1. Ha en menneskerettslig tilnærming til tjenesteytingen
![Illustrasjon av luftballong med FN-logoen på.](https://www.nhri.no/wp-content/uploads/2023/09/fn-ballong2.png)
En måte å jobbe mer systematisk med menneskerettighetene på, er ved å ta i bruk en såkalt «menneskerettslig tilnærming» i tjenesteytingen. Dette er et rammeverk som består av fem menneskerettslige prinsipper, som man legger til grunn i all planlegging og gjennomføring av kommunens tjenester. Formålet med en menneskerettslig tilnærming er å styrke den enkeltes mulighet til å få oppfylt sine rettigheter og styrke myndighetenes mulighet til å sikre menneskerettighetene. På den måten kan man redusere risikoen for brudd på menneskerettighetene.
![Illustrasjon av leder med spørsmålstegn over seg.](https://www.nhri.no/wp-content/uploads/2023/11/leder-sporsmål.png)
De fem prinsippene i en menneskerettslig tilnærming er: deltakelse, ansvarlighet, ikke-diskriminering og likestilling, myndiggjøring og lovlighet. En måte å ta disse prinsippene i bruk i tjenesteytingen, er å hele tiden spørre seg selv:
- Har alle mulighet til å delta når vi tar beslutninger som kan påvirke deres rettigheter?
- Er det tydelig hvem som har ansvar for å sikre ulike rettigheter?
- Diskriminerer eller utestenger vi noen grupper i tjenesteytingen?
- Vet de vi møter hvilke rettigheter de har, og hvordan de kan få innfridd dem?
- Er måten vi jobber på i tråd med rettigheter i nasjonal og internasjonal lovgivning?
![Sjekkliste](https://www.nhri.no/wp-content/uploads/2023/11/sjekklisteikon-sw.png)
For at en menneskerettslig tilnærming skal bli så konkret som mulig, bør du prøve å oversette disse prinsippene til din arbeidshverdag. På slutten av dette kurset får du en sjekkliste du kan ta i bruk som kan hjelpe deg på veien.