Forslag til endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge mv.

NIM har gitt innspill til Justis- og beredskapsdepartementets forslag om endringer i utlendingsloven – familiegjenforening med barn som har fått beskyttelse i Norge. NIM er enig med departementet i at det bør presiseres at familiegjenforening skal være til barnets beste, men uttrykker også bekymring for at enkelte av forslagene ikke tilstrekkelig ivaretar dette hensynet og/eller bør vurderes nærmere.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-033

Enpersonsutredning om norsk lovregulering av adgangen til å kreve erstatning for menneskerettighetskrenkelser

NIM har avgitt en høringsuttalelse om en ny lovhjemmel for erstatning for menneskerettskrenkelser. NIM har lenge etterlyst en hjemmel for erstatning for menneskerettsbrudd, og er derfor positive til forslaget. NIM mener også at utredningen er grundig og god, men har noen innspill til departementet i det videre arbeidet.  NIM ber blant annet departementet om å vurdere om også brudd på andre menneskerettskonvensjoner enn EMK og SP bør kunne utløse krav på erstatning, og det samme gjelder Grunnloven. NIM mener også at berørte må sikres en effektiv tilgang til domstolene, samt at også forvaltningen bør kunne yte erstatning i visse tilfeller uten at en skadelidt må gå veien om domstolene.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-032

NOU 2024:10. Ny motorferdselslov

NIM har avgitt en høringsuttalelse som berører utvalgets arbeid med motorferdsel i utmark, med fokus på menneskerettigheter knyttet til urfolk og funksjonshemmede. NIM mener at utvalget har gjort grundige vurderinger knyttet til de menneskerettslige aspektene ved motorferdsel i utmark. NIM støtter at hensynet til samisk kulturutøvelse inkluderes i lovens formålsparagraf.

Når det gjelder funksjonshemmedes rettigheter, påpeker NIM at FNs konvensjon om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) forplikter Norge til å legge til rette for likestilling i fritidsaktiviteter. Utvalgets forslag om å unnta eldre med aldersbestemte funksjonsnedsettelser fra utvidet adgang til motorferdsel, reiser imidlertid spørsmål om diskriminering. NIM stiller seg kritisk til hvorvidt en slik forskjellsbehandling er saklig og legitim, og anbefaler at forholdet til likestillings- og diskrimineringsloven og CRPD vurderes grundigere.

Til: Klima- og miljødepartementet
NIM-H-2024-031

Bruk av makt mot barn under tvangsfullbyrdelse

NIM har sendt brev til Justis- og beredskapsdepartementet og namsmannen om bruk av makt mot barn når rettskraftige avgjørelser om blant annet hvor barnet skal bo fast tvangsfullbyrdes. NIM mener regelverket som regulerer dette ikke i tilstrekkelig grad sikrer en betryggende oppfyllelse av barns rettigheter etter FNs barnekonvensjon. Dette skyldes at reguleringene ikke i tilstrekkelige grad sikrer at namsmannen gjør selvstendige og konkrete vurderinger av om maktbruk ved henting av barn vil være forholdsmessig. NIM anbefaler derfor at regelverket endres for å bedre beskytte barn mot uforholdsmessig maktbruk i slike saker.

Til: Barne- og familiedepartementetJustis- og beredskapsdepartementetNamsmannenPolitidirektoratet
NIM-B-2024-025

Erfaringer med grunnleggende rettigheter og verdier i EØS-avtalen

Utvalget har sett på utviklinger og erfaringer med EØS-avtalen det siste tiåret, og peker på flere problemer og muligheter. NIM har gitt innspill for å belyse noen av de utfordringer og utviklingstrekk vi opplever i arbeidet med menneskerettighetene i EU- og EØS-retten.

Til: Utenriksdepartementet
NIM-H-2024-30

NOU 2024:5 – Skjermet identitet for ansatte i politiet og kriminalomsorgen

Utvalget har foreslått økt regler og adgang til å skjerme politiansatte sin identitet og andre relaterte endringer for å beskytte politiansatte mot trusler og represalier. I høringssvaret er NIM enig med utvalget i at åpenhet enda bør være hovedregelen, og har ellers kommentarer til konkrete deler av forslaget. Særlig rundt adgangen til å skjerme identiteten når en politiansatt selv er mistenkt, om taushetsplikt for slike opplysninger, og rundt en foreslått økt adgang til anonym vitneførsel.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-029

Forslag til lov om statens kommisjon for partnerdrap

Etter NIMs syn vil en permanent kommisjon for partnerdrap bidra til bedre etterlevelse av Norges internasjonale forpliktelser etter bl.a. Istanbulkonvensjonen og EMK, fordi den gjennom avdekking av feil og mangler i eksisterende lovverk og praksis vil kunne videreutvikle og forsterke forebyggingsarbeidet mot partnerdrap og alvorlig partnervold. NIM mener forslaget til lov om statens kommisjon for partnerdrap vil kunne bidra til økt gjennomføring av statens sikringsplikt etter menneskerettighetene.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-028

Innspill til retningslinjer om periodiske vurderinger ved bruk av sperret adresse

NIM har sendt brev til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, der vi foreslår justeringer i retningslinjene for barn som lever på sperret adresse. Vi peker blant annet på at retningslinjene tydelig må formidle at tiltaket må vurderes jevnlig, i tråd med barnekonvensjonen.

Til: Barne- og familiedepartementetBufdir
NIM-B-2024-020

Valdtektutvalets utgreiing, NOU 2024: 4 «Voldtekt – et uløst samfunnsproblem»

NIM mener utvalget har levert en grundig utredning som identifiserer en lang rekke store og alvorlige utfordringer i myndighetenes arbeid med å forebygge og bekjempe voldtekt. Videre mener NIM at utvalgets forslag til tiltak er godt forankret i menneskerettslige plikter, og egnet til å sikre bedre etterlevelse av Istanbulkonvensjonen når det gjelder voldtekt. NIM gir blant annet særlig støtte til utvalgets forslag om å inkorporere Istanbulkonvensjonen i menneskerettsloven, om å forbedre helsetilbudet til overgrepsutsatte barn, å sikre likeverdige tjenester for utsatte og sårbare grupper voldtektsutsatte, og en forskningsbasert evaluering av etterforskningen av voldtektssaker.

Til: Justis- og beredskapsdepartementet
NIM-H-2024-026