NIM, Amnesty og Catalysts lanserer holdningskampanjen «Stillhet sårer»

Hatprat og hets kan påføre individer store skader, og utgjør også et alvorlig problem på samfunnsnivå. Dessverre reagerer flertallet med stillhet når de er vitne til at andre blir utsatt for hatprat og hets.

Derfor lanserer NIM, sammen med Amnesty International Norge og Catalysts holdningskampanjen «Stillhet sårer». Vårt mål er å motivere flere til å gjøre noe når de er vitne til hets, og å sette tilskuerintervensjon på agendaen i Norge. Kampanjen er støttet av Bufdir og Sparebankstiftelsen DNB.

«Stillhet sårer» består av en rapport, kampanjefilmer, undervisningsopplegg for ungdomsskole og videregående skole, og workshops for ansatte i offentlige, private og ideelle organisasjoner.

Alt om kampanjen finner du her: stillhetsårer.no

Undersøkelse og rapport

Som del av kampanjen har Kantar Public gjennomført en nasjonal undersøkelse om tilskuerintervensjon i møte med hets i Norge på vegne av prosjektpartnerne.

Noen av hovedfunnene i undersøkelsen er:

  • 34 % av befolkningen har observert at en person eller en gruppe har blitt utsatt for hets i løpet av det siste året.
  • 56 % gjorde ingenting da de var vitne til hets.
  • 84 % mener at man bør gjøre noe når man er vitne til hets.
  • Flest har observert mest hets på nettet eller sosiale medier (81 %), i det offentlige rom (28 %) og i private omgivelser (27 %).
  • De hyppigste rapporterte årsakene til at tilskuere ikke griper inn er bekymring for potensielle konsekvenser eller eskalering (31 %), at de mener hetsen ikke angår dem (18 %), at de som hovedregel aldri deltar i nettdebatter (17 %) og at de mener det er nytteløst å gripe inn (15 %).

Disse funnene kan du lese mer om i NIMs nye rapport om tilskuerintervensjon, der vi gjennomgår kunnskapsgrunnlaget for prosjektet, oppsummerer funnene kampanjen bygger på og beskriver en rekke strategier for tilskuerintervensjon.

Les rapporten «Stille i møte med hets – en rapport om tilskuerintervensjon i Norge» her

Tre sterke historier

«Når man opplever å bli hetset føles det ut som om man blir angrepet i et utstillingsvindu, totalt sårbar og fullstendig ensom. Jeg liker å tro det beste om folk, men i slike situasjoner er det lett å tenke at «den som tier, samtykker», og det gjør smerten av situasjonen langt mer uutholdelig.»
– Tamina Sheriffdeen Rauf

«Når man blir hetset, og ingen griper inn, så har det en forsterkende effekt og det oppleves veldig ensomt. Èn ting er de som lirer av seg hetsen, men at ingen griper inn og kommer til mitt forsvar gjør at det oppleves som om alle aksepterer oppførselen. Om bare én person hadde grepet inn, hadde det føltes mye lettere å håndtere frustrasjonen. Å føle seg alene i slike tilfeller gjør situasjonen definitivt verre.»
– Mushaga Bakenga

«Det kjennes ut som om man får et slag i magen når man blir hetset og ingen tilskuere gjør noe. Jeg blir redd, og det er forferdelig å være redd hele tiden. Det oppleves som om du ikke blir anerkjent som menneske.»
– Rita Helmi Toivosdatter Laakso

Samtykkeutvalgets rapport «Bedre beslutninger, bedre behandling»

NIM-H-2023-038
Høringssvar NIM - Bedre beslutninger bedre behandling 01.11.2023 (pdf) 216.32 KB

Høringssvaret gjelder Samtykkeutvalgets utredning «Bedre beslutninger, bedre behandling» og omhandler blant annet vilkåret om manglende samtykkekompetanse for bruk av tvang i psykisk helsevern.

I høringssvaret kommenterer NIM tre forhold som tas opp i utredningen. De tre forholdene er oppprettholdelsen av fravær av samtykkekompetanse som vilkår for tvang, beviskravet i pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3 andre ledd og statens sikringsplikt overfor voldsutsatte i relasjon til «fare»-vilkåret. NIMs høringssvar er ikke uttømmende når det gjelder menneskerettslige spørsmål i utredningen.

