NIMs rapport om SP artikkel 27 og oppfølging av Fosen-dommen

NIM-B-2022-010
NIM-rapport om SP artikkel 27 og oppfølging av Fosen-dommen (pdf) 234.23 KB

NIM sendte 1. april 2022 et brev til Olje- og energidepartementet, dels for å gi en nærmere presentasjon av rapporten «Menneskerettslig vern mot inngrep i samiske bruksområder» og dels for å uttrykke noen synspunkter på betydningen av Fosen-dommen i et menneskerettslig perspektiv. Blant annet fremheves at det i forlengelsen av Fosen-dommen er et pågående menneskerettighetsbrudd for reineierne på Fosen, og at myndighetene har en menneskerettslig reparasjonsplikt.

NIMs årsmelding for 2021

DOK6-2021-2022

NIMs årsmelding for 2021 (Dokument 6 2021–2022) ble 29. mars overlevert Stortinget ved første visepresident Svein Harberg.

Les årsmeldingen for 2021 på nett her.

Formålet med årsmeldingen er å gi stortingsrepresentantene en god oversikt over utviklingen av menneskerettighetene i Norge. Den peker på områder hvor NIM mener det er utfordringer som Stortinget bør være særlig oppmerksom på. Også 2021 har vært et pandemiår. Koronahåndteringen har tydelig vist betydningen av at det gjøres gode menneskerettsvurderinger fra både statlige og kommunale myndigheter når det iverksettes tiltak som griper inn i menneskerettigheter.

I årets årsmelding fremmer NIM fem anbefalinger til Stortinget. Anbefalingen omhandler:

  • soningsdyktighet, isolasjon og tvangsbruk i fengsel
  • klima og menneskerettigheter
  • enslige mindreårige asylsøkeres omsorgstilbud
  • urfolks vern mot naturinngrep
  • menneskerettigheter og ny teknologi

I årsmeldingen gir NIM ellers en oversikt over institusjonens eget arbeid, blant annet om arrangementer, rapporter og høringsuttalelser som ble produsert i 2021. Årsmeldingen gir også en oversikt over sentrale menneskerettslige utviklingstrekk, og en oversikt over saker med betydning for menneskerettighetssituasjonen i Norge fra Høyesterett, EMD og FN-systemet.

Isolasjon i fengsel

Innsatte har menneskerettigheter på lik linje med alle andre, og overdreven bruk av isolasjon kan bryte med menneskerettighetene. NIM og Sivilombudet mener det haster å bedre innsattes soningsforhold. Det har vi ment lenge.

I denne filmen forteller NIMs direktør Adele Matheson Mestad og sivilombud Hanne Harlem om årsakene til isolasjon og hvorfor det er en menneskerettighetsutfordring. I tillegg forteller Johan Lothe om hvordan det er å være isolert, og Kriminalomsorgdirektoratets direktør Lise Sannerud forteller om direktoratets arbeid.

Les også artikkelen «Isolasjon i fengsel«.

Isolasjon i fengsel

Innsatte i fengsel har i utgangspunktet samme menneskerettigheter som alle andre. Det følger av Grunnloven § 93 annet ledd at ingen må utsettes for tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Tilsvarende forbud følger av både Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), FNs konvensjon mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff (torturkonvensjonen) og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Etter EMK artikkel 8 har dessuten enhver rett til respekt for sitt privat- og familieliv. Dette omfatter retten til å danne relasjoner med andre.

Personer som er fengslet er underlagt myndighetenes fulle kontroll, og er derfor særlig sårbare for å bli utsatt for umenneskelig eller nedverdigende behandling. Det er velkjent at isolasjon kan være skadelig og gi både fysiske og psykiske skader. Langvarig isolasjon kan etter omstendighetene utgjøre et brudd på dette forbudet. Etter FNs minimumsregler for behandling av innsatte (Mandelareglene) skal isolasjon forstås som innlåsing på celle i 22 timer i døgnet eller mer, uavhengig av årsaken til dette. Den europeiske torturforebyggingskomitéen (CPT) har anbefalt at innsatte minst bør ha rett til åtte timer utenfor cella hver dag, og drive med meningsfull aktivitet. Isolasjon kan også være et hinder fra innsattes rett til å ha fellesskap med andre etter EMK artikkel 8.

