NIMs supplerande rapport til FNs kvinnekomité

NIM-IR-2023-001
NIM supplementary report to CEDAW (pdf) 521.00 KB

I rapporten tek NIM opp til saman elleve tema. Rapporten er utarbeida i samråd med Eldreombodet.

Sentrale tema er etterforsking og straffeforfølging av vald mot kvinner, straffelova sine føresegner om seksuallovbrot, krisesentertilbodet, og vald mot utsette grupper av kvinner. I rapporten tek NIM også opp mellom anna hets og hatprat mot kvinner, reforma av Likestillings- og diskrimineringsombodet og Diskrimineringsnemnda, helserettar for papirlause kvinner, barnefattigdom, og oppfølging av tidlegare tilrådingar frå Kvinnekomitéen og andre menneskerettslege overvakingsorgan.

Rapporten er skrive i forkant av den tiande høyringa av Noreg i FNs kvinnekomité den 9. februar 2021.

Maksimal overvåkning, minimal kontroll

Kronikk av Adele Matheson Mestad, direktør i NIM, og Vidar Strømme, fagdirektør i NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 1. januar 2023.

Departementet har fremmet et forslag om at Politiets sikkerhetstjeneste (PST) skal kunne lagre, systematisere og analysere all åpent tilgjengelig informasjon på nett i 5 år, med mulighet for utvidelse til 15 år. Vilkårene er bare at det ikke er beskyttet av for eksempel passord, og at det «antas» å være nødvendig for å kunne utarbeide analyser og etterretningsvurderinger. Det er PST selv som skal vurdere om det er nødvendig. Når PST først har samlet inn materialet, kan det analyseres med kunstig intelligens og brukes videre i de straffesakene som PST ellers arbeider med.

Forslaget kommer i kjølvannet av en omfattende debatt om innføring av et system for tilrettelagt innhenting (TI) for vår utenlands etterretningstjeneste, E-tjenesten. Det innebærer at E-tjenesten skal få anledning til å innsamle data i «bulk», dvs. adgang til å innhente grenseoverskridende elektronisk kommunikasjon.

Samlet betyr disse to forslagene at nær sagt all vår digitale kommunikasjon kan innsamles av våre sikkerhetsmyndigheter..

Det er et grunnleggende menneskerettslig krav at staten skal beskytte borgernes liv og sikkerhet. En sentral oppgave for PST er å avdekke ukjente trusselaktører. Dette forutsetter selvsagt at de følger med på det som skjer på nett.

Samtidig griper en så omfattende innsamling av data som PST ønsker inn i borgernes rett til privatliv og ytringsfrihet. Slike inngrep må være forholdsmessige. Om de er det, beror på en sammensatt vurdering, blant annet av effekten av tiltakene veid opp mot ulempene, og i hvor stor grad tiltakene kan gå ut over de demokratiske samfunnsverdiene tjenestene skal beskytte. Kontroll og rettsikkerhetsmekanismer er grunnleggende i slike vurderinger.

Hvordan står dette lovforslaget seg i en slik forholdsmessighetsvurdering?

PST har vektlagt at det er åpen informasjon de må kunne samle inn. Men avanserte analyser av åpent tilgjengelige informasjonsbrikker kan samlet gi et omfattende bilde av oss. En spektakulær sak fra 70-tallet kan belyse dette. SV-politikeren Ivar Johansen laget lister over ansatte i de hemmelige tjenestene ved hjelp av åpne kilder som medlemslister og bilnummer. Johansen ble dømt til ett års fengsel for befatning med materiale som måtte holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet. Høyesterett skrev at «opplysninger som ikke inneholder hemmeligheter når de bedømmes hver for seg, kan til sammen gi et helhetsbilde som ikke er kjent på forhånd, og som bør holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet like overfor en fremmed stat». Selv om overvåkningen her går “den andre veien”, er poenget allment: Det er inngripende også for folk flest når myndighetene gis omfattende tilgang til å samle seg  brede informasjonsbilder om borgerne, basert på åpne informasjonsbrikker. Dette er et betydelig inngrep i våre personvern. I tillegg kan vissheten om overvåkningen ha en såkalt nedkjølende effekt på ytringsfriheten: Vi søker opp mindre og ytrer oss mindre, og om færre (kontroversielle) ting, i frykt for negative konsekvenser. Det er et potensielt alvorlig innhugg i det samfunnet vi ville beskytte.

