Befolkningens holdninger til romani/tatere

NIM-F-2022-006
Forside til dette dokumentetLast ned: Befolkningens holdninger til romani/tatere (pdf) 44.35 KB

NIM har i samarbeid med Kantar Public gjennomført en undersøkelse om befolkningens holdninger til samer og nasjonale minoriteter. Undersøkelsen viser følgende om romani/tatere:

Selvrapportert kunnskap

86 % lærte ingenting eller lite om romani/tatere på skolen.

75 % har ingen eller lite kunnskap om romani/tatere i dag.

Om romani/tatere

Romani/tatere er en av Norges fem nasjonale minoriteter og deres kultur, språk og identitet har et særlig vern etter menneskerettighetene. Romani/tatere har lang tilknytning til Norge og felles kultur, språk og identitet. De fleste som i dag omtaler seg som romani/tatere, er etterkommere etter familier som kom til Norge fra 1500- tallet og senere. Gjennom historien har de vært utsatt for statlig diskriminering, assimileringspress, tvangssterilisering, internering og ekskludering.

Holdninger og hatprat


33 %
rapporterer at de har et negativt inntrykk av romani/tatere.


12 %
ville mislike å ha romani/tatere som nabo.


20 %
ville mislike å ha romani/tatere som nært familiemedlem.

1 av 10 mener at et hypotetisk eksempel på hatprat/hets mot romani/tatere er akseptabelt.

Befolkningens holdninger til jøder

NIM-F-2022-003
Forside til dette dokumentetLast ned: Befolkningens holdninger til jøder (pdf) 55.46 KB

NIM har i samarbeid med Kantar Public gjennomført en undersøkelse om befolkningens holdninger til samer og nasjonale minoriteter. Undersøkelsen viser følgende om jøder:

Selvrapportert kunnskap


30 %
har ingen eller lite kunnskap om jøder i dag.


38 %
lærte ingenting eller lite om jøder på skolen.


58 %
har lest, sett eller hørt saker i media om jøder det siste året.

Om jøder

Jøder er en av Norges fem nasjonale minoriteter, og deres kultur, språk og identitet har et særlig vern etter menneskerettighetene. Jødene har lang tilknytning til Norge og har felles identitet basert på religiøs tro og tradisjon, kultur og historie. I tillegg til å være en nasjonal minoritet, er jødene også en religiøs minoritet i Norge. Jøder i Norge har gjennom historien vært utsatt for diskriminering, og først i 1851 ble Grunnlovs- paragrafen som forbød jøder å komme til Norge opphevet. Et flertall av norske jøder ble deportert til tyske utrydningsleirer av norske myndigheter under krigen.

Holdninger og hatprat

19 % har observert hatprat/hets mot jøder det siste året.

28 % er uenig i en påstand om at staten bør støtte jøder i å sikre og utvikle jødisk kultur og jødiske tradisjoner.

13 % er uenig i en påstand om at jøder har opplevd stor historisk urett fra den norske stat.

NIM lanserer idébank for masteroppgaver

NIM har utarbeidet en idébank med relevante problemstillinger for masteroppgaver innen flere fag. Behovet for mer kunnskap på menneskerettighetsfeltet er stort og NIM ønsker å bidra til at flere studenter skriver om problemstillinger som berører menneskerettigheter.

Idébanken inneholder problemstillinger som er relevante for studenter som går på ulike studier, men er særlig relevant for studenter som studerer jus, statsvitenskap, sosiologi, medievitenskap, kommunikasjon og journalistikk.

Forslagene til problemstillinger kan brukes fritt uten samtykke fra NIM. Av kapasitetshensyn kan vi dessverre ikke tilby veiledning på alle problemstillingene i idébanken.

Idébanken er tilgjengelig her.

Skriveplass for masterstudenter

NIM tilbyr også skriveplass og veiledning til aktuelle studenter som planlegger å skrive masteroppgave om menneskerettigheter. Studenter som skriver masteroppgave hos NIM, får utdelt en veileder blant en av våre menneskerettighetseksperter. I tillegg får du tilgang til alt av kontorfasiliteter, inkludert juridiske databaser og bibliotek.