Flere av vurderingene og tiltakene som foreslås i utredningen berører sentrale sider av de tidligere høringsrundene til Tvangslovutvalgets utredning, «NOU 2019: 14 Tvangsbegrensningsloven – Forslag til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og omsorgstjenesten» i 2019 og departementets oppfølging av forslagene til utvalget i 2021, som NIM tidligere har levert omfattende høringssvaret til.

Voldsutsatte kvinner med innvandrerbakgrunn sine menneskerettigheter

Prosjektet er avsluttet og i mai 2024 publiserte NIM rapporten: «Videre etter vold? Retten til vern og støtte i reetableringsfasen for voldsutsatte kvinner med innvandrerbakgrunn»

Prosjektperiode:

  • Februar 2023
  • Juni 2024

Prosjektbeskrivelse

Prosjektets formål er å bidra til å styrke voldsutsatte kvinner med innvandrerbakgrunn sine menneskerettigheter. Våre undersøkelser viser at det fortsatt er en vei å gå for at flere av disse kvinnene skal få sine rettigheter fullt ut realisert. Prosjektet vil blant annet gjøre følgende:

  • Utarbeide og lansere en rapport om kvinnenes tilgang på krisesentre og støtte til å komme seg videre etter vold.
  • Vurdere å gi skriftlig innspill til lovutvalget for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og psykisk vold sin utredning.

Prosjektleder/kontaktpunkt

Deltakere:

Prosjektformål:

NIM har i sin strategi for 2022-2024 et særlig fokus på utsatte grupper. NIM har derfor bestemt i sin virksomhetsplan for 2023 at vi skal utarbeide et prosjekt om voldsutsatte kvinner med minoritetskvinner sitt menneskerettighetsvern. Etter en kartleggings- og konsultasjonsprosess i prosjektet, har vi avgrenset det til å gjelde voldsutsatte kvinner med innvandrerbakgrunn. Formålet er å bidra til styrke menneskerettighetssituasjonen for kvinnene.

Prosjekttilnærming:

NIM har våren/sommeren 2023 gjennomført en kartleggings- og konsultasjonsprosess. Den har bestått av informasjonsinnhenting fra både skriftlige og muntlige kilder, herunder møter med frivillige organisasjoner, forskere og myndighetsorganer. Basert på NIMs prioriteringskriterier har NIM utpenslet flere veier i prosjektet som vi mener vil kunne bidra til å styrke menneskerettighetssituasjonen til kvinnene.

Næringslivets menneskerettighetsansvar – eksempeltabell

Næringslivets menneskerettighetsansvar – eksempeltabell (pdf) 563.65 KB

Selskaper har ansvar for menneskerettigheter – men hvordan? Åpenhetsloven krever at selskaper skal utføre aktsomhetsvurderinger, og at de skal unngå og motvirke faktiske og potensielle negative konsekvenser for «grunnleggende menneskerettigheter» og «anstendige arbeidsforhold».

Men hvordan kan selskaper forårsake, medvirke til eller på andre måter være direkte knyttet til menneskerettighetskrenkelser?

Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) og Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv har sammen utarbeidet en tabell med eksempler på hvordan selskaper kan bli involvert i menneskerettighetsbrudd. Tabellen omhandler 32 ulike menneskerettigheter hentet fra FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, og fra flere av ILOs kjernekonvensjoner.

Formålet med tabellen er å inspirere til tenkning og prosesser i arbeidet med menneskerettslige aktsomhetsvurderinger i virksomheten. Den gir ikke en uttømmende oversikt over relevante menneskerettigheter eller tolkning av disse, men kan være et nyttig verktøy. Tabellen er basert på et initiativ ved Shift og Mazars: How Can Businesses Impact Human Rights? (2015), som trekker på publikasjonen Human Rights Translated: A Business Reference Guide (2008).

Flere samiske språkforvaltningskommuner er nødvendig

Kronikk av Johan Strömgren, regionkontorleder NIM, og Anders Einar Broderstad, rådgiver NIM. Opprinnelig publisert i Nordnorsk debatt 26. oktober 2023.