Det stadig mer alvorlige trusselbildet er selvsagt noe våre sikkerhetsmyndigheter må ta på alvor. Men myndighetene må også ta på alvor de negative samfunnseffektene av slike tiltak, og gjøre alt de kan for å begrense dem. Det siste kunne PST-forslaget gjort bedre, på flere måter: Vi etterlyser for det første en strengere innramming og bedre kontroll- og rettsikkerhetsmekanismer. Negative effekter av overvåkning øker hvis rettssikkerheten ikke er tilfredsstillende. I forslaget vises det til at Stortingets kontrollutvalg for de hemmelige tjenestene (EOS-utvalget) også skal kontrollere bruken av dette nye masselagringsverktøyet. Men dette er urealistisk, for utvalget gis ingen nye ressurser for å utføre denne tilleggsoppgaven. Utvalget uttaler selv at slik kontroll krever «betydelig» innsats og vil «utfordre rammene for selve utvalgets arbeid og involvering i de ulike deler av kontrollen». Det er ellers ikke foreslått noen ekstern kontroll, verken av inngangsvilkåret for lagring, sletteplikten eller adgangen til å utvide lagringen til 15 år. Retningslinjene som gir nærmere detaljer om dette, er interne. PST har gode systemer for sin internkontroll, opplyses det. Det er vel og bra, men det er primært muligheten for reell ekstern kontroll som kan motvirke den nedkjølende effekten av forslaget.

Til sammenlikning er det for E-tjenestens forslag om tilrettelagt innhenting lagt opp til omfattende kontrollmekanismer, herunder domstolskontroll, og det er gjort grundige analyser av forholdet til menneskerettighetene i et omfattende lovarbeid hvor motforestillinger i stor grad ble tatt på alvor. De mange innsigelsene mot PSTs forslag, møtes ikke på samme måte. Blant de innsigelser som ikke er hørt, er at formålet for etterretningsvirksomheten er så vidt at det omfatter både straffbare og uønskede handlinger, kombinert med at informasjonen i neste omgang kan brukes i straffesaker. For det andre må behovet for akkurat slike verktøy som PST ber om være overbevisende begrunnet. Forholdsmessighetsvurderinger krever faktisk kunnskap. Vi må vite hva som ligger i begge vektskåler for å måle på den ene siden hvor mye sikkerhet disse nye verktøyene gir, mot hvilke negative effekter de har, for eksempel på personvernet og ytringsfriheten. Derfor er det viktig at innføringen av slike verktøy følges av systemer for evaluering, rapportering og forskning.

For det tredje mangler forslaget gode analyser av hvordan dette forslaget bidrar til de samlede effektene av alle slike tiltak som innføres, sett over tid. Den sikkerhetsgevinst man oppnår med en stadig strøm av denne type tiltak i den gode saks tjeneste, må ses i forhold til den mistillit utviklingen bidrar til i det samfunnet vi ønsker å beskytte. Den eneste måten vi kan motvirke det på, er ved å sikre behovet for kontrollmekanismer, kunnskap, og åpenhet så langt det går. Stortinget bør, når de behandler forslaget, vurdere dette nøye.

