Barns rett til beskyttelse mot vold, overgrep og omsorgssvikt

NIM-R-2022-004

Om denne rapporten

Denne rapporten handler om de menneskerettslige rammene for barns rett til vern mot vold, overgrep og omsorgssvikt.

Vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn er et alvorlig samfunnsproblem og har store konsekvenser for barna som utsettes for dette. Selv om vold og overgrep oftest begås mellom privatpersoner, er det likevel myndighetenes ansvar å forebygge og bekjempe dette. Derfor er det også et menneskerettighetsproblem. Statens myndigheter er forpliktet etter en rekke menneskerettighetsbestemmelser til å beskytte barn mot vold, overgrep og omsorgssvikt, og til å bistå og følge opp de barna som utsettes for dette. Dette rettsområdet har også hatt stor rettslig utvikling, i takt med endrede samfunnsnormer. Dette innebærer at en del handlinger som ble ansett som akseptable for noen tiår siden, som vold i oppdragelsesøyemed, nå er omfattet av det som myndighetene skal verne barnet mot. Norske myndigheter har også vedtatt nye konvensjoner som forplikter til å beskytte kvinner og barn mot seksuelt misbruk.

Formålet med denne rapporten er derfor å gi en oppdatert og felles oversikt over det menneskerettslige rammeverket for myndighetenes plikt til å beskytte barn mot vold, overgrep og omsorgssvikt, samt å sette dette menneskerettighetsansvaret på dagsordenen. Rapporten er skrevet særlig med henblikk på de rettslige forpliktelsene og med bruk av alminnelig juridisk metode, der en viktig målgruppe er andre rettsandvendere. Likevel vil rapporten kunne veilede alle som jobber med, eller på annen måte har interesse for barns menneskerettslige vern mot vold, overgrep og omsorgssvikt.

Akademiske ytringer i teori og praksis

Kronikk av Anine Kierulf, spesialrådgiver i NIM og førsteamanuensis ved UIO. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 1. april 2022.

Vi gir mange dult i retning bedre og klokere kultur, men utviklingen må skje i akademia selv.

Etter et halvt års arbeid, leverte vi onsdag en utredning om akademisk ytringsfrihet til forsknings- og høyrere utdanningsminister Ola Borten Moe.

Etter Grunnloven § 100, 6. ledd skal myndighetene «legge til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale». Noen må bidra til den opplysningen, og ikke bare innad i akademia. Akademikere skal etter loven ikke bare forske og undervise, men også formidle – ut til samfunnet. De skal oversette fra fag til folk. Og fra folk til fag: Akademikere som forstår og forholder seg til samfunnet rundt seg gjennom kunnskapsbasert interaksjon gjør både offentligheten og akademia mer opplyst.

Et sentralt budskap i utredningen – undertittelen, faktisk – er at «god ytringskultur må bygges nedenfra, hver dag». Mens vi har utredet, har mange bygget i praksis:

Sosiolog Arve Hjelset skisserte fem trusler mot den akademiske ytringsfrihet, fra politisk og kommersiell overstyring, via omdømmetenkning, til ubehaget ved å ytre seg om kontroversielle forskningstemaer. Forfatter Ingerid Straume etterlyste den frie, offentlige intellektuelle, som spiller en nøkkelrolle i et politisk demokrati. Professor Morten Holmboe pekte på et viktig spørsmål utvalget ikke har kunnet behandle, nemlig hvilke kildevernregler som gjelder for forskere. Biologiprofessor Kristian Gundersen trakk frem terror, straff, avskjed, bannlysing, hets som trusler mot den akademiske ytringsfriheten, men mener straffeloven § 185 om hatefulle ytringer ikke er blant dem Det var idehistoriker Carl Muller Frøland uenig i. Gjennom hele høsten ble Cecile Hellestveits problematisering av internasjonalisering i akademia diskutert fra diverse vinkler, i diverse kanaler. Morgenbladets Marit Slotnæs skrev at det akademiske ytringsrommet har krympet det siste tiåret, at det å være kritisk til internasjonalisering i akademia ikke er rasisme og at akademisk engstelighet virkelig er et problem. Professor i statsvitenskap Tore Wig avviste hele formidlingskrisen, han mente samfunnsdebatten formelig renner over av formidlingskåte norske forskere.  Fagdirektør Vidar Strømme skrev om tofrontskrigen akademikere står i, mellom økt byråkratisering og krenkelseskultur. Akademikere kan bli bedre på å erkjenne feil og vise større nysgjerrighet for hverandres meninger, skrev professor Hilde Gunn Slottemo. Forsker Thorgeir Kolshus og rektor Klaus Mohn ved Universitet i Stavanger forklarte at når takhøyden i ytringsrommet går ned, og terskelen for deltakelse opp, overlater vi debattscenen til folk med sterkere engasjement enn underbygning. Til og med danske tilstander har det vært plass til. Grete Brochmann viste til at alt ikke var bedre før. Snarere tvert om: De overtramp som nå skjer, kommer fort på den offentlige agenda, og utsettes for betydelig meningsbrytning.

