Meld. St. 40 (2020-2021) – Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030

NIM-H-2022-001
Høyringsinnspel - Meld. St. 40 (2020-2021) (pdf) 173.11 KB

NIM har sendt inn høringsinnspill til kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget, i forbindelse med høring av Meld. St. 40 (2020-2021) «Mål med mening – Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030». I høringsinnspillet tar NIM opp at vi savner et tydelig skille i meldingen mellom politiske mål og folkerettslige forpliktelser, og etterlyser en forpliktelse til å gjøre menneskerettslige vurderinger i alle relevante politiske tiltak som kan påvirke menneskerettighetene.

Høringen kan du følge på Stortingets nettsider.

 

FNs barnekomité ber om innspill til tolkningskommentar om barns rettigheter, miljø og klima

FNs barnekomité er i gang med å utarbeide en tolkningskommentar (General Comment) om barns rettigheter og miljøet med et spesielt søkelys på klimaendringene. Komiteen tar sikte på å lansere tolkningskommentaren i mars 2023.

Konseptnotatet for tolkningskommentaren er tilgjengelig her.

Egen nettside

Barnekomiteen har laget en nettside for å informere om prosessen frem til dette. Komiteen har lagt opp til en bred og omfattende høringsprosess der barn og andre berørte aktører verden over skal få mulighet til å komme med sine innspill.

Nettsiden finner du på childrightsenvironment.org

For å sikre at barns rett til medvirkning og til å bli hørt, har barnekomiteen i første omgang besluttet å opprette et rådgivende utvalg av barn som skal gi innspill til komiteen. Utvalget vil bestå av 12 barn fra forskjellige regioner i verden og skal sikre at barns perspektiv tas med i tolkningskommentaren. Søknadsfristen for å sitte i utvalget går ut allerede 16. januar 2022. Det er verdt å merke seg at barn må søke sammen med en organisasjon og ikke kan fylle 18 år før slutten av 2022.

Informasjon om utvalget og hvordan man kan søke er tilgjengelig her.

Skjema for å søke finner du her.

Andre innspill

Barnekomiteen har også åpnet for at andre interesserte organisasjoner kan gi innspill gjennom følgende skjema frem til 15 februar 2022.

NIM har over flere år arbeidet med klima og menneskerettigheter, og følger rettsutviklingen – blant annet gjennom stadig flere klimasøksmål – på området tett. I det kommende året vil vi også følge arbeidet med barnekomiteens tolkningskommentar. NIM inviterer berørte aktører til et åpent møte om barns menneskerettigheter og klima og hvordan man kan spille inn til FNs barnekomité 24. januar 2022 kl. 12.15–13.45.

Dersom du eller din organisasjon ønsker å delta, kan dere sende en e-post til hannah.braenden@nhri.no senest innen 17. januar 2022.

Klimasøksmålet går videre til Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg

I dag kom nyheten om at klagen over Høyesteretts avgjørelse i klimasøksmålet (HR-2020-2472-P) er kommunisert til norske myndigheter av Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD). Domstolen har gitt myndighetene frist for å uttale seg innen 13. april 2022.

Dermed er klagen en av svært få saker som slippes inn til behandling av EMD. Av 41,700 klager som ble forelagt domstolen i 2020, ble hele 37,289 avvist.

Klagens bakgrunn

Klagen er sendt inn av seks unge klimaaktivister, Natur og Ungdom og Greenpeace. Klagerne mener deres rett til liv etter Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 2 og rett til fysisk integritet etter artikkel 8 er brutt ved at norske myndigheter åpnet Barentshavet sør og sørøst for oljeutvinning. Dette skyldes at klagerne mener klimagassutslippene utvinningstillatelsene vil kunne føre til utgjør en alvorlig trussel for liv og helse. Saken reiser også spørsmål om de unge klimaaktivistene er indirekte diskriminert ettersom de over deres levetid må bære en uforholdsmessig byrde av skadene klimagassutslippene vil kunne føre til, jfr. EMK artikkel 2, 8 og 14.