Bostedsløse EØS-migranters rett til husly

NIM-B-2022-030-v02
Bostedsløse EØS-migranters rett til husly - utredning versjon 2 (pdf) 466.46 KBBostedsløse EØS-migranters rett til husly - Brev til Oslo kommune (pdf) 146.51 KB

NIM har utredet hvilke plikter norske myndigheter har til å gi et overnattingstilbud til bostedsløse EØS-migranter som befinner seg på territoriet. Vi mener det er grunn til å vurdere nærmere om akuttovernattingstilbudene som finnes i Oslo i tilstrekkelig grad sikrer betryggende oppfyllelse av menneskerettighetene.

I enkelte kommuner i Norge finnes akuttovernattingstilbud for fattige EØS-migranter. Disse er i all hovedsak drevet av ideelle organisasjoner, delvis finansiert med tilskudd fra statlige og kommunale myndigheter. Vi går i utredningen gjennom hvilke akuttovernattingstilbud som finnes for fattige EØS-migranter i Oslo. NIM har ikke hatt tilstrekkelig kapasitet eller kunnskap til å utarbeide en oversikt over tilbud som finnes på landsbasis. Oversikten er basert på innspill fra organisasjoner som driver slike tilbud.

Bostedsløse uten fast bopel har ikke noen alminnelig rett til husly etter sosialtjenesteloven og tilhørende forskrifter. Det heter imidlertid i rundskrivet fra NAV at «[k]ommunen har en hjelpeplikt overfor personer i en nødssituasjon, også utover den lov- og forskriftsregulerte plikten til å yte hjelp».

Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK)og FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) gir etter omstendighetene en rett til husly i særlige tilfeller. I utredningen presenterer vi også forpliktelser myndighetene har etter Den reviderte europeiske sosialpakt sine bestemmelser om retten til sosial og medisinsk assistanse og retten til bolig. Den reviderte europeiske sosialpakt overvåkes av Sosialrettskomiteen. Vi går i notatet gjennom praksis fra Sosisalrettskomiteen. Komteen har uttalt seg om rettighetene til bostedsløse migranter. NIM vurderer det slik at bostedsløse EØS-migrantene etter en konkret vurdering kan ha en rett til husly etter Den reviderte europeiske sosialpakt.

NIM har sendt vår utredning til Oslo kommune og Arbeids- og inkluderingsdepartementet. På bakgrunn av vår gjennomgang, reiser vi spørsmål til videre vurdering av myndighetene for å sikre betryggende oppfyllelse av menneskerettighetene. NIM ser frem til dialog med myndighetene om dette.

Rapportåret 2022

I år har NIM produsert et rekordstort antall rapporter. Åtte nye og én revidert rapport har det rukket å bli før vi skriver 2023.

NIMs rapporter har et stort spenn tematisk men har hver på sin måte vært med på å prege samfunnsdebatten og sette menneskerettslige problemstillinger på agendaen. Rapportene speiler NIMs brede mandat, og selv om de ikke er uttømmende for det NIM har gjort i 2022, representerer de tusenvis av arbeidstimer, faglig dypdykk og undersøkelser i temaer som engasjerer og er viktige i Norge i dag.

Les alle NIMs rapporter fra 2022 her:

NIMs innspill til FNs komite for tvungne forsvinninger (CED) m/ addendum

NIM to CED List of Issues (pdf) 232.33 KBNIM to CED List of Issues – addendum (pdf) 182.34 KB

NIM har sendt sine innspill til hva FNs komité for tvungne forsvinninger bør spørre om i forbindelse komiteens behandling av hvordan Norge ivaretar sine forpliktelser etter FNs konvensjon om beskyttelse mot tvungen forsvinning.

ENNHRI sender tredjepartsintervensjoner til storkammeret i EMD i tre historiske klimasaker

Denne uken sendte NIM, sammen med det europeiske nettverket for nasjonale institusjoner for menneskerettigheter (ENNHRI), tre tredjepartsintervensjoner til Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) i sakene Duarte m.fl. mot Portugal m.fl., KlimaSeniorinnen mot Sveits og Carême mot Frankrike. Alle sakene gjelder spørsmålet om Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) artikkel 2 og 8 forplikter stater til å kutte utslipp for å beskytte retten til liv og privatliv.