Kanskje var utvalget vårt overflødig? Problembeskrivelser er avgjørende. Men noen må komme opp med noen løsningsforslag også. Det har vi prøvd. Noen «harde»: Lovendringer som tydeliggjør institusjonenes ansvar for å gi rom for, og trening i formidling. Og styringsverktøy som stiller krav – og knytter penger – også til dette arbeidsoppdraget.

De fleste innspillene vi har fått, tilsier imidlertid at kultur og klok ledelse er vel så viktig som lover og finansiell støtte. Vi gir mange dult i retning bedre og klokere kultur, men utviklingen må skje i akademia selv. Institusjonene må synliggjøre at akademisk ytringsfrihet og aktiv deltakelse i det åpne ordskiftet er en selvsagt del av universitetsoppdraget. De må reflektere over omdømmetenkningens nedsider. Etablere systemer som ivaretar forskere som «må stå i stormen», og trene alt fra studenter til rektorer i hvorfor formidling er viktig, og hvordan den kan utøves på måter som bidrar til modig sannhetssøken snarere enn selvsensur.

Ytringsklimaet blir uansett ikke bedre enn det den enkelte hele tiden gjør det. Mange bidrar heldigvis godt til dette. Langt flere kunne vært nevnt enn dem i denne teksten. De er ikke glemt, de understreker bare poenget: Hvis sykdommen er svak formidlingskultur, er åpen, kunnskapsbasert meningsbrytning i praksis den beste medisin.

NIMs rapport om SP artikkel 27 og oppfølging av Fosen-dommen

NIM-B-2022-010
NIM-rapport om SP artikkel 27 og oppfølging av Fosen-dommen (pdf) 234.23 KB

NIM sendte 1. april 2022 et brev til Olje- og energidepartementet, dels for å gi en nærmere presentasjon av rapporten «Menneskerettslig vern mot inngrep i samiske bruksområder» og dels for å uttrykke noen synspunkter på betydningen av Fosen-dommen i et menneskerettslig perspektiv. Blant annet fremheves at det i forlengelsen av Fosen-dommen er et pågående menneskerettighetsbrudd for reineierne på Fosen, og at myndighetene har en menneskerettslig reparasjonsplikt.

NIMs årsmelding for 2021

DOK6-2021-2022

NIMs årsmelding for 2021 (Dokument 6 2021–2022) ble 29. mars overlevert Stortinget ved første visepresident Svein Harberg.

Les årsmeldingen for 2021 på nett her.

Formålet med årsmeldingen er å gi stortingsrepresentantene en god oversikt over utviklingen av menneskerettighetene i Norge. Den peker på områder hvor NIM mener det er utfordringer som Stortinget bør være særlig oppmerksom på. Også 2021 har vært et pandemiår. Koronahåndteringen har tydelig vist betydningen av at det gjøres gode menneskerettsvurderinger fra både statlige og kommunale myndigheter når det iverksettes tiltak som griper inn i menneskerettigheter.

I årets årsmelding fremmer NIM fem anbefalinger til Stortinget. Anbefalingen omhandler:

  • soningsdyktighet, isolasjon og tvangsbruk i fengsel
  • klima og menneskerettigheter
  • enslige mindreårige asylsøkeres omsorgstilbud
  • urfolks vern mot naturinngrep
  • menneskerettigheter og ny teknologi

I årsmeldingen gir NIM ellers en oversikt over institusjonens eget arbeid, blant annet om arrangementer, rapporter og høringsuttalelser som ble produsert i 2021. Årsmeldingen gir også en oversikt over sentrale menneskerettslige utviklingstrekk, og en oversikt over saker med betydning for menneskerettighetssituasjonen i Norge fra Høyesterett, EMD og FN-systemet.