For aktuelle kandidater kan NIM være behjelpelig med innspill til endelig problemstilling.

NIM tar fortløpende imot søknader fra studenter som skal skrive masteroppgave som er relevant for NIM. Dette gjelder hovedsakelig studenter innenfor rettsvitenskap, men fagområder som for eksempel statsvitenskap, sosialantropologi og sosiologi kan også være aktuelle.

Krav for å bli vurdert

  • Relevant tema/problemstilling for NIMs arbeid.
  • Meget gode resultater fra studiet.

Slik søker du skriveplass

  • Send din søknad til info@nhri.no
  • Skriv litt om tema og foreløpig problemstilling, samt tidspunkt for oppstart/levering (søk gjerne i god tid før oppstart)
  • Legg også ved vitnemål og CV
  • Arbeidssted: NIMs kontor i Oslo eller Kautokeino. Skriv i søknaden hvor du ønsker å ha skriveplass

Eksempler på tidligere masteroppgaver:

Endringer i etterretningstjenesteloven

NIM-H-2022-022
Høringsuttalelse - høring om endringer i etterretningstjenesteloven (pdf) 287.08 KB

NIM har levert svar på høringen om endringer i etterretningstjenesteloven, som særlig gjelder endringer i beslutningsprosedyrene for tilrettelagt innhenting, blant annet i den nevnte § 7-3. Høringsuttalelsen til NIM konsentrerer seg særlig om regelverkets betydning for kildevernet. NIM fremhever at reelle spørsmål om kildevern nok kan oppstå i flere tilfeller enn det lovteksten og høringsnotatet forutsetter. Videre merker NIM seg at departementet i større grad enn tidligere går inn for domstolskontroll ved søk og innhenting. Dette er klart en endring i retning av de kriteriene som EMD etterspør, og som bedre ivaretar hensynene til uavhengighet. Etter NIMs syn gir imidlertid ikke loven og høringsnotatet tilstrekkelig grunnlag for å ta stilling til om domstolsprøvingen vil innebære tilstrekkelig og effektiv rettsikkerhetsgaranti.  NIM knytter også noen kommentarer til EOS-utvalgets kontrollfunksjon og at følgene av at regjeringen har besluttet å sette § 7-3 i kraft for test og utviklingsformål.

Sjikane som grenser til hat?

Kronikk av Anine Kierulf, spesialrådgiver i NIM og førsteamanuensis ved UIO. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 24. september 2022.

Stortinget må nå ta en skikkelig gjennomgang av hva de egentlig vil med paragrafen om hatytringer.

Høyesterett avgjorde nylig en sak om «hatytringer». På Jessheim togstasjon begynte en godt voksen beruset mann å snakke til en ukjent ung kvinne – et barn – på snaut 17 år. Hun var der med noen venninner, og hadde tørkle på hodet. Etter noen innledende utvekslinger ba han henne «dra tilbake til Somalia så får du det mye bedre, for der får du ikke noe NAV».

Etter straffeloven § 185 er hatytringer mot en del minoriteter forbudt. Bestemmelsen står i straffelovens kapittel om «Vern av den offentlige ro, orden og sikkerhet», ikke i kapittelet om «Vern av den personlige frihet og fred». Det er fordi den ikke primært skulle verne mot den fæle følelsen våre minoritetsmedborgere personlig opplever når de utsettes for hat. Ytringer fremsatt på tomannshånd rammes nemlig ikke. Den skulle verne mot det hat som kan oppstå hos oss andre, mot utsatte minoriteter, som følge av offentlige ytringer.

Dette har ikke hindret Høyesterett i å bruke bestemmelsen også til personlig individvern i flere saker det siste tiåret, når det som er blitt sagt, er grovt nok. At et flertall (3-2) mente at ytringen på togstasjonen var grov nok, har imidlertid fått mange til å klø seg i hodet. Det er på tide at kløen sprer seg til Stortinget.

Hva er hatytringer, spør du kanskje? Det er det mange som har gjort. Også fordi § 185 er ganske gammeldags formulert, med ord som «ringeakt» og «forhåne». Noen vil bare skrote hele paragrafen. De har, inntil nå, ikke hatt så gode argumenter. Andre, blant dem Ytringsfrihetskommisjonen, har isteden anbefalt at Stortinget pusser litt på den, så den blir lettere å lese. Etter denne dommen er det mer enn bare litt oppussing som trengs.