Dette handler sakene om

  • I Duarte m.fl. mot Portugal m.fl. klager seks portugisiske barn og unge over at statene ikke gjør nok i dag for å beskytte dem godt nok mot klimaendringer over deres levetid.
  • I KlimaSeniorinnen mot Sveits argumenterer fire eldre kvinner og en klimaforening for at Sveits krenker sin positive forpliktelse til å beskytte deres rett til liv og helse mot farlige hetebølger fordi Sveits verken har tilstrekkelig ambisiøse klimamål eller gjør nok for å kutte klimagassutslipp.
  • I Carême mot Frankrike klager en fransk borgemester over manglende utslippskutt som fører til blant annet flere farlige hetebølger og havstigning i kystbyen Grande-Synthe.

Det er historisk at disse tre sakene skal behandles av EMDs storkammer. EMD beslutter kun å behandle saker i storkammeret når en sak reiser så viktige spørsmål at avgjørelsen vil kunne få stor betydning for rettighetsvernet etter EMK.

Amicus curiae

Fordi disse sakene er viktige for hvilket menneskerettslig vern de 675 millionene som er beskyttet av EMK har mot klimaendringene, har ENNHRI gått sammen om å sende en tredjepartsintervensjon. Gjennom en tredjepartsintervensjon – eller amicus curiae – opptrer ENNHRI som «rettens venn» ved å inngi et skriftlig innlegg som belyser de allmenne eller prinsipielle rettslige spørsmålene disse sakene reiser.

I intervensjonen legger ENNHRI til grunn at enhver stat som er part til EMK kan holdes rettslig ansvarlig for effektene alle utslipp under deres effektive kontroll har for menneskers liv og helse etter EMK artikkel 1. Under henvisning til flere nasjonale klimaavgjørelser, internasjonal rett og beste tilgjengelige vitenskap, argumenterer ENNHRI for blant annet følgende:

  • Både individer og foreninger bør kunne ha klagerett i klimasaker under EMK artikkel 34.
  • Stater må beskytte retten til liv og fysisk integritet ved å kutte sine klimagassutslipp etter EMK artikkel 2 og 8.
  • Dersom statene ikke tar hensyn til barn og fremtidige generasjoners langsiktige interesse i et levelig klima, og deres interesse i å kunne nyte en like stor grad av friheter som vi gjør i dag, kan dette utgjøre forskjellsbehandling på grunnlag av fødselsdato etter EMK artikkel 14.

Det vitenskapelige underlaget

Disse rettslige analysene bygger på vitenskapelige studier og konsensus gjengitt av FNs klimapanel om hvordan menneskeskapte klimaendringene på 1,2°C allerede har fått omfattende og alvorlige effekter for mennesker i Europa. Hetebølger er for eksempel beskrevet som et av de klareste eksemplene på skade forårsaket av klimaendringene. En studie omtalt i tidsskriftet Nature viser at mellom 1991 og 2018 kunne 31,3% av heterelaterte dødsfall i Sveits tilskrives klimaendringene.

Selv om det å begrense oppvarmingen til 1,5°C ikke kan unngå alle farlige effekter av klimaendringene, vil det betydelig redusere risikoen for skade på mennesker. Dersom oppvarmingen øker med mer enn 1,5°C risikerer vi å utløse en rekke irreversible vippepunkter. ENNHRI understreker derfor at statene må beskytte sine innbyggere mot de verste effektene av klimaendringene ved å gjøre sin del for å begrense oppvarmingen til 1,5°C.

Høringen i de tre sakene skal etter planen avholdes mars 2023 i Strasbourg, der ENNHRI vil være til stede for å holde et muntlig innlegg.

