NIMs innspill til sakslisten fra FNs barnekomite

NIM-IR-2023-02
NIM submission to CRC-LOIPR-final (pdf) 407.73 KB

NIM har gitt innspill til FNs barnekomité og foreslår 15 temaer som komiteen bør ta med i sin saksliste til Norges neste periodiske rapport, kjent som «List of issues prior to reporting», LOIPR. Vi løfter frem fire nye temaer, blant annet utredningsinstruksen og internasjonal adopsjon, og elleve vedvarende utfordringer. De inkluderer barns rett til å bli hørt, til privatliv og beskyttelse mot vold, og omhandler utsatte barn som enslige mindreårige asylsøkere, samer, nasjonale minoriteter, barn i fengsel og barn i rus. Komiteens saksliste til Norge blir vedtatt i mai 2023.

LOIPR er del av en forenklet rapporteringsprosedyre. Istedenfor å skrive om alle konvensjonens paragrafer, må staten svare på spørsmål om spesifikke utfordringer i Norge. De utfordrende temaene hentes fra komiteens tidligere anbefalinger og oppdatert informasjon fra NIM, Barneombudet og andre interessenter.

Sivil ulydighet på agendaen i hele Akersgata

Det har gått over 500 dager siden Høyesterett i storkammer fastslo at samenes rett til kulturutøvelse var krenket i Fosen-saken (HR-2021-1975-S). NIM mener den manglende oppfølgingen av dommen utgjør et pågående menneskerettighetsbrudd, og vi har ved flere anledninger uttalt oss om dette.1«Oppfølging av Fosen-saken» (nhri.no); «NIMs rapport om SP artikkel 27 og oppfølging av Fosen-dommen» (nhri.no) med videre henvisninger.

Aksjonister fra Norske Samers Riksforbund Nuorat og Natur og Ungdom har satt saken ettertrykkelig på dagsorden. De har fra torsdag forrige uke demonstrert fredelig mot manglende etterlevelse av Høyesteretts dom, først ved å okkupere resepsjonen i Olje- og energidepartementet i Akersgata 59. Etter å ha blitt fjernet av politiet natt til mandag 27.02, har de blokkert inngangen på utsiden av departementet, og det er varslet at aksjonene fortsetter. Aksjonene setter søkelys på viktige spørsmål, som oppfølgningen og etterlevelse av rettskraftige avgjørelser.

I tillegg reiser aksjonene i seg selv spørsmål om hvor langt vernet av slike aksjoner strekker seg etter ytrings- og forsamlingsfriheten etter Grunnloven §§ 100 og 101 og Den europeiske menneskerettskonvensjonen artikkel 10 og 11. Er politiets fjerning av demonstrantene lovlig? Risikerer demonstrantene bot? Og hvilken betydning har det at sivil ulydighet brukes for å få oppmerksomhet mot et pågående menneskerettsbrudd og et ugyldig vedtak? Når demonstrasjon er fredelig og det eksisterer en formell hjemmel for politiets handlinger, er svaret rettslig sett avhengig av en ting: Om politiets inngrep i demonstrasjonen er forholdsmessig.

Det er verdt å merke seg at litt lenger ned i gaten skal Høyesterett denne uken, torsdag 2. mars, behandle en sak om straff mot et medlem av Extinction Rebellion. Den saken gjelder at demonstranten ikke etterkom pålegg fra politiet om å fjerne seg under en aksjon i Helse- og omsorgsdepartementet. Saken reiser spørsmål om forholdet til ytrings- og forsamlingsfriheten, og har visse likhetstrekk med den pågående aksjonen i Olje- og energidepartementet.

I saken som skal opp for Høyesterett satt demonstranten fra Extinction Rebellion ved hovedinngangen i Helse- og omsorgsdepartementet og blokkerte en rømningsvei. Demonstrasjonen var ikke varslet. Lagmannsretten mente at aksjonen kunne straffes, men dette er altså anket. Lagmannsretten la vekt på at det å ta seg inn i og blokkere inngangen til departementet primært var et virkemiddel for å få oppmerksomhet. Det demonstanene gjorde her, var altså ikke i seg selv rettet mot det som demonstrantene kritiserte staten for. Det å blokkere inngangen var heller ikke bare en bieffekt av en slik type målrettet demonstrasjon, slik som for eksempel en viss forstyrrelse av trafikken er en bieffekt av å gå i et demonstrasjonstog. Dette talte for at det kunne gripes inn i demonstrasjonsfriheten. I samme retning talte risikoen ved å blokkere en rømningsvei, selv om denne risikoen var langt mindre enn ved trafikkblokade som Høyesterett fant straffbar i en annen sak (HR-2022-981-A). Lagmannsretten la også vekt på at demonstrasjonen var en bevisst krenkelse av statens eiendomsrett, fordi demonstrantene ikke fulgte anmodningen om å forlate lokalene.

