Avtale inngått med reineierne på Sør-Fosen

Partene er kommet til enighet i meklingen mellom Sør-Fosen sitje og vindkraftutbygger. Avtalen sikrer reindriften og videre kulturutøvelse gjennom tilleggsarealer, kompensasjon og vetorett for videre drift etter konsesjonsperioden er inngått på Sør-Fosen. For reineierne på Nord-Fosen er situasjonen fortsatt ikke løst, og det haster å få en avslutning på menneskerettighetsbruddet.

– Meklerteamet og partene, men først og fremst reineierne på Sør-Fosen har med dette lyktes med å finne en løsning som både sikrer reindrifta og fremtidige generasjoner på Fosen og samtidig synes å reparere bruddet på FNs konvensjonen om sivile og politiske rettigheter, sier NIMs direktør Adele Matheson Mestad.

Departementet opplyser også om at man med dette innstiller videre forvaltningsrettslig behandling.

– For reineierne på Sør-Fosen betyr dette at de endelig kan gå seirende ut etter årevis med konflikt, med trygge rammer for reindrifta, for seg og senere generasjoner. Nå er det viktig at Fosen-saken blir gjenstand for en grundig evaluering slik at denne typen menneskerettighetsbrudd ikke skjer i framtiden, sier Mestad.

– Det er godt å få en avslutning på en årelang og uforutsigbar situasjon. Avtalen gir forutsigbarhet og sikrer reindrifta på Sør-Fosen i generasjoner. Gjennom avtalen er vi sikret tilleggsareal og vetorett på videre vindkraft etter endt konsesjonstid. Vi ser fram til positive utfordringer og arbeide for at vi får en god samisk reindrift. Nå er det opp til politikerne å sørge for at dette ikke skjer igjen. Vi har satt stor pris på den støtten vi har fått gjennom aksjonene, og engasjementet fra det norske folk, og særlig fra det samiske samfunn, sier Leif Arne Jåma, leder i Sør-Fosen sijte, i en pressemelding fra Olje- og energidepartementet.

Mestad sier også at praksis fra FNs menneskerettighetskomité viser at avtaler om for eksempel kompensasjon eller erstatningsområder nettopp kan reparere menneskerettighetsbrudd. Slike avtaler er også vanlige i andre land hvor urfolk er blitt utsatt for naturinngrep i sine tradisjonelle områder.

– Vi håper samtidig at dette kan bidra til at man finner en løsning på Nord-Fosen, sier Mestad, og understreker at det haster å finne en løsning også her.

Les mer om saken på nrk.no.

EU med historiske reguleringer om kunstig intelligens og selskapers menneskerettighetsansvar på tampen av 2023

Før juleferien starter, har EU arbeidet for å få landet viktige regler med klare menneskerettslige sider. Disse vil også få betydning for norsk lov.

EUs lovgivningsorganer – Europaparlamentet, EU-kommisjonen og EU-rådet – har den siste tiden samlet seg for å finne lovtekster de tre partene kan enes om for kunstig intelligens og selskapers menneskerettsansvar.

Du kan lese mer om lovgivningsprosessen i EU her.

De tre partene har nå inngått en foreløpig avtale (provisional agreement) om lovtekstene. Neste steg er disse må vedtas av EU-parlamentet og EU-rådet for at det formelt blir lov. Deretter vil det ta en tid før lovene trår i kraft, slik at det fortsatt vil ta en stund før reglene blir rettslig bindende. Men allerede i dag bør stater, selskaper og andre innrette seg med tanke på reglene som kommer.