Norge har over flere år fått kritikk for bruken av isolasjon i fengsler, blant annet fra NIM, Sivilombudet og CPT. Sivilombudet har i sin særskilte melding til Stortinget om isolasjon i 2019 dokumentert alvorlige utfordringer knyttet til isolasjon i norske fengsler. Blant annet er manglende nasjonale minstestandarder for fellesskap, begrenset aktivitetstilbud og fengselsavdelinger trukket frem som hovedårsaker.

Etter NIMs syn bør ikke fengslenes ressurs- eller bemanningssituasjon kunne begrunne et så tyngende inngrep som isolasjon. Heller ikke bygningsmessige forhold bør medføre at innsatte sitter isolert. NIM anbefalte derfor i årsmeldingen for 2020 at det skulle lovfestes rett til minimum åtte timers meningsfull aktivitet utenfor cellen per dag. Dette ville vært i tråd med anbefalingene fra CPT.

NIM har i samarbeid med Sivilombudet laget en film om isolasjon i fengsel. Se filmen her:

Ny teknologi og menneskerettigheter

NIM-R-2022-003

Den digitale omveltingen tegner til å bli en av de mest dramatiske samfunnsendringene i menneskehetens historie. Ny teknologi åpner blant annet opp for helt nye former for samkvem, styring, formidling og kommunikasjon, og gir myndighetene store muligheter til å forbedre måten menneskerettighetene sikres på. Men det er også faretegn. FNs kommissær for menneskerettigheter advarte i fjor om at ny teknologi kan få svært negative følger dersom den rulles ut uten hensyn til hvordan den påvirker menneskerettighetene. NIMs seneste rapport, «Ny teknologi og menneskerettigheter», gir et overblikk over de viktigste menneskerettslige utfordringene som oppstår når teknologiutviklingen gir maskinene en stadig mer sentral plass i styring og forvaltning av det norske samfunnet.

Les here rapporten «Ny teknologi og menneskerettigheter» her.

Ytterligere innspill til representantforslag 56 S (2021-2022)

NIM-B-2022-009
Ytterligere innspill til representantforslag 56 S fra NIM (pdf) 265.47 KB

NIM har sendt et nytt innspill til Stortinget i forbindelse med behandlingen av forslaget om å gi barn klagerett til FN. NIM mener at saken burde vært bedre opplyst, og ber Stortinget vurdere å be regjeringen utrede spørsmålet nærmere.

Russland og Den europeiske menneskerettsdomstolen

Den 15. mars 2022 ble Russland ekskludert fra Europarådet grunnet krigen i Ukraina. Russland meddelte samme dag at de ville trekke seg fra Europarådet og Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD). Det har vært usikkert hva dette vil bety for pågående saker i EMD.

I resolusjon av 22. mars 2022 har EMD besluttet at domstolen kan behandle saker mot Russland frem til og med 16 september 2022. Dette er fordi Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 58 gir en seks måneders oppsigelsestid for fratredelse fra domstolen. EMD har uttalt at de også anser seg kompetente til å behandle saker mot Russland der den påståtte krenkelsen av menneskerettighetene har funnet sted frem til og med denne datoen.

Les hele resolusjonen fra EMD her.

I forbindelse med krigen mot Ukraina har EMD avsagt flere midlertidige forføyninger mot Russland. En midlertidig forføyning er en rask og midlertidig avgjørelse i et omstridt rettsforhold.

Den første saken gjaldt en klage fra Ukrainas myndigheter. I denne forføyningen ba EMD om at Russland umiddelbart skulle avstå fra militære angrep på sivile og sivile mål, og om at de skulle ivareta sikkerheten til medisinsk personell og medisinske institusjoner.

EMD har videre mottatt en rekke klager fra individer, blant annet fra personer som frykter for sitt liv grunnet angrepene, og som ikke har tilgang til mat, helsetjenester, vann og elektrisitet. Mange har behov for humanitær assistanse og evakuering. EMD uttalte i denne forbindelse at Russland etter EMK artikkel 2, 3 og 8 må sikre slike personer uhindret tilgang til evakueringsruter, helsehjelp, mat og andre essensielle varer, i tillegg til uhindret tilgang for humanitær bistand og fri bevegelse for humanitært personell.

Les hele uttalelsen fra EMD her.

Videre har EMD beordret stans i blokkeringen og avviklingen av frie medier i Russland, herunder avisen Novaja Gazeta. Novaja Gazeta er en av få regimekritiske medier i Russland. Russland har siden invasjonen hatt sterk regulering av medier for å blokkere kritiske stemmer. Grunnleggeren av avisen, Dmitrij Muratov, vant i fjor nobels fredspris, og han var også part i klagen for EMD som ledet til avgjørelsen.