Intervensjonene i sin helhet kan leses på ENNHRIs nettsider. Intervensjonene bør leses i sammenheng og i rekkefølgen DuarteKlimaseniorinnen og Careme:

ENNHRI – tredjepartsintervensjon – Duarte mot Portugal m.fl. (pdf)

ENNHRI – tredjepartsintervensjon – KlimaSeniorinnen mot Sveits (pdf)

ENNHRI – tredjepartsintervensjon – Careme mot Frankrike (pdf)

Metaverset og menneskerettigheter

NIM-R-2022-008

Da Facebook byttet navn til Meta i 2021 ga det nytt liv til et kjent konsept fra science fiction. Metaverset er visjonen om et sanselig og oppslukende virtuelt univers, som skal koble sosiale medier, spill og 3D-grafikk. Teknologiselskapene investerer stort i teknologien, og skal vi tro analyseselskapet Gartner vil én av fire bruke minst én time om dagen i metaverset innen 2026.

Denne rapporten er resultatet av et samarbeid mellom Teknologirådet og NIM. Felles for våre mandater er å gi råd til Stortinget og øvrige myndigheter, og informere allmennheten. Også tematisk har våre institusjoner mange møtepunkter. Teknologi, jus, etikk og politikk er så å si alltid tett sammenfiltret.

Ambisjonen med denne rapporten er å gjøre en kartlegging av hva metaverset er og kan bli, og hva det kan bety for folk, samfunn, politikk og menneskerettigheter. Teknologiutviklingen skjer med lynets hastighet, og politikkutvikling henger stadig etter. Selv om det er usikkert hvilken form metaverset vil ta, kan vi ikke vente med diskusjonen om hvilke menneskerettslige implikasjoner det vil få. Målet med rapporten er å stimulere til debatt om neste generasjons internett og menneskerettighetenes vilkår i en virtuell virkelighet.

Les rapporten her:

Rettslig og folkelig personvern

Kronikk av Anine Kierulf, spesialrådgiver i NIM og førsteamanuensis ved UIO. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 3. desember 2022.

I 1952 fant Høyesterett opp personvernet. Kan vi lære noe av dommernes begrunnelse?

Akkurat nå, i desember 2022, er det 70 år siden personvernet kom til Norge.

Det vil si, det fantes allerede noen spredte varianter av det i loven. Privatlivskrenkelser var forbudt. Og ærekrenkelser. Særlig æren var viktig, og praktisk – folk æreskjelte hverandre nemlig på det groveste før også. Mye av det vi i dag kaller «netthets» er ingen ny oppfinnelse. Altså, nettet er jo ganske nytt, men utskjellingen og latterliggjøringen og folkesnakket er ganske likt. Fordi nettet er så stort og raskt og følelsespremierende, er imidlertid virkningene verre: Sjelden har så få nådd så mange så nådeløst.

Men for 70 år siden måtte Høyesterett gruble på om det fantes et alminnelig rettsvern for personligheten, selv om noe slikt prinsipp ikke stod i loven. Spørsmålet oppstod fordi Tancred Ibsen i 1950 laget film av Gunnar Larsens dokumentarroman «To mistenkelige personer». Boken skildret den flukten en garvet kriminell og hans unge læregutt ga seg ut på, etter å ha begått to beryktede lensmannsmord på Ringerike i 1926. Læregutten overlevde flukten, ble dømt til livstid og satt i fengsel frem til 1946. Så skiftet han navn, fikk jobb som møbeltapetserer, giftet seg og fikk to barn.

Stod han forsvarsløs mot å få «dette livets drama» offentlig gjenvekket med filmen, så mange år etter? Nei, sa Høyesterett. Selv om det ikke fantes noen lover mot slikt, så gjorde han ikke det. Filmen ble forbudt, og det forble den i over femti år. Uten at Høyesterett hadde vurdert personvernet mot Ibsens kunstneriske ytringsfrihet eller publikums informasjonsfrihet. Selv om de frihetene ikke bare stod i loven, men i Grunnloven.