EUs forordning om kunstig intelligens

Den første er EUs forordning om kunstig intelligens (Artificial Intelligence Act). Dette er de første reglene for kunstig intelligens i verden, og kan dermed være med på å sette en global standard for regulering av kunstig intelligens gjennom den såkalt «Brussel-effekten». Formålet med forordningen er å sikre at menneskerettigheter, demokrati, rettsikkerhet og bærekraft beskyttes ved bruk av kunstig intelligens, slik at det kan stimulere innovasjon og brukes forsvarlig. Forordningen har en risikobasert tilnærming der jo større risiko den konkrete typen eller bruken av kunstig intelligens utgjør, desto strengere er reglene som regulerer den. For eksempel må personer eller grupper som utvikler systemer for bruk av kunstig intelligens som innebærer høy risiko, gjennomføre en utredning av hvilke konsekvenser dette kan ha for menneskerettighetene før systemet kan settes i verk.

Forslaget er formelt ikke kategorisert som EØS-relevant. Men det er i følge Europalov sannsynlig at den er EØS-relevant gjennom EØS-avtalens vedlegg XI (Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester).1Lovdata – Europalov: KI-forordningen om europeisk regelverk for kunstig intelligens Den norske regjeringen satte i august 2023 ned en arbeidsgruppe som skal vurdere behov for å regulere kunstig intelligens og lage en plan for gjennomføringen av EUs lov om kunstig intelligens i Norge. 2Ein tydeleg nasjonal politikk for kunstig intelligens – regjeringen.no.

Du kan lese mer om EUs forordning om kunstig intelligens her.

Du kan også se innspillene fra det europeiske nettverket av nasjonale institusjoner (ENNHRI) til forhandlingene her.

EUs aktsomhetsdirektiv for selskaper

Den andre reguleringen med betydning for menneskerettigheter er EUs direktiv om virksomheters aktsomhetsvurderinger i forbindelse med bærekraft (Corporate Sustainability Due Diligence Act). Formålet med direktivet er å stille krav til hvordan større selskaper håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for menneskerettigheter og miljø. Loven bygger på FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og har likhetstrekk med den norske åpenhetsloven.

EUs aktsomhetsdirektiv er kategorisert som EØS-relevant. I forarbeidene til åpenhetsloven ble det presisert at «departementet legger opp til en evaluering av loven etter en tid», også i lys av dette direktivet, som hvis vedtatt vil «medføre behov for endringer i norsk rett».3Prop.150 L (2020–2021) punkt 7.2.3.3. Ettersom forslaget på flere punkter er mer omfattende enn åpenhetsloven, er det grunn til å tro at åpenhetsloven vil måtte endres. Et eksempel er at virksomheters påvirkning på miljø og klima omfattes også der det ikke resulterer i negativ påvirkning på menneskerettighetene.

Du kan lese mer om EUs aktsomhetsdirektiv for selskaper her.

Du kan også se innspillene fra det europeiske nettverket av nasjonale institusjoner (ENNHRI) til forhandlingene her.

Generativ kunstig intelligens og ytringsfrihet

NIM-R-2023-004
Rapport: Generativ kunstig intelligens og ytringsfrihet (pdf) 2.61 MB

Å skape innhold på nett er ikke lenger forbeholdt mennesker. Kunstig intelligens har gitt maskiner skaperevner som gjør at de kan delta i det offentlige rom på en menneskelignende måte. Det byr på helt nye utfordringer for ytringsfriheten.

Internett og sosiale medieplattformer har blitt infrastruktur for det offentlige ordskiftet i Norge, slo Ytringsfrihetskommisjonen fast, kort tid før ChatGPT ble lansert. Ett år senere gir vi vårt bud på kapittelet kommisjonen ikke rakk å skrive: Hvordan påvirkes ytringsfriheten av generativ kunstig intelligens?

I denne rapporten har Teknologirådet og Norges institusjon for menneskerettigheter forent krefter for å forutse noen av effektene kunstig intelligens vil føre med seg for vår digitale offentlighet, og vurdere hvordan utviklingen vil kunne påvirke menings-, informasjons- og ytringsfriheten.

I forbindelse med lanseringen av rapporten ble det holdt en presentasjon og panelsamtale hos Pressens hus. Du kan se opptak av hele arrangementet her.

Lanseringen av ChatGPT i november 2022 markerer gjennombruddet for generativ kunstig intelligens. Det er en fellesbetegnelse på en type kunstig intelligens som kan generere unikt innhold – alt fra tekst og lyd til bilder og videoer.

