Norge bør vedta et ambisiøst klimamål for 2035 for å bidra til respekt for folkeretten og menneskerettighetene

NIM har sendt inn svar til regjeringens høring av hva Norges klimamål for 2035 bør være. Våre hovedinnspill kan oppsummeres som følger:

Norges rettslige forpliktelser på klimaområdet må ivaretas

Norge har i klimaloven og Parisavtalen forpliktet seg til at nye klimamål må utgjøre en progresjon fra tidligere klimamål, fremme gradvis omstilling til 2050, uttrykke Norges høyeste mulig ambisjon, og være basert på beste tilgjengelige vitenskapelige grunnlag. I tillegg har myndighetene et menneskerettslig ansvar til å beskytte sine innbyggere mot klimaendringene etter Grunnloven § 112 og Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) artikkel 8.

NIM mener det er svært kritikkverdig at regjeringen sender på høring et forslag som åpner for et klimamål om 55 prosent kutt innen 2035, det samme som nåværende mål for 2030. Dette vil bryte med Parisavtalen og klimalovens krav til progresjon.

NIMs anbefaler regjeringen å følge Miljødirektoratets faglige råd

NIM mener regjeringen bør følge opp Miljødirektoratets faglige anbefaling om hva Norges klimamål for 2035 bør være. Dette er:

  • Minst 80 % kutt i utslipp innen 2035 (sammenliknet med 1990-nivå).
  • Minst 60 % innenlandske kutt innen 2035.
  • Et separat mål for skog- og arealbrukssektoren.

Anbefalingen ivaretar de menneskerettslige krav og faktorer som må vurderes ved valg av klimamål, blant annet progresjon og gradvis omstilling. Et separat nasjonalt mål vil bidra til en mer rettferdig fordeling av byrden av å kutte utslipp hjemme mellom generasjoner, og til å oppfylle regjeringens omstillingsmål, som vedtatt i Hurdalsplattformen.

Målene bør lovfestes i klimaloven for å sikre demokratisk forankring og forutsigbarhet for borgere og næringslivet.

Regjeringen bør ta lederskap for folkeretten og menneskerettigheter

Vinduet for å begrense oppvarmingen til 1,5°C lukker seg, og med merkbare klimaeffekter både globalt og nasjonalt, står norske myndigheter overfor et avgjørende valg.

Regjeringen har nå mulighet til å bruke denne høringsrunden til å ta lederskap for Parisavtalen og menneskerettighetene, i tråd med erklæringen de nylig vedtok med likesinnede land på klimatoppmøte COP29.

Ved å melde inn et ambisiøst nasjonalt bidrag under Parisavtalen, som oppfyller rettslige krav, kan Norge ta en viktig rolle i en ustabil verden der folkeretten utfordres. NIM mener dette er en rolle Norge både kan og bør ta.

Les hele høringsutalelsen her:

Rapport fra utvalget til å gjennomgå Stortingets innsynsregler

NIM-H-2024-046
NIMs høringsuttalelse - Rapport fra utvalget til å gjennomgå Stortingets innsynsregler (pdf) 92.14 KB

NIM gir i denne høringsuttalelse innspill til rapporten fra utvalget som har gjennomgått Stortingets innsynsregler. I høringsuttalelsen peker vi på at EMK artikkel 10 i visse tilfeller hjemler en viss rett til innsyn i offentlige dokumenter. Vi skriver at det kan hevdes at regelendringer for å hensynta slike informasjonskrav bør vurderes ved en eventuell revisjon av offentleglova, og ikke gjennom den foreslåtte loven som i stor grad består i henvisning til offentleglova. Samtidig mener vi at det bør vurderes om det skal fremgå klarere av forarbeidene til det foreslåtte regelverket at det kan tenkes menneskerettslige informasjonskrav ut over lovens ordinære regler. NIM kommer også med innspill til det foreslåtte regelverkets formålsangivelse.

Menneskerettighetsbrudd i ny dom om sivil ulydighet

Denne artikkelen er skrevet av vår praktikant Hilda Bævre Bergseth.

Den 26. november avsa Høyesterett en dom hvor de frifant to personer som var ilagt forelegg for ikke å etterkomme politiets pålegg om å fjerne seg fra Olje- og energidepartementet hvor de demonstrerte.