Hvor kom det fra, dette nye vernet for personligheten? Dommerne bøyer seg bakover i bro for å finne det. I rimelighetsbetraktninger og sosiale samfunnstanker. I sveitsisk, dansk og amerikansk rett. Som ellers ikke har noen relevans i Norge. Resonnementene minner om dem fra andre land, der andre domstoler har måttet utvikle personvern som ikke stod noe sted. Som i USA, der det ble utledet av andre grunnlovsrettigheters «emanations and penumbras» (utstrålinger og halvskygger). For så viktig er dette vernet for oss mennesker, at det bare må finnes, selv om grunnlovs- og lovgivere kanskje tok det så for gitt at de glemte å skrive det ned.

Men hvorfor? Argumentasjonen vitner om sterk innlevelse i læreguttens situasjon. I straffens humane, resosialiserende funksjon. I «de uheldige kriminalpolitiske følger det kan få at det offentlig rippes opp igjen i forbrytelser som er sonet og som har fått glemselens slør over seg».

Den viser en tro på rettsstaten: Når noen har gjort noe galt, rettferdig har fått sin rettergang og sonet sin straff, må de atter få leve som fullverdige samfunnsborgere.

Etter dommen har personvernet eksistert her. I 1999 ble det lovfestet gjennom menneskerettsloven. I 2014 skrev vi det inn i Grunnloven.

Og godt er det – vi trenger et solid vern av vår person, av vår indre integritet. Ikke bare overfor staten, men også mot offentlighetenes ubønnhørlige blikk. For det er ikke alltid like humant som dommernes ellers ganske strenge. Hverken blikket eller fordømmelsen.

I motsetning til rettslige dommer, har folkets dommer færre rettssikkerhetsgarantier. Ikke er det opplagt hvilke regler som egentlig gjelder. Ikke har du noen rett til kontradiksjon. Vi feller gjerne våre dommer selv om vi bare har overfladisk oversikt over sakens fakta. Vi anser ingen som uskyldig inntil det er bevist at de mente å gjøre noe galt, eller skjønte hva de gjorde. Vi ler av tanken på at de bør ha en offentlig forsvarer. Våre dommer kan ikke ankes, og prinsippene for straffutmåling er høyst uklare. Det siste gjør ikke så mye, fordømmer vi deg, kan du uansett se langt etter å bli ferdig sonet og atter en av oss.

For 70 år siden var Høyesterett så opptatt av denne rehabiliteringsmuligheten, denne nye dagen med blanke ark og fargestifter etter den der alt gikk på tverke, at de tenkte frem en helt ny rett til personvern. Nå er det Vanlige Folks tur til å tenke på dette.

FNs internasjonale dag for personar med nedsett funksjonsevne

Den 3. desember er FNs internasjonale dag for personar med nedsett funksjonsevne. Dagen er til for å setje fokus på og skape medvit om stoda for funksjonshemma og rettane deira. Funksjonshemma opplever framleis barrierar for å realisere menneskerettane sine i praksis. Ein av desse rettane er ytringsfridomen.

Dette året har NIM hatt eit særleg fokus på stoda for funksjonshemma sin ytringsfridom. I mai i år publiserte NIM rapporten «Funksjonshemmedes ytringsfrihet – åtte utfordringer». I rapporten peikar NIM på barrierar som hindrar funksjonshemma i å ta ytringsfridomen sin i bruk i praksis, på lik linje med andre.

Ytringsfridomsbarrierar for funksjonshemma

I rapporten, som byggjer på ei undersøking NIM har gjennomført, fann me fleire utfordringar for ytringsfridomen til funksjonshemma.

Den første utfordringa er manglande informasjon. Tilgjengeleg informasjon er ein føresetnad for å kunne ta ytringsfridomen i bruk. Undersøkinga viser at mange funksjonshemma opplever utfordringar med å få tilgang til informasjon. Utilgjengelege nettsider, nettaviser, appar, og manglande tolking og teksting gjer at mange ikkje får den same tilgangen på informasjon som personar utan funksjonshemmingar.