Generativ kunstig intelligens vil få store konsekvenser for den digitale offentligheten. Maskiner utstyrt med generative egenskaper kan skape nytt innhold, ta del i det offentlige ordskiftet på en menneskelignende måte, og samtidig representere og formidle meninger, holdninger og verdier. I tillegg mangler de generative modellene begrep om sannhet og løgn, og modellenes kompleksitet gjør det vanskelig for mennesker å forstå nøyaktig hvordan modellene fungerer.

Rapporten går gjennom både teknologien og de ulike implikasjonene for ytringsfriheten, og trekker opp seks mulig tiltak det kan være nyttig å vurdere nærmere:

  • Utvikle tekniske løsninger for verifisering
  • Innføre krav om merking
  • Stille selskapene til ansvar
  • Styrke digital kildekritisk forståelse
  • Støtte redaktørstyrte medier
  • Påvirke internasjonal normutvikling

Ansvarlige for prosjektet er Hanne Sofie Lindahl fra Teknologirådet, og Cecilie Hellestveit og Vidar Strømme fra Norges institusjon for menneskerettigheter.

Forslag til forskrift om behandling av personopplysninger i forbindelse med programmet Sammen på vei

NIM-H-2023-040
Høringsnotat - Forslag til forskrift om behandling av personopplysninger Sammen på vei (pdf) 158.37 KB

NIM er positive til at departementet ønsker å regulere behandlingen av personopplysninger i forbindelse med programmet Sammen på vei. I høringsuttalelsen etterlyser NIM en nærmere vurdering av hvor inngripende lagringstiden anses å være overfor barnet. NIM peker på at privatlivsimplikasjonene vil kunne få gradvis større betydning etter hvert som barnet blir eldre.

Innspill til Rushåndhevingsutvalget

NIM-B-2023-026
Innspill til Rushånhevingsutvalget fra NIM (pdf) 213.06 KB

NIM har avgitt innspill til Rushåndhevingsutvalget. NIM nevner flere menneskerettslige spørsmål som bør vurderes, blant annet vern mot selvinkriminering og bruk av overskuddsinformasjon. Videre gir vi innspill definisjonen av «rusmisbruker» i tilfeller der rusbruken har sin årsak i en funksjonsnedsettelse og om spørsmålet om funksjonsnedsettelsens betydning for straffefastsettelsen.

Brev til Kommunal- og distriktsdepartementet med innspill til tillegg til veilederen «Utvalgsarbeid i staten», med forslag om å inkludere referanser til NIMs menneskerettighetsverktøy.

NIM-B-2023-027
Innspill til veilederen Utvalgsarbeid i staten (pdf) 159.67 KB

NIM har sendt brev til Kommunal- og distriktsdepartementet med innspill til tillegg til veilederen «Utvalgsarbeid i staten», med forslag om å inkludere referanser til NIMs menneskerettighetsverktøy.

NIM deltar på FNs klimatoppmøte i Dubai

Mellom 30. november og 12. desember skal delegasjoner fra hele verden samles for å forhandle om løsninger på klimakrisen under FNs klimatoppmøte (COP28) i Dubai. Dette haster. Verden er nå 1,1°C varmere enn preindustriell tid, og klimaendringene er allerede tydelige.

Dette påvirker menneskerettighetene. Et skadet klimasystem vil føre til mer ekstremvær som truer menneskers liv, hjem, helse, biologisk mangfold og naturen vi avhenger av. Menneskerettighetene forplikter stater til å beskytte sine innbyggere mot slike trusler etter menneskerettigheter som retten til liv, privatliv, helse, eiendom og et levelig miljø. Klimaendringene er med rette beskrevet som en av de største truslene mot menneskerettighetene av 161 land i en resolusjon fra FNs generalforsamling.