Fra 1. januar 2024, blir det mye enklere for kommuner å innlemme seg i forvaltningsområdet for samiske språk. Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) håper flere kommuner ønsker å benytte seg av denne muligheten.

Denne uken markeres samisk språkuke. Formålet med markeringen er å synliggjøre og løfte opp de samiske språkene.

Språket er grunnleggende i enhver kultur, og dette gjelder selvfølgelig også for den samiske kulturen. Men, alle de samiske språkene er truet, og det kreves aktive tiltak for at de samiske språkene skal kunne utvikles og være levende språk i fremtiden.

Grunnloven pålegger myndighetene å legge forholdene til rette for at samene kan sikre og utvikle sitt språk, og etter sameloven er norsk og de samiske språkene likeverdige. Myndighetene er også forpliktet etter menneskerettighetene å legge til rette for at samene kan bruke språket sitt.

Å sikre samiske språk skjer i dag gjennom ordningen med forvaltningsområdet for samiske språk, som reguleres av sameloven og forskrift om forvaltningsområdet for samisk språk. Det er 13 kommuner i dag som inngår i ordningen. Disse kommunene forvalter samelovens språkregler og mottar samtidig særskilte midler fra Sametinget for å gjennomføre språkforpliktelsene. Dette betyr at god realisering av de språklige rettighetene er avhengig av kommunene. Det samme gjelder mulighetene for å kunne lære samiske språk i barnehager og skoler, og for å kunne bruke samiske språk i møtet med det offentlige.

Gjennom ny lov- og forskriftsendring fra 1. januar 2024, blir det mye enklere for kommuner å innlemme seg selv i forvaltningsområdet for samisk språk. Den nye ordningen innebærer at forvaltningsområdet for samiske språk skal inndeles i tre kommunekategorier. Kommuner som i dag utgjør forvaltningsområdet for samiske språk vil bli inndelt i kategoriene språkutviklingskommuner eller språkvitaliseringskommuner. Den siste kategorien, språkstimuleringskommuner, er ment for nye kommuner som ikke er innlemmet i forvaltningsområdet for samiske språk. Terskelen for å oppfylle de språklige forpliktelsene som ligger i å være en språkstimuleringskommune, vil være lavere enn for de to andre kategoriene. Endringen søker å gjøre det enklere for kommuner å melde seg inn som en samisk språkforvaltningskommune. Det behøves imidlertid politisk vilje fra kommunenes politikere og beslutningstakere for å få dette til.

NIM håper flere kommuner ønsker å benytte seg av denne muligheten, og bli med i arbeidet med å styrke de samiske språkene ved å melde seg inn i den nye forvaltningsmodellen. Et utvidet forvaltningsområde for samiske språk vil kunne bidra til bedre gjennomføring av flere menneskerettigheter om språk og kultur.

Buorre giellavahkku! Buorre giellavahkko! Buerie gïele våhkoe!

Høringsuttalelse – Prop. 124 L (2022-2023) Endringer i rettshjelploven (ny modell for økonomisk behovsprøving)

NIM-H-2023-037
Høringsuttalelse – Prop. 124 L (2022-2023) Endringer i rettshjelploven (ny modell for økonomisk behovsprøving) (pdf) 177.89 KB

Faste beløpsgrenser mv – og menneskerettslige avveininger

Norges institusjon for menneskerettigheter har ikke kommentarer til forslaget om ny modell for behovsprøving som sådan, eller forslag til generelle beløpsgrenser. Det kan neppe utledes selvstendige krav til rettshjelp av menneskerettighetene. Det er også anledning til å oppstille nasjonale vilkår for rettshjelp. I visse tilfeller er imidlertid rettshjelp et vilkår for at grunnleggende krav til rettferdig rettergang etter EMK artikkel 6 kan ivaretas. Rettshjelp kan for eksempel være nødvendig hvis det er «indispensable for an effective process» (EMD, Airey mot Irland, 9.10.1979) eller hvor mangel på rettshjelp «deprive the applicant of a fair trial and breache[d] his right to present an effective defence in violation of Article 6 § 1» (EMD, McVicar mot Storbritannia, 7.5.2002). Avveiningene vil bero på et skjønn som vi ikke går nærmere inn på her. Siden avveiningene er skjønnsmessige kan imidlertid mulige menneskerettslige krav bare avgrenses til saker som faller inn under artikkel 6. Man kan heller ikke utelukke at noen saker kan bli så kostbare at nasjonale grenser for rettshjelp konkret blir for lave.