I tillegg er mange fysiske stadar der offentleg ordskifte finn stad ikkje tilgjengelege for funksjonshemma, anten fordi sjølve staden ikkje er utforma eller tilrettelagt på ein måte som gjer det tilgjengeleg, eller fordi det ikkje let seg gjere å kome seg til og frå. Manglande tilgjenge fører til at mange funksjonshemma ikkje får reell åtgang til ytringsfridomen sine arenaar.

Også hets, trakassering og hatefulle ytringar utgjer ei utfordring for funksjonshemma sin ytringsfridom. Fleire av personane NIM intervjua i undersøkinga, og særleg unge, har opplevd hets og trakassering retta mot dei på grunn av funksjonsnedsetjinga deira.

Eit anna funn i rapporten er at mange funksjonshemma vegrar seg også for å kritisere eller klage på tenester dei er avhengige av, på grunn av redsel for å miste tenestene dersom dei fremjar kritikk. Frykten for represaliar gjer at funksjonshemma sensurerer seg sjølve, fordi ein er redd for å bli oppfatta som vanskeleg, eller å bli møtt med utestenging eller diskriminering.

Fleire funksjonshemma opplever også usynleggjering og stigmatiserande framstilling i media, samt nedsettande haldningar, fordommar og umyndiggjering i kvardagen elles, som gjer det vanskelegare  å ytre seg og å bli høyrt. Mange opplever også at utilstrekkeleg tilgang på personleg assistanse i kvardagen gjer at dei ikkje kan vere så aktive i politikk, frivillig arbeid og i det offentlege ordskiftet som dei eigentleg ynskjer.

Funksjonshemma sin ytringsfridom i fokus

Ytringsfridomsutfordringane til funksjonshemma har også vore fokus hjå andre det siste året. I august kom Ytringsfridomskommisjonen si utgreiing. I utgreiinga vert ytringsfridomsutfordringane funksjonshemma opplever løfta særleg fram.

Funna i NIM sin rapport stemmer også overeins med kritikk som funksjonshemma sine sivilsamfunnsorganisasjonar har fremja over lengre tid. I år kom også Unge Funksjonshemmede med rapporten «Til maktens korridorer» om politisk deltaking blant unge med funkjsonsnedsetjingar og kronisk sjukdom, som peiker på mange av dei same utfordringane.

Ytringsfridomsproblem og samfunnsproblem

Det er viktig at funksjonshemma sine ytringsfridomsutfordringar får større merksemd og vert tekne tak i. Ytringsfridomen er ein av våre viktigaste menneskerettar. For det første er den eit viktig verktøy for å få realisert andre menneskerettar. Barrierane funksjonshemma opplever for ytringsfridomen sin gjer at det også er vanskeleg å få skapt merksemd om andre menneskerettsutfordringar funksjonshemma opplever.

For det andre skal ytringsfridomen sikre grunnleggjande samfunnsverdiar, som fri meiningsdanning, demokrati og sanningssøken. Det får ein ikkje til når ei så stor gruppe som funksjonshemma – om lag ein femtedel av befolkninga – risikerer å ikkje få ytringsfridomen sin realisert. At ein så stor del av befolkninga ikkje har reell tilgang til dei ulike romma der ordskiftet finn stad, og der avgjerder vert fatta, er eit demokratisk problem.

Les NIM-rapporten «Funksjonshemmedes ytringsfrihet – åtte utfordringer» her

Les Ytringsfridomskommisjonen si utgreiing her

Les rapporten «Til maktens korridorer» her

 

Skriftlig innspill til Dokument 8:22 (2022-2023) Representantforslag om å sikre forsvarlige barnevernstjenester

NIM-H-2022-032
Høringsinnspill - representantforslag om å sikre forsvarlige barneverntjenester (pdf) 162.34 KB

NIM har avgitt skriftlig høring til sak om behandling av et representantforslag som blant annet handlet om å utrede nasjonale klageordninger for barn i norsk rett.

Følg høringen på Storingets nettsider her.