Meld. St. 8 (2022-2023) Menneskerettar for personar med utviklingshemming – Det handlar om å bli høyrt og sett

NIM-B-2023-004
Skriftlig innspill til Meld. St. 8 (2022-2023) (pdf) 180.99 KB

NIM har sendt inn skriftlige innspill til arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 8 (2022-2023) Menneskerettar for personar med utviklingshemming – Det handlar om å bli høyrt og sett. I innspillet ber NIM komiteen understreke kommunenes menneskerettsansvar og anbefaler at det gjennomføres konkrete menneskerettslige vurderinger i den videre oppfølgingen av relevante tiltak i stortingsmeldingen.

Forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m.

NIM-H-2023-008
Høringssvar fra NIM - forslag om videreføring av midlertidige regler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m (pdf) 173.79 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til forslag om videreføring av midlertidigeregler i lovverket som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina m.m. NIM har gitt innspill til forslag om adgangen til å begrense antall tilsyn med barn i barnevernsinstitusjoner, omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere og fosterhjem dersom et høyt antall ankomster av fordrevne fra Ukraina gjør det nødvendig.

NIM foreslår løsninger for å sikre en betryggende saksbehandling og gode vurderinger av barnets beste før disse unntakene kan tas i bruk.

Barn og unges medvirkning i politikk og utredninger – hva er greia?

Hvorfor er barn og unges rett til medvirkning i politikken en menneskerettighet? I denne artikkelen forklarer NIM hva som menes med barn og unges medvirkning på systemnivå, og hvordan vi jobber med det.

En helt særegen rettighet for barn er retten til å si sin mening og å bli hørt. Den følger av barnekonvensjonen artikkel 12 og Grunnloven § 104. Denne rettigheten er etter hvert blitt godt kjent i Norge når det gjelder enkeltsaker. I svært mange lover følger det nå av saksbehandlingsreglene at barn skal høres i saker som angår dem, for eksempel når domstolene skal bestemme hvor et barn skal bo etter et samlivsbrudd, i barnevernssaker, i skolesektoren og på utlendingsfeltet.

Men retten til å bli hørt gjelder ikke bare for det enkelte barn i enkeltsaker – den gjelder også som en kollektiv rettighet, for barn som gruppe. Dette følger av at retten til å bli hørt gjelder «i alle forhold som vedrører barnet», som altså ikke er begrenset til enkeltsaker. Dette har blant annet FNs barnekomité, som overvåker barnekonvensjonen, uttalt seg om flere ganger. Retten til å bli hørt på kollektivt nivå kan være aktuell for barn som er del av ulike grupper, for eksempel barn med funksjonsnedsettelse, barn som driver med en spesiell type fritidsaktivitet, eller elever på ungdomsskolen i Norge. Den kan også gjelde for hele barnegruppen som helhet, eller for alle barn i et begrenset geografisk område som blir berørt av noe.

Begrunnelsen for at barn har en slik rettighet handler for det første om at det er nødvendig for å klarlegge innholdet i de forskjellige menneskerettighetsforpliktelsene. Barns egne erfaringer om hva som er godt psykisk helsevern, god ivaretakelse ved involvering i en straffesak, eller gode fritidstilbud i kommunen, må kartlegges for å lage politikk som er i tråd med barns rettigheter. I tillegg tilsier demokratihensyn at man må sørge for at barn og unge blir involvert, all den tid de ikke selv kan delta direkte i demokratiet gjennom valg og representasjon.

I Norge har kommunene en plikt til å ha ungdomsråd eller liknende medvirkningsorgan for ungdom. Dette er et av virkemidlene som realiserer barns rett til medvirkning på systemnivå i Norge.

Men NIM har over tid vært opptatt av at myndighetene må gjøre mer for å styrke barns rett til medvirkning på systemnivå. Under utbruddet av covid-19-pandemien så vi at mange ungdomsråd sluttet å fungere, eller ikke ble konsultert. Dette er alvorlig, fordi barn i høyeste grad ble berørt av smitteverntiltak, og det derfor var nødvendig å innhente innspill fra barn for at deres rettigheter i størst mulig grad skulle kunne ivaretas. Koronakommisjonen var også kritiske til at det var liten grad av konsultasjoner med barn og unge i sin andre rapport om koronahåndteringen.

NIM har også sendt flere brev til myndighetene om at barn og unges rett til medvirkning på systemnivå må styrkes. Vi er opptatt av at plikten til å konsultere barn og unge oftere må fremgå av mandatene til offentlige utvalg, og at myndighetene selv konsulterer barn og unge når de skal lage handlingsplaner, strategier og stortingsmeldinger. Vi ser nå at stadig flere ønsker å involvere barn og unge i ulike prosesser, for eksempel i offentlige utvalg eller i ulike offentlige prosesser.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe har vist stort engasjement for dette, og inviterte nylig til et innspillsmøte for å få innspill fra ulike aktører om hvordan barn og unges rett til medvirkning kan styrkes. Svært mange aktører, fra offentlige organer, kommuner, ombud, akademia, organisasjoner og ikke minst barn og unges organisasjoner møtte opp for å gi råd.

