Det gylne lyset

Essay av Adele Matheson Mestad, direktør i NIM. Opprinnelig publisert i Vårt Land 15. oktober 2022.

Selv om en bølge av endring har truffet rusfeltet, er det fortsatt et hav som må flytte seg.

Hun sitter på gata utenfor et grått kontorbygg jeg går forbi på vei til jobb. Kopp foran seg, selv om ingen bruker kontanter lenger, jeg tenker på hvordan nåtidens betalingsløsninger har gjort hverdagen for folk som må be om penger, om mulig enda verre.

Ofte er hun ruset, andre ganger smiler hun litt beskjemmet. Når jeg av og til husker det, har jeg noen kontanter å putte i den som oftest tomme koppen. Av og til går vi til Narvesen sammen og kjøper litt mat. Den siste gangen snakket hun om bladene på trærne, om hvordan lyset falt på dem om ettermiddagen, det er gyllent, sa hun, smilte, den ene tanna borte, sår på leppa, det er gyllent.

Overdosetall

Høstlyset på bladene er gyllent. Det er ikke livet for de mange tusen som lever med ruslidelser i Norge. I 2020 døde 324 mennesker av overdose, det høyeste tallet på 20 år. Til sammenlikning døde 95 personer i trafikken samme år. Tenk på alle tiltakene vi som samfunn har iverksatt for å komme oss under 100 dødsfall der, nullvisjon, hvert liv teller.

Det er lett å lese overdosetallene og gå videre. Gå forbi, slik jeg ofte gjør om morgenen, gjerne etter en runde med meg selv og min egen samvittighet om jeg skal engasjere meg i mitt medmenneske som sitter der på gata, eller ikke. Hvis jeg skal være helt ærlig, avhenger det veldig av hvilke livsbriller jeg ser verden gjennom nettopp den dagen. Noen ganger rekker ikke omsorgen min så langt, jeg irriterer meg, tenker, hvorfor tar hun seg ikke bare sammen, kanskje hun har seg selv å takke. Og de dagene, hvor hjertet mitt er lite og knirkete, går jeg bare forbi. Jeg er ikke alene om det.

Da Norges institusjon for menneskerettigheter i 2021 begynte et omfattende prosjekt om rusbrukeres menneskerettigheter, hadde vi mange møter med mange av de kunnskapsrike organisasjonene og fagpersonene som jobber på feltet. Ett ord dukket alltid opp først: Stigma. At de aller fleste av oss aksepterer at det finnes mennesker som det er greit å se litt ned på. I motsetning til andre grupper som også strever med lidelser som fører til destruktiv adferd, men som vi er enige om at fortjener hjelp, ikke straff og stigma.

Stigma

Om disse overdosetallene hadde vært annerledes uten stigmaene, vet vi ikke. Menneskerettslig har det uansett ingen ting å si. «Aner­kjennelsen av iboende verdighet og like rettigheter for alle med­lemmer av menneskeslekten», står det i fortalen til verdens­erklæringen om menneskeret­tigheter. Sånn har det ikke føltes for rusavhengige.

Arild Knutsen, den dyktige lederen for organisasjonen for en human ruspolitikk, har kalt behandlingen av denne gruppa for en total utstøting og dehuma­nisering. Men også de som bruker rus uten å ha tung avhengighets­problematikk, forteller om ulike former for stigma. Hvordan kom vi dit? Og har menneskerettig­hetene gjort noe med det?

Et tilbakeblikk

Historisk har det internasjonale narkotikapolitiske samarbeidet vært preget av kontrolltiltak. FNs tre narkotikakonvensjoner, som krevde kriminalisering av befat­ning med narkotika, var sentrale på siste halvdel av 1900-­tallet. Målet var en verden fri for ulov­lige rusmidler. For å oppnå dette, tok mange land i bruk strenge og repressive virkemidler mot brukere.

Også norsk narkotikapolitikk fulgte denne utviklingen. Fra midten av 1960-­tallet så vi på rus gjennom et straffeprisme, på 1980­-tallet skjerpet vi straffene, og mot slutten av århundret økte antallet narkotikarelaterte straffesaker kraftig.