Selv om EMD ber norske myndigheter om å svare på klagen, kan den fortsatt bli avvist senere av prosessuelle grunner. Et av spørsmålene i saken er nemlig om klagerne har rettslig interesse til å fremme saken etter EMK artikkel 34, som bestemmer at domstolen bare kan motta klager der klagerne kan hevde å være ofre («victim») for en krenkelse av EMK. Dette er et generelt spørsmål i klimasaker, diskutert av NIM tidligere i intervensjonen i KlimaSeniorinnen mot Sveits og i rapporten «Klima og menneskerettigheter».

Dette er den tredje klimaklagen EMD har sluppet inn til behandling. Sammen med det europeiske nettverket for menneskerettslige institusjoner (ENNHRI), har NIM tidligere intervernet i saken KlimaSeniorinnen mot Sveits. Denne saken gjelder ikke oljeboring, men om Sveits har tilstrekkelig ambisiøse klimamål eller gjør nok for å kutte klimagassutslipp i lys av sine menneskerettslige forpliktelser. Likevel har sakene visse likhetstrekk ettersom de reiser spørsmålet om en stat etter EMK kan holdes ansvarlig for effektene deres klimagassutslipp har for menneskers liv og helse. I intervensjonen kom ENNHRI til at stater er menneskerettslig forpliktet til å beskytte retten til liv og fysisk integritet ved å kutte sine klimagassutslipp. Intervensjonen er tilgjengelig her.

«Impact case»

Nytt er det likevel at EMD åpner for at klimasaken mot Norge kan bli en såkalt «impact case». Dette innebærer at EMD vil kunne prioritere behandlingen av saken. Valget av slike saker skjer ut fra kriterier definert av domstolen i en ny strategi vedtatt i 2021. Særlig viktig er det om saken reiser viktige menneskerettslige spørsmål av generell interesse som enda ikke er vurdert av domstolen eller om saken kan få stor betydning for nasjonale rettssystemer. At EMD åpner for å prioritere saken, tyder på at domstolen vurderer klimaendringene som et viktig menneskerettslig spørsmål det haster å få en avklaring på.

Les mer om klima og menneskerettigheter i NIMs tidligere rapporter.

Forslag om elektronisk kontroll ved brudd på besøksforbud mv.

NIM-H-2021-049
forslag-om-elektronisk kontroll-ved-brudd-pa-besoksforbud (pdf) 312.40 KB

NIM mener at adgang for påtalemyndigheten til å ilegge elektronisk kontroll ved brudd på besøksforbud kan bidra til å oppfylle myndighetenes menneskerettslige forpliktelser til å forebygge vold og overgrep, og til å verne om utsatte personers privat- og familieliv. Samtidig berører forslaget visse spørsmål hva gjelder retten til privatliv, bevegelsesfriheten og uskyldspresumsjonen for den som underlegges slik kontroll. NIMs merknader til høringen har som siktemål at et lovforslaget bygger på en betryggende regulering med tanke på oppfyllelse av menneskerettighetene, både for den som underlegges elektronisk kontroll, og gjennom at det sikrer en effektiv forebygging av straffbare handlinger og vern av fornærmede.

Ved besøksforbud er det etter forslaget påtalemyndigheten som skal ha adgang til å pålegge elektronisk kontroll ved brudd. I dag er det slik at det bare er  i en straffesak der det adgang til å ilegge elektronisk kontroll for å sikre etterlevelse av et kontaktforbud. Behandling av retten i en straffesak gir en vesentlig mer rettssikker behandling. NIM mener at lov og forarbeider bør gi mer presise føringer for når elektronisk kontroll kan være aktuelt, og at prosessen må tilpasses for å ivareta uskyldspresumsjonen. NIM mener også at det bør oppnevnes forsvarer for den som skal underlegges slik kontroll. Videre ba NIM departementet om det også bør være adgang for påtalemyndigheten til å ilegge besøksforbud ved brudd på kontaktforbud ilagt av retten, og ikke bare ved brudd på besøksforbud ilagt av påtalemyndigheten.