NIM deltok på møtet, og har i etterkant sendt brev til barne- og familieministeren. Vårt råd til myndighetene er at det opprettes et kompetansesenter for barn og unges medvirkning på systemnivå, som kan være tilgjengelig for de som vil involvere barn og unge. I dag er kunnskapen og ressursene spredt og lite tilgjengelig, og vi mener at det er viktig at alle som ønsker å involvere barn og unge får støtte til å gjøre dette på en god måte, som ivaretar deres rettigheter fullt ut gjennom prosessen.

Som nevnt har NIM fulgt denne saken en stund, og her kan du lese mer om våre innspill og aktiviteter:

Oppfølging av Fosen-saken

Brev til Olje- og energiminister Terje Aasland (pdf) 178.88 KB

Vi viser til vårt brev til Olje- og energidepartementet datert 1. april 2022, hvor vi dels presenterte vår da nylig publiserte rapport om menneskerettslig vern i samiske bruksområder, og dels tok opp statens menneskerettslige reparasjonsplikt i tilknytning til Fosen-saken.

NIMs brev ble ikke besvart, men vi har vært i debatt med representanter for departementet om tolkningen av Høyesterettsdommen i ulike riksmedier.1Bl.a. Altinget.no og Dagnsytt 18.Vi registerer at departementet og NIM har ulikt syn på tolkningen av dommen, særlig hva angår Høyesteretts bruk av termen «på sikt». Vi har også pekt på vårt generelle syn på statens menneskerettslige reparasjonsplikt.

Som kjent er det NIMs syn at Fosen-saken representerer et pågående menneskerettighetsbrudd etter at Høyesterett i november 2021 konkluderte med at vedtakene krenker reineierenes rettigheter etter konvensjonen. Vi er kjent med at departementet har et annet syn på dette, som blant annet uttrykt i et innlegg fra statsråden datert 10. februar på departementets hjemmesider hvor det gjentas at «vindkraftverkene på Fosen på sikt vil true reindriften og samenes rett til kulturutøvelse».

Et felles perspektiv er likevel, som også uttrykt av statsråden i samme innlegg, at «Det grunnleggende i denne saken er at reindriftas folkerettslige vern skal sikres.»

I innlegget blir det også fortjenstefullt uttrykt ønske om å løse Fosen-saken, og et ønske om samtaler og videre dialog. NIM er på samme måte som departementet bekymret over den økende tillitskrisen mellom samiske miljøer og myndighetene, som springer ut fra Fosen-saken. Som statsråden er inne på i innlegget, er det ulike oppfatninger om hva som står i veien for en løsning på Fosen.

NIM vil på denne bakgrunn be om et møte med statsråden, for å drøfte de menneskerettslige aspektene ved denne saken. NIM har ikke noe syn på hvilke konkrete løsninger som bør velges, så lenge dette skjer innenfor myndighetenes menneskerettslige handlingsrom.

Vennlig hilsen

for Norges institusjon for menneskerettigheter

Adele Matheson Mestad
Direktør

Johan Strömgren
Regionkontorleder

Oppfølging etter innspillsmøte om barn og unges medvirkning på systemnivå

NIM-B-2023-003
Oppfølging av innspillsmøte om barn og unges medvirkning (pdf) 182.82 KB

NIM har sendt et brev til barne- og familieminister Kjersti Toppe, som oppfølging av innspillsmøte om barn og unges rett til medvirkning på systemnivå. I brevet ber NIM om at det opprettes et kompetansesenter som kan legge til rette for gode medvirkningsprosesser.

Forslag om en forskriftshjemmel i straffegjennomføringsloven om særskilte tiltak under utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom

NIM-H-2023-006
Høringssvar fra NIM - forslag om en forskriftshjemmel i straffegjennomføringsloven om særskilte tiltak under utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom (pdf) 190.64 KB

NIM har avgitt høringsuttalelse til Justs- og beredskapsdepartementets forslag om forskriftshjemmel i straffegjennomføringsloven om særskilte tiltak under utbrudd av en allmenfarlig smittsom sykdom. Det foreslås blant annet hjemmel for å utelukke innsatte fra fellesskapet når det er nødvendig og forholdsmessig for å forebygge smittespredning.