Men parallelt med dette, økte også kritikken mot kriminal­politikken på narkotikafeltet.

Flere land erstattet strafferettslige virkemidler med helsemessige, samtidig som folkehelseperspektiver og menneskerettslige perspektiver fikk større oppmerksomhet. En rekke menneskerettsorganer fremmet anbefalinger som pekte på behovet for en endring fra et straffeperspektiv over til et hjelpeperspektiv, og en rettighetsbasert tilnærming til ruspolitikk. Hvis Thorvald Stoltenberg hadde levd, ville han nok formulert dette som at vi må «erstatte den uniformerte knyttneven med åpne, hjelpende hender.»

«Har du blitt straffet for rusbruk noen gang», spør jeg henne en dag i Narvesen-køen. Såret på leppa har grodd, tannen mangler fortsatt. Det er overskyet og hun er sliten. «Klart det, alle har det», sier hun. Forteller om leiligheten som ikke lenger var der, kompisen som var død og hvor kaldt det var den vinteren.

De aller fleste slutter å lese en slik artikkel akkurat her. Orker ikke tenke mer på dette. Jeg har tenkt sånn selv mange ganger.

Endringer

Hvordan skjer endringer i et samfunn? Sivende, som det gylne høstlyset? Hvilke faktorer gjør at vi skifter mening og perspektiver? Svaret er, som det ofte er, sammensatt. I synet på rus og straff bidro enkeltpersoner med sterk drivkraft til at systemtenkningen gradvis endret seg, samtidig som vi fikk bedre kunnskap. Dette førte til at staten satte ned et utvalg, rusreformutvalget, for å se på virkemidlene man bruker i ruspolitikken i lys av dette endrede kunnskapsbildet.

Straffereguleringer påvirker holdninger. Det er meningen. Rusreformutvalget pekte blant annet på at strafflegging innebærer en stigmatisering av lovbryteren. Det er dessuten grunn til å tro at frykten for straff, gjør at mange ikke tør å be om hjelp.

Men vil ikke avkriminalisering føre til økt bruk fordi man mister et ris bak speilet, på jusspråket gjerne kalt straffens preventive funksjon? Rusreformutvalget konkluderte med at den beste tilgjengelige kunnskapen tilsier at avkriminalisering neppe vil forårsake en særlig endring i bruken av narkotika. Vi mangler empirisk grunnlag for å hevde det. Samtidig har vi heller ikke empirisk grunnlag for å hevde det motsatte, sier FHI. Men at tunge rusbrukere straffes, har åpenbart preget våre holdninger til gruppen. Til de brillene vi ser menneskene med, når vi passerer dem på gata. Derfor har avkriminaliseringsdebatten vært så viktig.

Den politiske utviklingen som fulgte, er godt kjent. Helseminister Høie uttalte noe av det fineste som er sagt på norskengelsk i norsk politikk direkte til Arild Knutsen: «you had right, I had wrong.» Uavhengig av hva man måtte mene politisk om noe som helst, er offentlig fremvisning av evnen til å skifte mening på grunnlag av velfunderte argumenter, en sjelden og vakker ting.

Bevegelse

Da det ble avdekket at ransakinger og andre undersøkelser var benyttet i saker hvor det ikke var grunnlag for det, fremmet Riksadvokaten nye retningslinjer om bruk av tvangsmidler i russaker. Slike ulovlige etterforskningsskritt kan innebære krenkelser av retten til privatliv. Det bidrar også til opprettholdelsen av stigma. Ting var i bevegelse.

Regjeringen Solberg med Høie i spissen fremmet forslag om å avkriminalisere bruk og oppbevaring av rusmidler til egen bruk. De foreslo ikke å skille mellom personer med og uten ruslidelser. Og akkurat det skulle vise seg å være kjernen i saken.

Da saken ble behandlet på Stortinget, var det ikke lenger flertall for Høies forslag. Det var bred enighet om at tungt rusavhengige ikke lenger burde straffes. Men Senterpartiet og Arbeiderpartiet ønsket ikke å oppheve straffetrusselen for andre typer brukere.