Sakens bakgrunn og hovedspørsmål

Den 20. september 2022 ble det gjennomført en fredelig demonstrasjon av klima- og miljøbevegelsen Extinction Rebellion i Olje- og energidepartementets resepsjon. Etter å ha oppholdt seg omtrent fem timer i resepsjonen, fikk de pålegg av politiet om å fjerne seg ettersom resepsjonen skulle stenge. Politiet informerte imidlertid om at demonstrasjonen kunne fortsette på utsiden av bygget.

Da demonstrantene ikke fulgte politiets pålegg, men i stedet limte seg fast i veggen, besluttet politiet å pågripe dem. De to demonstrantene dommen gjelder ble satt i politiarrest i henholdsvis 4 timer og 2 minutter og 3 timer og 37 minutter. De ble siktet for overtredelse av politiloven § 30 nr. 1, jf. § 5 for å unnlate å etterkomme politiets pålegg om å forlate resepsjonen og ble ilagt bøter.

Hovedspørsmålet i saken var derfor om straffen krenker demonstranters rett til å delta i fredelige forsamlinger og demonstrasjoner. En slik rett følger av Grunnloven § 101 annet ledd, EMK artikkel 11 og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel 21.

Høyesteretts vurdering

Myndighetene kan gjøre inngrep i retten til å delta i fredelige forsamlinger og demonstrasjoner når inngrepet har hjemmel i lov, følger et legitimt formål, som for eksempel offentlig trygghet eller å forebygge uorden eller kriminalitet, og er forholdsmessig. Forholdsmessighetsvurderingen går ut på at myndighetenes samlede tiltak – før, under og etter demonstrasjonen – må stå i et rimelig forhold til de legitime målene som ønskes oppnådd. For å vurdere forholdsmessigheten går Høyesterett dermed gjennom inngrepene politiet gjorde: politiets pålegg, pågripelsen og frihetsberøvelsen.

Når det gjelder politiets pålegg, slår Høyesterett fast at pålegg lovlig kunne gis i medhold av politiloven § 7 nr. 1 ettersom demonstrantene ikke fjernet seg i tråd med fristen politiet hadde satt.

Når det gjelder pågripelsene og frihetsberøvelsene kom Høyesterett til at straffeprosessloven § 173 første ledd hjemler grunnlag for pågripelse. Pågripelsens lengde må imidlertid vurderes opp mot kravene til nødvendighet og forholdsmessighet i straffeprosessloven § 170 a og EMK artikkel 5 nr. 1 bokstav b. Det vil si at politiet fortløpende må veie formålet med pågripelsen opp mot konsekvensene for den pågrepne. Hensyn som kan begrunne frihetsberøvelse er for eksempel konkret gjentakelsesfare eller behovet for å sikre bevis.

Høyesterett kom til at det var tilstrekkelig grunnlag for å pågripe demonstrantene og bringe dem til politihuset. Dette ble blant annet begrunnet i behovet for å avklare situasjonen og vurdere om straffesaker skulle opprettes.

Når det gjelder den videre frihetsberøvelsen hvor de siktede ble satt i fengselsceller, kom Høyesterett til at dette ikke var forholdsmessig. Politiet hadde ikke begrunnet nødvendigheten av å gjøre dette. Den videre frihetsberøvelsen hadde derfor ikke nødvendig hjemmel i lov og var med dette i strid med EMK artikkel 5 nr. 1.

Som følge av at demonstrantene var utsatt for en uhjemlet frihetsberøvelse, kom Høyesterett til at de ikke kunne bøtelegges for brudd på politiloven. Demonstrantene ble dermed frifunnet. Dette gjaldt til tross for at hjemmel for pågripelse forelå. Høyesterett var dessuten ikke enig med aktor i at resultatet måtte bli straffeutmålingsfrafall. Resultatet er i samsvar med tidligere Høyesterettspraksis, bl.a. HR-2023-604-A (XR 2) som gjaldt en liknende sak, og hvor resultatet også ble frifinnelse.

Oppsummert bekrefter altså HR-2024-2167-A den utviklingen vi har sett i nylig praksis. Etter pågripelse må den videre frihetsberøvelsen begrunnes i konkrete etterforskningsbehov veid opp mot belastningen den pågrepne opplever. Dersom nødvendige behov ikke kan identifiseres, har ikke inngrepet hjemmel i lov. I et slikt tilfelle mener Høyesterett at det ikke er nok å frafalle straffutmålingen. Demonstrantene skal i så fall frifinnes.