Forskriftshjemmelen som foreslås nå er etter vårt syn svært vid, og uten de rammer som følger av gjeldende straffegjennomføringslov kapittel 3 A om særskilte bestemmelser under utbrudd av en allmennfarlig smittsom sykdom. NIM mener det ikke foreligger et betryggende grunnlag for å gå videre med forslaget til forskriftshjemmel i sin nåværende form.

Innspill til representantforslag om å styrke barns personvern på digitale flater

NIM-H-2023-007
Innspill til representantforslag om barns personvern (pdf) 206.29 KB

NIM har levert innspill til et representantforslag på Stortinget som handler om å styrke barns personvern på digitale flater. NIM gir i innspillet råd om særskilte menneskerettslige vurderinger som må gjøres, og støtter opp om flere av forslagene som går ut på utredninger som kan styrke personvernet til barn.

Makt eller rett?

Kronikk av Anine Kierulf, førsteamanuensis UIO, spesialrådgiver NIM. Opprinnelig publisert i Dagens Næringsliv 11. februar 2023.

Bør vi la provokatører med egne agendaer velte NATO-medlemskap?

Rasmus Paludan og SIAN er provokatører med agendaer. Der andre prøver å snakke sammen, brenner de i stedet koraner. Handlingen er en ytring, i form av skjending av en hellig bok. Den etterlater lite tvil om hva man synes om islam. Å uttrykke seg hatefullt mot mennesker er forbudt. Mot religioner er det lov. Selv om også det siste kan oppleves krenkende for de troende.

Paludan har fått demonstrere, tross Erdogans trusler om å utestenge Sverige fra NATO hvis de ikke stanser ham. Fordi slik brenning er lov i Sverige, uansett hvor dum og upassende den er.

I Norge, derimot, nektet oslopolitiet i forrige uke SIAN å gjøre det samme, etter først å ha sagt at det gikk fint. De viste til politiloven, som hjemler slikt, hvis sikkerheten på demonstrasjonsstedet ikke kan ivaretas. Da flyttes gjerne demonstrasjonen litt, i tid eller sted. Her ble den ikke forsøkt flyttet, bare stanset. PST hadde i mellomtiden sagt at Norge kunne bli et mer aktuelt terrormål for IS og Al Qaida hvis koraner ble brent i Norge nå. Trusselsituasjonen minnet om den under karikaturstriden i 2005, sa PST.

Det var altså ikke sikkerheten på stedet som var truet, men sikkerheten generelt. Det påvirker selvsagt også sikkerheten lokalt, noe oslopolitiet har sin egen oversikt over. Men politiloven hjemler ikke stansing på grunn av generelt økt trusselfare, heller ikke lokalt. Og uten hjemmel er forhåndssensur forbudt etter Grunnloven. Hvordan sensuren egentlig ble besluttet, er ikke godt å vite. Det vi vet, er at oslopolitiet har Norges beste ekspertise på demonstrasjonsjus. Og at Justisdepartementet, Utenriksdepartementet og Statsministerens kontor var inne i bildet før stansingen ble bestemt.

Og at Carl Bildt roste Norges «løsning» av koranbrenningsdilemmaet. Og at det svenske politiet etter dette snudde, og denne uken nektet en NATO-motstander å brenne koranen der. Söta bror kan ha lært å tøyle ytringsfriheten, med norsk-tyrkisk regi. Hvor går egentlig grensen for ytringsfriheten i landene våre nå? Hvem vet.

«Voldsmannens veto» heter det når noen truer andre til taushet med vold. Sivilisasjonen vår beror på en utvikling fra maktstater styrt av fryktede herskere, til rettsstater styrt av demokratiske lover. Voldsmannens veto reverserer dette. Makt trumfer rett.

Kan vi ikke bare forby koranbrenning? Det er rettslig mulig. Meningsmålinger viser at nesten halvparten av oss vil ha et forbud. Men «Gud trenger ikke beskyttelse. Herren passer på seg selv. Mennesker har tidvis hatt behov for beskyttelse, men menneskene må tåle alle ytringer. Det er en del av vårt samfunns styrke at det er slik», som Odd Einar Dørum sa da Stortinget (minus KrF), skjønt enige, opphevet blasfemiforbudet i 2009. Etter at de blå partiene ville beholde det i 2004, og de røde i 2008.

Vi er altså ikke så veldig prinsipielle her (heller). Hvis ytringer går tilstrekkelig på tvers av det vi selv mener er viktig, er det fristende å tenke at akkurat dem kan vi klare oss uten.

Koranbrennings­motstanderne argumenterer både fra makt og rett. Maktargumentet er åpenbart: Hvis en ytring provoserer frem tilstrekkelig fæle reaksjoner fra tilstrekkelig sterke krefter, bør den forbys. Det kan akkurat denne ytringen akkurat her akkurat nå gjøre, skal vi tro PST og oslopolitiet. Om den terrorutsatte er hele Norge, litt av Norge eller Norge akkurat utenfor den tyrkiske ambassade, eller kanskje litt av alt, er uklart. At vi har gitt terroristene veto over hvordan vi skal utøve våre friheter, er klart.