For å fremme dette perspektivet, reiser NIMs direktør Adele Matheson Mestad til COP28. NIM har to hovedformål med deltakelsen:

1. Fremme oppfordringer fra 120 nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner til delegasjonene

Sammen med 120 nasjonale institusjoner for menneskerettigheter, har vi gjennom vår globale allianse GANHRI gått sammen om et felles brev med seks oppfordringer til alle delegasjonene.

En hovedoppfordring er at statene må øke ambisjonene om utslippskutt for å nå 1,5°C målet i Parisavtalen. En ny rapport fra FNs miljøprogram viser at med staters vedtatte politikk er oppvarmingen fortsatt er på vei mot 2,9°C. Dette kan få katastrofale følger for menneskerettighetene. For å få å holde målet om å begrense oppvarmingen til 1,5°C innen rekkevidde, oppfordrer GANHRI også statene å fase ut fossil energi, samtidig som fornybar energi og energieffektivisering økes.

GANHRI understreker også at menneskerettighetene må integreres i klimaforhandlingene. Dette betyr blant annet at statene må sørge for at sivilsamfunnet kan delta fritt i klimaforhandlingene, og at miljøforsvarere beskyttes før, under og etter COP28 i Dubai.

Hele brevet fra GANHRI til delegasjonene kan leses her.

2. Bidra til gode diskusjoner om klima og menneskerettigheter og observere pågående forhandlinger

NIM vil også delta på en rekke arrangementer og være observatør til de pågående forhandlingene, med sikte på å fremme menneskerettighetene i diskusjonene som pågår.

Vil du komme i kontakt med oss?

Direktør Adele Matheson Mestad er til stede i Dubai 2. til 6. desember. Dersom noen ønsker å komme i kontakt med NIM i Dubai, kan direktør Adele Matheson Mestad nås på e-post adele.mathesonmestad@nhri.no.

Pressekontakt i Norge er Magnus Eide. Tlf. 93 88 24 53 E-post: magnus.eide@nhri.no

Skriftlig innlegg til Høyesterett i sak om nakenvisitasjoner i Bergen fengsel og sak om oppfølging etter barnevernets omsorgsovertakelse

NIM-T-2023-002
Skriftlig innlegg til Høyesterett, 271123 (pdf) 341.82 KB

NIM har send skriftlig innlegg til Høyesterett, såkalt amicus curiae eller tredjepartsintervensjon, i sak om nakenvisitasjoner i Bergen fengsel som reiser spørsmål om krenkelse av EMK artikkel 3 og reparasjonserstatning etter artikkel 13, og sak om oppfølging etter barnevernets omsorgsovertakelse som reiser spørsmål om krenkelse av retten til familieliv og oppreisning etter EMK artikkel 13.

NIM lanserer krafttak for menneskerettigheter i kommunene

I dag lanserer NIM et menneskerettighetskurs for folkevalgte og ansatte i kommunene. – Vi vil hjelpe kommunene med å jobbe mer systematisk med menneskerettigheter, sier NIM-direktør Adele Matheson Mestad.

Formålet med satsingen er å få opp kunnskapen om menneskerettighetene i kommunene. Kurset retter seg mot folkevalgte, ledere, ansatte og personer som driver kontrollarbeid i kommunene.

Kommunene står ofte i førstelinjen for å innfri menneskerettighetene i Norge, innenfor områder som eldreomsorg, barnevern og skole. Samtidig er det nok mange ute i kommunene som er usikre på hva menneskerettighetene er. Vi håper vårt kurs vil bidrar til å øke bevisstheten om menneskerettighetene blant de som jobber eller er folkevalgt i kommunene, sier Mestad.

Kommunene har etter Grunnloven § 92 et selvstendig ansvar for å respektere og sikre menneskerettighetene. En spørreundersøkelse gjennomført av NIM i 2021 viste at kommunale lederes kjennskap til menneskerettighetene er varierende. Samtidig viste undersøkelsen at interessen var stor for å lære mer.