Samtidig var kritikerne av reformen bekymret for signaleffekten av en avkriminalisering, for at bruk av narkotika ville ufarliggjøres og for konsekvensene dette ville ha for narkotikabruken blant ungdom. Den brede reformen kollapset derfor der. Regjeringen har varslet at de er på ballen og jobber med en ny reform med søkelys på behandling og forebygging.

Ballen over til domstolene

Men før regjeringen rakk å revurdere, ramlet spørsmålet ned på bordet til vår tredje statsmakt, domstolene. De måtte ta stilling til om rusavhengige fortsatt kan straffes for besittelse til eget bruk, når det nå egentlig ikke lenger er et politisk flertall for dette. Nei, sa Høyesterett i april i år, fordi det er «bred enighet» om at tungt rus-avhengige ikke bør straffes. Dette kan kanskje høres ut som en avkriminalisering, men er egentlig ikke det. Handlingene er fortsatt straffbare, men det utmåles ikke straff. Og der står saken. Men rusreformens reise via tre statsmakter viser uansett at synet på rus har endret seg. Raskere enn mange kanskje ventet.

Den bredere diskusjonen

Et problem med den ofte polariserte diskusjonen om avkriminalisering, er at den skygger for de andre samtalene som det er nødvendig å ta: Hvordan kan vi gjøre situasjonen for rusavhengige bedre? Hvordan kan vi hindre at mennesker blir avhengige? Vi trenger en bredere reformdiskusjon, uavhengig av hva man måtte mene om kriminalisering. En slik reformdiskusjon har klare bånd til menneskerettigheter, som retten til helse. NIM har nylig utgitt rapporten «Rus og menneskerettigheter». Der peker vi på en rekke menneskerettslige mangler i måten vi møter rusbrukere i Norge. Mesteparten handler om hjelpetilbudet til denne gruppen, hvor forskning og en rekke tilsyn har funnet flere svakheter de senere årene.

Ruslidelser opptrer ofte ikke alene, men gjerne i komplekst samspill med psykiske lidelser. Pasienter med alvorlige psykiske og rusrelaterte lidelser lever rundt 15 år kortere enn den øvrige befolkningen. Og fordi den er stigmatisert og marginalisert, utsettes den for usaklig forskjells-behandling og diskriminering innenfor flere områder, blant annet i helsevesenet.

Barn og unges rusbruk reiser egne og komplekse spørsmål, ofte koblet til andre kjente utfordringer: Økning i psykiske lidelser; utfordringer i barnevernet og hvordan man hjelper barn som har det skikkelig vanskelig, og som gjerne faller mellom alle stoler. Rus kan være en årsak, men er kanskje oftere et symptom. Og selv om problemkomplekset er godt kjent for alle aktører på feltet, er det vanskelig virkelig å få i gang gode diskusjoner om alle innsatsområder og prioriteringer som er nødvendige for å få til en reell rusreform. En slik reform handler om mye mer enn spørsmål om straff. Så selv om en bølge av endring har truffet rusfeltet, er det fortsatt et hav som må flytte seg.

Jeg har ikke sett henne på lenge. Løvet er gult igjen, lyset treffer gyllent. Kanskje rakk ikke den lenge varslede reformen å gjøre noe for henne, kanskje ble hun en del av tallene vi egentlig ikke ønsker å tenke på. Kanskje kom hun seg ut. Kanskje gjemmer hun misbruket sitt bedre, slik mange rusavhengige gjør, uten å tilhøre en klar kategori som tungt rusavhengig, som om det er et enkelt definerbart begrep.

Men menneske, det er enklere å definere, heldigvis. La oss begynne der

Ny LDO-rapport om etniske minoritetar sitt møte med politiet

I dag lanserte Likestillings- og diskrimineringsombodet (LDO) rapporten «Kontroller uten kontroll». I rapporten kartlegg ombodet etniske minoritetar sine opplevingar i møte med politiet i det offentlege rom.

Rapporten byggjer på ei kvalitativ undersøking, der LDO har gjennomført over 40 intervju med ungdom og vaksne frå Oslo-området som alle hadde vore i kontakt med politiet i det offentlege rom, med varierande hyppigheit. Vidare byggjer rapporten på ei spørjeundersøking der i underkant av 1600 elevar i vidaregåande skule i Oslo og Drammen tok del.

