4. november ble menneskerettighetssituasjonen i Norge vurdert i FNs menneskerettighetsråd. I etterkant har FNs medlemsland gitt 285 anbefalinger om hvordan menneskerettighetene bedre kan ivaretas i Norge.
Høringen av Norge er en del av Universal Periodic Review (UPR), som alle medlemslandene i FN må gjennom omtrent hvert femte år. I motsetning til traktatsystemet hvor stater vurderes av uavhengige eksperter, er UPR en mellomstatlig mekanisme hvor stater vurderer hverandres ivaretakelse av menneskerettighetene.
I år er fjerde gang Norge vurderes i UPR. Norge rapporterte i august på hvilke tiltak som er iverksatt for å følge opp anbefalingene fra forrige evalueringsrunde, samt andre utviklingstrekk på menneskerettighetsfeltet nasjonalt. I tillegg har NIM og sivilt samfunn gitt innspill i forkant av høringen. NIMs innspill er tilgjengelig her.
285 anbefalinger til Norge
Høringen av Norge i FNs menneskerettighetsråd ble gjennomført 4. november. I etterkant av høringen har FNs medlemsland avgitt 285 anbefalinger til Norge innen en rekke ulike områder. Mange av NIMs innspill er reflektert helt eller delvis i anbefalingene.
Her er noen av områdene hvor Norge har mottatt anbefalinger:
- Menneskerettslig rammeverk: Flere stater har anbefalinger om hvordan det overordnede menneskerettslige rammeverket kan styrkes. Blant annet er det flere anbefalinger om å etablere en nasjonal mekanisme for implementering, rapportering og oppfølging av anbefalinger på menneskerettighetsfeltet. I tillegg anbefaler flere stater å ratifisere klagemekanismene til flere konvensjoner, og ta FN-konvensjonen om funksjonshemmedes rettigheter (CRPD) inn i menneskerettighetsloven.
- Samer og nasjonale minoriteter: Det er også en rekke anbefalinger knyttet til rettighetene til samer og nasjonale minoriteter. Anbefalingene knytter seg blant annet til fritt og informert forhåndssamtykke, oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og implementering av NIMs anbefalinger på feltet.
- Innsatte: Som tidligere er det også i år avgitt flere anbefalinger knyttet til rettighetssituasjonen i norske fengsler. Anbefalingene dreier seg blant annet om innsattes tilgang til helsetjenester og bruken av isolasjon i fengslene.
- Vold og overgrep: Mange land har anbefalinger om bekjempelse av vold og overgrep. Blant annet anbefales det å styrke voldsofres tilgang til forebyggende tiltak og støttetjenester, sikre mer effektiv etterforskning og straffeforfølgning av voldsutøvere, samt innføre en samtykkebasert definisjon av voldtekt i lovgivningen.
- Diskriminering og hatkriminalitet: Flere land anbefaler mer effektiv bekjempelse av diskriminering, rasisme og hatkriminalitet på grunn av blant annet kjønn, etnisitet, religion og funksjonsnedsettelse.
- Klimaendringer: I år er det også en økning i antall anbefalinger om klimaendringene, både knyttet til kutt i klimagassutslipp i tråd med 1,5 gradersmålet og tiltak for å sikre klimatilpasning.
Hele listen over anbefalinger kan du laste ned her.
Videre prosess
Norge skal nå ta stilling til de mottatte anbefalingene, i forbindelse med et plenumsmøte i FNs menneskerettighetsråd første kvartal 2025. Innen dette skal norske myndigheter avgjøre om de ulike anbefalingene skal aksepteres, delvis aksepteres eller avvises.
I plenumsmøtet får også andre medlemsstater, observatørstater og nasjonale menneskerettighetsinstitusjoner som NIM anledning til å gi avsluttende kommentarer.
Etter dette skal de aksepterte anbefalingene gjennomføres nasjonalt. Her vil både myndighetene, sivilt samfunn, NIM, ombud og de diplomatiske stasjonene i Norge spille en sentral rolle. NIM deltok nylig på en markering i regi av den tsjekkiske ambassaden om videre oppfølging av UPR-høringen av Norge. Til stede var representanter fra sivilt samfunn, samt ambassadørene fra Canada, Sverige, India og Tsjekkia. Samtlige land har gitt anbefalinger innenfor flere av de overnevnte områdene.
NIM mener det er viktig at myndighetene sikrer en helhetlig og systematisk oppfølging av de ulike anbefalingene, og at oppfølgingen skjer i tett dialog med sivilsamfunnet, NIM og andre aktører.