Vi opplever at det er stor interesse ute i kommunene for hva menneskerettighetene har å si for den enkelte. I mange kommuner har det også blitt gjort mye godt arbeid for å styrke gjennomføringen av særlig barnekonvensjonen. Dette har blant annet ført til bedre medvirkning fra barn i saker som berører dem. Det viser potensialet i å jobbe systematisk med menneskerettigheter på kommunalt nivå, sier Mestad.

Ifølge direktøren kan manglende kunnskap i verste fall bidra til økt risiko for at menneskerettighetene brytes. Hun trekker frem tre eksempler:

  • Sivilombudet har i flere avgjørelser konkludert med at kommuner har begrenset de ansattes ytringsfrihet for mye, blant annet på grunn av manglende kunnskap om når lojalitetsplikten kan begrense ytringsfriheten.
  • Norge har de senere årene blitt dømt i en rekke barnevernssaker i Den europeiske menneskerettsdomstolen. Sakene viser at barnevernets kompetanse om gjenforeningsmålsetningen ikke har vært god nok.
  • Et landsomfattende tilsyn fra Helsetilsynet fra 2023 konkluderte med at regelverket om tvungen helsehjelp ofte ikke er godt nok forstått og innarbeidet i de undersøkte kommunale helse- og omsorgstjenestene. Manglende kunnskap om når en pasient er samtykkekompetent kan blant annet føre til ulovlig tvangsbruk.

Et av kursets målsetninger er å ruste folkevalgte og ansatte til bedre å kjenne igjen situasjoner hvor rettigheter kan komme i spill.

Kommunalt ansatte i alt fra barnevernstjenesten, skoler, og helsetjeneste har grunnleggende viktige oppgaver med å sikre gjennomføringen av rettigheter. Målet vårt er å hjelpe dem å få menneskerettighetene under huden. På den måten kan vi forhåpentligvis redusere risikoen for menneskerettighetsbrudd i Norge, sier Mestad.

Mestad anerkjenner samtidig at dette er kompliserte problemstillinger, og at kunnskapsheving bare er en del av løsningen.

Det er flere forhold som kan gjøre det vanskelig å jobbe strukturelt med menneskerettigheter. I tillegg til kompetanseutfordringer, peker kommunelederne som har svart på vår undersøkelse særlig på tidspress og manglende ressurser. Demografiutviklingen og tilgangen til arbeidskraft øker disse utfordringene. Likevel håper vi at vårt kursopplegg kan være et steg på veien mot en mer systematisk tilnærming til menneskerettighetene i kommunene, avslutter Mestad.

Kurset er tilgjengelig i KS Læring og på NIMs nettsider.

Ta kurset på NIMs nettsider her.

Ta kurset i KS læring her.

Ønsker du intervju med NIMs direktør i forbindelse med lanseringen av kurset?

Ta kontakt med NIMs kommunikasjonsrådgivere Nora Vinsand (tlf. 90 23 47 37) eller Magnus Eide (tlf. 938 82 453).

La 2024 bli året for et voldsoppgjør

Kronikk av Adele Matheson Mestad, direktør, og Mina Haugen, rådgiver. Opprinnelig publisert i Altinget 25. november 2023.

Vold mot kvinner fremdeles er en av våre største samfunnsutfordringer. I 2024 har myndighetene en gyllen mulighet til å gjøre noe med det.

Den 25. november er den internasjonale dagen for avskaffelse av vold mot kvinner. Dagen er til for å sette søkelys på et av de mest systematiske og utbredte menneskerettighetsbruddene i verden, nemlig vold mot kvinner og jenter.

Også i Norge er det dessverre fortsatt grunn til å markere dagen.

I mars kom Nasjonalt kunnskapssenter for vold og traumatisk stress (NKVTS) med en ny nasjonal omfangsstudie om vold og seksuelle overgrep i den voksne befolkningen i Norge. Den viser blant annet en dobling i antall kvinner under 29 år som sier de har blitt utsatt for alvorlig fysisk partnervold. Ifølge studien oppgir én av ti kvinner å ha blitt utsatt for alvorlig fysisk vold fra en partner, og at å ha bli utsatt voldtekt og andre seksuelle overgrep stadig er særlig utbredt blant kvinner. Kun et mindretall av de som var utsatt for vold og overgrep anmelder det til politiet, og at mange opplevde at saken ikke ble etterforsket etter anmeldelse.