Påminnelse: Smitteverntiltak må være i tråd med menneskerettighetene

Med strengere tiltak, nye mutasjoner og vår andre jul med pandemi, står vi igjen med en situasjon hvor ulike smitteverntiltak kan gripe inn i menneskerettigheter.

Staten og kommunene har en menneskerettslig plikt til å yte helsehjelp og sikre retten til liv. Samtidig må myndighetene respektere andre rettigheter og friheter. Under hele pandemien har det oppstått krevende problemstillinger om hva som er nødvendige og forholdsmessige tiltak for å beskytte befolkningens liv og helse, fordi slike tiltak ofte griper inn i andre rettigheter som for eksempel retten til privat- og familieliv og bevegelsesfriheten. Ulike pandemitiltak krever derfor at det gjøres fortløpende menneskerettslige avveininger fra både stat og kommune. Transparente og etterprøvbare menneskerettslige forholdsmessighetsvurderinger er sentralt for å sikre tillit til myndighetenes tiltak, og oppslutning om dem.

Kommuner har en helt sentral rolle i å løse grunnleggende samfunnsoppgaver og i den nasjonale gjennomføringen av menneskerettighetene. I smittevernsarbeidet har kommunene hatt et særlig ansvar. Koronakommisjonsrapporten viser til at ansatte i helse- og omsorgstjenestene, på skolene, i kommunene i statsforvaltningen og andre offentlige og private virksomheter har vist en formidabel omstillingsevne og innsats. Samtidig viser erfaringene fra pandemihåndteringen at mange kommuner har et forbedringspotensial når det gjelder det å sikre tilstrekkelige forholdsmessighetsvurderinger ved tiltak som griper inn i menneskerettigheter. Dette krever blant annet gode vurderinger av fordeler og ulemper ved ulike tiltak, vurderinger av hvorvidt samme effekt kunne vært oppnådd ved mindre inngripende tiltak for å ivareta det menneskerettslige viktige prinsipp om minste inngrep, osv. Uten dette, er det krevende for innbyggerne å vurdere forholdsmessigheten av smitteverntiltakene på en tilfredsstillende måte. NIM har utarbeidet et notat med innspill til kommunenes ivaretakelse av menneskerettigheter ved håndteringen av covid-19-pandemien, og håper denne blir lest av landets kommuner og øvrige myndigheter, nå som nye tiltak vurderes gjennomført.

På våre hjemmesider har vi dessuten en egen temaside hvor vi har samlet våre høringsuttalelser, rapporter, brev og artikler om covid-19 og menneskerettigheter.

Forespørsel om møte med kommunal- og distriktsminister

NIM-B-2021-027
Brev til kommunal- og distriktsminister (pdf) 147.48 KB

NIM har sendt brev til kommunal- og distriksminister Bjørn Arild Gram hvor vi ber om et møte for å overlevere og presentere rapporten «Kommuner og menneskerettigheter» og dens anbefalinger.

Hva betyr menneskerettslig reparasjonsplikt?

I kjølvannet av Høyesteretts avgjørelse i Fosen-saken er det kommet mange synspunkter på hva følgene av dommen bør bli. Dette er et komplisert spørsmål. Både nasjonale og internasjonale regelverk gir enkelte føringer.

Menneskerettslig ansvar

Statens myndigheter har plikt til å sørge for at norsk lovgivning og praksis er i overensstemmelse med menneskerettighetene. Staten må også, gjennom lovgivning og praksis, sikre at private rettssubjekter som for eksempel selskaper opptrer i samsvar med menneskerettighetene.

I dette tilfellet er bestemmelsen som var krenket, SP artikkel 27, inkorporert i norsk lovgivning med forrang. Dette var en del av begrunnelsen for at Høyesterett i dommen fastslo at departementets konsesjons- og ekspropriasjonsvedtak i Fosen-saken var ugyldige.