De foreslåtte reglene om behovsprøving fremstår derimot som faste, slik som også eksisterende regler er. Etter § 16 annet og tredje ledd i forslaget er beløpsgrensene faste, og det foretas en positiv opplisting av sakstyper. Dette innebærer at motstrid mellom rettshjelploven og eventuelle menneskerettslige krav om rettshjelp er tenkbart. Dette må i så fall dette løses gjennom utvidende eller innskrenkende tolkning eller ved hjelp av forrangsbestemmelsen i menneskerettsloven § 3, jf. også Rt-2015-1029 avsnitt 67 som uttaler dette.

Vi har merket oss at Rettshjelputvalget i NOU 2020:5 på side 44 uttalte at «å innføre dagens inntekts- og formuesgrense etter forskrift […] § 1-1 i alle saker vil derimot neppe være i tråd med menneskerettighetene». FNs menneskerettskomité har om Norges faste grenser uttalt at «[t]he Committee is concerned that means-tested legal aid fails to take account of the actual circumstances of the applicants and is assessed without regard to the actual cost of the legal service being sought. Moreover, legal aid is not available at all for certain categories of case” (sjette periodiske rapport, avsn. 6 og gjentatt i syvende periodiske rapport i 2018, avsn. 29).

Etter NIMs oppfatning kan det være grunn til å vurdere om loven bør inneholde en form for sikkerhetsventil for slike forhold, eller at forarbeidene gir anvisning på at vilkårene må fortolkes i overensstemmelse med menneskerettighetene.

Vennlig hilsen
for Norges institusjon for menneskerettigheter

Vidar Strømme
Fagdirektør

Sannhetssøken og selvkritikk

Kronikk av Anine Kierulf, førsteamanuensis UIO, spesialrådgiver NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 21. oktober 2023.

Selv når vi tror vi har rett, viser det seg ofte at vi tar feil.

Krigens første offer er sannheten. Vi hørte det da Russland angrep Ukraina i fjor. Vi blir minnet om det nå, når vi nås av grusomme nyheter fra Gaza og Israel. Hvor kvalitetssikret er disse nyhetene? Siden mange av oss har følelser knyttet til partene i denne konflikten fra før, må vi tenke enda mer over krigens første offer nå.

Vi er mennesker. Derfor har vi har evnen og muligheten til kritisk å søke og avdekke sannhet. Sannhetssøken blir likevel ganske umulig hvis vi glemmer at vi er mennesker.

Propaganda kan være vanskelige å gjennomskue. Særlig når kunstig intelligens har gjort video- og billedmanipulering tilnærmet uavslørbar – og tilgangen til den allemannseie. Når desinformasjon spres så raskt til så mange. Og når algoritmene som styrer hva vi ser og ikke ser vrir inntrykkene vi sitter igjen med enda mer.

Men problemene ligger ikke bare der ute. Fordi vi er mennesker, feiltolker vi informasjon hele tiden. Enda mer når sterke følelser er i sving. Hjelpeløshet, fortvilelse, sinne, frykt. Og hat.

Hvor kommer alt hatet fra? Kai Spurkland, Ingjerd Hansen og jeg lanserte nylig en bok om hatkriminalitet. Vi ba krimforfatter Anne Holt om å hjelpe oss med spørsmålet. Hun utla hatdriverne med korinterbrevet speilvendt: «Nå blir de stående, disse tre: Sinne, avsky og frykt. Men størst blant dem er frykten».

Frykten og hatet har ikke bare grobunn i alle de sivile ofrene og deres pårørende. Det gror også godt hos oss. Frykt engasjerer. Og engasjement gir klingende mynt. En sinne-emoji gir fem ganger så stor uttelling i Facebooks algoritmer som et smil.