Vold mot kvinner er ikke bare en utfordring i rettssystemet. Kvinnehelseutvalget, som leverte sin utredning tidligere i år, viser at kjønnsbasert vold også er et kvinnehelseproblem. I utredningen påpeker utvalget at kvinner oftere enn menn utsettes for seksuell vold og vold i nære relasjoner. Kvinners psykiske helseproblemer som følge av volden er også større.

Som om ikke de menneskelige kostnadene var store nok, så har kjønnsbasert vold store samfunnsøkonomiske kostnader. Tidligere i år kom også Menon Economics’ rapport om samfunnskostnadene av vold i nære relasjoner, der det anslås at vold i nære relasjoner utgjorde en samfunnskostnad på 92,7 milliarder kroner i 2021. Av disse milliardene utgjorde 58 prosent kostnader knytt til redusert livskvalitet og helseutfordringer. Produksjons- og effektivitetstap, blant annet redusert deltakelse i arbeidslivet, utgjorde 27 prosent.

Samfunnsproblem og menneskerettighetsproblem

Bildet rapportene danner er ikke hyggelig. De viser et stort samfunnsproblem, så vel som et menneskerettighetsproblem. Norge er forpliktet etter Kvinnekonvensjonen, Istanbulkonvensjonen og Den europeiske menneskerettskonvensjonen til å forebygge og bekjempe vold mot kvinner.

Tidligere i år ble Norge hørt i FNs kvinnekomité, som overvåkeretterlevelsen av kvinners Kvinnekonvensjonen. I høringen kritiserte komiteen myndighetenes innsats mot vold mot kvinner. Det er heller ikke lenge siden Norge fikk tilsvarende kritikk fra Europarådet for etterlevelsen av Istanbulkonvensjonen, som forplikter myndighetene til å forebygge og bekjempe både vold mot kvinner og vold i nære relasjoner. Alvorlig kritikk har også kommet her hjemme ifra, fra Partnerdrapsutvalget og Riksrevisjonen. Samlet danner dette et bilde av vedvarende svakheter i etterlevelsen av plikten staten har til å forebygge og bekjempe kjønnsbasert vold.

Et kunnskapsbasert voldsoppgjør

Bildet er likevel ikke bare dystert. Både forskningen og systemkritikken vi har fått gir oss innsikt om både art, omfang og årsaker til kjønnsbasert vold, som er nødvendig for å iverksette tiltak mot den. Og i året som kommer har myndighetene en gyllen mulighet til å sette kunnskapen ut i livet.

Regjeringen har varslet en ny opptrappingsplan mot vold i nære relasjoner og vold mot barn. Tidligere i år satte regjeringen også ned et eget voldtektsutvalg, som skal utrede hvordan man kan styrke arbeidet med å forebygge og bekjempe voldtekt, og å bidra til av utsatte får et tilpasset og helhetlig tilbud om bistand og oppfølging. Regjeringen skal også følge opp Straffelovrådets utredning om den strafferettslige reguleringen av seksuallovbrudd.

På nyåret skal også krisesenterloven, som regulerer et av de viktigste hjelpetiltakene vi har for voldsutsatte, revideres. Dette har også sider til menneskerettighetene, ettersom myndighetene etter Istanbulkonvensjonen har en plikt til å sikre at det finnes et tilstrekkelig antall formålstjenlige og tilgjengelige krisesentre. Lovutvalget om negativ sosial kontroll skal også levere sin utredning om de juridiske problemstillingene i saker om negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og psykisk vold.

Etter menneskerettighetene har myndighetene en plikt til å føre en kunnskapsbasert politikk for å forebygge og avverge vold mot kvinner. De siste årene har gitt oss kunnskapen. La 2024 bli året som gir oss politikken- og gjennomføringen.