Ungdomsskolen
Fag: Samfunnfag, KRLE, norsk
Tidsbruk: 1–3 timer
Tema: Privatliv, barns rettigheter, demokrati og medborgerskap, menneskerettigheter
Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerskap
I dette undervisningsopplegget øver elevene på kritisk tenkning, argumentasjon, å ta standpunkt og meningsbrytning.
Oppgavene kan løses individuelt eller i læringspar.
Se filmen «Menneskerettigheter da og nå»
Etter filmen
Oppgavene kan løses i gruppe eller individuelt:
- Hvorfor kom menneskerettighetene?
- Hva er forbindelsen mellom FN og menneskerettighetene?
- Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) passer på at menneskerettighetene ivaretas i Norge. Hvorfor trengs det noen til å passe på menneskerettighetene i Norge?
Forslag til fordypning
Menneskerettighetene i Grunnloven
Undersøk kapittelet i Grunnloven om menneskerettigheter.
- Hva er Grunnloven?
Undersøk § 92. Hva betyr det at statens myndigheter skal respektere og sikre menneskerettighetene i Grunnloven og internasjonale menneskerettstraktater som Norge er tilsluttet?
Undersøk § 104. Hvordan tror du rettighetene til barn ville vært i Norge dersom denne paragrafen ikke var en del av Grunnloven?
Sammenlign menneskerettighetene og kapittelet om menneskerettigheter i Grunnloven. Hvilke menneskerettigheter finner du i Grunnloven?
Hvilke menneskerettigheter savner du og hvorfor?