Så pøs på med fryktskapende grusomheter! Så klarer vi resten selv. Vi liker å tro at vi er sannhetssøkende. Men er vi det? Selv når vi tror vi har rett, viser det seg ofte at vi tar feil. Feilslutningene våre følger noen mønstre: Vi tror på nyheter som bekrefter det vi alt trodde. Vi anser oss selv som saklige, og de andre som følelsesdrevne. Vi tror lettere på det vi forstår umiddelbart, enn det som krever grubling. Og hvis vi først har fått et inntrykk av noe, skal det mye til at vi skifter mening – selv i møte med sterke motbevis. Vi kritiske til andres dømmekraft – men primært når vi er uenige i deres konklusjoner. Vi er ukritiske til våre egne resonnementer når de leder oss dit vi ønsker å ende opp. Vi styres mer av «likes og dislikes» enn av kritisk tenkning.

Sjansen er ganske stor for at de som raskt fordømte Israels bombing av al-Ahli-sykehuset på Gaza, fra før av var kritiske til Israel. Og for at de som først spredde Israels opplysning om at katastrofen skyldtes en rakett på avveie fra islamsk jihad, var mer kritiske til Hamas.

Siden vi er sosiale vesener, styres vi også av hva de vi anser oss «på lag med», mener. Vi oppsøker dem som er enige med oss, og sammen med dem blir vi enda mer overbevist, og mer avvisende til motargumenter. Gruppedrivet kan bli så sterkt av vi benekter åpenbare fakta og ser bort fra grunnleggende prinsipper vi ellers holder høyt.

Noen av de som ellers står høyt på ytringsfrihetsbarrikadene, har nå forståelse for at Frankrike forbyr pro-palestinske demonstrasjoner. Og at Tyskland forbyr bruk av palestinaskjerf på skolen. Noen mener at hamasheiingen til en sykepleier i Ålesund ikke er vernet av ytringsfriheten. Andre at han burde «kanselleres» fra jobben sin.

Noen av dem som ellers fremholder at «ord er vold», og at hatytringer mot folkegrupper må straffeforfølges, sammenligner nå Israel med Nazityskland og demonstrerer under slagord som slår hardt mot både sionister og mot jøder. Det er lettere å se behovet for å få uttrykke sinne og hat man selv forstår og sympatiserer med.

Vi er mennesker, med evnen til å avdekke stadig nye sannheter. Skal vi klare det, må vi bruke den evnen til å prøve å justere også for feilkildene i oss selv. I tillegg til å underlegge andres resonnementer og vurderinger et kritisk blikk (og ikke bare de vi er uenige i), må vi gjøre det samme med våre egne. Det er langt mer krevende, men vi er ikke sannhetssøkere om vi ikke prøver.

Veileder for utredning av menneskerettslige problemstillinger – Kilder, tolkning, metode

NIM-V-2023-001

Denne veilederen er ment å være en verktøykasse eller et oppslagsverk for alle som i ulike sammenhenger har behov for å utrede problemstillinger som har sider til menneskerettighetene.

Veilederen kan være nyttig for saksbehandlere på alle nivåer av offentlig forvaltning, for advokater eller rettshjelpere, for offentlige utvalg, studenter, ombud, selskaper, frivillige organisasjoner, politikere, journalister og andre. I tillegg til å omtale de menneskerettslige kildene og tolkningen av dem, handler veilederen om felles metodiske spørsmål for menneskerettighetsvurderinger i en norsk kontekst.

Last ned eller les veilederen på nett her:

Oppfølgning av tidligere dialog om menneskerettslige vurderinger av tiltak som kan føre til klimagassutslipp

NIM-B-2023-023
Oppfølgning av tidligere dialog om menneskerettslige vurderinger av tiltak som kan føre til klimagassutslipp oktober 2023[29] (pdf) 184.50 KB

NIM har sendt et oppfølgende brev til Olje- og energidepartementet vedrørende dialog om menneskerettslige vurderinger av tiltak som kan føre til klimagassutslipp etter Grunnloven § 112 og HR-2020-2472-P.

Oppfølgning: spørsmål om petroleumsskatteloven § 11

NIM-B-2023-022
Oppfølgning av spørsmål om petroleumsskatteloven § (pdf) 248.65 KB

NIM har sendt brev til Finansdepartementet med spørsmål om departementets vurderinger av klima- og miljøkonsekvenser ved endringen av petroleumsskatteloven § 11. NIM etterspør hvordan departementet vurderer virkningene av endringene av loven i tråd med Norges forpliktelser etter Grunnloven § 112 og Parisavtalen.