Innspill til arbeid med stortingsmelding om demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa
NIM har gitt innspill til Utenriksdepartementets arbeid med en melding til Stortinget om demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa. NIM har særlig fokusert på den gjensidige sammenhengen mellom disse verdiene, og betydningen som samarbeid og sterke internasjonale institusjoner har for å opprettholde disse. Vi har understreket den sikkerhetsmessige betydningen av folkeretten for Norge, og dermed betydningen av at Norge tar en konsekvent linje i favør av disse instrumentene. NIM har i tillegg pekt på den særlige sammenhengen mellom klima og sikkerhet og viktigheten av Norges arbeid både hjemme og internasjonalt i den sammenheng.
Sosiale medier, ytringsfrihet og nasjonal sikkerhet
Sosiale medier er stadig viktigere for utøvelse av ytringsfriheten, men kan også̊ misbrukes til å påvirke den offentlige samtalen og true nasjonal sikkerhet. I rapporten «Sosiale medier, ytringsfrihet og nasjonal sikkerhet» tar Teknologirådet og Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) utgangspunkt i et mulig TikTok-forbud i USA for å vurdere hvordan nasjonal sikkerhet veies mot menneskerettigheter.
Forslag om endring av klimaloven: Regjeringens forslag til Norges nye klimamål for 2035
NIM har sendt inn høringsuttalelse til regjeringens høring av hva Norges klimamål for 2035 bør være.
Stillhet sårer – Nye kampanjevideoer
Hva er verre enn å bli utsatt for hets knyttet til identiteten din? Jo, det er å bli hetset mens andre ser på, men ikke gjør noe. Dessverre er det vanlig å være stille i møte med hets og diskriminering.
Endring av språkkrav ved innsending av dokumenter til enhetsregisteret og foretaksregisteret
Nærings- og fiskeridepartementet har foreslått endringer i språkkrav for innsending av dokumenter til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret, slik at dokumenter kan sendes inn på samisk, kvensk, romani og romanes. NIM støtter forslaget som en forbedring av dagens situasjon, og understreker at ansvar for oversettelse bør ligge hos det offentlige for å sikre reell likestilling mellom språkene. Forslagene inkluderer tiltak både for dokumentasjon av opplysninger og registrering av dokumenter, hvor NIM anbefaler løsninger som best ivaretar minoritetsspråk og at det offentlige dekker oversettelseskostnader.
Innspill til Norges rapportering om gjennomføring av århuskonvensjonen
NIM har gitt innspill til Norges rapportering om gjennomføring av Århuskonvensjonen. Her pekte vi på usikkerheter knyttet til gjennomføringen for hva gjelder straff overfor miljøforsvarere og særlig på de høye og uforutsigbare kostnadene i miljøsaker – som kan virke avskrekkende og forhindre en effektiv tilgang til rettsmidler.
Replikk til Ole Gjems-Onstad: En for kategorisk lesning av dommene fra EMD gjør barna til tapere
Juridisk artikkel av rådgiver Pernille Borud og seniorrådgiver Kirsten Kolstad Kvalø. Endelig versjon publisert i «Lov og Rett – Volum 63 Utgave 8». Professor Ole Gjems-Onstad retter i et innlegg i Lov og Rett nr. 4/2024 kritikk mot EMDs avgjørelser i de norske barnevernssakene. Vi mener at han har flere gode poenger, og ønsker en […]
Handlingsplan mot antisemittisme
Regjeringen har lagt fram en ny handlingsplan mot antisemittisme. Dette er den tredje handlingsplanen mot antisemittisme, den første kom i 2016.
Innspill til Barnekomiteen i forbindelse med Norges syvende rapporteringsrunde
NIM har sendt skriftlig innspill til FNs barnekomité i forbindelse med Norges syvende rapporteringsrunde og komiteens høring av Norge i mai 2025. NIM har gitt innspill på 18 ulike områder hvor barn møter på menneskerettslige utfordringer i Norge. NIM har prioritert å fremheve de følgende områdene for komiteen som særlig viktige: barns nasjonale klagemuligheter, omsorgsovertakelser og samvær for barn i barnevernets omsorg, barns rettigheter i møte med klimaendringene, omsorgstilbudet til enslige mindreårige asylsøkere og bruk av forvaring overfor mindreårige.
Arbeidet med evaluering av åpenhetsloven
NIM har gitt innspill til arbeidet med evaluering av åpenhetsloven, i lys av blant annet EUs aktsomhetsdirektiv. Myndighetene må sørge for at reguleringene i EUs aktsomhetsdirektiv gjennomføres i norsk rett på en tilfredsstillende måte, og samtidig beholde det som fungerer bra med åpenhetsloven på de punktene der den går lenger enn direktivet. NIM mener også at plikten til å utføre aktsomhetsvurderinger knyttet til miljø bør gjelde for alle virksomheter som omfattes av åpenhetsloven.