Illustrasjon av person som driver med kontroll foran en menneskerettighetsby

Du er viktig for å sikre menneskerettighetene

Har du tenkt over at kontrollarbeid i kommunen kan påvirke om kommunen følger menneskerettighetene? Du som driver med internkontroll, sitter i kontrollutvalget eller driver med revisjon av kommunen spiller en viktig rolle i å passe på at kommunen oppfyller menneskerettighetene.

En av hovedoppgavene til dem som driver kontrollarbeid i kommunesektoren er å kontrollere at kommunen følger lover og regler. Menneskerettighetene er en viktig del av dette.

Sjekkliste

Vi vet at:

  • Mange av vedtakene som fattes av kommunene, griper inn i innbyggernes rettigheter
  • Flere av innbyggerne er ikke selv i stand til å kreve egne rettigheter, og mange vet ikke hvilke rettigheter de har
  • Menneskerettighetene ivaretas ikke alltid godt nok av kommunene på ulike områder

Derfor er det viktig at menneskerettighetene trekkes inn i kontrollarbeidet, både i utvelgelsen av områder som skal kontrolleres og i selve kontrollarbeidet. På den måten kan du og dine kollegaer bidra til å avdekke og forebygge brudd på menneskerettighetene.

Her er noen eksempler på områder hvor det kan være aktuelt å kontrollere om kommunen følger menneskerettighetene:

Ansatt som ytrer seg
Ytringsfrihet

Et menneskerettslig område det kan være aktuelt å drive kontroll med, er kommunalt ansatte sin ytringsfrihet. Menneskerettslig skal det mye til for at kommunen som arbeidsgiver kan begrense ytringsfriheten til de ansatte, også når de er kritiske til kommunens arbeid. Alle kommuneansatte kan som hovedregel si og skrive hva de vil på egne vegne. Likevel ser vi tilfeller der arbeidsgiver begrenser de ansattes ytringsfrihet for mye, for eksempel ved å gi dem en advarsel, bytte ut oppgavene deres, eller ved å fryse dem ut. Sivilombudet har i flere saker kommet til at kommuner har gått for langt i å begrense ansattes ytringsfrihet under henvisning til lojalitetsplikten.

Illustrasjon av en liten jente i rød kjole.
Barnevern

Hvor godt ivaretar det kommunale barnevernet barns og foreldres rettigheter? Barn har i barnekonvensjonen og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) flere rettigheter som er relevante for kontrollarbeidet. Barn har for eksempel rett til å bli hørt i alle saker som angår dem. Barnevernet må også ofte gjøre den krevende øvelsen å balansere barns og foreldres rettigheter opp mot hverandre.

Du har kanskje hørt om de norske barnevernssakene i Den europeiske menneskerettsdomstolen? Disse sakene viser at avgjørelser som tas i førstelinja i kommunen, kan bidra til at man ender opp med å bryte menneskerettighetene. Riksrevisjonen fant i 2022 også flere svakheter ved dokumentasjonen av det kommunale barnevernets vurderinger og begrunnelser. I tillegg fant Helsetilsynet i 2022 at fremdriften i mange undersøkelsessaker er for lav, og at mange barn ikke blir hørt i sin egen barnevernssak. Dette utfordrer barns rettigheter i FNs barnekonvensjon.

Illustrasjon av sykehus
Tvang i helsesektoren

Helse- og omsorgstjenestenes tvangsbruk overfor pasienter, kan være et aktuelt menneskerettslig område å kontrollere.

Menneskerettighetene gir alle en rett til privatliv og til å bestemme over sin egen kropp. Dette står blant annet i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8. Når kommunen bruker tvang, stiller menneskerettighetene krav om at de ansatte gjør riktige vurderinger av pasientens samtykkekompetanse og kjenner igjen når pasienten uttrykker motstand. Man må også vurdere hva som er det minst inngripende tiltaket i situasjonen. I tillegg er det avgjørende at de ansatte ivaretar pasientens rettssikkerhet, for eksempel ved å sørge for at det fattes skriftlige vedtak.

Helsetilsynet kom i 2023 med funnene fra et tilsyn med tvungen somatisk helsehjelp i kommunale helse- og omsorgstjenester. Tilsynet fant at disse kravene ikke alltid oppfylles når det brukes tvang. Tilsynet fant flere lovbrudd, og at regelverket om tvungen helsehjelp ikke er godt nok forstått og innarbeidet i tjenestene. Dette kan utfordre retten til privatliv i EMK artikkel 8.