Rapporten inneheld også ei juridisk undersøking der ombodet vurderer føresegner i politilova opp mot Noreg sine menneskerettslege plikter, særleg etter FNs rasediskrimineringskonvensjon, og på bakgrunn av tilrådingar frå FNs rasediskrimineringskomité.

Menneskerettslege rammer – retten til ikkje-diskriminering

Retten til å ikkje verte diskriminert er godt forankra menneskerettsleg. Det følgjer av Grunnlova § 98 at ikkje noko menneske må verte utsett for usakleg eller uforholdsmessig forskjellsbehandling. Dette kjem til syne fleire stadar i lovgjevinga elles, mellom anna i likestillings- og diskrimineringslova som forbyr diskriminering på grunn av mellom anna etnisitet, jf. § 6. Forbodet omfattar både direkte og indirekte diskriminering.

Ein har også eit diskrimineringsvern etter Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK). Artikkel 14 i konvensjonen pålegg statane å sikre at rettane nedfelt i konvensjonen vert verna likt for alle, uavhengig av mellom anna etnisitet, språk og nasjonalt opphav. Dette gjeld mellom anna for EMK artikkel 8, som vernar retten til respekt for privatlivet. Den europeiske menneskerettsdomstolen har slått fast at politikontrollar og visitasjon er å rekne som inngrep i EMK artikkel 8.1Sjå til dømes Gillan og Quinton mot Storbritannia (4158/05) avsn. 63.

Vidare har etniske minoritetar eit vern mot diskriminering etter FNs rasediskrimineringskonvensjon. Konvensjonen sikrar mellom anna likskap for loven og forbyr diskriminering på grunn av rase, hudfarge, avstamming eller etnisk eller nasjonalt opphav. Konvensjonen er innlemma i norsk rett gjennom likestillings- og diskrimineringslova, og gjeld som norsk lov.

Hovudfunna i rapporten

Fleirtalet av informantane i den kvalitative undersøkinga meinte at dei vert stoppa av politiet på grunn av hudfargen deira eller den etniske bakgrunnen deira. Informantane fortel vidare at dei opplev hyppige kontrollar. Nokre rapporterer om årlege kontrollollar, medan nokre rapporterer om månadlege kontrollar eller kontrollar kvar veke. Særleg gutar og menn med etnisk minoritetsbakgrunn rapporterte at dei vert stoppa og kontrollert hyppig av politiet.

Informantane framheva at hudfarge, kombinert med klesstil og om ein er samla i grupper, auka sannsynet for å fange merksemda til politiet og leie til større sannsyn for å verte kontrollert. Fleire peika også på at uformelle samtalar med politiet ofte glir over til å verte kontrollar. Vidare peika informantane på manglande grunngjeving frå politiet på kvifor ein vart stoppa, og at ein vart møtt på ein aggressiv måte dersom ein spurte om å få ei grunngjeving.

Ifølgje spørjeundersøkinga hadde 11 prosent av respondentane opplevd å verte kontrollert av politiet i løpet av det siste året. Av desse var personar med etnisk minoritetsbakgrunn noko overrepresentert. Av respondentane som hadde opplevd tre eller fleire politikontrollar, utgjorde etniske minoritetar 51 prosent.

Tilrådingar frå ombodet

På bakgrunn av funna i rapporten og den juridiske gjennomgangen fremjar ombodet ei rekkje tilrådingar, mellom anna til Politidirektoratet og Justis- og beredskapsdepartementet.

Til dømes tilrår ombodet at Politidirektoratet utviklar ein standardisert kontrollmekanisme til politidistrikta som er eigna til å avdekkje og hindre diskriminerande praksis i situasjonar der politiet tek i bruk maktmiddel. Ombodet tilrår også at direktoratet utviklar retningslinjer for kven som skal veljast ut til kontroll ved massevisitasjonar etter føresegna, og at utveljinga må skje etter individualisert mistanke basert på rimelege og objektive kriterium for å unngå diskriminerande praksis. Vidare tilrår ombodet at direktoratet utviklar ei felles tolking av politilova § 7 bokstav, som heimlar massevisitasjonar.