Oslo tingrett hadde derimot lagt vekt på at demonstrasjonen i Helse- og omsorgsdepartementet var mindre farlig og til mindre til bry enn trafikkblokader. Tingretten så det slik at politiet utvilsomt hadde anledning til å sanksjonere unnlatelsen av å etterkomme pålegget om flytting, men mente at den samlede effekten politiets sanksjoner – bortvisning, pågripelse og innbringelse i arrest, hvor aksjonisten satt i ca. 8 timer og etterfølgende bot – var inngripende. Etter en helhetsvurdering kom tingretten derfor til at sanksjonene samlet sett ikke var forholdsmessige inngrep i aksjonistens forsamlings- og demonstrasjonsfrihet, og vedkommende ble derfor frifunnet.

Det blir spennende å se hvordan Høyesterett vurderer dette spørsmålet. I lys av pågående sivile ulydighets-aksjoner, er det uansett klart at avgjørelsen vil gi viktige og praktiske avklaringer for hvor langt det menneskerettslige vernet av sivil ulydighet strekker seg i Norge, og i Akersgata.

NIM arrangerte 15. februar et seminar om sivil ulydighet og ytringsfrihet, også dette i Akersgata (nr. 8). Vi har i tillegg skrevet to artikler om temaet. Vil du lese mer?

«Adele Matheson Mestad og Hannah Cecilie Brænden, Er sivil ulydighet for klima beskyttet av ytrings- og forsamlingsfriheten?» – Juridika, 14.9.2021.

Nettsak om «Menneskerettslig beskyttelse av retten til sivil ulydighet» – nhri.no 30.11.2022

Forslag fra Kommunal- og distriktsdepartementet og Olje- og energidepartementet til endringer i energiloven og plan- og bygningsloven knyttet til vindkraft på land

NIM-H-2023-011
Høringsuttalelse – endringer i energiloven og plan og bygningsloven knyttet til vindkraft på land (pdf) 217.27 KB

Lovforslagene i denne høringen har til formål å styrke kommunenes rolle i prosesser knyttet til vindkraft på land. NIM har enkelte kommentarer og innspill til hvordan denne målsettingen kan styrkes. Disse knytter seg særlig til uavhengige konsekvensutredninger, oppdatering av energiloven, veiledning om vurderinger vedrørende SP 27 og kunnskap om kumulative virkninger over tid av flere inngrep.

Personvernkommisjonens utredning NOU 2022: 11 – Ditt personvern – vårt felles ansvar

NIM-H-2023-009
Høringssvar til Personvernkommisjonens utredning NOU 2022-11 (pdf) 349.34 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til Personvernkommisjonens utredning NOU 2022: 11 – Ditt personvern – vårt felles ansvar. NIM har gitt flere innspill, herunder om bruk av kunstig intelligens i forvaltningen, inngripende teknologi, personvern i justissektoren og klage-, tilsyns- og veiledningsordninger. NIM mener det er viktig at menneskerettslige konsekvenser av digitaliseringen i ulike samfunnssektorer utredes, og at det forskes mer på personvernkonsekvenser av ulike tiltak. NIM har også flere innspill når det gjelder barns rett til personvern.

Oppdatering av klimalovens klimamål for 2030

NIM-H-2023-010
Høringsuttalelse – oppdatering av klimalovens klimamål for 2030 (pdf) 310.89 KB

NIM anbefaler at departementet vurderer om klimaloven bør endres ut over det som foreslås i høringen. Dette for å bedre ivareta forpliktelser staten har til å avverge klimaendringer som kan påvirke retten til et miljø som sikrer helsen etter Grunnloven § 112, og retten til liv, privatliv, hjem, eiendom, helse og kulturutøvelse som følger av flere internasjonale menneskerettskonvensjoner Norge er bundet av.