Rettsargumentet er motsatt: Brenningsforbud er bra, fordi slike ytringer – uansett om de er lovlige – er unødige og hatefulle provokasjoner som plager en utsatt minoritet.

Kan man være både sårbar minoritet og sterke voldsmenn? Selvsagt. Men er det sårbarheten til dem som omtales som gjør at vi vil stanse selve ytringen, eller er det reaksjonene fra dem som blir krenket av dem? Det er i alle fall langt flere som tar til orde mot koranbrenning – som ofte møtes med voldelige protester i inn- og utland – enn mot brenninger av bibler, toraer, BH-er eller små lands flagg. Flere som reagerer mot Jyllandspostens og Charlie Hebdos Muhammed-karikaturer og harselas med iranske mullaer, enn de tegningene som tråkker på katolikker. Oppsetningen av det religionsraljerende stykket Mormons bok, som en del av den ganske lille, men også ganske fredelige minoriteten mormonere krenkes av, er det få som vil forby.

Paludan kan ikke velte noe NATO-medlemskap. Det er det bare ledere av NATO-land som kan. Også blant dem finnes det provokatører med egne agendaer. Og voldsmannens veto.

Høyring av Noreg i FNs kvinnekomité

Torsdag 9. februar skal Noreg verte høyrt i FNs kvinnekomité i Genève. NIM er blant aktørane som deltek i høyringa.

FNs kvinnekomité er det internasjonale overvakingsorganet til FNs kvinnekonvensjon. Komiteen har i oppgåve å overvake statar si etterleving av pliktene i konvensjonen. Som del av dette gjennomfører jamlege høyringar av statane, for å vurdere kor godt dei oppfyller konvensjonspliktene til å hindre diskriminering av kvinner.

Ein kan sjå høyringa av Noreg i opptak her.

Dette vert den tiande gongen Noreg skal verte høyrt av komiteen sidan Noreg ratifiserte Kvinnekonvensjonen i 1981.

Rapportar i forkant frå styresmaktane, NIM og andre aktørar

I forkant av høyringa har norske styresmakter levert ein eigen rapport til komiteen, der dei svarer på spørsmål frå komiteen og gjer greie for korleis dei sjølv meiner den norske staten oppfyller pliktene etter konvensjonen. I tillegg til at staten sjølv rapporterer til komiteen, lever også fleire andre organisasjonar og institusjonar eigne rapportar som supplerer statsrapporten.

NIM leverte sin supplerande rapport til komiteen 9. januar i år. I rapporten, som er utarbeida i samråd med Eldreombodet, tek NIM opp elleve ulike tema. Under høyringa vil NIM særleg fokusere på tre av temaa i rapporten. Desse er stoda for kvinner i fengsel, vald mot utsette grupper kvinner, og kvinners reelle åtgang til handheving av forbodet mot diskriminering. NIM vil også svare på eventuelle spørsmål komiteen måtte ha.

Les meir om NIMs supplerande rapport her.

Andre aktørar som Likestillings- og diskrimineringsombodet, Amnesty International Noreg, ein koalisjon av sivilsamfunnsorganisasjonar som arbeider med kvinner sine menneskerettar, samt Center for International Environmental Law og Greenpeace, har også levert eigne supplerande rapportar.

Kva skjer etter høyringa?

I etterkant av høyringa vil komiteen kome med tilrådingar til Noreg om korleis den meiner Noreg best kan etterleve sine plikter etter konvensjonen. Slike tilrådingar er ikkje rettsleg bindande, men dei gir viktig rettleiing om korleis norske styresmakter best kan etterleve pliktene sine til å hindre diskriminering av kvinner. Dei er derfor viktige verktøy for fremjinga og sikringa av kvinner sine rettar etter Kvinnekonvensjonen.

Vil du ha ei oversikt over tidlegare tilrådingar frå FNs Kvinnekomité, kan du finne dei i vår beta-teneste med oversikt over internasjonale tilrådingar til Noreg:

NIMs tjeneste for internasjonale tilrådingar (oversikt over FNs Kvinnekomités tilrådingar).

Arkitektonisk utforming av sykehus og forholdet til barns rettigheter

NIM-U-2023-001
Forside til dette dokumentetArkitektonisk utforming av sykehus og forholdet til barns rettigheter (pdf) 327.39 KB

På bakgrunn av en henvendelse fra Sonja Victorias Stiftelse har NIM sett på hvilke krav som kan stilles til utformingen av offentlige bygg, for eksempel sykehus, når det gjelder utredningen av forholdet til barns rettigheter.