Les mer om avgjørelsen her.

Les mer om fredsprisen her.

Selv om det er tvilsomt om Russland vil lytte til disse avgjørelsene, sender de et signal om hvordan EMD ser på situasjonen som utspiller seg i Ukraina. Ifølge resolusjonen vil EMD sannsynligvis anse seg kompetent til også å avgjøre eventuelle nye klager mot Russland for krenkelser som kan ha funnet sted i tiden frem til 16. september 2022.

Inkorporering av CRPD i norsk rett

NIM-R-2022-002

Regjeringen har sagt at FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) skal inkorporeres i norsk rett. Debatten om når og hvordan dette skal foregå har pågått i lang tid. Det har blant annet vært usikkerhet omkring hvilke følger en inkorporering av konvensjonen kan få for annen lovgivning i Norge. I denne rapporten drøftes spørsmålet om mulig motstrid mellom norsk rett og CRPD med utgangspunkt i en folkerettslig tolkning av konvensjonens artikkel 12 om rettslig handleevne og artikkel 14 om tvungen helsehjelp. En av konklusjonene er at bekymringen for at inkorporering av CRPD vil føre til stor rettsusikkerhet, synes overdreven.

Les hele rapporten «Inkorporering av CRPD i norsk rett – Særlig om CRPD artikkel 12 og 14» her.

Merknader til utkastet til Norges 9. rapport til FNs torturkomité (CAT)

NIM-H-2022-008
NIM merknader til statens rapportutkast til CAT (pdf) 228.73 KB

Rapportutkast til Norges niende rapportering under FNs torturkonvensjon (CAT). Rapporten svarer på den sakslisten Torturkomitéen har utarbeidet for å høre hvordan anbefalingene fra forrige periode har blitt fulgt opp. NIMs kommentarer fokuserer først og fremst på temaer hvor det er behov for mer informasjon. Det gjelder blant annet rettshjelp ved frihetsberøvelse, bruk av isolasjon i fengsel, spytthette, forholdene på Trandum utlendingsinternat og tvangsbruk i psykiatrien og i barnevernet. Staten skal levere sin rapport til CAT i mai 2022.

Utredning om Grunnloven § 112 og plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster

NIM-B-2022-008-v002
Utredning om Grunnloven § 112 og plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster (pdf) 1.96 MBSammendrag av NIMs utredning til OED om Grunnloven § 112 og plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster (pdf) 142.22 KB

Sammendrag av NIMs utredning til OED om Grunnloven § 112 og plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster:

1. Bakgrunn

Som ledd i oppfølgningen av Høyesteretts dom av 22. desember 2020 (HR-2020-2472-P) og blant annet senere brev av 1.10.2021 fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) til Olje- og energidepartementet (OED), har NIM utredet spørsmål om betydningen av dommen og Grunnloven § 112 for plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster.1Innholdet i første setning er endret den 21.09.2022 på bakgrunn av korrespondanse mellom OED og NIM den 31.05.2022 og 3.06.2022.

I dommen uttalte Høyesterett at staten vil ha plikt etter Grunnloven § 112 til å nekte å godkjenne plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster (PUD) når hensynet til klima og miljøet ellers tilsier det. Høyesterett forutsatte at klimavirkningen av eksporterte forbrenningsutslipp trekkes inn i vurderinger etter Grunnloven § 112, og at klimavirkningen av eksportutslippene vil bli konsekvensutredet før departementet avgjør søknader om PUD.

2. Tema og avgrensninger

NIM er bedt om å utrede når plikten til å nekte PUD av hensyn til klima og miljø inntrer, og hvordan en slik plikt skal operasjonaliseres ved saksbehandlingen av enkeltstående PUD-søknader. Dette beror særlig på en tolkning av Grunnloven § 112 og Høyesteretts dom.

Vi presiserer at NIMs råd gjelder departementets plikter etter Grunnloven § 112 så langt de rekker, og ikke terskelen for overprøving av Grunnloven § 112 i domstolene. Det er en svært høy terskel («grovt» pliktbrudd) før domstolene kan tilsidesette stortingsvedtak og andre vedtak som Stortinget har sluttet seg til. Denne terskelen kan ikke forveksles med rekkevidden av departementets selvstendige plikt til å følge Grunnloven § 112, som NIM er bedt om å utrede.