Meld. St. 8 (2022-2023) Menneskerettar for personar med utviklingshemming – Det handlar om å bli høyrt og sett

NIM-B-2023-004
Skriftlig innspill til Meld. St. 8 (2022-2023) (pdf) 180.99 KB

NIM har sendt inn skriftlige innspill til arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 8 (2022-2023) Menneskerettar for personar med utviklingshemming – Det handlar om å bli høyrt og sett. I innspillet ber NIM komiteen understreke kommunenes menneskerettsansvar og anbefaler at det gjennomføres konkrete menneskerettslige vurderinger i den videre oppfølgingen av relevante tiltak i stortingsmeldingen.

Forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m.

NIM-H-2023-008
Høringssvar fra NIM - forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m (pdf) 173.79 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til forslag om videreføring av midlertidigeregler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m. NIM har gitt innspill til forslag om adgangen til å begrense antall tilsyn med barn i barnevernsinstitusjoner, omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere og fosterhjem dersom et høyt antall ankomster av fordrevne fra Ukraina gjør det nødvendig.

NIM foreslår løsninger for å sikre en betryggende saksbehandling og gode vurderinger av barnets beste før disse unntakene kan tas i bruk.

Barn og unges medvirkning i politikk og utredninger – hva er greia?

Hvorfor er barn og unges rett til medvirkning i politikken en menneskerettighet? I denne artikkelen forklarer NIM hva som menes med barn og unges medvirkning på systemnivå, og hvordan vi jobber med det.

En helt særegen rettighet for barn er retten til å si sin mening og å bli hørt. Den følger av barnekonvensjonen artikkel 12 og Grunnloven § 104. Denne rettigheten er etter hvert blitt godt kjent i Norge når det gjelder enkeltsaker. I svært mange lover følger det nå av saksbehandlingsreglene at barn skal høres i saker som angår dem, for eksempel når domstolene skal bestemme hvor et barn skal bo etter et samlivsbrudd, i barnevernssaker, i skolesektoren og på utlendingsfeltet.

Men retten til å bli hørt gjelder ikke bare for det enkelte barn i enkeltsaker – den gjelder også som en kollektiv rettighet, for barn som gruppe. Dette følger av at retten til å bli hørt gjelder «i alle forhold som vedrører barnet», som altså ikke er begrenset til enkeltsaker. Dette har blant annet FNs barnekomité, som overvåker barnekonvensjonen, uttalt seg om flere ganger. Retten til å bli hørt på kollektivt nivå kan være aktuell for barn som er del av ulike grupper, for eksempel barn med funksjonsnedsettelse, barn som driver med en spesiell type fritidsaktivitet, eller elever på ungdomsskolen i Norge. Den kan også gjelde for hele barnegruppen som helhet, eller for alle barn i et begrenset geografisk område som blir berørt av noe.

Begrunnelsen for at barn har en slik rettighet handler for det første om at det er nødvendig for å klarlegge innholdet i de forskjellige menneskerettighetsforpliktelsene. Barns egne erfaringer om hva som er godt psykisk helsevern, god ivaretakelse ved involvering i en straffesak, eller gode fritidstilbud i kommunen, må kartlegges for å lage politikk som er i tråd med barns rettigheter. I tillegg tilsier demokratihensyn at man må sørge for at barn og unge blir involvert, all den tid de ikke selv kan delta direkte i demokratiet gjennom valg og representasjon.

I Norge har kommunene en plikt til å ha ungdomsråd eller liknende medvirkningsorgan for ungdom. Dette er et av virkemidlene som realiserer barns rett til medvirkning på systemnivå i Norge.

Men NIM har over tid vært opptatt av at myndighetene må gjøre mer for å styrke barns rett til medvirkning på systemnivå. Under utbruddet av covid-19-pandemien så vi at mange ungdomsråd sluttet å fungere, eller ikke ble konsultert. Dette er alvorlig, fordi barn i høyeste grad ble berørt av smitteverntiltak, og det derfor var nødvendig å innhente innspill fra barn for at deres rettigheter i størst mulig grad skulle kunne ivaretas. Koronakommisjonen var også kritiske til at det var liten grad av konsultasjoner med barn og unge i sin andre rapport om koronahåndteringen.

