopol som garantist både for friheten og tryggheten, ville ingen av delene kunne realiseres.

Fremdeles kan det gå hardt for seg når frihetene, her ytringsfriheten, utøves. Og fordi vi vet at vi kan gi hverandre så hard og urimelig motbør sosialt, som er egnet til å få oss til å holde kjeft snarere enn å mene eller skape noe som helst, er det helt avgjørende at vi har staten i ryggen når vi ytrer oss. Jo smalere og rarere vi er, jo mer utsatte er vi, og jo viktigere er det at staten trygger frihetsutøvelsen vår. Staten passer også på den tryggheten vi demokratisk har vedtatt at vi må ha – mot trusler, voldsoppfordringer, hatefulle ytringer og grov sjikane. Og gjennom tilskudd også til upopulær kunst og kultur.

Men heller ikke lengre. Her ute i «den ville offentlighet» – utenfor de sakslutrede eller statsstøttede deloffentlighetene vi som arbeidskamerater, likesinnede eller kunstnere ellers er i – her ute må vi klare oss selv.

Det er fint om vi stort sett er greie med hverandre også her. En ny undersøkelse i Fritt Ords monitorprosjekt viser imidlertid at en stor andel kunstnere tar få eller ingen hensyn til om kunsten de skaper er uanstendig, provoserende eller støter religiøse følelser. Om den skaper utrygghet for andre. Det er akkurat som det skal være, for kunsten må være fri. Og slik hensynsløshet i kritikk av kunsten eller andre samfunnsspørsmål må det være rom for om også andre ytringer skal være fri. Om demokratiet, i form av et folkestyre der alle stemmer har krav på samme frihet, skal være reelt.

En grunn til dette, som er særlig relevant i kunsten, er at ytringers virkning i verden er vanskelig å forutse. De skikkelig provoserende kan vise seg å føre til noe bra, fordi noen får nye innsikter eller mobiliserer mot dem. Og de velmente til noe, tja, i alle fall annet også, enn det deres avsendere kanskje hadde håpet. Har oppropet om ikke å slippe til Sløseriombudsmannen ført til mer trygghet? Det har i alle fall gjort langt flere oppmerksomme og nysgjerrige på fyren. Og at Søberg nå har fått fast spalte i Nettavisen. Det er jo litt av en kunst.

Fem saker mot Norge avgjort i EMD

Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) offentliggjorde i dag, 1. juli 2021, fem saker mot Norge. Alle de fem sakene gjaldt barnevern. Norge ble felt i tre og frifunnet i to av sakene.

I domfellelsene fant EMD brudd på artikkel 8 om retten til privat- og familieliv. Sakene gjaldt samværsrestriksjoner etter omsorgsovertakelse (K.E and A.K v.Norway og F.Z v. Norway og R.O v. Norway). Domstolen fant at målet om tilbakeføring av barna til de biologiske foreldrene ikke var oppfylt. Norge ble ikke domfelt for selve omsorgsovertakelsen.

I de to frifinnelsene sa domstolen at det til tross for lavt samvær etter omsorgsovertakelse åpenbart ikke forelå brudd på artikkel 8.

Norge og barnevernssakene – tall

De siste årene har Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) tatt inn 39 norske barnevernssaker til behandling.

Norge er per 1. juli 2021 domfelt i 11 av disse. I 6 av de 39 sakene er det enten ikke funnet menneskerettighetsbrudd eller sakene hadde prosessuelle mangler. Resten av sakene har ennå ikke vært til behandling av EMD.

Sakene har noen fellestrekk. De vedtakene som har blitt påklaget til EMD gjelder tvangstiltak fra barnevernets side. Vedtakene er i de fleste sakene begrunnet i mangler ved foreldrenes omsorgsevne, og sakene gjelder forholdsvis små barn. I de fleste av sakene er det ikke selve omsorgsovertakelsen som er gjenstand for prøving, og det er i hovedsak heller ikke omsorgsovertakelsen som danner grunnlag for kritikk fra EMDs side. Kritikken dreier seg stort sett om begrensninger i samvær mellom foreldre og barn, og om adopsjon, slik at målsettingen om gjenforening mellom foreldre og barn er blitt vanskeliggjort.

I 2020 mottok EMD 99 klager mot Norge. 92 av disse ble ikke sluppet inn til realitetsbehandling.

Totalt har det vært avsagt 55 dommer mot Norge siden tilslutningen til domstolen i 1959.

Les mer om tidligere klagesaker mot Norge i NIMs rapport «Hvorfor dømmes Norge i EMD? En statusrapport om barnevernsfeltet», utgitt i desember 2020.

 

Gikk du glipp av NIMs klimaseminar kan du se det her

Webinaret om staters menneskerettslige forpliktelser til å avverge farlige klimaendringer fra 29. juni er nå tilgjengelig i opptak.

Seminaret er på engelsk.

Åpningstale ved Françoise Tulkens, tidligere vise-president ved Den europeiske menneskerettsdomstol (fransk). Oversettelse til engelsk tilgjengelig i opptaket over.

Fullt program for seminaret (engelsk).

Innspill til FNs barnekomité i forbindelse med komiteens diskusjonsdag om barn i alternativ omsorg

NIM-B-2021-013
Submission Alternative Care CRC_NHRI_Norway (pdf) 240.94 KB

NIM har sendt et innspill til FNs barnekomité i forbindelse med komiteens planlagte generelle diskusjonsdag om barn i alternativ omsorg. NIM viser til utviklingen i rettspraksis fra EMD om barnevern, og tar også opp spørsmål om omsorgssituasjonen for enslige mindreårige asylsøkere og politiets bruk av makt overfor barn når politiet bistår barnevernet.