Høyesterett kom til at de omfattende avbøtende tiltakene lagmannsretten hadde lagt opp til, ikke hindret krenkelse av SP artikkel 27. Høyesterett kom til at SP artikkel 27 ble krenket gjennom tillatelsene til vindkraftverkene på Storheia og Roan. Så lenge krenkelsen ikke er reparert, altså så lenge driften av vindparkene går som før og menneskerettighetsbruddet heller ikke er reparert på andre måter, er krenkelsen pågående.

Høyesterett har ikke sagt noe om hva som bør skje med vindkraftanleggene. Dommen innebærer at saken må tas til videre behandling i departementet. Regjeringen har beklaget at vedtakene krenker reineierne på Fosen sine rettigheter. Men SP gir flere føringer for hva som skal skje når det har inntruffet et brudd på en av bestemmelsene i konvensjonen.

Menneskerettslig reparasjonsplikt

Etter SP artikkel 2 (3) har stater som har krenket konvensjonens rettigheter en plikt til å sørge for «effektive rettsmidler» for å bøte på bruddet. Ifølge denne bestemmelsen er staten forpliktet til å «sikre at enhver, hvis rettigheter og friheter etter denne konvensjon blir krenket, skal ha adgang til effektive rettsmidler, uansett om krenkelsen er foretatt av personer som har handlet i offentlig tjeneste». Denne bestemmelsen kan altså bare krenkes hvis en annen av konvensjonens rettigheter er krenket – den kan ikke krenkes alene.

Menneskerettighetskomiteen har avgitt en generell kommentar om blant annet «effective remedy» og reparasjonsplikten.1General Comment No 31 (CCPR/C/21/Rev.1/Add. 13). Her understrekes det at avslutning av et pågående brudd er en sentral del av denne rettigheten.2« A failure by a State Party to investigate allegations of violations could in and of itself give rise to a separate breach of the Covenant. Cessation of an ongoing violation is an essential element of the right to an effective remedy.». General Comment No 31 (CCPR/C/21/Rev.1/Add. 13), avsn. 15. Videre kan reparasjonsplikten omfatte en rekke ulike tiltak som «restitution, rehabilitation and measures of satisfaction, such as public apologies, public memorials, guarantees of non-repetition and changes in relevant laws and practices,…»3Ibid. Avsn. 16.

I begrepet «effektive rettsmidler» ligger altså mer enn bare tilgang til domstolsapparatet eller andre klageinstanser. FNs menneskerettighetskomité har i flere individklagesaker uttalt at statene har plikt til å yte «full reparation» til individer hvis rettigheter er krenket.

I den såkalte Poma Poma-saken, om en lama-oppdretter i Peru som hadde mistet sitt livsgrunnlag på grunn av brønn-utbygging som førte til at beitene forsvant, fant Menneskerettighetskomiteen at artikkel 27 var krenket, og at artikkel 2 (3) sammen med artikkel 27 var krenket fordi saken ikke slapp inn til domstolsbehandling på grunn av en prosessuell feil staten selv hadde begått.4CCPR/C/95/D/1457/2006, Poma Poma, avsn. 7.5, 7.7 og 7.8.

Saken Corinna Horvath mot Australia gjaldt en dom for erstatning som ikke var blitt håndhevet av myndighetene. Her minnet Menneskerettighetskomiteen om at:

«… under article 2, paragraph 3, States parties are required to make reparation to individuals whose Covenant rights have been violated. Without such reparation the obligation to provide an effective remedy, which is central to the efficacy of article 2, paragraph 3, is not discharged.»5CCPR/C/110/D/1885/2009, Horvath, avsn. 8.5. Dette understrekes også i General Comment No 31, avsn. 16.

I sin vurdering la Menneskerettighetskomiteen blant annet til grunn at myndighetenes prosedyrer for å reparere krenkelsene av artikkel 7, 9 (1) og 17, hadde vist seg å være for ineffektive og den endelige kompensasjonen for utilstrekkelig i forhold til de bruddene saken gjaldt. Komiteen kom til at manglene i håndhevingen og saksgangen utgjorde en krenkelse av artikkel 2 (3) sammen med artikkel 7, 9 (1) og 17.6Ibid. avsn. 8.7 og 8.8.