NIM har også sendt flere brev til myndighetene om at barn og unges rett til medvirkning på systemnivå må styrkes. Vi er opptatt av at plikten til å konsultere barn og unge oftere må fremgå av mandatene til offentlige utvalg, og at myndighetene selv konsulterer barn og unge når de skal lage handlingsplaner, strategier og stortingsmeldinger. Vi ser nå at stadig flere ønsker å involvere barn og unge i ulike prosesser, for eksempel i offentlige utvalg eller i ulike offentlige prosesser.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe har vist stort engasjement for dette, og inviterte nylig til et innspillsmøte for å få innspill fra ulike aktører om hvordan barn og unges rett til medvirkning kan styrkes. Svært mange aktører, fra offentlige organer, kommuner, ombud, akademia, organisasjoner og ikke minst barn og unges organisasjoner møtte opp for å gi råd.

NIM deltok på møtet, og har i etterkant sendt brev til barne- og familieministeren. Vårt råd til myndighetene er at det opprettes et kompetansesenter for barn og unges medvirkning på systemnivå, som kan være tilgjengelig for de som vil involvere barn og unge. I dag er kunnskapen og ressursene spredt og lite tilgjengelig, og vi mener at det er viktig at alle som ønsker å involvere barn og unge får støtte til å gjøre dette på en god måte, som ivaretar deres rettigheter fullt ut gjennom prosessen.

Som nevnt har NIM fulgt denne saken en stund, og her kan du lese mer om våre innspill og aktiviteter:

Oppfølging av Fosen-saken

Brev til Olje- og energiminister Terje Aasland (pdf) 178.88 KB

Vi viser til vårt brev til Olje- og energidepartementet datert 1. april 2022, hvor vi dels presenterte vår da nylig publiserte rapport om menneskerettslig vern i samiske bruksområder, og dels tok opp statens menneskerettslige reparasjonsplikt i tilknytning til Fosen-saken.

NIMs brev ble ikke besvart, men vi har vært i debatt med representanter for departementet om tolkningen av Høyesterettsdommen i ulike riksmedier.1Bl.a. Altinget.no og Dagnsytt 18.Vi registerer at departementet og NIM har ulikt syn på tolkningen av dommen, særlig hva angår Høyesteretts bruk av termen «på sikt». Vi har også pekt på vårt generelle syn på statens menneskerettslige reparasjonsplikt.

Som kjent er det NIMs syn at Fosen-saken representerer et pågående menneskerettighetsbrudd etter at Høyesterett i november 2021 konkluderte med at vedtakene krenker reineierenes rettigheter etter konvensjonen. Vi er kjent med at departementet har et annet syn på dette, som blant annet uttrykt i et innlegg fra statsråden datert 10. februar på departementets hjemmesider hvor det gjentas at «vindkraftverkene på Fosen på sikt vil true reindriften og samenes rett til kulturutøvelse».

Et felles perspektiv er likevel, som også uttrykt av statsråden i samme innlegg, at «Det grunnleggende i denne saken er at reindriftas folkerettslige vern skal sikres.»

I innlegget blir det også fortjenstefullt uttrykt ønske om å løse Fosen-saken, og et ønske om samtaler og videre dialog. NIM er på samme måte som departementet bekymret over den økende tillitskrisen mellom samiske miljøer og myndighetene, som springer ut fra Fosen-saken. Som statsråden er inne på i innlegget, er det ulike oppfatninger om hva som står i veien for en løsning på Fosen.

NIM vil på denne bakgrunn be om et møte med statsråden, for å drøfte de menneskerettslige aspektene ved denne saken. NIM har ikke noe syn på hvilke konkrete løsninger som bør velges, så lenge dette skjer innenfor myndighetenes menneskerettslige handlingsrom.

Vennlig hilsen

for Norges institusjon for menneskerettigheter

Adele Matheson Mestad
Direktør

Johan Strömgren
Regionkontorleder

Oppfølging etter innspillsmøte om barn og unges medvirkning på systemnivå

NIM-B-2023-003
Oppfølging av innspillsmøte om barn og unges medvirkning (pdf) 182.82 KB

NIM har sendt et brev til barne- og familieminister Kjersti Toppe, som oppfølging av innspillsmøte om barn og unges rett til medvirkning på systemnivå. I brevet ber NIM om at det opprettes et kompetansesenter som kan legge til rette for gode medvirkningsprosesser.