Vidare tilrår ombodet at Justis og beredskapsdepartementet gjer ei utgreiing i samarbeid med Datatilsynet av moglegheiter for å føre statistikk over politiet si oppfatning av etnisiteten til den dei kontrollerer. Vidare fremjar ombodet ei tilråding om at departementet gjer ei utgreiing ei lovfesta grunngjevingsplikt for politiet i samband med kontrollar og visitasjonar. Ombodet tilrår også å evaluere både politiet si praktisering av politilova § 7 a, og om den er eit eigna verktøy for å motvirke valdskriminalitet.

Rettsområde i utvikling

I 2021 vart Trøndelag politidistrikt felt i Diskrimineringsnemnda for brot på forbodet mot diskriminering på grunn av etnisitet. I avgjerda slo nemnda mellom anna fast at manglande loggføring av politikontroll i dette tilfellet innebar indirekte diskriminering, fordi praksisen gjorde det vanskelegare for klagaren å påvise diskriminering, og at klagaren følgjeleg vart stilt dårlegare på grunn av etnisitet.

Vidare er Oslo politidistrikt i gang med å innføre ei forsøksordning med kvitteringar ved kontrollar og ransaking, etter oppmoding frå Stortinget.

NIM meiner ombodet sin rapport er eit viktig kjelde til empiri og kunnskap om etniske minoritetar sitt møte med politiet i offentlege rom, og eit viktig bidrag til eit felt der det skjer ei politisk og rettsleg utvikling.

Heile rapporten, med alle tilrådingane, er tilgjengeleg på LDOs nettsider

Innspill til Straffelovrådets arbeid med å gjennomgå straffelovens kapittel om seksuallovbrudd

NIM-H-2022-026
Innspill til Straffelovrådets arbeid med å gjennomgå straffelovens kapittel om seksuallovbrudd (pdf) 446.19 KB

NIM har skrevet et innspill til straffelovrådet hvor vi gjør rede for hvilke krav menneskerettighetene stiller til lovgivning på straffelovens bestemmelser om seksuallovbrudd og en såkalt «samtykkelov». Et menneskerettslig krav er at individets fysiske og psykiske integritet og seksuelle selvbestemmelsesrett må sikres ved at ufrivillig seksuell omgang er kriminalisert i nasjonal lovgivning. Det er også klart, etter menneskerettighetene, at det ikke kan kreves fysisk motstand for at noe skal anses som voldtekt. Samtidig setter ikke menneskerettighetene spesifikke krav til hvordan lovteksten utformes for å ivareta disse menneskerettslige kravene. Videre er det et ufravikelig krav at det fremgår rimelig presist av lovgivningen hvilke handlinger som dekkes av straff.

NIM mener menneskerettighetene tilsier at det er behov for at straffelovens bestemmelser om seksuallovbrudd endres slik at de i større grad fanger opp ufrivillig seksuell omgang. Situasjoner der en person verbalt eller gjennom annen kommunikasjon har avvist den seksuelle omgangen, er slik NIM ser det ikke tilstrekkelig dekket i dagens straffelovgivning.

NIM har fått fornyet A-status

Den globale alliansen for nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner (GANHRI) har gått inn for å forlenge NIMs A-status for fem nye år. NIM fikk A-status første gang i 2017.

Alle nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner (NHRIer) med A-status evalueres hvert femte år, hvor de må vise at man oppfyller FNs krav til nasjonale institusjoner. For å styrke legitimiteten og statusen til slike institusjoner har komiteen skjerpet praksis og blitt strengere de senere årene.

NIM ble evaluert i oktober i år og underkomiteen for akkreditering anbefaler at NIM blir re-akkreditert med A-status. Dette blir senere formelt vedtatt av styret i GANHRI. Av de 119 medlemmene har 89 A-status, og 30 B-status (per juni 2022). Dette er med andre ord en viktig annerkjennelse av at NIM opererer fullt i tråd med de kravene som FN stiller og ivaretar sitt mandat som nasjonal institusjon på en god måte.