Les også:

Innspill til arbeid med stortingsmelding om demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

NIM-H-2024-044
NIM - innspill til Stortingsmelding UD (pdf) 187.14 KB

NIM har gitt innspill til Utenriksdepartementets arbeid med en melding til Stortinget om demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa. NIM har særlig fokusert på den gjensidige sammenhengen mellom disse verdiene, og betydningen som samarbeid og sterke internasjonale institusjoner har for å opprettholde disse. Vi har understreket den sikkerhetsmessige betydningen av folkeretten for Norge, og dermed betydningen av at Norge tar en konsekvent linje i favør av disse instrumentene. NIM har i tillegg pekt på den særlige sammenhengen mellom klima og sikkerhet og viktigheten av Norges arbeid både hjemme og internasjonalt i den sammenheng.

Sosiale medier, ytringsfrihet og nasjonal sikkerhet

NIM-R-2024-004
sosiale_medier-ytringsfrihet_og_nasjonal_sikerhet_2024 (pdf) 1.25 MB

Sosiale medier har blitt viktig for utøvelse av ytringsfriheten, men kan også misbrukes til å påvirke den offentlige samtalen og true nasjonal sikkerhet. I rapporten «Sosiale medier, ytringsfrihet og nasjonal sikkerhet» tar NIM og Teknologirådet utgangspunkt i et mulig TikTok-forbud i USA for å vurdere hvordan nasjonal sikkerhet veies mot menneskerettigheter.

Facebook har månedlig 3 milliarder brukere og er verdens mest populære plattform for sosiale medier, med Youtube og Instagram på annen- og tredjeplass. TikTok på fjerdeplass er den plattformen som har vokst raskest.

Plattformene har gjort det mulig for alle å dele sine budskap og nå ut til verden med dem, å kommunisere enkelt, samt å oppsøke informasjon og underholdning. Men sosiale medier kan også utnyttes til politisk påvirkning fra fremmede makter, og innsamlede data kan brukes til etterretning.

I denne rapporten har Teknologirådet og Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) gått sammen og vurdert hvordan sosiale medier kan påvirke sikkerhet og ytringsfrihet her i Norge. Vi har tatt utgangspunkt i det mulige TikTok-forbudet i USA, og sett på hvordan europeiske og norske problemstillinger skiller seg fra saken i USA. Vi har også kartlagt redskapene vi har til rådighet.

Tiltakene for å motvirke slike effekter kan ha negativ virkning. Skal staten begrense vår ytringsfrihet av hensyn til oss selv? Inngrep mot sosiale medier kan også brukes av makthavere for å stagge berettigede folkelige opprør mot upopulære beslutninger. Vi kan ikke tillate at demokratiet undermineres under et påskudd om å beskytte det. Feltet er fylt av dilemmaer.

Ansvarlige for prosjektet er Joakim Valevatn og Hanne Sofie Lindahl fra Teknologirådet, og Cecilie Hellestveit, Vidar Strømme og Vetle Seierstad fra NIM.

Forslag om endring av klimaloven: Regjeringens forslag til Norges nye klimamål for 2035

NIM-H-2024-043
Høringsuttalelse fra NIM - Forslag om endring av klimaloven - Regjeringens forslag til Norges nye klimamål for 2035 (pdf) 308.17 KB

NIM har sendt inn høringsuttalelse til regjeringens høring av hva Norges klimamål for 2035 bør være.

En oppsummering av hovedinnspillene kan du lese i denne artikkelen.

Stillhet sårer – Nye kampanjevideoer

Hva er verre enn å bli utsatt for hets knyttet til identiteten din? Jo, det er å bli hetset mens andre ser på, men ikke gjør noe. Dessverre er det vanlig å være stille i møte med hets og diskriminering.

Men det trenger ikke å være slik. Derfor lanserte NIM, sammen med Amnesty International Norge og Catalysts, holdningskampanjen «Stillhet sårer» i 2023.