Isolasjon i fengsel

Innsatte har menneskerettigheter på lik linje med alle andre, og overdreven bruk av isolasjon kan bryte med menneskerettighetene. NIM og Sivilombudet mener det haster å bedre innsattes soningsforhold. Det har vi ment lenge.

I denne filmen forteller NIMs direktør Adele Matheson Mestad og sivilombud Hanne Harlem om årsakene til isolasjon og hvorfor det er en menneskerettighetsutfordring. I tillegg forteller Johan Lothe om hvordan det er å være isolert, og Kriminalomsorgdirektoratets direktør Lise Sannerud forteller om direktoratets arbeid.

Les også artikkelen «Isolasjon i fengsel«.

Isolasjon i fengsel

Innsatte i fengsel har i utgangspunktet samme menneskerettigheter som alle andre. Det følger av Grunnloven § 93 annet ledd at ingen må utsettes for tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Tilsvarende forbud følger av både Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), FNs konvensjon mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (torturkonvensjonen) og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Etter EMK artikkel 8 har dessuten enhver rett til respekt for sitt privat- og familieliv. Dette omfatter retten til å danne relasjoner med andre.

Personer som er fengslet er underlagt myndighetenes fulle kontroll, og er derfor særlig sårbare for å bli utsatt for umenneskelig eller nedverdigende behandling. Det er velkjent at isolasjon kan være skadelig og gi både fysiske og psykiske skader. Langvarig isolasjon kan etter omstendighetene utgjøre et brudd på dette forbudet. Etter FNs minimumsregler for behandling av innsatte (Mandelareglene) skal isolasjon forstås som innlåsing på celle i 22 timer i døgnet eller mer, uavhengig av årsaken til dette. Den europeiske torturforebyggingskomitéen (CPT) har anbefalt at innsatte minst bør ha rett til åtte timer utenfor cella hver dag, og drive med meningsfull aktivitet. Isolasjon kan også være et hinder fra innsattes rett til å ha fellesskap med andre etter EMK artikkel 8.

Norge har over flere år fått kritikk for bruken av isolasjon i fengsler, blant annet fra NIM, Sivilombudet og CPT. Sivilombudet har i sin særskilte melding til Stortinget om isolasjon i 2019 dokumentert alvorlige utfordringer knyttet til isolasjon i norske fengsler. Blant annet er manglende nasjonale minstestandarder for fellesskap, begrenset aktivitetstilbud og fengselsavdelinger trukket frem som hovedårsaker.

Etter NIMs syn bør ikke fengslenes ressurs- eller bemanningssituasjon kunne begrunne et så tyngende inngrep som isolasjon. Heller ikke bygningsmessige forhold bør medføre at innsatte sitter isolert. NIM anbefalte derfor i årsmeldingen for 2020 at det skulle lovfestes rett til minimum åtte timers meningsfull aktivitet utenfor cellen per dag. Dette ville vært i tråd med anbefalingene fra CPT.

NIM har i samarbeid med Sivilombudet laget en film om isolasjon i fengsel. Se filmen her:

Ny teknologi og menneskerettigheter

NIM-R-2022-003

Den digitale omveltingen tegner til å bli en av de mest dramatiske samfunnsendringene i menneskehetens historie. Ny teknologi åpner blant annet opp for helt nye former for samkvem, styring, formidling og kommunikasjon, og gir myndighetene store muligheter til å forbedre måten menneskerettighetene sikres på. Men det er også faretegn. FNs kommissær for menneskerettigheter advarte i fjor om at ny teknologi kan få svært negative følger dersom den rulles ut uten hensyn til hvordan den påvirker menneskerettighetene. NIMs seneste rapport, «Ny teknologi og menneskerettigheter», gir et overblikk over de viktigste menneskerettslige utfordringene som oppstår når teknologiutviklingen gir maskinene en stadig mer sentral plass i styring og forvaltning av det norske samfunnet.