Ut fra «gjeldende rett» – det vil si Høyesteretts tidligere dommer – skal det ganske mye til å bli straffet etter § 185. Det er bare ytringer som på en «kvalifisert krenkende» måte fremmer hat eller forfølgelse mot de vernede grupper, som «oppfordrer eller slutter seg til integritetskrenkelser mot» eller «grovt nedvurderer menneskeverdet til» noen av dem, som omfattes.

Gjeldende rett inntil nå.

Drittslenging til medmennesker, som mannen på Jessheim togstasjon bedrev, er jo ikke noe fint. Særlig når den NAVlebeskuende er voksen og plager er et barn. Sånt kan være straffbart som sjikane – det rammer jo den som utsettes for det hardt. Og det kan være straffskjerpende at det er minoriteter og barn som rammes. Men var Jessheimsjikanen så kvalifisert krenkende, dehumaniserende og nedverdigende at den var er en offentlig sikkerhetstruende hatytring? Selv ikke flertallet i Høyesterett mente egentlig det. Men i akkurat denne situasjonen, og fordi hun som ble utsatt var et barn, mente de det likevel.

Dommen visker ut to rettesnorer som Høyesterett har sagt man skal følge når man vurderer § 185:

Den første kan kalles «forsiktighetsprinsippet». Det tilsier at «ingen skal risikere strafferettslig ansvar ved at utsagn tillegges et meningsinnhold som ikke er uttrykkelig uttalt, med mindre et slikt innhold med rimelig stor sikkerhet kan utledes av sammenhengen». Hvis det ikke er ganske så klart at det du så faktisk var hatefullt, hvis det like gjerne kan tolkes på en annen måte, skal du altså ikke kunne straffes for det.

Den andre er «smakløshetsmarginen». Den tilsier at det også i sjikanetilfellene, altså «utenfor kjerneområdet for ytringsfriheten, gjelder en relativt rommelig margin for smakløse ytringer». Du har litt å gå på, altså, selv når du er en dust og ikke klarer å stoppe kjeften din.

Mindretallet finner ikke igjen disse rettesnorene i flertallets resonnement. Det gjør ikke jeg heller. Dommen har gjort en vanskelig tilgjengelig paragraf enda mer uforståelig. En hovedoppgave for Høyesterett er å bidra til rettsavklaring. Det denne dommen avklarer, er behovet for at Stortinget nå tar en skikkelig gjennomgang av hva de egentlig vil med § 185. Skal den primært være et samfunnsvern mot det hat ytringer kan skape mot utsatte minoriteter, eller skal den beskytte mot ordinær, men minoritetsrettet offentlig personsjikane?

Innspel til Bufdir si utgreiing om eit tredje juridisk kjønn mv.

NIM-B-2022-021
NIM - Innspel til Bufdir si utgreiing om tredje juridisk kjønn (pdf) 283.18 KB
Til: Bufdir

I dette brevet kjem NIM med innspel til Bufdir si utgreiing om eit tredje juridisk kjønn. I innspelet gjer NIM greie for menneskerettslege rammer og utgangspunkt for eit tredje juridisk kjønn, i tillegg til å løfte fram menneskerettslege utfordringar for transpersonar.

Dokumentoffentlighet i straffesaker

NIM-H-2022-021
Høringsuttalelse - Dokumentoffentlighet i straffesaker (pdf) 321.01 KB

NIM har levert svar på Justis- og beredskapsdepartementets høring av professor Ragna Aarlis utredning «Dokumentoffentlighet i straffesaker».

Forespørsel om møte med Oslos ordfører og byrådsleder

NIM-B-2022-020
Brev til Oslo kommune 210922 (pdf) 147.60 KB

NIM har sendt brev til Oslos ordfører og byrådsleder hvor vi ber om et møte for å overlevere og presentere rapporten «Kommuner og menneskerettigheter» og dens anbefalinger.