NIM loven og Paris-prinsippene

Stortinget har gjennom NIM- loven gjennomført Paris prinsippene som regulerer hvordan FN mener nasjonale institusjoner skal være organisert og utføre sitt mandat. Et sentralt utgangspunkt er at nasjonale institusjoner skal være uavhengige, pluralistisk sammensatt og ha et bredt mandat om å «fremme og beskytte menneskerettighetene i Norge». Komiteen fremmer tre anbefalinger for å enda bedre sikre dette regulatorisk. Anbefalingene knytter seg til prosess for utnevnelse av styre og direktør og prosess for eventuell oppsigelse av ledelsen. Endelig anbefales det at NIMs oppgaver med å fremme ratifisering av menneskerettskonvensjoner nedfelles som en eksplisitt del av mandatet i loven. Dette inngår allerede i det arbeidet NIM gjør.

Disse anbefalingene vil NIM ta opp med Stortingets presidentskap, i tråd med vårt tidligere innspill, i sammenheng med forslag til endringer i NIM-loven som Stortinget skal ta stilling til i nær fremtid.

Grunnlaget for vurderingene

Grunnlaget for disse vurderingene er NIMs søknad og «selvangivelse» av hvordan vi oppfyller FNs Paris-prinsipper. I tillegg inviterer komiteen til innspill fra eksterne aktører både nasjonalt og internasjonalt. Flere medlemmer i NIMs rådgivende utvalg har bidratt med supplerende informasjon. To uttalelser kom fra henholdsvis Advokatforeningens menneskerettsutvalg i samarbeid med Helsingforskomiteen, Eldreombudet, Amnesty Norge og CMI-UiB Centre on Law and Social Transformation, og fra Likestillings- og diskrimineringsombudet i samarbeid med Barneombudet.

Les NIMs søknad her.

Les underkommiteens anbefalinger her.

Les uttalelsen fra Advokatforeningens menneskerettsutvalg i samarbeid med Helsingforskomiteen, Eldreombudet, Amnesty Norge og CMI-UiB Centre on Law and Social Transformation her.

Les uttalelsen fra Likestillings- og diskrimineringsombudet i samarbeid med Barneombudet her.

Les mer om GANHRI og akkrediteringsprosessen her.

Brev om fornyet A-status til Stortingets presidentskap

NIM-B-2022-026
NIM-B-2022-026 (pdf) 109.08 KB

NIM har sendt brev til Stortingets presidentskap hvor vi informerer om at den globale alliansen for nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner (GANHRI), ved sin underkomité for akkreditering, har gått inn for å forlenge NIMs A-status for fem nye år.

Nytt forslag om regulering av konverteringsterapi

Høringsrunden om et nytt forslag om kriminalisering av å utføre og markedsføre konverteringsterapi ble avsluttet i går. Forslaget må presiseres og tydeliggjøres for at det ikke skal medføre uforholdsmessige inngrep i ytrings-, religionsfriheten og retten til privatliv, mener NIM.

Regulering av konverteringsterapi er krevende. Ekstra krevende blir det fordi de metodene som kan benyttes for å få en person til å endre legning eller kjønnsidentitet, og som lovforslaget søker å regulere, varierer mye. Konverteringsterapi kan skje ved bruk av medisiner og metoder som benyttes til behandling av psykiske lidelser. Samtidig utelukker ikke departementet at meningsytringer og forkynnelse etter en konkret vurdering av samtalens gjentakende og systematiske preg kan rammes straffeloven ny § 270.1Se Høringsnotatet s. 97. Det er særlig for denne typen ytringer og religiøse praksiser NIM er bekymret for uforholdsmessige inngrep i menneskerettighetene.

Vi uttrykker i vårt høringssvar bekymring for at reguleringen av hva som utgjør straffbar konverteringsterapi ikke er tilstrekkelig tilgjengelig og presis, som er et krav etter menneskerettighetene. Utforming av et forbud mot konverteringsterapi må formuleres på en måte slik at man unngår usikkerhet om innholdet i forbudet, og hva det er ment og ikke ment å ramme. Dette er på grunn av rettssikkerhetshensyn for personer som eventuelt blir anklaget for å ha utført eller medvirket til konverteringsterapi. Videre vil uklarhet om når straffeansvar inntrer kunne medføre at enkeltpersoner og virksomheter legger inn sikkerhetsmarginer ved sin utøvelse av menneskerettighetene for å unngå å overtre straffebudet. En klar og presis lovgivning er også viktig for ikke å slå ben under andre tiltak som er ment å gi LHBT+-personer omsorg og oppfølging. Det er blant annet fordi uklarhet om når straffeansvar inntrer, kan medføre at barn og foreldre er tilbakeholdne med å ta kontakt med skole-, helse- og barnevernstjenester av frykt for straff.