​​Denne uken lanserer vi nye kampanjevideoer. Årets videoer tar for seg hets mot skeive, funksjonshemmede og jenter som gamer. Vi møter Harlem, Victoria og Amir som forteller sine historier om da de ble utsatt for hets. Opplevelsene deres var vonde i seg selv, men ble enda vondere av at ingen grep inn og hjalp dem.

Se videoene her

Målet med kampanjen er å sette tilskuerintervensjon på agendaen og motivere flere til å gjøre noe når de er vitne til hets eller diskriminering.

I tillegg til kampanjevideoer består «Stillhet sårer» av undervisningsopplegg for elever i ungdomsskolen og videregående og workshops for ansatte i offentlige, private og ideelle organisasjoner.

Som en del av kampanjen skrev også NIM rapporten «Stille i møte med hets» i 2023. I rapporten redegjøres det for sentrale begreper knyttet til hatprat/hets, og statens menneskerettighetsforpliktelser på området gjennomgås. I tillegg oppsummeres funn fra en litteraturgjennomgang om tilskuerintervensjon og forutsetningene for at tilskuere griper inn i skadelige hendelser som hatprat/hets.

I rapporten presenteres også resultatene fra en nasjonal undersøkelse om tilskuerintervensjon i møte med hets, som ble gjennomført i august 2023 av Kantar Public. Formålet med undersøkelsen var å kartlegge observasjoner av og reaksjoner på hatprat/hets i den norske befolkningen.

Kampanjen er støttet av Bufdir og Sparebankstiftelsen DNB.

Les mer om kampanjen på stillhetsårer.no.

Endring av språkkrav ved innsending av dokumenter til enhetsregisteret og foretaksregisteret

NIM-H-2024-042
Høringsnotat - Forslag til endring av språkkrav ved innsending av dokumetner til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret (pdf) 75.57 KB

Nærings- og fiskeridepartementet har foreslått endringer i språkkrav for innsending av dokumenter til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret, slik at dokumenter kan sendes inn på samisk, kvensk, romani og romanes. NIM støtter forslaget som en forbedring av dagens situasjon, og understreker at ansvar for oversettelse bør ligge hos det offentlige for å sikre reell likestilling mellom språkene. Forslagene inkluderer tiltak både for dokumentasjon av opplysninger og registrering av dokumenter, hvor NIM anbefaler løsninger som best ivaretar minoritetsspråk og at det offentlige dekker oversettelseskostnader.

Innspill til Norges rapportering om gjennomføring av århuskonvensjonen

NIM-H-2024-041
NIM sitt innspill til Norges rapportering om gjennomføring av århuskonvensjonen (pdf) 225.52 KB

NIM har gitt innspill til Norges rapportering om gjennomføring av Århuskonvensjonen. Her pekte vi på usikkerheter knyttet til gjennomføringen for hva gjelder straff overfor miljøforsvarere og særlig på de høye og uforutsigbare kostnadene i miljøsaker – som kan virke avskrekkende og forhindre en effektiv tilgang til rettsmidler.

Replikk til Ole Gjems-Onstad: En for kategorisk lesning av dommene fra EMD gjør barna til tapere

Juridisk artikkel av rådgiver Pernille Borud og seniorrådgiver Kirsten Kolstad Kvalø. Endelig versjon publisert i «Lov og Rett – Volum 63 Utgave 8».

Professor Ole Gjems-Onstad retter i et innlegg i Lov og Rett nr. 4/2024 kritikk mot EMDs avgjørelser i de norske barnevernssakene. Vi mener at han har flere gode poenger, og ønsker en debatt om disse sakene velkommen.

Som Gjems-Onstad viser til, har NIM utgitt en rapport om avgjørelsene i 2020, men har senere også fulgt feltet tett, og har jevnlig publisert nettsaker, artikler og kronikker om emnet. Gjems-Onstad mener at NIM «i større grad [burde] kritisere EMD, for slik å bidra til å bevisstgjøre om at det på dette området er sterk uenighet i Europa».

Vi er ikke fremmed for å mene noe om avgjørelser fra EMD, og vi er enig med Gjems-Onstad som sier at det er viktig å kritisere de organene som håndhever menneskerettighetene. I disse sakene kan imidlertid vårt hovedbudskap oppsummeres slik: Det er en for kategorisk og ensidig lesning av dommene som utgjør trusselen mot barns rettigheter. Vi vil kort utdype det i det følgende.