Ny NIM-rapport: Rusbrukeres menneskerettigheter ivaretas ikke godt nok

Det er flere utfordringer knyttet til realiseringen av menneskerettighetene til personer som bruker ulovlige rusmidler i Norge. Det kommer frem i en rapport fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), som lanseres i dag. I rapporten fremmer NIM ni anbefalinger til myndighetene om hvordan rusbrukeres menneskerettigheter kan styrkes.

Formålet med rapporten er å skape større bevissthet om statens menneskerettslige forpliktelser på rusfeltet, og hvor godt de er ivaretatt. Rapporten identifiserer særlig menneskerettslige svakheter knyttet til hjelpetilbudet til personer som bruker ulovlige rusmidler.

NIMs assisterende direktør Gro Nystuen uttaler at:

  • Denne rapporten viser at rusbrukeres menneskerettigheter ikke er tilstrekkelig ivaretatt i dag. Dette gjelder på en rekke samfunnsområder. Flere av funnene er alvorlige og bør følges opp av myndighetene.
  • Vi ser særlig at det er menneskerettslige svakheter når det gjelder hjelpetilbudet til denne gruppen, både når det gjelder barn og voksne.
  • NIM mener også at rusbrukeres diskrimineringsvern bør utredes. Dette er en stigmatisert, og til tider marginalisert, gruppe. Det er mye som tyder på at rusbrukere møter usaklig forskjellsbehandling innenfor flere samfunnsområder, blant annet i helsevesenet.
  • NIM mener det er viktig at myndighetene sikrer at politiets tvangsmiddelbruk i mindre narkotikasaker utøves innenfor menneskerettslige rammer. Her har Riksadvokaten avdekket at tvangsmidler har blitt brukt i strid med straffeprosessuelle krav. Tvangsmidler i strid med loven kan krenke retten til privatliv etter EMK artikkel 8.
  • Rapporten belyser også menneskerettslige sider ved avkriminalisering av befatning med mindre mengder narkotika til eget bruk. Dette er et viktig spørsmål, som det har vært mye offentlige debatt om de siste årene.
  • Det er behov for at menneskerettighetene til denne gruppa styrkes. Derfor fremmer NIM ni anbefalinger til myndighetene om styrking av rusbrukeres menneskerettigheter.

Rapporten tar blant annet opp:

Det er flere svakheter ved hjelpetilbudet til voksne som bruker ulovlige rusmidler

  • Mye tyder på at dagens tilbud til voldsutsatte rusbrukere ikke fullt ut sikrer deres menneskerettigheter. Rusbrukere mangler et reelt krisesentertilbud mange steder i landet, og mye tyder på at det generelle hjelpetilbudet til gruppen er for svakt.
  • Det har over lengre tid vært store regionale forskjeller i praktiseringen av kontrolltiltakene i legemiddelassistert rehabilitering (LAR). Mye tyder også på at mange personer som har vært lenge i LAR og er godt rehabilitert, hittil har gjennomgått til dels strenge kontrollvilkår som kan ha vært problematiske i forhold til retten til privatliv. Nye LAR-retningslinjer ivaretar i større grad menneskerettslige krav til forholdsmessighet. Hvordan de nye retningslinjene gjennomføres i praksis, er foreløpig ikke kjent.
  • Behandlingstilbudet til voksne med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser (ROP) er svakt, og dette utfordrer retten til helse. Personer med ROP-lidelser lever rundt 15 år kortere enn befolkningen ellers, og mottar et dårligere somatisk helsetilbud enn andre. I tillegg har de ofte et botilbud som ikke er tilfredsstillende.

Deler av forebyggings- og behandlingstilbudet til barn på rusfeltet fremstår utilstrekkelig

Rapporten viser at menneskerettighetene til barn som bruker ulovlige rusmidler er under press på flere områder, herunder retten til beskyttelse mot narkotika, retten til helsehjelp og retten til privatliv:

  • Barn med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser står ofte uten et reelt behandlingstilbud, og gis i flere tilfeller behandling beregnet på voksne. Både i kommunesektoren og i spesialisthelsetjenesten mangler det både kompetanse og ressurser.
  • Hjelpetilbudet til barn som bor på barnevernsinstitusjon og som bruker rusmidler fremstår utilstrekkelig. Det er en risiko for at det ikke alltid fanges opp i hvilken grad barnet har rusvansker ved plassering på barnevernsinstitusjon, noe som kan få alvorlige konsekvenser for barna det gjelder. Flere rapporter peker også på at barn med rusproblemer ikke alltid får den hjelpen de trenger mens de er på institusjon, herunder adekvat helsehjelp.
  • Ungdom kan underlegges rusprøver for å kontrollere rusfrihet enten som del av en straffereaksjon, eller som del av en frivillig ruskontrakt. Det mangler dokumentasjon på at slike tiltak har effekt, og derfor er det uvisst om disse er egnede virkemidler etter barnekonvensjonen. Det mangler også regler som sikrer at samtykke til frivillige ruskontrakter blir innhentet uten press og med god nok informasjon om mulige konsekvenser ved positiv rusprøve.

Rusbrukeres vern mot diskriminering bør styrkes

  • Personer som bruker ulovlige rusmidler er en stigmatisert, og til tider marginalisert, gruppe. Det er mye som tyder på at denne gruppen møter forskjellsbehandling innenfor en rekke ulike samfunnsområder, blant annet i helsevesenet. Rusbrukere har et visst vern mot diskriminering i lovverket, men det kan spørres om beskyttelsen favner om alle som bør ha et diskrimineringsvern. Dette bør utredes.

Menneskerettslige sider ved bruk av straff

I rapporten vurderer NIM også menneskerettslige sider ved to problemstillinger knyttet til straff: avkriminalisering og politiets tvangsmiddelbruk.

  • NIM har vurdert menneskerettslige problemstillinger knyttet til straffelegging av befatning med mindre menger narkotika til eget bruk. Det eksisterer per i dag ikke en menneskerettslig plikt til å avkriminalisere slik befatning. Hvilke løsninger som velges vil derfor være et politisk spørsmål. En rekke internasjonale organer anbefaler avkriminalisering, blant annet for å bedre realisere retten til helse og barns rettigheter. Avkriminalisering er neppe i strid med folkerettslige forpliktelser, såfremt statene har alternative tiltak for å beskytte mot skadelig og problematisk rusbruk, særlig overfor barn.
  • En undersøkelse fra Riksadvokaten avdekket våren 2022 mange tilfeller av tvangsmiddelbruk i mindre alvorlige narkotikasaker i strid med straffeprosessuelle krav. Tvangsmidler i strid med loven kan krenke retten til privatliv etter EMK artikkel 8. De som har vært utsatt for mulig urettmessig tvangsmiddelbruk, må derfor ha en praktisk måte å få prøvet lovligheten av inngrepet på.

Les hele rapporten her:

NIM planlegger å arrangere tre frokostseminarer om rus og menneskerettigheter i løpet av høsten. Datoene for seminarene er 21. oktober, 15. november og 6. desember. Mer informasjon blir tilgjengelig i NIMs kanaler snart.

Rus og menneskerettigheter

NIM-R-2022-007

Det er flere utfordringer knyttet til realiseringen av menneskerettighetene til personer som bruker ulovlige rusmidler i Norge. Det kommer frem i denne rapporten fra NIM. Flere av funnene er alvorlige og bør følges opp av myndighetene. I rapporten fremmes ni anbefalinger til myndighetene om hvordan rusbrukeres menneskerettigheter kan styrkes.

Formålet med rapporten er å skape større bevissthet om statens menneskerettslige forpliktelser på rusfeltet, og hvor godt de er ivaretatt. NIM har sett på følgende områder:

  • Avkriminalisering av befatning med mindre mengder narkotika til eget bruk
  • Politiets bruk av tvangsmidler i mindre narkotikasaker
  • Beskyttelsestiltak overfor voldsutsatte i aktiv rus
  • Kontrolltiltak i legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
  • Behandlingstilbudet til personer med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser
  • Forebyggings- og behandlingstilbudet til barn, herunder ruskontrakter, hjelpetilbudet til barn med samtidige rusproblemer og psykiske lidelser og hjelpetilbudet til barn som bruker rusmidler og som bor på barnevernsinstitusjon.
  • Rusbrukeres diskrimineringsvern