Som fremholdt i NIMs tidligere høringsuttalelse antar vi at mange som oppsøker konverteringsterapi gjør dette på grunn av tilhørighet til sitt religiøse miljø, familie eller lokalsamfunn. NIM mener at den enkeltes samtykke må få betydning for vurderingen av om handlingen er straffbar og i en eventuell straffeutmåling, slik som i andre sammenliknbare straffebud. Det kan, som departementet skriver, være vanskelig å vurdere hva som ligger bak et samtykke og i hvilken grad sosialt press kan påvirke den utsattes opplevelse av egen handlefrihet.2Se høringsnotatet s. 39. Etter NIMs syn er imidlertid de vilkår som oppstilles i bestemmelsen ikke klare nok til å begrense straffbar konverteringsterapi til de tilfeller hvor et fritt samtykke kan utelukkes.

Forslaget legger opp til en ulik regulering av konverteringsterapi som skjer overfor voksne og barn. NIM antar, som tidligere, at det er en adgang til å regulere konverteringsterapi annerledes for barn enn for voksne. Det henger sammen med at et samtykke ikke vil gi samme veiledning overfor barn, som overfor voksne. Vi peker på at sammenhengen i regelverket kan gi veiledning for å avklare hvilke handlinger som skal være straffbare overfor barn. Videre fremhever NIM at hva som er til det enkelte barns beste, herunder hvordan barnet kan sikres mot fortsatte krenkelser, og hvordan omsorgssituasjonen til barnet er, vil være sentralt i vurderingen av hvilke reaksjoner som skal iverksettes mot forelderen/omsorgspersonene der straff er aktuelt.

NIM knytter også noen kommentarer til strafferammen og til skyldkravene som er foreslått i straffeloven ny § 270. Strafferammen har betydning for om et inngrep i en beskyttet menneskerettighet, som ytringsfriheten, religionsfriheten og retten til privatliv, er forholdsmessig.  Ved inngrep i ytringsfriheten henger det blant sammen med nedkjølingseffekten. NIM mener at slik forslaget nå foreligger, er det for vidtrekkende til at strafferammene som foreslås er betryggende.

I bestemmelsen foreslås ulike skyldkrav. NIM antar at et lavere skyldkrav enn forsett og uaktsomhet, kombinert med vage formuleringer i lovteksten vil kunne ha en nedkjølende effekt på ytringsfriheten når det gjelder samtaler om andres kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Vi mener departementet må vurdere kravet til forholdsmessighet etter artikkel 8, 9 og 10 ved fastsettelse av bestemmelsens skyldkrav.

Les hele NIMs høringsuttalelse her:

Ett år siden Fosen-dommen falt

I dag er det ett år siden Høyesterett avsa dommen som konkluderte med at vindkraftutbyggingene på Storheia og Roan utgjør et brudd på FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 27.

NIM er bekymret over at det har gått et helt år uten at menneskerettighetsbruddet er bragt til opphør. Den 13. desember 2021 fastslo Olje- og energidepartementet at det var behov for et oppdatert faglig grunnlag for å komme videre i saken. I februar 2022 kom eierselskapene Roan Vind og Fosen Vind med forslag til et utredningsprogram. Den 12. september 2022 presenterte departementet et forslag til utredningsprogram for Storheia og Roan vindkraftverk. Dette er blitt møtt med kritikk fra de berørte reineierne og Sametinget, blant annet fordi konkrete tiltak for å avslutte bruddet ikke er foreslått.