Aller først vil vi understreke at vi mener at dommene fra EMD har avdekket en alvorlig og gjentakende menneskerettighetsutfordring i Norge: Målet om gjenforening etter omsorgsovertakelse har i mange saker blitt for dårlig fulgt opp, og særlig har dette vist seg gjennom en skjematisk lav utmåling av samvær i saker hvor det er antatt at barnet vil være langvarig plassert utenfor hjemmet. Avgjørelsesorganene har på et tidlig tidspunkt gått bort fra målet om å gjenforene barn med biologiske foreldre uten å begrunne det godt nok. Det er bra at dette har blitt rettet opp. At en omsorgsovertakelse i utgangspunktet er midlertidig og at det overordnede målet dermed er gjenforening, er det bred enighet om, selv om det ikke innebærer at barnet skal tilbakeføres i alle saker.

Imidlertid har NIM i vår kommunikasjon om avgjørelsene hele tiden fremhevet at dommene må leses med det for øyet at Norge også er bundet av Grunnloven og barnekonvensjonen. Vi har for eksempel advart mot å legge terskelen for hva som er for høy samværsbelastning opp til det som vil utsette barnet for en urimelig belastning («undue hardship»). Noen av EMD-avgjørelsene bruker dette begrepet.1NIM, «Hvorfor dømmes Norge i EMD? En statusrapport om barnevernsfeltet», 21. desember 2020, punkt 5.6. Vi har videre minnet om at barn har rett til å bli hørt etter Grunnloven § 104 og barnekonvensjonen artikkel 12, noe som særlig er fraværende i den første runden med avgjørelser fra EMD.2Kirsten Kolstad Kvalø, «Rett skal være rett 3: Samvær etter omsorgsovertakelse – ny rettspraksis fra EMD og Høyesterett», Juridika Innsikt, 3. juni 2022, punkt 2.6. Og på linje med Gjems-Onstad har vi hele veien vært bekymret for at barna i sakene ikke blir uavhengig representert. Uavhengig representasjon for barn er en av våre tre anbefalinger til myndighetene fra 2020-rapporten.3NIM, «Hvorfor dømmes Norge i EMD? En statusrapport om barnevernsfeltet», 21. desember 2020, kapittel 8.

Både norske myndigheter og Høyesterett har etter vårt syn langt på vei fulgt en barnerettsorientert linje i oppfølgingen av avgjørelsene fra EMD. Flere viktige avklaringer kom med tre storkammeravgjørelser fra Høyesterett i 2020.4HR-2020-661-S, HR-2020-662-S og HR-2020-663-S. Professor Kirsten Sandberg uttaler om disse avgjørelsene at Høyesterett «på en god måte [har] klart å balansere hensynet til å følge EMDs retningslinjer med hensynet til at dette ikke skal gå på bekostning av barnet. De av EMDs uttalelser som kunne virke for bastante, er satt inn i sin rette sammenheng og trekkes ikke lenger enn det er grunnlag for».5Kirsten Sandberg, «Storkammeravgjørelsene om barnevern», Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål, 2020/2, side 148-159. https://doi.org/10.18261/issn0809-9553-2020-02-05.

Også senere avgjørelser fra Høyesterett, nå i avdeling, bekrefter etter vårt syn denne linjen.6HR-2021-474-A, HR-2021-475-A og HR-2021-476-A.

For det første avviser Høyesterett at det skal gjelde et absolutt minstenivå for samværet.7HR-2021-474-A, avsnitt 40. Mens enkelte uttalelser i EMDs praksis kunne leses som at det ikke kunne gå uker eller måneder mellom samværene dersom målet fremdeles var å gjenforene foreldre og barn, tyder Høyesteretts praksis på at dette ikke kan leses kategorisk. Dersom EMDs uttalelse på dette punkt hadde blitt lest isolert, ville det vært problematisk, fordi en igjen ville stått i fare for å utmåle samvær etter en standardisert vurdering, denne gangen samvær av et større omfang enn tidligere. Heldigvis følger Høyesterett opp den barnesensitive linjen de har lagt seg på.