Reparasjonsplikten oppstår altså etter at en krenkelse av en av rettighetene i SP er blitt konstatert. Det betyr at krenkelsen må repareres og forholdene bringes i samsvar med konvensjonens krav igjen.

Hvilke tiltak som skal til for å oppfylle reparasjonsplikten kan imidlertid variere fra sak til sak. I en sak mot Australia, der FNs menneskerettighetskomité kom til at Australia krenket retten til kulturutøvelse for urfolk fordi de ikke ble beskyttet mot havstigning på grunn av klimaendringer Australia bidrar til, oppsummerte komiteen innholdet i reparasjonsplikten i den saken slik:

«…. the State party is obligated, inter alia, to provide adequate compensation, to the authors for the harm that they have suffered; engage in meaningful consultations with the authors’ communities in order to conduct needs assessments; continue its implementation of measures necessary to secure the communities’ continued safe existence on their respective islands; and monitor and review the effectiveness of the measures implemented and resolve any deficiencies as soon as practicable. The State party is also under an obligation to take steps to prevent similar violations in the future.» 7CCPR/C/135/D/3624/2019, Daniel Billy et al., avsn. 11.

I denne saken var krenkelsen pågående og av en eksistensiell art, gitt at de lavereliggende øyene som urfolket tradisjonelt bor på går tapt meter for meter som følge av menneskeskapte klimaendringer.

Reparasjonsplikten i en situasjon med fortidige eller pågående rettighetsbrudd kan altså oppfylles ved tilbakestille forhold (restitusjon), rehabilitere områder, tilby erstatningsområder å gi adekvat kompensasjon, sørge for meningsfull konsultasjon, iverksette tiltak som er nødvendige for å sikre de berørte individene og deres familiers eksistensgrunnlag, overvåkning og vurderinger av effektiviteten av tiltakene over tid, og utbedring av mangler i tiltakene snarest mulig. Staten er også forpliktet til å ta skritt for å unngå at tilsvarende krenkelser finner sted i fremtiden.

Forslag til ny opplæringslov og endringer i friskolelova

NIM-H-2021-048
NIMs høringsuttalelse - forslag til ny opplæringslov og endringer i friskoleloven (pdf) 365.63 KB

NIM er positive til forslaget om å innføre en generell bestemmelse i den nye opplæringsloven om elevens beste, og at barns rett til medvirkning og til å bli hørt synliggjøres i lovforslaget. NIM har også noen kommentarer til barns klageadgang. I høringssvaret kommer NIM også med noen merknader knyttet til retten til opplæring i og på de samiske språkene, retten til opplæring i kvensk eller finsk, samt retten til opplæring for barn på reise. NIM har også innspill til forslaget om å innføre hjemler for fysiske inngrep mot elever. NIM mener forslaget om å nekte videregående opplæring for barn over 16 år uten gyldig opphold, kan være i strid med prinsippet om barnets beste og diskrimineringsforbudet.

Mulighet for bistand fra NIM i tilknytning til behandling av Dok. 8:50 S (2021-2022)

NIM-B-2021-026
Brev til HOK om Dok 8-50 S (2021-2022) (pdf) 159.31 KB

NIM har sendt brev til helse- og omsorgskomiteen på Stortinget i forbindelse med behandling av representantforslag 50 S (2021-2022). I brevet orienterer NIM om vårt arbeid med ivaretakelse av menneskerettighetene under koronapandemien, og stiller oss disponibel for å gi bistand i tilknytting til representantforslaget.

Brev til helse- og omsorgsdepartementet om behov for presiseringer i regelverket for karantene og isolasjon

NIM-B-2021-025
Behov for presisering i covid-19-forskriften (pdf) 165.32 KB

NIM har sendt brev til helse- og omsorgsdepartementet med vurderinger av behov for klargjøring av vilkår for og unntak fra regler om isolasjon og smittekarantene ved mistanke om varianten omikron i covid-19-forskriften. Henvendelsen er foranlediget av Bergen kommunes lokale beslutning om at alle smittetilfeller skulle behandles som omikron, som kommunen senere gikk tilbake på.