Ved menneskerettighetsbrudd har statene en menneskerettslig reparasjonsplikt i henhold til SP artikkel 2 (3). Når bruddet er pågående, slik tilfellet er her, er et av elementene i denne reparasjonsplikten å avslutte det pågående bruddet. Andre elementer kan være kompensasjon, andre former for reparasjon, offentlige beklagelser mv. I et brev til Olje- og energidepartementet 1. april i år, fremhevet NIM at myndighetene har en slik reparasjonsplikt overfor reineierne på Fosen. NIM mener at ytterligere utredninger om reindriften på Fosen ikke må komme i motsetning til plikten til å avslutte den pågående krenkelsen av SP artikkel 27 så snart mulig. Ettersom SP er inkorporert i menneskerettsloven, er også artikkel 2 (3) om menneskerettslig reparasjonsplikt en del av norsk rett.

NIM mener departementet snarest bør komme med en løsning som ivaretar menneskerettighetene til de berørte reineierne. I tillegg bør regjeringen foreta en gjennomgang av regelverk og praksis, for å sikre at lignende menneskerettsbrudd ikke skjer igjen.

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli i år. Den gir større selskaper en plikt til å blant annet «kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter» og til å «iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser», jf. § 4 punkt b og c. Disse vurderingene skal også offentliggjøres, jf. § 5. I lys av dette ser NIM frem til selskapenes aktsomhetsvurderinger og planer for egnede tiltak i oppfølgingen av Fosen-dommen.

Les vår rapport om temaet:

Les også:

NIMs artikkel om menneskerettslig reparasjonsplikt, 21. desember 2021.

NIMs årsmelding for 2021, med anbefalinger om urfolks vern mot naturinngrep, 29. mars 2022.

NIMs brev til OED, 1. april 2022.

NIMs artikkel i Juridika innsikt, om innholdet i SP 27 og om oppfølgingen av Fosen-dommen, 8. april 2022.

OEDs forslag til utredningsprogram for Storheia og Roan vindkraftverk, 12. september 2022.

OEDs pressemelding, «Samenes folkerettslige vern skal sikres», 13. desember 2021.

Oversendelse av NIMs rapport «Rus og menneskerettigheter» til landets kommuner og statsforvaltere

NIM-B-2022-025
NIM-B-2022-025 (pdf) 153.91 KB

NIM har oversendt rapporten «Rus og menneskerettigheter» til landets kommuner og statsforvaltere. I brevet redegjør vi for hvilke problemstillinger som omtales i rapporten, og trekker frem enkelte områder som er særlig relevante for kommunenes og statsforvalternes arbeid.

Skriftlig innspill til forebyggings- og behandlingsreformen på rusfeltet

NIM-H-2022-025

NIM har sendt rapporten «Rus og menneskerettigheter» som skriftlig innspill til Helse og omsorgsdepartementet. Rapporten er å regne som NIMs innspill til regjeringens planlagte forebyggings- og behandlingsreform på rusfeltet.

Les hele rapporten her:

Kriminalisering og markedsføringsforbud mot konverteringsterapi

NIM-H-2022-024
NIMs høringsuttalelse - forbud mot konverteringsterapi (pdf) 339.55 KB

NIM gir i denne høringsuttalelsen innspill til Kultur- og likestillingsdepartementets forslag om kriminalisering og markedsføringsforbud mot konverteringsterapi. NIM mener at lovforslaget må presiseres og avgrenses for å minimere risikoen for uforholdsmessige inngrep i retten til privatliv, religionsfriheten og ytringsfriheten ved håndhevelsen av straffebudet. NIM mener det neppe er betryggende ut fra menneskerettighetene å ilegge straff for konverteringsterapi overfor personer over 18 år der de har gitt et fritt samtykke, utover de tilfeller hvor vedkommende påføres betydelig skade. NIM har noen særlige merknader knyttet til utforming av et straffebud mot konverteringsterapi mot barn, og betydningen av barnets beste ved straffeutmålingen overfor barnets omsorgspersoner. Videre knytter NIM noen kommentarer til skyldkravet og strafferammen i den foreslåtte bestemmelsen og knytter dette til vurderingen av forholdsmessighet. Avslutningsvis knytter NIM noen merknader til presiseringer av forbudet mot markedsføring av konverteringsterapi.