For det andre kommer Høyesterett med en viktig avklaring, nemlig at samværsomfanget ikke skal legges tett opp til det som vil utgjøre en urimelig belastning for barnet.8HR-2021-474-A, avsnitt 45. EMD har uttalt at myndighetene «[…] were obliged to facilitate contact to the extent possible without exposing [barnet] to undue hardship […]”.9EMDs dom 19. november 2019, K.O. og V.M. mot Norge (sak nr. 64808/16), avsnitt 69. Dette kunne, lest isolert, tilsi at grensen skulle settes nært opp til hva som ville være urimelig belastende for barnet. Høyesterett ser etter vår oppfatning her barnet, som Gjems-Onstad etterlyser i EMDs system.

Et viktig spørsmål er hvordan EMD forholder seg til kursjusteringen foretatt av norske myndigheter og Høyesterett. I løpet av det første halvåret av 2024 har EMD publisert 20 avvisningsavgjørelser i barnevernssaker mot Norge, som vi har skrevet om på våre nettsider.10NIM, «Den siste utviklingen i EMDs prøving av norsk barnevernpraksis», 26. april 2024, https://www.nhri.no/2024/den-siste-utviklingen-i-emds-proving-av-norsk-barnevernspraksis/, hvor også referanser til avgjørelsene står (lest 27. mai 2024). NIM, «EMD avviser ytterligere seks barnevernssaker», 28. juni 2024, https://www.nhri.no/2024/emd-avviser-ytterligere-seks-barnevernssaker/ (lest 27. august 2024). Spørsmål om samvær er tema for mange av avgjørelsene. Klagene gjelder saker som norske domstoler, helt eller delvis, har behandlet etter Høyesteretts kursjustering. I flere av sakene har nasjonale myndigheter fastsatt begrenset samvær – i saken I.O. og R.A. mot Norge var samværet fastsatt til en og en halv time, fire ganger i året – noe EMD kan sies å godta gjennom å avvise saken. Videre legger EMD i flere av de seneste avvisningsavgjørelsene vekt på at myndighetene har tatt barnets egen oppfatning av situasjonen i betraktning ved vurderingen av om retten til familieliv er krenket.

Vi mener de seneste avvisningsavgjørelsene kan tyde på at EMD godtar den kursjusteringen norske myndigheter har foretatt, selv om endelig punktum ikke er satt.11I januar kommuniserte EMD syv nye saker om barnevern mot Norge. Det er også verdt å merke seg at det nå er flere frifinnende avgjørelser og avvisningsavgjørelser fra EMD, enn det er fellende dommer, på barnevernsfeltet.

Vi vil imidlertid fremheve at det er viktig å følge med på utviklingen fremover. De siste årenes utvikling viser et lavere antall omsorgsovertakelser. Den viser også beslutninger om mer samvær.12Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, årsrapport 2023. Tidligere har vi i offentlig debatt advart om risikoen for å havne i «motsatt grøft», og vi minnet da som nå om at det ikke er slik at EMDs praksis kan leses som at det nå skal mer til for at barn kan flyttes ut av hjemmet.13Mathias Lia Nordmoen og Kirsten Kolstad Kvalø, «Barnevern i motsatt grøft?», innlegg i Fontene, 16. februar 2023, https://fontene.no/debatt/barnevern-i-motsatt-groft-6.47.938208.911e976930 (lest 27. mai 2024). EMD har derimot gitt norske myndigheter gjennomgående stor skjønnsmargin i spørsmålet om omsorgsovertakelse. Vi deler også bekymringen til flere fagfolk som mener at det kan se ut som at det i noen saker utmåles for mye samvær, og at gjenforeningsmålet burde vært forlatt i flere saker.14Ingunn Festøy Alvik, «Samvær etter omsorgsovertakelse – en undersøkelse av praksis fra fylkesnemnder og lagmannsretter», OsloMet skriftserie, 2021, nr. 4. Det er derfor viktig at alle som jobber på feltet er klar over hva avgjørelsene handler – og ikke handler – om, og beslutningstakere må bruke det helhetlige menneskerettsvernet, som inkluderer barns rettigheter etter Grunnloven og barnekonvensjonen.

For vi er helt enige med Gjems-Onstad: Verden trenger menneskerettigheter. Og menneskerettigheter er mer enn EMDs avgjørelser. NIM vil, i tråd med vårt mandat, fortsette å opplyse om og kommentere EMD-dommene og hva som kan leses ut av dem – i lys av det helhetlige menneskerettighetsvernet som omkranser disse sakene.