Les here rapporten «Ny teknologi og menneskerettigheter» her.

Ytterligere innspill til representantforslag 56 S (2021-2022)

NIM-B-2022-009
Ytterligere innspill til representantforslag 56 S fra NIM (pdf) 265.47 KB

NIM har sendt et nytt innspill til Stortinget i forbindelse med behandlingen av forslaget om å gi barn klagerett til FN. NIM mener at saken burde vært bedre opplyst, og ber Stortinget vurdere å be regjeringen utrede spørsmålet nærmere.

Russland og Den europeiske menneskerettsdomstolen

Den 15. mars 2022 ble Russland ekskludert fra Europarådet grunnet krigen i Ukraina. Russland meddelte samme dag at de ville trekke seg fra Europarådet og Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Det har vært usikkert hva dette vil bety for pågående saker i EMD.

I resolusjon av 22. mars 2022 har EMD besluttet at domstolen kan behandle saker mot Russland frem til og med 16 september 2022. Dette er fordi Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 58 gir en seks måneders oppsigelsestid for fratredelse fra domstolen. EMD har uttalt at de også anser seg kompetente til å behandle saker mot Russland der den påståtte krenkelsen av menneskerettighetene har funnet sted frem til og med denne datoen.

Les hele resolusjonen fra EMD her.

I forbindelse med krigen mot Ukraina har EMD avsagt flere midlertidige forføyninger mot Russland. En midlertidig forføyning er en rask og midlertidig avgjørelse i et omstridt rettsforhold.

Den første saken gjaldt en klage fra Ukrainas myndigheter. I denne forføyningen ba EMD om at Russland umiddelbart skulle avstå fra militære angrep på sivile og sivile mål, og om at de skulle ivareta sikkerheten til medisinsk personell og medisinske institusjoner.

EMD har videre mottatt en rekke klager fra individer, blant annet fra personer som frykter for sitt liv grunnet angrepene, og som ikke har tilgang til mat, helsetjenester, vann og elektrisitet. Mange har behov for humanitær assistanse og evakuering. EMD uttalte i denne forbindelse at Russland etter EMK artikkel 2, 3 og 8 må sikre slike personer uhindret tilgang til evakueringsruter, helsehjelp, mat og andre essensielle varer, i tillegg til uhindret tilgang for humanitær bistand og fri bevegelse for humanitært personell.

Les hele uttalelsen fra EMD her.

Videre har EMD beordret stans i blokkeringen og avviklingen av frie medier i Russland, herunder avisen Novaja Gazeta. Novaja Gazeta er en av få regimekritiske medier i Russland. Russland har siden invasjonen hatt sterk regulering av medier for å blokkere kritiske stemmer. Grunnleggeren av avisen, Dmitrij Muratov, vant i fjor nobels fredspris, og han var også part i klagen for EMD som ledet til avgjørelsen.

Les mer om avgjørelsen her.

Les mer om fredsprisen her.

Selv om det er tvilsomt om Russland vil lytte til disse avgjørelsene, sender de et signal om hvordan EMD ser på situasjonen som utspiller seg i Ukraina. Ifølge resolusjonen vil EMD sannsynligvis anse seg kompetent til også å avgjøre eventuelle nye klager mot Russland for krenkelser som kan ha funnet sted i tiden frem til 16. september 2022.

Inkorporering av CRPD i norsk rett

NIM-R-2022-002

Regjeringen har sagt at FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) skal inkorporeres i norsk rett. Debatten om når og hvordan dette skal foregå har pågått i lang tid. Det har blant annet vært usikkerhet omkring hvilke følger en inkorporering av konvensjonen kan få for annen lovgivning i Norge. I denne rapporten drøftes spørsmålet om mulig motstrid mellom norsk rett og CRPD med utgangspunkt i en folkerettslig tolkning av konvensjonens artikkel 12 om rettslig handleevne og artikkel 14 om tvungen helsehjelp. En av konklusjonene er at bekymringen for at inkorporering av CRPD vil føre til stor rettsusikkerhet, synes overdreven.

Les hele rapporten «Inkorporering av CRPD i norsk rett – Særlig om CRPD artikkel 12 og 14» her.