I lys av den sikkerhetspolitiske situasjonen per mars 2022, presiserer vi at NIMs råd gjelder godkjenning av ny olje- og gassproduksjon, der det erfaringsmessig vil gå 2-10 år før produksjon av olje og gass kommer i gang. Utredningen gjelder altså ikke kortsiktige justeringer av eksisterende gassproduksjon for å ivareta forsyningssikkerhet i Europa.

3. Plikten til å nekte PUD av hensyn til klima og miljø

NIM mener plikten etter Grl. § 112 til å nekte PUD av hensyn til klima og miljøet ellers inntrer når de territorielle og eksporterte forbrenningsutslipp som en godkjenning vil gi opphav til, ikke er forenelig med å begrense oppvarmingen til 1,5°C. Vurderingen må skje i lys av miljørettslige prinsipper som aktsomhet, føre var og generasjonssolidaritet. Videre er samlede historiske utslipp med opphav fra petroleumsvirksomheten på norsk sokkel og øvrige fremtidige utslipp som er i produksjon eller er gitt endelig godkjenning av norske myndigheter relevante i vurderingen. Antakelser om fremtidig markedsadferd fra aktører utenfor norsk jurisdiksjon er etter vårt syn neppe av rettslig betydning. I den utstrekning de likevel tillegges vekt, kan de ikke bygge på usikkerhet i disfavør av miljøet. Avbøtende tiltak som kompenserer for de konkrete forbrenningsutslippene, vil også kunne tillegges vekt.

Oppdaterte vitenskapelige kilder tilsier at det ikke er rom for å godkjenne ny produksjon av olje og gass innenfor det gjenværende karbonbudsjettet for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader. Ut fra foreliggende kilder, er det derfor nærliggende at plikten til å nekte PUD av hensyn til klima og miljø har inntrådt, med mindre departementet etter føre var-prinsippet konkret kan påvise at en PUD i det enkelte tilfellet likevel er forenelig med å begrense oppvarmingen til 1,5 grader.

4. Plikten til konsekvensutredning av eksporterte forbrenningsutslipp

NIM mener petroleumsloven § 4-2 tolket i lys av Grl. § 112 annet ledd krever at klimavirkningen av eksporterte forbrenningsutslipp konsekvensutredes på PUD-stadiet. Vi viser til at Høyesterett forutsetter at konsekvensutredningen på PUD-stadiet omfatter disse utslippene. Tilsvarende krav følger etter NIMs syn også av EUs prosjektdirektiv. Departementet har imidlertid så langt vi kan se ikke fulgt opp dette kravet. Departementets PUD-veileder er ikke endret etter Høyesteretts dom. Til illustrasjon viser konsekvensutredningen av Wisting-feltet, utarbeidet etter Høyesteretts dom, at klimavirkningen av forbrenningsutslipp i utlandet ikke er utredet.

Det er NIMs syn at Grl. § 112 annet ledd forplikter staten til å foreta slike konsekvensvurderinger som er nødvendige for å ta stilling til om Grunnlovens krav til å begrense klimavirkninger oppfylles. Grl. § 112 må, sammenholdt med øvrige faktorer, forstås slik at det ikke er anledning til å gi tillatelse som ikke er forenelig med å begrense oppvarmingen til 1,5°C. Ved denne vurderingen må både territorielle og eksporterte forbrenningsutslipp medregnes. Dette innebærer at dersom konsekvensvurderinger viser at tillatelser ikke er forenelige med denne forpliktelsen, må PUD-søknad avslås. Av dette følger også NIMs syn om at det heller ikke kan innvilges PUD uten at det foretas slik konsekvensvurdering. Resultatet må bli det samme dersom det allerede ut fra foreliggende generell kunnskap kan konkluderes med at ytterligere tillatelse ikke er forenelig med den plikten til begrensning som staten har etter Grunnloven § 112.

5. Konklusjoner

Etter NIMs syn er PUD-godkjenninger som er gitt uten forutgående konsekvensutredning av klimavirkningen av forbrenningsutslippene, i strid med Grunnloven § 112 annet ledd og EUs prosjektdirektiv. Gitt denne vurderingen bør godkjennelser gitt etter 22. desember 2020 behandles på nytt, og ytterligere PUD-søknader stilles i bero, slik at plikten til å foreta konsekvensutredning kan ivaretas.  Dersom departementet ikke skulle dele NIMs syn på vurderingen som må foretas etter Grl. § 112, anbefales departementet uansett å stille behandlingen av ytterligere PUD-søknader i bero for å avklare når myndighetene mener plikten til å nekte PUD etter Grl. § 112 inntrer.